Tips angående hjemmekinokonstruksjon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips angående hjemmekinokonstruksjon

Som dere kanskje ser så er jeg relativt ny i dette forumet. Jeg har allerede tittet litt rundt forbi og fått mange gode tips. Mitt lille prosjekt får sin utfoldelse i et rom på ca 5 x 6 meter. Rommet er av slaget tideligere rotebod, men jeg har endelig sett rommets virkelige potensial. Rommets vegger er ubehandlet mur og gulvet har (dvs vil snart få) gulvbelegg av typen laminat. Rommet har ingen vinduer, kun en dør som befinner seg på en av 6 metersveggene. Det er da naturlig for meg å vise prosjektorens bilde på en av 5 meters-veggene.

Jeg er for øyeblikket student på siste året på videregående og det sier seg selv at prosjektet er av typen lavbudsjett. Dette vil dere se i utstyrslisten som kommer under. Mine mål for rommet vil derfor være: En "god" men billig (vrien kombinasjon) hjemmekino med surroundeffekt.

Utstyrsliste:
    Projektor
    Epson EMP-S1L

Surroundset
    Eltax Viper
    Har dessuten en aktiv sub, den som fulgte med settet var litt vel pinglete :|

Prosjektoroppheng
    Biltema
    Type biltemaoppheng, med aluminiumsplate under. Billig og fin løsning

Dimmere
    Ikea
    Kanskje ikke superrelevant. Men jeg anbefaler en titt på disse. Fungerer over all forventning.

PC
    Mini-itx basert system fra VIA

Xbox
    Skal modifiseres

Som dere ser er dette en billig, men nogenlunde ålreit løsning. Formålet med dette innlegget er som tideligere nevnt i tittel: Tips! Jeg har en hel del spørsmål som kanskje noen kloke hoder blandt dere kunne svare på. Jeg fyrer løs:

Projektor
    1)Hvor langt unna veggen burde jeg ha udyret, og hva slags størrelse burde jeg ha på et eventuelt lerret?
    2)Hva slags innstillinger vil gå utover bildekvaliteten? (tenker her for eksempel på keystone.)
    Surroundset
    3)Hva er ideel plasering av høytalere, og da særlig sub?
    Vil det ha noe for seg å bruke to sub'er? En aktiv og en passiv?
    4)Er det noen merkbar forskjell i lyd hvis man invester i dyrere kabler? (legg merke til at dette anlegget ikke er akkurat high-end fra før)
    Lerret etc
    5)Hvordan blir bildet på en behandlet vegg i forhold til et lerret?
    6)Hva slags stoff burde veggen da i så fall behandles med?
    7)Hvis dette er en dårlig, hvilket lerret i passende størrelse ville dere anbefale?
    Rommet i helhet
    8)Hva slags farger er gunstige på veggene i et "kinorom"?
    9)Er det en fare for at det blir for god akustikk i rommet? Hvilke ting kan man enventuelt gjøre
    som et mottiltak?

Trenger dessuten en hylle å plassere DVD/forsterker og pc i. Den bør være ca 50 cm høy og 50 cm dyp elns. Hvis noen har forslag her er det som tideligere bare å fyre løs.

Tar imot alle svar med takk og beklager hvis noen av spørsmåla er typisk nybegynnerspørsmål dere har svart på 13 421 ganger før!

Edit: Litt finpuss!

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. størrelse på lerret ville jeg normalt anbefalt et 300cm bredt 16:9 lerret i et såppass stort rom. Men siden det er snakk om et 4:3 lerret så blir det nok litt problemer siden høyden vil bli hele 225cm. Den største praktiske bredden blir nok ca. 240cm som gir bildestørrelse på 118".

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet.

8)Hva slags farger er gunstige på veggene i et "kinorom"?

Velg mørke farger. Se hva andre har valgt på www.minjemmekino.no

9)Er det en fare for at det blir for god akustikk i rommet? Hvilke ting kan man enventuelt gjøre som et mottiltak?

Antar du mener "...fare for at det blir dårlig akustikk". :wink: Du sier innledningsvis at du vil legge laminat. Vel, skal du kun bruke rommet til hjemmekino, og ikke kjellerstue, ville jeg seriøst vurdert et vegg-til-vegg teppe for å dempe etterklangen litt i rommet.

Lykke til.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mørke farger på tak, vegger og gulv er et absolutt must for å få det lille ekstra ut av projektoren din.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    9)Er det en fare for at det blir for god akustikk i rommet? Hvilke ting kan man enventuelt gjøre som et mottiltak?

Antar du mener "...fare for at det blir dårlig akustikk". :wink: Du sier innledningsvis at du vil legge laminat. Vel, skal du kun bruke rommet til hjemmekino, og ikke kjellerstue, ville jeg seriøst vurdert et vegg-til-vegg teppe for å dempe etterklangen litt i rommet.
    Skjønner hva du mener. Men jeg tenkte som så at for mye refleksjon (derav for bra akustikk) av lyden da ville gi for go akustikk. Men vi er enig, kun et spørsmål om definisjon (litt usikker på stavemåten der :?: )

Takk for alle tips så langt og ser frem til flere!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5)Hvordan blir bildet på en behandlet vegg i forhold til et lerret?

Vet ikke hva du planlegger å behandle murveggene med, men som en generell regel er lerret alltid bedre da dette normalt har mindre struktur, som vil vises i scener med panoreringer.

6)Hva slags stoff burde veggen da i så fall behandles med?

Skal du unngå lerret, og kun benytte vegg er jo malt gips et alternativ.

7)Hvis dette er en dårlig, hvilket lerret i passende størrelse ville dere anbefale?

Har ikke sett Adeo rammespent i virkeligheten, men det gis god omtale av dette her på forumet av drevne brukere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •