Haakons hjemmekinoprosjekt (stauts: planlegging)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Haakons hjemmekinoprosjekt (stauts: planlegging)

Heisann

Dette er det første innlegget jeg skriver på dette forumet, og jeg har allerede sett at det er et supert forum.

I de to siste ukene har jeg blitt helt hjemmekino-frelst! I kjelleren har jeg et rom som er nesten 15 kvadratmeter (2,7m x 4,4m) og skal pusses opp. Her har jeg tenkt til å bygge hjemmekinoen. Veggene er mur = lydisolert og etter hva jeg har skjønt, så er det bra til kino.

Før jeg forteller mer vil jeg si at jeg er 15år, og har ikke tenkt til å bruke så mye penger. Maks 20.000,- kanskje.

Jeg kan egentlig ikke så mye om alt utstyret jeg trenger (har blitt betraktelig bedre de to siste ukene da) og trenger derfor hjelp fra dere.

Projektoren jeg har sett på, er en BenQ PE 5120, som for øvrig ble anbefalt som nr. 1 i kjøpsguidene til det nyeste nummeret av Hjemme PC. Denne er også i riktig prisklasse for meg (ca. 8.000,-).
    Lerretet har jeg tenkt til å bygge selv, akkurat som i hjemmekinoskolen her på avnett.no. I forbindelse med det lurte jeg på om hvilket stoff selve lerretet skal være.

Resten av utstyret (reciever, høyttalersystem, DVD-spiller, kabler o.l.) trenger jeg hjelp fra dere med å velge ut.

Takker for forhånd for alle svar og kommentarer.

Mvh Haakon

Ps. Er helt fersk rundt dette temaet, og hjelp fra dere kommer godt med!

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo ut som du er godt i gang allerede!

Regner med du svir av ca 10k på projektor og det du trenger til lerret da. Kanskje klarer du å presse inn en DVI eller komponent kabel i den prisen også.

Har du en allerede oppegående pc? Da kan du bruke denne som htpc.
    Hvis ikke, velg en Denon 1910 med DVI. Denne får skryt.

Denon 1910 på klubben

Med 20k i budsjett er du litt presset. Jeg foreslår (som vanlig) å heller ta litt kvalitet enn mye halveis. Med det mener jeg at jeg ville satset på to kanals lyd foreløpig, og så handlet senterhøyttaler og bakhøyttalere når det passer seg slik. 15år? Sommerjobb da? Det er jo grei motivasjon når du må stå opp tidlig i sommerferien, eller hur?

Det neste blir en surroundforsterker. Småbrødrene til denons 3805 gir mye for pengene. Det samme gjør hele serien til Yamaha. Dersom du bryr deg om konsistens i "merkevalgene" så er vel denon det foretrukne valget til dvd-spilleren. AVR-2105 ligger på 5k. Da har du 2500 til fronthøyttalere i min beregning. Evt gå for AVR-1905 som gir deg 4000 å rutte med til høyttalere.

Alt etter hva du planlegger å tjene av penger fremover...

Pioneer VSX-D814 til 4k er også snygg.

Yamaha RX-V650 til 4900 har fått god kritikk.

Høyttalere:

Alt etter hva du velger av forsterkere så har du fra 2500 til 4000 ca å rutte med. La oss si du har 2500 da. Jamo og Proson har gulvstående alternativer i prisklassen. Gale 3045 eller 3040 fra klubben ligger også i prisklassen. Dali, B&W og Gale har stativhøyttaler som kanskje kan være interessante.

Anbefalt:
    Denon 1910 på klubben
    Pioneer VSX-D814 fra SIBA online
    Dalie Blue 3003 på klubben

Sum: 10k.

DrE

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av United
    hjemmekinoskolen her på avnett.no
    Da har du nok kommet feil :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for en super guide, DrErling 8)

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Haakons hjemmekinoprosjekt

Heisann

I forbindelse med det lurte jeg på om hvilket stoff selve lerretet skal være.
    "Kirsch greyline", gardinstoff fra interiørland. Dette fungerer glimrende som lerret og vil ikke koste deg mange hundrelappene. Ett kjapt søk på siden og du vil snart finne ut av alt rundt emnet!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Haakons hjemmekinoprosjekt

Sitat Opprinnelig postet av Magnera
    Heisann

I forbindelse med det lurte jeg på om hvilket stoff selve lerretet skal være.
    "Kirsch greyline", gardinstoff fra interiørland. Dette fungerer glimrende som lerret og vil ikke koste deg mange hundrelappene. Ett kjapt søk på siden og du vil snart finne ut av alt rundt emnet!
    Takk for hjelpen :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Ser jo ut som du er godt i gang allerede!

Med 20k i budsjett er du litt presset...

DrE
    Dette er bare det jeg skal starte med... Skal konfirmere meg til våren, så jeg kan garantere at jeg kommer til å svi av en del til :P

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå sett litt på dette:

BenQ PE5120
    Selvbygget lerret
    HTPC
    DALI Blue 3003 2stk. Høyttalere

Er dette en grei start? Etter hvert kommer jeg til kanskje kjøpe 2 bakhøytalere, 1 senterhøytaler og en aktiv subwoofer av samme serie (Dali blue).

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du først er inne på Dali bør du også vurdere den "nye" Concept serien. Concept

Før du velger noe bør du ihvertfall høre på alle høyttalerene du vurderer. Dersom det er mulig bør du låne de med deg hjem. Finn noen med en lyd som du liker. En lyd som passer til den musikken du liker.

Active Sildo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veit ikkje heilt ka folk her på forumet tenker om jamo,men eg har E850 sjøl og er veldig fornøyd med dei... Har blitt erstatta med E855 no.. ligger på 5000,-

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennede prosjekt - minner litt om mitt rom :-) (Se her: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=18076)

Har selv vurdert BenQ 5120, men også BenQ 6110 som ligger i samme prisklasse, men som er 4:3 og kanskje bedre egnet til HTPC, iallefall dersom du skal spille noe? Evt. er jeg blitt anbefalt BenQ 6200 (ikke 6210, den er for lyssterk) siden den har 1024x768 oppløsning og dermed er bedre egnet til HTPC bruk, spesielt til spilling. Men den koster litt mer og da ryker kanskje budsjettet?

Mht. anlegg: Har du vurdert å se på brukt utstyr? Se på AV Torget - der finner du ofte greie ting til en pris som ofte kan være ned i halvparten av ny pris selv om det ikke er brukt så lenge. Husk å forlange kvittering!

Ellers ønsker jeg lykke til - kommer til å følge med på det du bygger framover... :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller ikke så mye spill, det kommer til å bli mest film der...

Kommer til å se på brukt utstyr ja... Men jeg må bare finne ut hva jeg skal se etter først... vet som sagt ikke som veldig mye om hva som er bra osv..

Men takk for hjelpen! Lykke til med ditt prosjekt også. Veldig likt rom som mitt faktisk..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er dette er bra anlegg?

Sony DAVSR2

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som har noen formeninger?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at DAVSR2 ikke spiller i nærheten av et "normalt" 2 kanals anlegg til 10.000,- som du har tenkt på tidligere.

"700W" skrytes det av.... vel, jeg har vanskelig for å tro at dette har noen rot i virkeligheten.

Men... det er jo et anlegg som vertfall damene liker utseendet på (fordi det ikke vises så veldig skulle jeg tro). De vil jo helst ikke se anlegg i det hele tatt.

Hør om denne er prutbar --> http://avforum.no/avtorget/showprodu...=13&page=1

Denon 3802 til rundt 5.000,-. Kan love deg at de "700 wattene" fra denne gir et bedre utgangspunkt! (7x105W oppgitt effekt)

Eller prute på denne -->
    http://finn.no/finn/bap/object;pdc=1...749&pos=17
    ??

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men det funker vel?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veggen lerretet skal henge på er ca. 2,75m bredt og 2,05m høyt. Hvor stort synes dere at lerretet skal være???

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •