Belysning i forhold til lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Belysning i forhold til lerret

God morgen på en søndag.

Problemstilling: Skal lage en liten boks i taket for å skjule nedtrekkslerretet mitt (grandview crystal for ordens skyld, projektoren er en panny ae-500)

I samme slengen tenkte jeg at jeg skulle bygge inn et par spotter både der, og ellers i taket. Det jeg lurer på i den forbindelse er:

12 V eller 220 V? Fordeler og ulemper med å velge de forskjellige spot-typene.
    Jeg tenkte på å sette et par av spotene i bakkant av lerretet, og benytte meg av en svak belysning når jeg snurrer film. Hørt rykter om at dette kan hjelpe på opplevd sortnivå. Er dette tilfelle? Har det i det hele tatt noe for seg å sette de bak lerretet?

På forhånd takk for hjelpen, O`store forum-guruer.

Se dere - en Skalleknarp

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gaatt for 12V, da de ofte er mindre i fysisk stoerrelse. Og jeg tror du med hell kunne hatt litt lys bak lerettet for aa styrke opplevd sortnivaa. Bare soerg for at lyset blir jevnt fordelt bak der, ellers vil det uroe litt og bli ett blikkfang, sant?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og før du bygger noe avanserte greier i taket eller no er det vel en fordel å prøve om litt lys bak lerretet er noe for deg. jeg likte det ikke!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og før du bygger noe avanserte greier i taket eller no er det vel en fordel å prøve om litt lys bak lerretet er noe for deg. jeg likte det ikke!
    Er vel strengt tatt ikke noe verre enn ikke å ha på lyset når man ser på film,

Men noen som har synspunkter på det tekniske? 12V vs. 220V osv?

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del holder meg unna 12v spotter som skal felles inn i tak etc da de blir veldig mye varmere enn 220v spotter...

Var på en messe i grieghallen i bergen for ca ett år siden hvor de demonstrerte forskjellen, og varmeutviklingen for 12v var betydelig raskere og den ble mye varmere enn 220v, og anbefalingen var helt klart å velge 220v for innfelling...
    I tillegg må du også ha en trafo hvis du bruker 12v og i følge samme messen så er slike trafoer en ikke helt ubetydelig årsak til branner...

Ønsker du likevel å bruke 12v så pass på at ingenting brennbart er i nærheten av spotter eller trafo!

edit: Men 220v og 12v lyser på vidt forskjellige måter, og noen liker den ene framfor den andre, så du må også se litt på hva du liker...

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm åssen lyser 220v i forhold til 12v? har nesten bare 12v i stua mi(ikke no fancy innfelt men) kansje jeg må få noe 220v inn her og?

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det lenge siden jeg monterte spotlights på skolen ,men det fantes noe som heter "coldbeam" og vanlige spotlights. Coldbeam spotlights retter varmen innover ,mens vanlige retter varmen utover.

12V spoter må også ha en trafo ,men såvidt jeg husker kan ringetrafoen takle dette. Den er egentlig laget for dørklokker ,man er 12V og kan brukes til andre ting også. Om de takler lasten er jeg ikke sikker på.

Så her må trådstarter tenke seg om hva han vil ha

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    hm åssen lyser 220v i forhold til 12v? har nesten bare 12v i stua mi(ikke no fancy innfelt men) kansje jeg må få noe 220v inn her og?
    Har stort sett bare 220v her i huset, og de lyser vel litt gulere enn 12v som da lyser mer hvitt...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    12V spoter må også ha en trafo ,men såvidt jeg husker kan ringetrafoen takle dette. Den er egentlig laget for dørklokker ,man er 12V og kan brukes til andre ting også. Om de takler lasten er jeg ikke sikker på.
    De fleste 12v spotter vil det vel følge med egen trafo???

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    De pakkene jeg har kikka på har det fulgt med trafoer på hvertfall.
    Usikker på kvaliteten dog, dette var i en lampeforretning, var vel ca 250,- for 3 12 V spoter og trafo
    Har noen spotter i gangen som forrige eier monterte, og de durer noe helt avsindig. Ønsker IKKE noe tilsvarende på gutterommet, for å si det sånn.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Dette gjør det vell. Beklager dette ,men det er en stund siden jeg holdt på med slike ting. Det er ganske morsomt med 12V spotter siden spenningsfallet kan bli ganske betydelig. Jeg fulgte med på en elektrikker som jobbet litt og når han kuttet vekk 2meter med 1.5mm2 lednng så ble lyset vesentlig kraftigere.

Men du kan nesten ikke gå feil med spotter sålenge du velger vanlige og ikke coldbeam (hvem bryr seg om de blir varme å ta på? Du skal jo ikke ta på dem uansett og de er mindre brannfarlige fordi de retter varmen utover i rommet og ikke innover i veggen)

Selv har jeg en IKEA sak med 3lamper på en skinne. Etter ca2mnd bruk så stoppet den ene pæren og lyse :/ (Røk for 3-4dager siden) ,men den gir fortsatt massevis med lys siden hver pære er 50W. Denne kostet 200kr

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •