Jon Runes hjemmekino prosjekt (Planleggingsfase)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jon Runes hjemmekino prosjekt (Planleggingsfase)

Tillater meg å presentere mitt hjemmekino prosjekt. Prosjektet er i planleggingsfasen (den beste fasen bortsett fra ferdig-fasen :wink: ), men jeg trenger råd fra alle dere svært så kunnskapsrike personer her i forumet :!:

Kjellerstua mi (skisse vedlagt, bilder vil komme!) er 3,2 x 5 meter, og som dere ser fra skissen skaper peisen i hjørnet litt trøbbel mht. plassering av utstyret/høytalere/lerret. Foreløpig har jeg tenkt at det må være best å ha lerretet på veggen ved siden av døra - utfordringen blir en netto avstand fra prosjektorlinse til lerret på noe i overkant av 2,5 meter.

Utfordringer: Vet ikke hva som skjuler seg bak vegger og i tak og ikke minst under gulv. takhøyde er i dag knapt 202 cm - gulvet bygger vel gjerne et par-tre cm og taket et par cm, ergo ca. 205 cm fra rått betonggulv (antar jeg) til bjelkelag. Den eneste forutsetning som ikke kan endres er vinduet (nylig skiftet ut), men det burde ikke skape store problemer (?).

Alle forslag mottas med takk :!:

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg ser på tegningen så ville jeg ha festet lerretet på den veggen der vinduet er og plassert sitte posisjonen ved siden av døren. Projektoren på veggen/taket ved siden av "peisen" Det blir vel det beste sånn med bilde messig, kan bli et problem med surround kanskje med denne måten...!?

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som kjellerstuen min.
    Se på min profil hvordan det er plassert der.
    Ligger 3D tegninger under minhjemmekino.no

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott oppsett - har hentet inspirasjon fra både deg og andre, geiri :-)

Men det har seg nå slik at den eneste plassen jeg har til å ha en kontorplass er her, så derfor er mine planer slik som på vedlagte tegninger. Og så ønsker jeg å kunne nyte fyr på peisen selv ved TV/film titting...

Ser at du, geiri, har en BenQ 6100 prosjektor - vurderer å kjøpe denne ukes tilbud på mpx.no, en BenQ 6110 til 7365,-. Den vil passe budsjettet mye bedre enn den Panasonic 700-modellen jeg ideelt sett ville kjøpt.

Lurer på om BenQ 6110 vil gi meg passe stort bilde tatt i betraktning at avstand til lerret i hht. mine planer blir så liten?

Lurer også på hvordan jeg skal lydisolere uten å få bare 190 cm. takhøyde....hmmm...mye bra på forumet, men aldri noe som passer helt, synes det :-)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg og Geiri hadde Benq 6100 tidligere Denne projektoren er en 4:3 med mulighet for 16:9. Jeg ville heller sett på en Benq 5120 som er en ekte 16:9 PJ. Mange ser regnbuer (RGB-flimmer) på disse 2 projektorene men hvis du ikke er plaget med det så gir disse 2 et godt bilde. 5120 har bedre innstillinger av farger blant annet! :wink:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på hvordan BenQ 5120 vil funke med XBox/Playstation...? Og ved vanlig TV titting, for det hender jo at det går en OK film som ikke er 16:9 også...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og forresten, så har jeg til dags dato ikke sett regnbuer innendørs...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du prioriterer LYD og bilde, må lerret henge over vindu, og resten møbleres deretter. Det verste du kan gjøre er å sitte på "tvers" av et rektangulært rom. Kun basert på praktisk erfaring..... :wink:

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er taket i kjelleren nå?

En mulighet hvis du ønsker å lydisolere taket er å montere lydbøyler på siden av takbjelkene slik at enden på bøylen går noenlunde i flukt med underkant av bjelkene. Dette kan evt gjøres ved å montere klosser på siden av takbjelkene som gjør at lydbøylene går klar av takbjelkene. Det finnes flere varianter av lydbøyler avhengig av fremgangsmåten.

Legg i isolasjon mellom bjelkene. Så monterer du lekter i lydbøylene slik at lektene går paralellt med takbjelkene. Dersom du velger å bruke ett lag gips, vil det kun bygge ca 1,3-1,5 cm ned i rommet litt avghengig av hvor rette takbjelkene er eller om du må justere ned for å få taket i vater. Dette koster selvsagt litt penger, men er en god løsning om du vil ha det mest mulig lydisolert opp mot etasjen over. Skal du ha enda bedre isolering legger du to lag gips med forskjøvede skjøter. I tillegg må du bruke fugemasse langs vegger for å tette for lydgjennomgang

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Long time osv...

Taket er i dag panelt og såvidt jeg vet finnes ingen Glava el.l. i mellom denne og gulvet i 1. etg. Jeg er enig i at lydbøyler er eneste alternativ + å legge isolasjon om ikke annet så for varmen.

Usikker på om jeg skal rive ned veggene - vet ikke hvor mye jeg evt. vinner på å lage nye med gips når dagens panel kan males og i tillegg er tilnærmet perfekt snekret...

Hvordan vil det fungere å evt. legge gips i lydbøyler *mellom* bjelkene i taket + masse fugemasse :?:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var planene endret (igjen)...Ser ut til at jeg lander på kloke hoders anbefaling mht. plassering av lerret etc. (se skisser)

Har foreløpig valgt å konsentrere innsatsen mht. oppussing til gulv m/varme og fliser + nytt tak m/isolasjon , lydbøyler og gipsplater. Gulvet vil langs listene inneholde rør for kabler til prosjektor og bakhøytalere, alt lagt opp til et 7.1 system (eller alternativt 6.1). Kan ikke røre taket pga. oppheng i lydbøyler for demping mot stue i 1. etg.

Så til utstyrslisten, noe jeg synes er svært vanskelig. Problemet er at det finnes så mange forskjellige merker av prosjektorer, høytalere og forsterkere/DVD spillere og så få muligheter til å få sett og hørt på de ulike merkene, spesielt i kombinasjoner der en velger komponenter fra ulike butikker. I tillegg vil prisen totalt sett vil kunne bli rimelig høy - "Sky is the limit"...

Jeg sliter stort sett med kun 1 ting: Høytaleren ved siden av døra/peisen vil kunne bli så bred at den dekker noe av døråpningen. Kan løses ved å benytte smalere dør, men har ikke noen mulighet til å flytte døra uten mye ekstra jobb. En smalere dør vil kunne gi meg 10 cm. i beste fall, men de QLN høytalerene jeg har sett på som bakhøytalere er ganske store (brede, dype, høye...) Og taket kan ikke brukes til innfelling pga. lyddemping...hmmm...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja.. Dette blir nok en god løsning!

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi gleder oss til virkelighetsbilder også :wink:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så til utstyret igjen:

Pga. totaltkostnaden på prosjektet, må jeg gjøre noen strategiske valg. Enten fancy prosjektor/lerret og da kompromiss på lydsiden - eller motsatt.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten: På lydsiden har jeg hørt mye positivt om PSB sine T65 høytalere med dertilhørende senter og bakhøytalere - kommer vel i samme prisklasse, men så var det lyden, for disse har jeg ikke sett eller hørt og vet ingen andre enn Nettdata som selger disse i Stavanger området. Nettdata har ikke høytalere inne for lytting i det hele tatt. Ergo får jeg ikke sjekket lyden matchet mot forsterker heller....skitt!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei jonrune og velkommen til AVforum

Har fjernet en hel del på ditt nest siste innlegg, som ikke hadde noe med tema å gjøre. Vær vennlig benytt prisjakt kategorien for denne type diskusjon, så blir det lettere for oss alle å holde oversikten her inne!

PÅ FORHÅND TAKK!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, jeg har en viss forståelse for det, men for meg var det litt dumt, da jeg gjerne skulle flyttet denne teksten til produkt og prisjakt og nå må jeg skrive den på nytt :cry:

Dog trodde jeg at hjemmekino konstruksjon hadde alle disse elementene i seg, men man lærer vel etter som man blir "refusert"... :wink:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Long time, no work...

SÅ var en igang igjen. Etter å ha fulgt hjalmarjalla i hans prosjekt med beundring, setter jeg meg igjen ned med planlegging av min kjellerstue.

I løpet av siste året har bygging av hytte tatt all min tid (og litt til). Nå er denne ferdig og neste prosjekt kan planlegges. Problemet nå er at alle fondsmidler har gått med til hytta, så mens en får bygget dette opp igjen, planlegger jeg...

Skal snart komme med bilder av rommet - akkurat nå er der bare rot, men det skal ut og alt skal rives til grunnen. Jeg har tenkt å følge "oppskriften" til hjalmarjalla siden hans prosjekt er til forveksling likt mitt med tanke på kjeller, 2 meters takhøyde (i dag med 1 lag panel direkte festet i dragere), saltutslag på ytre murvegger (2 stk) + 1 indre murvegg mot bod samt en trevegg mot inngang til kjelleren. Gulvet er i dag furuplank på et-eller-annet, så jeg er veldig spent på hva som venter meg ved riving!

Rommet har (som vist i tidligere innlegg i tråden) en gammel peis, med dette synes lite forenlig med hjemmekino, så med mindre denne er brukt som festepunkt for bærende ting, så skal den rives - det vil gi bedre plass også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •