Stig's kjellerkino (status: under bygging) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 60
    Newcomer redfox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gipsplater, lydbøyler, laftestrimmel og gipsskruer!

Legger ut noen ferske bilder av dagens status.

Når det gjelder gipsskruene, så tok jeg de lengste jeg fant i å med at jeg skal ha dobbelt opp med gipsplater i taket, og trenger derfor skikkelig feste i å med at skruen må gå igjennom 2x13mm gipsplater før skruen treffer treverket. Skruene har heller ikke gjenger ytterst. De vil antageligvis bli litt for lange når jeg skal montere det første laget med gips i taket, men i å med at det er gjenger ganske langt inn på skruen, så tror jeg det skal gå greit.

Lydbøyler, 30 stk.. Håper det holder. Har regna meg frem til 30, så vi får se om jeg ender opp med

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder gipsskruene kunne du jo kjøpt en eske med noen kortere til første laget slik som jeg har gjort.

Edit: Jeg har kjøpt 30mm til første laget og 41mm til andre laget.

Blir spennende å følge utviklingen videre!

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi skrur gips på jobben, så buker vi 32 millimeter på det første laget og 42 på det andre.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, de jeg har nå er 55mm.. Får ta å handle inn noen 30mm.

Har startet med veggen mot lerretet nå. På tirsdag leier jeg meg en spikerpistol for å få jobben kjappere unna.

Jeg liker ikke helt å stikk-spikre stenderne ned i bunnsvill og toppsvill Men det er visstnok slik det skal gjøres i følge ei snekkerbok jeg har.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av redfox
    Jeg liker ikke helt å stikk-spikre stenderne ned i bunnsvill og toppsvill Men det er visstnok slik det skal gjøres i følge ei snekkerbok jeg har.
    Ja, det er visst det. Åssen hadde du ville gjort det da?

Du kan jo bygge sammen veggen liggende slik som jeg har gjort, da kan du først feste stenderene i topp/bunnsville med en skure under/over, og deretter spikre fast fra underside/overside.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det er jo ikke noen annen måte å gjøre det på enn å stikkspikre når topp og bunnsvill står der liksom, men før når jeg har gjort det på denne måten har treverket sprukket opp.. Men samme det. Det funka faktisk veldig bra! Har fått satt opp en vegg nå. Der er bunnsvillen lagt oppå en laftestimmel i plast, skrudd fast med ekspansjonsskruer i gulvet og toppsvillen har jeg skrudd fast i egne kubbinger som jeg spikret fast mellom bjelkelaget.

Jeg kunne gjort som du. Spikret veggen på bakken først, også reise den opp og skru den fast, men plutselig står jeg der og har bommet med en glippe på 1cm et sted.. (typisk meg at sånt skjer)

Brukte rundt 2 timer på denne veggen.. Tipper jeg hadde brukt en halv time hvis jeg hadde hatt spikerpistol..

Monterte også en rad med lydbøyler, men etter at første "bjelken" var skrudd opp, ser jeg til min store forskrekkelse at bjelken kommer til å kræsje med veggen når jeg får opp denne på langsiden.. Så da har jeg lært noe i dag også ops:

Må ta ned hele greia igjen og gjør antagelig ferdig montering lydbøylene i morgen. Bruker laservater, slik at jeg vet at jeg har alle lydbøylene på en linje. Dette gjør at jobben går mye fortere.

Jeg har monterer lydbøylene med 1200mm avstand på langs og 600mm i mellom disse på tvers.

Når det gjelder veggene så er jeg veldig usikker på om man pleier å spikre inn såkalte losholter ? Dette er bjelker som går i mellom stenderne for å støtte opp antar jeg.. Evt for å få mer feste til gipsplatene.

Bilder kommer i morgen!

Newcomer audi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var artig at det fantes folk i nærheten med samme interesse

En ting jeg tenkte på når jeg leser her inne på forumet er WAF faktor.. jeg har faktisk fått disponert rommet til fri bruk, og det er så utrolig digg å vite at man ikke trenger å tenke på WAF i det hele tatt :P
    Bare vent til rommet begynner å se ut som ett rom ...og du foreslår sort maling eller sort filt på veggene. Da kommer nok hun inne i bildet skjønner du...
    But.. be strong. :twisted:

Lykke til. Spennende å se hvordan det blir.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audi
    Ja, det var artig at det fantes folk i nærheten med samme interesse

En ting jeg tenkte på når jeg leser her inne på forumet er WAF faktor.. jeg har faktisk fått disponert rommet til fri bruk, og det er så utrolig digg å vite at man ikke trenger å tenke på WAF i det hele tatt :P
    Bare vent til rommet begynner å se ut som ett rom ...og du foreslår sort maling eller sort filt på veggene. Da kommer nok hun inne i bildet skjønner du...
    But.. be strong. :twisted:

Lykke til. Spennende å se hvordan det blir.
    Hehe, har allerede foreslått svart maling. Helt greit for henne det Men det kan sikkert oppstå noe som du sikkert tenker på :P

Skal ha det i bakhodet.. hehe

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle gjerne sett noen bilder av oppheng med lydbøylene og veggene med laftestrimmel. Jeg jobber med planene for min hjemmekino på 3,2 x 5 meter - har en gammel kjellerstue fra 1973 med tømmermannspanel og furugulv. Har lav takhøyde (202 cm) og skal inn med varmekabel og lydbøyler, så jeg er spent på hvor mye gulvet bygger i dag (isolasjon?) og hvor lite jeg kan få lydbøyler og gips til å bygge ned i rommet. Det er murvegger på begge langveggene og kortveggen med vindu. Bakvegg er i tre mot gang. I hjørnet bak i rommet er det en peis på 1x1,2 meter som gir utfordringer mht. lyden og plassering av surround høytalerene...

Lurer på om jeg skal rive alt eller bare taket og gulvet...må vurdere egen 16A kurs hvis det er fysisk mulig å få ned et rør til fra 2. etg...har nytt anlegg i hele huset, men å trekke nye rør i gammelt hus er kinkig...

Jeg lurer også på om jeg kan gå for svarte vegger eller evt. finne andre farger med høyere WAF som kan brukes?

Lykke til - skal følge med i spenning :!:

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonrune
    Lurer på om jeg skal rive alt eller bare taket og gulvet...
    Lydbøyler bygger ned ca 10cm, så det kan lønne seg for deg å rive taket. Hvis du hadde tenkt å bygge ned taket fra 202cm med lydbøyler ville det blitt altfor lavt under taket.

Legger ved noen bilder fra i dag.. Har ikke gjort så veldig mye mer. Bare nytt siste gufs av påskesolen egentlig

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du sette opp slike losholter eller?
    Det ser kanskje ikke ut som du trenger det siden du har såpass kraftige stendere og lav takhøyde. Selv vurderer jeg å gjøre dette, må bare forhøre meg med snekkeren først.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en rask titt her på forumet, ser jeg at andre ikke har gjort dette.. Så jeg tror jeg dropper det.. Si i fra når du hører noe fra snekkeren din, hvis det er lønnsomt så tar jeg også å spikrer inn dette.

Ser for meg at det kanskje blir resonans mellom stenderne ellerno.. og det vil vi jo ikke ha

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rør i kjeller

Har noen rør nede der rommet skal være og leste i går at man må ha mulighet til å inspisere disse.. Bare lage ei inspeksjonsluke da eller ?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare lage ei inspeksjonsluke da eller
    Jepp.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... her har det ikke skjedd mye skal jeg si dere!

Etter at sommeren kom, har jeg ikke hatt mot til å krype ned i den kalde mørke kjelleren Jeg venter rett og slett på dårligere vær før jeg begynner å gjøre noe mer.

Kanskje på høsten engang..

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er jo heldig om du har en kjeller du kan gjemme deg i når du jobber da! Jeg har stått midt i solsteika i hele sommer når jeg har jobbet med rommet mitt jeg, og er vel ikke akkurat noe jeg anbefaler.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Du er jo heldig om du har en kjeller du kan gjemme deg i når du jobber da! Jeg har stått midt i solsteika i hele sommer når jeg har jobbet med rommet mitt jeg, og er vel ikke akkurat noe jeg anbefaler.

Beklager sent svar, men epostvarslingen ser ut til å ikke funke for min del.

Men jeg er vel heldig sånt sett ja..

Nå har jeg snart fått ordna meg en Volvo V40 MED hengerfeste, så nå får jeg iallefall mulighet til å hente diverse materialer på egenhånd Nytter ikke med 150 liters bagasjerom i CRX'en som jeg har nå :P

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeje.. detta går treigt! Har jobba "døgnet rundt" på jobben i et halvt år nå. Men nå er jeg tilbake! Har fått spikra opp den ene langveggen.

Men nå sliter jeg litt.. Det går vannrør ned i betongen og muligens tvers over gulvet. Som kjent må jeg borre nedi gulvet for å ha noe å feste bunnsvillene i.
    Har forespurt kommunen etter tegninger, men de hadde ikke noe. Kjøpte meg en metall og stender detektor på clas ohlson i håp om å få en indikasjon på hvor rørene går. Denne var helt ubrukelig!

Så måtene jeg kan løse dette på nå er å la bunnsvillen stå i spenn mot toppsvillen ved å hamre inn stenderne i mellom.

Er det noen god løsning? Veggen kan jo i grunn flytte på seg hvis jeg en gang i tiden snubler inn i veggen

Det er sikkert noen her inne som har vært borte i samme problemet.. Fint hvis jeg får noen tilbakemeldinger på hvordan dere ville gjort det.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Long time no see, ey :-D

Er dette røret hovedvannledning inn i huset? I så fall kan du regne med at den går fra stoppekrana ute og i rett linje inn.

Hvis ikke, så fest svillen med en skrue i hvert hjørne, og klemm fast stenderne i mellom. Det funker fint. Gleder meg til å se hvordan det blir :-D

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare og bore det Børre,bare pass på og ikke bor rett i røret! ;-)

Neida,det høres ut som en grei løsning du fant på selv.Det går an å smøre på noe monteringslim eller'no i tillegg på bunnsvillen også.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •