PJ ikke helt sentrert på lerret = fy-fy?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Jar
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PJ ikke helt sentrert på lerret = fy-fy?

Hei.
    Jeg her helt fersk i dette gamet, og har nettopp kjøpt meg en InFocus 4805.
    Spørsmålet mitt er om det er totalt uakseptabelt om projektoren ikke henger dønn midt foran lerretet, men littegrann på siden? Rommets konstruksjon gjør at det hadde vært veldig ønskelig.

4805-en hadde i såfall hengt ca 4,10 meter unna lerretet (målt fra lerret til linse), og linsen hadde vært cirka 35-40 cm til siden for en tenkt rett linje fra midten av lerretet og ut i rommet.

Jeg er foreløpig ikke opptatt av å ha et high-end-anlegg (4805 på spisebordet, lerret på veggen, billigste clas ohlson s-video-kabel, denver dvd-spiller og gammel denon receiver er likevel MYE bedre enn min tidligere "hjemmekino" som bestod av alt det andre minus 4805 pluss en samsung 20" 4:3-tv fra 1990...), men før jeg kjøper og monterer opp oppheng tenkte jeg bare å høre om bildet blir herpa, eller om jeg kan kompensere for eventuelle "skjevheter" i menyene i 4805-en.

Håper noen kan hjelpe (kanskje rekker jeg å kjøpe oppheng i dag lørdag?)

Mvh
    Christopher

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet blir herpa. Du KAN kompensere for dette i menyene så fremt projektoren har vertikal keystone korrigering (noe jeg antar den har?), men ikke regn med at bildet blir like bra som det burde blitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Jar
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Bildet blir herpa. Du KAN kompensere for dette i menyene så fremt projektoren har vertikal keystone korrigering (noe jeg antar den har?), men ikke regn med at bildet blir like bra som det burde blitt.
    Fra bruksanvisningen:

Keystone: justerer bildet vertikalt og lager et rettvinklet bilde. Du kan også justere keystone via tastaturet.

Så svaret er vel at ja, vertikal keystone kan korrigeres. Spørsmålet er hvor "herpa" bildet blir når jeg da korrigerer keystone, vil jeg (og kompisene mine) se at det er noe galt?

Christopher

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OObs. Horisontal. Mente horisontal keystone korrigering. Vertikal keystone korrigering benyttes om projektoren ikke er sentrert i forhold til høyden. Horisontal om den ikke er sentrert i forhold til siden.

Hvordan resultatet til syvende sist blir kan du jo enkelt prøve deg fram med selv. Sett projektoren litt til siden for lerretet og aktiver horisontal keystone (om projektoren har dette). Du kan fortsatt ha den på bordet for å teste dette.

Newcomer r3mark sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal en ikke stikke under en stol det faktum at de fleste proj. har en offset som gjør at ikke selve proj'en trenger stå senterert på lerretet.

Men poenget her var vel i grunn at keystone er fy-fy

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Jar
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    OObs. Horisontal. Mente horisontal keystone korrigering. Vertikal keystone korrigering benyttes om projektoren ikke er sentrert i forhold til høyden. Horisontal om den ikke er sentrert i forhold til siden.

Hvordan resultatet til syvende sist blir kan du jo enkelt prøve deg fram med selv. Sett projektoren litt til siden for lerretet og aktiver horisontal keystone (om projektoren har dette). Du kan fortsatt ha den på bordet for å teste dette.
    Horisontal keystone er visst verre, ser det ut til i bruksanvisningen... :-(

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som tviler på om keystone påvirker bildet nevneverdig bør teste med en såkalt rastergrafikk: http://www.avforum.no/forum/viewtopi...851729#6851729

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke har muligheten til å korrigere med keystone blir det vel straks litt vanskeligere? Så vidt jeg skjønner står du da igjen med alternativ A eller B på bildet:

A: Projektoren sikter 90 grader mot lerretet. Bra bilde, men det er alt for lite i forhold til lerretet.

B: Projektoren sikter på skrått mot lerretet uten bruk av keystone.

C: Bilde justert med keystone, på bekostning av bildekvalitet.

Am I right?

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min prosjektor står ikke helt riktig innstilt. Men det er ikkepass galt at det plager meg. Den står ca 50cm ifra veggen. Og siden bildebredden er ca 2meter står prosjektoren 50cm feil for å være riktig.

Jeg har et litt skjevt bilde ,men det er 4cm høyere på den ene siden og dette er noe jeg kan leve med , iallefall etter at jeg satt den en fronthøytalern 4cm høyere så jeg ikke blir plaget av at den ene er 1cm under bildet og den andre er 5cm under. Det er litt feil over ,men det er snakk om 1-2cm.

Du er ikke den eneste med et rom som ikke egner seg for prosjektor =)

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det vanlig med horisontal keystone i hjemmekino proj da? infocus 4805 har ikke dette ihvertfall...

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    er det vanlig med horisontal keystone i hjemmekino proj da? infocus 4805 har ikke dette ihvertfall...
    Min Benq6100 har det ikke. Bare slik at du kan justere det vertikalt at det skal være helt beint. Skulle hatt horisontal keystone ,men har ikke sett at man får dette i denne prisklassen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •