Stig's kjellerkino (status: under bygging) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 60 av 60
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis du legger noen "striper" av dette under bunnsvillen så tror jeg den sitter bra uten boring, i tillegg fungerer det som fugemasse mot lyd/luft osv:

http://www.novatech.as/content/produktinfo_htm/tec7.htm

Har selv brukt det og det limer fast alt jeg har prøvd av eikelister mot granittfliser, listverk mot mur, akustikkplater direkte på vegg, m.m.

Newcomer redfox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Hei

Long time no see, ey :-D

Er dette røret hovedvannledning inn i huset? I så fall kan du regne med at den går fra stoppekrana ute og i rett linje inn.

Hvis ikke, så fest svillen med en skrue i hvert hjørne, og klemm fast stenderne i mellom. Det funker fint. Gleder meg til å se hvordan det blir :-D
    Ja, det er en stund siden nå Må bare si at DAMN så fet kino du har fått deg nå! Det er absolutt verdt slitet når resultatet blir så bra!

Rørene går opp til kjøkkenet, hovedrøret er i et annet rom på tvers av dette rommet, så sannsynligheten for at rørene går tvers over gulvet er der.. Vet bare ikke hvor

Jeg kan jo borre bare noen få cm ned i betongen egentlig..

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Hvis du legger noen "striper" av dette under bunnsvillen så tror jeg den sitter bra uten boring, i tillegg fungerer det som fugemasse mot lyd/luft osv:

http://www.novatech.as/content/produktinfo_htm/tec7.htm

Har selv brukt det og det limer fast alt jeg har prøvd av eikelister mot granittfliser, listverk mot mur, akustikkplater direkte på vegg, m.m.

Hmm.. takk for tipset! Visste ikke at det fantes slikt.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kommet litt lenger! Alle lektene er på plass og spikret. Har også begynt smått med å legge rør til lyskursen.

Lurer på om det ene røret som går opp og til høyre ut av veggboksen har en for krapp sving.. Det er egentlig ikke noen annen måtte å løse det på uten at rørene krysser hverandre (og da gidder sikkert ikke elektrikern ta i dette en gang fordi det ser jalla ut)

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke bry deg om kryssende rør, slikt blir gjort hele tiden. men du MÅ ikke borre i 90grader gjennom stenderen, du kan jo borre deg oppover i 45grader vettu

Ikke pakk igjen veggen med en slik bøy på røret! du kan risikere et baluba uten like med slikt. vær heller på den sikre siden!

Jeg vet ikke helt hva du legger opp til her, men ser at boksen ved taket kommer til å kræsje med taklista.

Den svingen du har ut til venstre av boksen i "alene" bildet, er heller ikke bra, går nok helt fint på så kort strekk, men sånne svinger er ikke bra ved lengre strekk. Røra MÅ være stramme!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Ikke bry deg om kryssende rør, slikt blir gjort hele tiden. men du MÅ ikke borre i 90grader gjennom stenderen, du kan jo borre deg oppover i 45grader vettu

Ikke pakk igjen veggen med en slik bøy på røret! du kan risikere et baluba uten like med slikt. vær heller på den sikre siden!

Jeg vet ikke helt hva du legger opp til her, men ser at boksen ved taket kommer til å kræsje med taklista.

Den svingen du har ut til venstre av boksen i "alene" bildet, er heller ikke bra, går nok helt fint på så kort strekk, men sånne svinger er ikke bra ved lengre strekk. Røra MÅ være stramme!
    Jeg har lest tidligere at man skal ta store svinger for å unngå en "jam" slik som du kommenterte først.

At den boksen kommer til å kræsje med lista har du jaggu meg rett i! Må få slått på en tverrligger på toppen der slik at den bygger litt ned. Takk skal du ha for at du så det!

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stemmer

Stemmer bra det som eMTea sier. Når du får lekta ned taket med lydbøyler+lekter+gips, vil el-boksen være delvis gjenkledd. Denne burde flyttes.

Har du planer om å skjule ht-kablene i veggene eller? Det finnes "ok" lister til slikt om du tenker på ikke legge skjult. (Send en pm for mer info ang dette).
    Er litt usikker selv på hvordan jeg vil gjøre det, men hos meg regner jeg med at veggene vil ha en relativt viktig prioritering som lydisolering. Legger du skjult, innebærer det jo penetrering av gipsen, som igjen er dumt for lydisoleringen. Hos deg derimot, er det jo leca, så det er sikkert ikke noe problem. Kan jo evt "lage" lister for å skjule kablene...

Lykke til fremover. bestandig spennende med bygging

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JgR
    Har du planer om å skjule ht-kablene i veggene eller? Det finnes "ok" lister til slikt om du tenker på ikke legge skjult. (Send en pm for mer info ang dette).
    Er litt usikker selv på hvordan jeg vil gjøre det, men hos meg regner jeg med at veggene vil ha en relativt viktig prioritering som lydisolering. Legger du skjult, innebærer det jo penetrering av gipsen, som igjen er dumt for lydisoleringen. Hos deg derimot, er det jo leca, så det er sikkert ikke noe problem. Kan jo evt "lage" lister for å skjule kablene...

Lykke til fremover. bestandig spennende med bygging
    Jeg skal legge signalkabler og høyttalerkabler i veggene. Opp til PJ setter jeg opp et avløpsrør.

Det at lydisoleringen blir litt dårligere i veggene gjør ikke så mye. Det er viktigere med taket. Jeg har betenkeligheter med å sette opp en takboks for kabelføringer til PJ, men jeg tror jeg er nødt til å gjøre dette. Kabelkanal er jo en løsning, men jeg syns ikke det ser noe særlig pent ut. Så spørsmålet blir heller hvor mye lydisoleringen blir ødelagt av en takboks..

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Følgende:

Har spurt litt på jobben om akkurat dette, (jobber i et bygg og anleggsfirma som snekker) og får som svar at en lydisolering uten hull selvfølgelig er det beste. Men man kan bruke en "tabbeboks" og fylle denne og området rundt, med skum, fugemasse, eller gips. Tyngst masse er best dvs. gips. Så vil det ikke gå så mye ut over lydisoleringen. Problemet her vil da være at du fyller røret slik at det blir problematisk(ikke umulig) å strekke flere/nye kabler. Så når du først strekker, så sørg for å ha med alt du trenger. hdmi, dvi, komponent, s-video osv. Er ikke helt proff på de kabelgreiene

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av redfox
    Jeg har lest tidligere at man skal ta store svinger for å unngå en "jam" slik som du kommenterte først.

At den boksen kommer til å kræsje med lista har du jaggu meg rett i! Må få slått på en tverrligger på toppen der slik at den bygger litt ned. Takk skal du ha for at du så det!

Helt riktig,det lønner seg helt klart med store svinger, men de må være stramme, det er det som er kluet. Jeg klager ikke på arbeidet ditt, for all del, men jeg elektriker av yrke selv, og vet at slappe rør er det værste som finnes!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Helt riktig,det lønner seg helt klart med store svinger, men de må være stramme, det er det som er kluet. Jeg klager ikke på arbeidet ditt, for all del, men jeg elektriker av yrke selv, og vet at slappe rør er det værste som finnes!
    Bare glad for at jeg får vite hva jeg har gjort galt, slik at jeg ikke får trøbbel senere!

Men hvordan skal jeg få festet røret ? Har kjøpt noen slike 16-20mm klemmer, men hvis jeg skal feste røret på noe vis, så må jeg spikre i murveggen. Er det rette måten å gjøre røret stramt på, eller finnes det noen andre metoder ?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

45 grader

Du strammer bare røret i stenderne slik at det blir stramt. Men for da å ikke få skarpe svinger, må du bore deg på skrå slik som eMTea nevner tidligere. Smart fyr det der egentlig...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er slike plastklammer du har kjøpt er disse nok best å feste i murveggen ja, men vi pleier å bruke et klammer fra Letti, 16mm eller 20mm med 2 bein. såkalt LETTI 16-2-B, disse er bedre å bruke i hullene og slikt på skrå, da de henger nye bedre.

Men bruk de TC klammerne du, og fest i murveggen, det hjelper helt sikkert.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også iferd med å lage en kjellerkino. Det jeg lurer på er om din kjeller ligger under bakkeplan?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nippi
    Jeg er også iferd med å lage en kjellerkino. Det jeg lurer på er om din kjeller ligger under bakkeplan?
    kjelleren er ca 3/4 under bakkeplan.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av redfox
    kjelleren er ca 3/4 under bakkeplan.
    Jeg er litt redd for fukt! Har du isolert utvendig eller bare innvendig? Hvis du har isolert innvendig vil det da ikke bli kondens/ fukt mellom isolasjonen og kalde yttervegger? Eventuellt hva kan gjøres for å forhindre dette?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nippi
    Jeg er litt redd for fukt! Har du isolert utvendig eller bare innvendig? Hvis du har isolert innvendig vil det da ikke bli kondens/ fukt mellom isolasjonen og kalde yttervegger? Eventuellt hva kan gjøres for å forhindre dette?
    Dette er en måte å unngå fukt/kondens fra kjellervegg og inn i selve stenderverk/isolasjon:

http://www.isola.no/apps/isolared.dl...d?Cat=2&ID=107
    http://www.isola.no/pdf/Xtra.norsk.innv.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Dette er en måte å unngå fukt/kondens fra kjellervegg og inn i selve stenderverk/isolasjon:

http://www.isola.no/apps/isolared.dl...d?Cat=2&ID=107

Fant ikke siden

Siden du prøvde å åpne ble ikke funnet.

http://www.isola.no/pdf/Xtra.norsk.innv.pdf
    Ingen tilgang

Du har ikke tilgang til dette området.
    Mulige årsaker er:
    • Du er ikke logget inn, for å få tilgang lag en ny bruker eller logg inn med en eksisterende bruker.
    • Deler av URL-en er stavet feil, prøv å endre den.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo? Dette ble en skikkelig zombie. Snakker om å vekke gammel tråd til live.
    Men når det er sagt, så skulle det vært morsomt å vite hvordan det gikk med Stigs prosjekt.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he.... joa.. Kjelleren er der den Løper ikke fra meg dette prosjektet her.. Prosjektet blusser opp igjen når jeg har tid, penger og prioriteringsevne til å starte igjen!

Kort sagt så har jeg en Peugeot 205 1,9 MI16 som måtte på banen før kinorommet ble ferdig

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •