Ikke gå i fuktfella i kjelleren!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ikke gå i fuktfella i kjelleren!!

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=103027

Vet dette temaet er diskutert på mange worklogger, men det kan være greit å få det ut i det åpne. Unngå difusjonssperrer når du bygger kjeller er mottoet.

DrE

Active Sildo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er grunnarbeid gjort skikklig før kjelleren er bygd får man ikkje fuktproblemer :shock:

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med lavvoltsanlegg må du ha en kasse rundt hvert downlight slik at det ikke kommer i kontakt med isolasjonen.
    ...og det må man ikke ha med 230v-spotter...? :roll:

Active Sildo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg kjører 230v spotter og dei er kasse på.....men eg har sett på forskjellige store bygg der elektrikeren bare tar ut ein neve med isolasjon der spotten skal vera..... Kor brannsikkert det er ein anna sak

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bruke kasse til spotter uansett om det er 12v eller 230v, pærene blir like varme uansett hva lags spenning de går på.

Active Sildo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på spottene....noen kaster varmen oppover og noen kaster nedover, men so klart kasse er noe du må ha!

Active Sildo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikkje ditta ein tråd for fuktproblem???

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hva gjør en stakkar som har saltutslag i veggene i kjellerstua? Drenerer rundt hele huset? Jepp, trolig, men vil dette gjøre at saltutslaget/fukt forsvinner? Og hvor lang tid tar det? Og må evt. innvendig vegg stå uten stendere/gips en god stund for å få tørk tvers gjennom? Og evt. utvendig og?

Fankerns gamle hus! Har bare 2 meter under taket og, men vil trolig få ytterligere problemer med fukt dersom jeg graver ut 20 cm til...iallefall må vel dreneringen være deretter?

Dersom noe kan fortelle meg hva jeg skal gjøre når jeg har slike rammebetingelser, ville jeg være svært takknemlig. Og dersom det finnes hjemmekino-freaker som i tillegg er fagfolk på området og som i tillegg bor i Stavanger, så betaler jeg gjerne for besøk og råd. Pils kan en evt. også framskaffe :wink: dersom tilbudet blir mer attraktivt... :?:

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonrune
    Fankerns gamle hus! Har bare 2 meter under taket og, men vil trolig få ytterligere problemer med fukt dersom jeg graver ut 20 cm til...iallefall må vel dreneringen være deretter?
    De andre problemene du nevner er det andre som er bedre til å svare på, men 2 meter under taket i hjemmekinorommet er ikke noe stort problem tror jeg. Det er jo folk som bruker senket himling for å få det lavere under taket. Jeg tror det kan bli rått selv om det er så lavt jeg.

DrE

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jonrune:
    Jeg har akkurat samme opplegget selv. Gammelt hus fra 1916, ca 2 meter under taket, saltutslag på gulvet og vegger. Drenereingen utvendig er riktignok sånn noenlunde, skal visstnok være utført for ca 15 år siden, men man vet jo aldri..

Jeg har planlagt å bryte opp det gamle kjellergulvet med borhammer/meisel, leie meg et transportbånd på Bautas, og få ut betong og jordmasse via et kjellervindu. Deretter grave meg ned ca 10-20 cm hvis det går, kommer an på hvor dypt grunnmuren stikker.

Så få tilkjørt en lastebil med grus og fylle opp ca 10 cm grus i bånn. Deretter legge 5 cm med Jacofoam (ekstrudert polystyren), 0,2 mm plastfolie oppå, armeringsnett, og til slutt støpe ca 5 cm betonggulv med varmekabler. Da skal jeg etter Byggforsk sine råd få et tett og lunt kjellergulv som ikke skal slippe igjennom fukt fra grunnen.

På veggene har jeg blitt rådet til å bruke blå Platon (knasteplast) for å hindre fuktgjennomtrening, og samtidig la veggen "puste". Deretter montere 5cm stenderverk med 5 cm Rockwool isolasjon, og legge gips eller panel ytterst. Dette finner du mer om på:

http://www.isola.no/pdf/Montering_InnvendigKjeller.pdf

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •