demping til rom ved siden av

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
  1. #1
    Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    demping til rom ved siden av

    Sliter litt med at søsteren har soverom i rommet ved siden av stua der jeg har hjemmekinoen.
    disse rommene er avskilt med en murvegg, noe som ikke er optimalt til å dempe dunkelydene...

    tenkte på noe asfalt plater eller lignende til å dempe det med
    her er min plan. murvegg-->asfaltplater-->gipsvegg o.l eventuelt ett veggteppe...?

    noen forslag? veggen er på 220x220cm

  2. #2
    Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lydbøyler (mur dem rett i veggen!), stenderverk montert på lydbøylene, glava som isolasjon, dobbelt lag med gipsplater på stenderverket, la det være litt luftrom mellom glavaen og de doble gipsplatene (dvs. at du ikke må fylle hele luftrommet som oppstår mellom platene og murveggen med glava).

    Dette står det mer om på glava sine egne nettsider tror jeg...
    Dette er visstnok regnet for å være en meget god støydemping. Men det er jo sikkert ikke gratis. Merk at jeg aldri har prøvd dette selv, men jeg kommer til å prøve det når jeg skal bygge eget hjemmekinorom senere.

  3. #3
    Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Click-board ifra Parador demper mer enn det to lag 13mm gips gjør, men disse er struktrurert og kommer med diverse farger og er ment som siste finish!
    Demper 48db

  4. #4
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du bør vel heller prøve å redusere "støyen" fra høytalere med spikes og granittheller under, enkelt og billig. Resultat: bedre, fastere bass til deg og veldig lite overført til andre rom.

  5. #5
    Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Du bør vel heller prøve å redusere "støyen" fra høytalere med spikes og granittheller under, enkelt og billig. Resultat: bedre, fastere bass til deg og veldig lite overført til andre rom.
    har prøvd dette... er ikke nok...
    bruker spikes på alle høytalerne. som sagt det er snakk om en murkrok! altså ett ganske godt lydfang :roll:

  6. #6
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvor mye kan du "lekte" ut i rommet?

  7. #7
    Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Hvor mye kan du "lekte" ut i rommet?
    hakke så mye å si. dette hjørnet var en gang i tiden beregnet for peis. altså er det en krok som går ca 1,5m innover brukes til pc krok=) kan med andre ord ha 1,5meter isolasjon :wink:

    men vil gjerne ha plass til en pc pult plusspluss, så si en 10-15cm da

  8. #8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lydbøyler skal brukes i tak! Ikke på vegg eller gulv!!!!!
    På gulv er trinnlydsisolasjon en av de beste løsningene.

    Du bør sette opp en ny vegg med stenderverk i stål og med to lag gips med forskyvede skjøter. Veggen isoleres med Rockwool eller Glava. Rockwool lydplate er det mest optimale. Veggen settes ca. 20 mm fra eksisterende vegg. Ikke fest den nye veggen i den du skal lydisolere for. Fug mellom gips og alle tilstøtende flater med akrylmasse, dette stopper luft lyd. Hvis du i tillegg monterer akkustikkprofiler liggende på stålstenderne blir det enda bedre. Det har også kommet en lydstender på markedet som er meget bra. Husk at stål har mindre lydtransport en trevirke.

    Lykke til!

    Spørsmål?

  9. #9
    Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pimpallika
    Husk at stål har mindre lydtransport en trevirke.
    .....atte det var??

  10. #10
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ok! Lyden transporteres lettere i en konstruksjon som består av trevirke p.g.a. stivhet og vekt. Det vil si at en stålstender er stivere enn en tilsvarende dimensjon trestender, noe som fører til færre svingninger i stål.

  11. #11
    Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvorfor kan en ikke bruke lydbøyler i gulv og vegger? I gulv, er ikke bruk av lydbøyler det som gjerne kalles "flytende gulv" da?

  12. #12
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En lydbøyle har form som en S, fordi at dette er en fjærende enhet som utjevner lyden som forplanter seg i den. Derfor har den kun effekt når den henger i taket. Ved å plassere bøylen på gulvet med lekter, spon osv. utgår veldig mye av den fjærende effekten fordi den presses sammen av tyngden på gulvet den bærer. En lydbøyle svekkes også hvis man f.eks. bruker mer en to lag gips i taket. Tyngden gjør da bevegligheten i bøylen minimal. Uansett så er det viktigste du gjør med en lydbøylehimling at gipsen legges i forbandt, dvs. forskyvede skjøter og at gipsen legges 10/15mm fra eksisterende konstruksjoner. Dette mellomrommet fylles med dyttepølse og akrylmasse for å stoppe luftlyd.

    For å isolere mot trinnlyd på gulv er trinnlydsisolasjon en av de mest effektive løsningen på markedet. Riktignok hvis det gjøres korrekt.

    Vegger bør gjøres i stål, lydstender i stål eller stålstender med akkustikkprofil. Disse kan også brukes i taket. Det beste taket er frittsendt himling. Dette er en himling som konstruseres med stål stendere liggende oppe på veggene eller spendt i mellom. Dette isoleres og gipses. Hvis disse veggene står på et flytende gulv har du den beste løsningen. Rett og slett et rom i rommet.

  13. #13
    Active Warblader sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvordan gjøres dette korrekt?

    Er dette brukandes??


  14. #14
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette funker, men ikke helt optimalt.
    Her er de beste løsningene.

    Løsning 1.

    5. 14 mm parkett
    4. Ullpapp (glideskjikt)
    3. 15 mm sponplate m/not og fjær
    2. 20 mm trinnlydplate
    1. Eksisterende undergulv (spon) Hvis betong må det legges 0,20 mm fuktsperre.


    Løsning 2.

    5. Teppe/belegg
    4. 15 mm sponplate m/not og fjær
    3. Ullpapp
    2. 13 mm gulvgips (dim 60x240)
    1. 20 mm trinnlydplate


    Løsning 3.

    4. Teppe/belegg
    3. 15 mm sponplate m/not og fjær
    2. Ullpapp
    1. 20 mm trinnlydplate


    Løsning 4.

    5. Teppe/belegg
    4. 22 mm sponplate m/not og fjær
    3. Ullpapp
    2. 13 mm gulvgips (dim 60x240)
    1. 20 mm trinnlydplate

  15. #15
    Active Warblader sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Løsning 1 (modifisert).

    5. 14 mm parkett
    4. Ullpapp (glideskjikt)
    3. Bytte denne med 16mm gips? (15 mm sponplate m/not og fjær)
    2. 20 mm trinnlydplate
    1. Eksisterende undergulv (spon)

    Så denne er ikke verdt å satse på? Eller er den ikke mulig fordi den blir for myk eller ikke tett nok?

  16. #16
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis du bytter ut spon til gips blir gulvet for mykt. Det er ikke noe poeng å bytte til gips for lyden i seg selv. Sponplaten er kun ment for å ta opp trykkfordelende laster. Husk et 19 mm tykt bord som er 100 mm bredt som kantunderstøttelse mot vegger og under tunge faste innredninger.
    Sjekk linken http://guide.rockwool.no/sw15238.asp

  17. #17
    Active Warblader sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    OK. Takker for infoen! Da skal eg bruke løsning 1 (originalen)

  18. #18
    Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det løsning 1 som refereres til som "flytende gulv"?

    Hva med veggene, hvordan gjør vi så dem? Og taket?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •