Dataprogram for å tegne ditt nye hjemmekinorom - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 112
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Datt over en lys-plugin til Sketchup som drar hele programmet opp til et nytt nivå.
    Man får resultater som ligner på det man får til i Lightwave, men i en voldsomt mer brukervennlige pakke.
    Pluginen finner man her: RenderPlus - Tools to Enhance Google SketchUp

Legger ved et eksempel bilde hvor jeg har eksperimentert med å slenge opp en gipsplate et par cm ut fra veggen med LED-lys striper mellom plate/vegg. TV-flaten er representert med en 20 watts lysflate, så den kaster litt lys utover i rommet.
    Tøft ikke sant?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Viseno

Hei,

Vil bare tipse om Viseno Home Designer (viseno) som er gratis og som jeg synes var genialt enkelt å bruke. Holder på med å designe kjeller som blant annet skal inneholde kino rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen som kunne tenke seg å tegne et påbygget lytterom - utvendig!

Hei!

Nå har jeg ikke lest hele tråden - men er det noen her som vet om noen som kunne ta på seg å tegne et påbygg tl lytterom......altså de utvendige skissene som trengs for byggesøknaden og litt for å visualisere løsningen...?
    (Er villig til å kompensere dette arbeidet litt!)

mvh
    OMF

Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har litt problemer med SketchUP her, er i start fasen så ting går litt trått.

Jeg syntes det er veldig vanskelig å få rett lengder på diverse ting. Feks når jeg skal tegne flaten, som er på ca 412 x 298cm og prøver å holde hånden stødig for å få rette mål nede i høyre hjørnet, men bommer selvfølgelig alltid.

Nå har jeg funnet ut jeg kan bruke funksjonen Tape Measure etter at jeg har laget firkanten, så skriver jeg feks inn ønsket mål på den ene lengden, det går greit, men når jeg da plotter inn målet på det andre lengden, så forskyver den lengden på den jeg satt før. Sikkert bare meg som roter, men jeg får det ikke til. Tips?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tegner du bare en firkant i uansett størrelse, og skrive på tastaturet 249cm;290cm og firkanten endrer seg til den størrelsen

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, hadde jeg bare vist det litt før

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål til, når jeg skal sette inn vinduer ol fra components(får det er vel slik man gjør det?) så syntes jeg alltid at størrelsen er feil i forhold til rommet osv. Finnes det noen måter å fikse størrelsen på ting slik at dem passer rommets størrelser?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Lastet nylig ned programmet Sketchup, og har hatt den noen dager. Det er et genialt enkelt program som er perfekt for alle som har planer om å bygge/innrede/planlegge hjemmekinorom...

Programmet kan lastes ned i en prøveversjon på Google SketchUp

Og nei, jeg får ikke noe igjen for å "reklamere" for dette

Tegningen brukte jeg ca 20 minutter på..
    Jeg drev i går kveld å knota med dette, men får det pokker meg ikke til. :? Hvordan klarer dere å lage slike rom? Jeg Tegner "gulvflaten", men der stopper det på en måte opp med logik for meg. Har sett på videoen, og prøver det de sier det, men allikevel så får jeg det ikke til.

Driver å planlegger utbygging/innredning av kjeller, så dette programmet virker jo genialt når man er flink nok til å bruke det.

Jeg refererer til den første tegningen på denne poster forresten.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan bruke "Bonus Packs"?

Har lastet ned alle Bonuspacks nå, og lagt de til...
    Men når jeg er i Sketcup og tegner, så ligger de ikke i "materials"... Men jeg må åpne filene på harddisken og åpne de i en ny Sketchup fil... Hvordan får jeg alt i en fil, slik at jeg bare kan hente inn komponenter inn i "min tegning"?
    Og en annen ting.. Hvor finner folket "bordkledning" til yttervegger??

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kawasakizzr
    Jeg drev i går kveld å knota med dette, men får det pokker meg ikke til. :? Hvordan klarer dere å lage slike rom? Jeg Tegner "gulvflaten", men der stopper det på en måte opp med logik for meg. Har sett på videoen, og prøver det de sier det, men allikevel så får jeg det ikke til.

Driver å planlegger utbygging/innredning av kjeller, så dette programmet virker jo genialt når man er flink nok til å bruke det.

Jeg refererer til den første tegningen på denne poster forresten.
    Men har du funnet dra-verktøyet? Knappen ser ut som en liten boks med pil på. Du lager en firkant, f.eks. gulvet, aktiverer dra-verktøyet, setter pila innenfor flaten og klikker. Da blir flaten prikkete og så kan du dra den oppover til en boks. Hvis du skal ha en nøyaktig høyde taster du bare inn målet (dette avhenger forresten av hvilke preferanser du har satt, om du måler i mm, cm, meter eller inch) med talltastene og trykker enter. Du kan bruke samme prinsippet på alt; lag en flate (rund, firkantet eller hva som helst) og bruke dette dra-verktøyet til å lage bokser eller sylindre.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har nå klart å få opp vegger osv. Men når jeg skal sette inn vinduer, dører osv så får jeg ikke justert str på dette. Samme gjelder det med møbler. Må jeg laste ned noe spes program for dette? Og hvordan klarer man å lage "gjennomsiktige" vegger etc.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må jo passe på å lage rommene i riktig målestokk, og da vil som regel møblene passe sånn noenlunde. Du kan markere de komponentene du vil skalere og velge Scale på Tools-menyen. Da kan du strekke/krympe det i alle retninger.

Vinduer og dører er jo dessverre tilpasset amerikanske mål, men hvis du regner om fra tommer til cm. vil du se at de ikke er så fryktelig stor forskjell fra norske standardmål. Du kan også importere komponenter fra 3D Warehouse. Kanskje du finner noe som passer bedre der?

Husk også at du kan redigere alle komponentene ved å markere -> høyreklikke og velge Edit Component. Da kan du plukke ting helt fra hverande hvis du vil.

Intermediate Kimba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    625
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm....

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

sketchup

sliter med å få til å henge opp høytallerne bak og på siden,veggen er er liksom ikke der, bare linjene, og hvordan lage gjennsomsiktige vegger.?

noen som vet?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan ofte være lurt å sette opp noen måle- eller hjelpelinjer. Velg målebåndet og trykk ned ctrl, så får du opp et plusstegn ved siden av målebånd-pekeren. Så setter du pekeren ved en strek eller linje og trekker ut en stiplet linje, da er det mye lettere å plassere ting nøyaktig, for du kan feste saker (f.eks. en høyttaler) til disse stiplede linjene. Du kan selvsagt slette strekene etterpå.

For å gjøre vegger eller andre saker gjennomsiktige markerer du veggen, høyreklikker og velger Hide. Når du skal vise veggen igjen går du på View-menyen->Show hidden geometry. Deretter markerer du veggen, høyreklikker og velger Unhide.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaring med denne sammen med sketchup?
    3Dconnexion SpaceNavigator

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lenge siden jeg har brukt Sketcup..

Hvordan får jeg bort de forferdelig irriterende "kryssende" som dannes der linjer møtes/krysser hverandre? De som er kjent med programmet vet hva jeg mener...

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Hvordan får jeg bort de forferdelig irriterende "kryssende" som dannes der linjer møtes/krysser hverandre? De som er kjent med programmet vet hva jeg mener...
    View -> Egde styles.
    Jeg huker vekk alt det som er der, bortsett fra "Display Edges"

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    View -> Egde styles.
    Jeg huker vekk alt det som er der, bortsett fra "Display Edges"
    Takk!

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan forklare hvordan man får gjort om figurer/rom til jpg eller noe annet som kan vises her i forumet?

Får ikke til noe av dette her hos meg.

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •