Har nå lest litt i bøker om kledning av gipsplater og gulvbelegg i kjeller. Blant annet boken "lag rom i kjelleren" fra byggforsk.no.
Det er ikke fukt i kjelleren i dag som jeg kjenner til. Det er ikke noe saltutslag på veggene og ingen "roser" på gulvet med fuktighet. Har sett en slik fuktmåler på clas ohlson til 2-300kr.. Er dette noe brukandes ? Slik at jeg er helt sikker på at det ikke eksisterer noe fuktighet..

Er dog i tvil på om jeg skal legge tilfarergulv (stendere i gulvet som man monterer sponplater oppå) eller om jeg bare skal legge gulvbelegg rett på betongen over ei fuktsperre på 0,2mm.

Med tilfarergulv kan man isolere med mineralull og jeg forestiller meg at det blir mye mindre gulvkaldt enn med gulvbelegg (tjukt teppe) rett på betongen med fuktsperre i mellom.

Gulvbelegget mitt blir teppe da jeg ønsker å lydisolere mest mulig med tanke på at dette skal bli et hjemmekinorom.

Lurer også litt på hvordan stenderne i veggen monteres på topp og bunnsvill. Det står at man bør bruke laftestrimmel under bunnsvillen for at lyd ikke skal spre seg til bygget. Men jeg ser for meg at bolten som går ned i betongen for å feste bunnsvillen (og evt toppsvillen i bjelkelaget i taket) vil føre med seg lyd fra vibrasjonene i veggen.

Mye spørsmål på en gang dette her, men jeg vil gjøre dette på en mest perfekt måte som det går an. Har lest at små feil kan ødelegge hele lydisoleringen...