Stig's kjellerkino (status: under bygging)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 60
    Newcomer redfox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stig's kjellerkino (status: under bygging)

Ønsker å presentere mitt prosjekt som jeg har på gang i kjelleren min.

Kjøpte huset jeg har nå i desember 2004 og hadde lagt kinorom-planleggingen langt frem i tid, men jeg klarte ikke å vente.. Så nå er jeg så smått i gang.

Rommet er 6,38 meter i lengden og 3,59 i bredden. Et rektangulært rom med andre ord.

Totalt blir dette 22,9 kvadratmeter å gå på. (uten vegger)

Takhøyde fra betonggulvet og opp til bjelkelaget er 2,35m.

Taket og veggene skal fores med gipsplater på 2400*1200mm
    Platene i taket skal bli hengt opp i lydbøyler i bjelkelaget.

Gulvet blir av typen tilfarergulv med 50mm isolasjon og teppe som gulvbelegg.

I veggene blir det ca 100mm isolasjon.

For å få redusert luftlyden mest mulig skal jeg sørge for å fuge alle sprekker og åpninger. Spesielt der vegg og gulv møtes.

i garasjen ligger det 875 kilo med gips å venter

Her er noen bilder: (nyeste bildene er øverst)

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi venter i spenning på utviklingen... :wink:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bli veldig bra dette redfox. Du må poste fremdriften. Det er alltid gøy å følge slike prosjekter fra starten.

PS: Mye støv der du arbeider ser jeg på bildene, så du bruker vel støvmaske?

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Stig's kjellerkino (status: startfase)

Sitat Opprinnelig postet av redfox
    litt usikker på om jeg skal ha lerretet mot denne vinkelen eller mot veggen hvor vinduet var. Døren / inngangen er på venstre side i bildet. Forslag / erfaringer ?
    Jeg hadde hengt lerret mot veggen vinduet var. Dette vil gi best og likest kår for fronthøytalerene og det vil også virke mer riktig når du kommer inn i rommet og ser mot lerretet istedenfor og nesten gå på det.

Lagt til: Du slipper også potensielt tull med pipa.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Kan bli veldig bra dette redfox. Du må poste fremdriften. Det er alltid gøy å følge slike prosjekter fra starten.

PS: Mye støv der du arbeider ser jeg på bildene, så du bruker vel støvmaske?
    Skal prøve å få tatt bilder av hver endring som skjer i kjelleren min. Det neste er å få "finpussa" på muringa mi.. Samt legge på puss på utsiden av veggen.

Så kommer jeg til å sette opp vegger eller gulv.. ikke helt sikker på om jeg skal starte med vegger eller gulv først, men med litt logisk tenking blir det nok veggene først, også gulvet med max 10mm glippe i mellom slik at gulv og vegg er adskilt fra hverandre tettet med fugemasse.

Ang støvmaske: støvet på bildene kommer av at jeg akkurat hadde sopt sammen restene fra murpussen som var sånn halv-størkna på gulvet Det støvet noe helt grusomt av det, og kjente jeg ble noe tørr i halsen den dagen, så støvmaske er noe av det jeg må finne fram neste gang Det er sikkert skadelig å puste inn det greiene der..

Sitat Opprinnelig postet av akke
    Jeg hadde hengt lerret mot veggen vinduet var. Dette vil gi best og likest kår for fronthøytalerene og det vil også virke mer riktig når du kommer inn i rommet og ser mot lerretet istedenfor og nesten gå på det.

Lagt til: Du slipper også potensielt tull med pipa.
    Pipa er på det andre rommet som er ca like stort. I rommet hvor jeg skal ha kinoen er det ingen pipe. fire rene vegger, unntatt der avløpet fra kjøkkenet kommer ned da..
    jeg tror også at lerretet blir mot veggen der vinduet var, blir litt klønete å ha frontsettet rett forran inngangsdøra slik at folk må åle seg forbi den venstre kanalen :P
    -------------------

Har tenkt ut å ha en liten forhøyning som går ca 1 meter ut på gulvet og som senterkanalen kan stå på, samt innfelte halogenlys i denne, lysende opp på lerretet. Om jeg skal ha podiet buet eller firkantet vet jeg ikke enda.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg støtt på et lite problem som jeg gjerne vil spørre dere her inne for et råd.

Men ta først en titt på bunnsvillen som jeg har lagt ut på kjellergulvet. Jeg har lagt en stripe med glava dyttestrimmel under denne, da det var vanskelig å få tak i glava laftestrimmel. Det står i byggforsk boka "lag rom i kjelleren" at man kan bruke vanlig glava under svillen, men hva har dere her inne gjort ?

Ser det forresten greit ut med klaringen bunnsvill mot vegg ? Den er nå 2cm. Også i endene på svillen er den 2cm.

Det er på det siste bildet jeg lurer på hva jeg skal foreta meg..

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips: sett inn spikerslag (c-c 60) i mellom bjelkene dine så du får noe å spikre toppsvilla mo. Eks: 2x3'' PS: husk å heve spikerslaget du legger slik at under siden av toppsvillen du skal bruke vil flukte med de andre takbjelkene i underkant. forståelig :roll:

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, skjønte nå.. Men er det vanlig måte å gjøre det på ?

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt metoden ved ett par anledninger og det fungerer greit.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør det ikke ligge noe grunnmurspapp under svillen og isolasjon på betonggulv? Ellers vil jo det hele bli full i sopp pga fuktighet. Når det gjelder de spikerslagene så burde de jo vært der fra når huset ble bygget. Er vel vanlig med kubbinger der ute...

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EsgaNoth
    Bør det ikke ligge noe grunnmurspapp under svillen og isolasjon på betonggulv? Ellers vil jo det hele bli full i sopp pga fuktighet. Når det gjelder de spikerslagene så burde de jo vært der fra når huset ble bygget. Er vel vanlig med kubbinger der ute...
    Angående grunnmurspapp.. Dette står ikke helt klart i bøkene jeg har lest om dette, men jeg tror det kommer av om gulvet har fuktsperre eller ikke. Sånn som i mitt gulv er det støpt ned fuktsperre, og jeg tror ikke jeg har behov for grunnmurspapp under svillen. Men jeg har bestemt meg for å gjøre det allikevel så jeg er helt sikker på at det ikke vil oppstå noen problemer med sopp etterhvert som årene går.

Aner ikke om det er vanlig med at det er slått inn spikerslag i endene fra før av.. Det er iallefall ikke noe problem å få til dette for min del.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kubbinger bruker vi i hvert fall i vårt firma. Alt blir så mye bedre da. Men er jo ikke sikkert det ble praktisert før. Er vel et gammelt hus du har...

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så veldig gammelt hus.. det er oppført i 1989

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haa, det er jo nesten likt som prosjektet mitt jo. Kult. Og så er vi jo nesten naboer :wink:

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var artig at det fantes folk i nærheten med samme interesse

En ting jeg tenkte på når jeg leser her inne på forumet er WAF faktor.. jeg har faktisk fått disponert rommet til fri bruk, og det er så utrolig digg å vite at man ikke trenger å tenke på WAF i det hele tatt :P

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis WAF ikke spiller noen rolle, så får du ta deg en tur til Fetsund å høre på en subber. Hvis du ikke har allerede da...

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, leste et innlegg om at du akkurat har fått deg en SVS sub

Fant først ut hva dette var for noe i går og jeg må si at jeg har meget lyst på en selv, men helst en i søyleform. Dog tror jeg nok at det tærer litt på feriepengene til sommeren, i å med at jeg må ha _alt_

Uansett blir det mye morro fremover

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Puh.. først i dag har jeg og samboern bært ned 35 gipsplater i 1200 x 2400 i kjelleren. Med tanke på at 35 gipsplater veier like mye som en VW Polo, så ser jeg på det som en skikkelig trim-økt Så nå skal det bli godt å kræsje i sofaen med "The Bourne Supremacy", hjemmelaget burger og pommes frites for å fylle på de ekstra kaloriene som er svidd av i all sjauinga

PS. vannvittig deilig å faktisk ha tid til å få gjort noe med kino-bygginga nå i påskeferien. I morgen kommer jeg til å gå til innkjøp av laftestrimmel.. Må ta en ringerunde, for det er ikke mange som har det på lager

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemmelaget burger er knall! Det blir spennende å se utviklingen her.... stå på og ha en fortsatt fin påske! The Bourne Supremacy er en kul film....

Newcomer Atilla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Subwoofer.

Hei.

Ser at det blir nevnt et sted i Fetsund der det selges subber. Går ut i fra at disse er litt anderledes enn de vanlige firkantede kassene da det nevnes søyleeformede. Finnes det en web adresse dit? :lol:

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •