Jeg MÅ ha lydtett rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg MÅ ha lydtett rom

Jeg bor i kjelleren hjemme hos mamma og pappa. I dag klikket det for pappa da jeg så film. Han flippa helt ut. Jeg har ikke råd til å flytte hjemmefra, men jeg må se film og ha det høyt.

Det er panel i taket og alle vegger. Høyden er 2.10. Jeg må få dette rommet helt lydtett. Hva må jeg gjøre? Er det i det hele tatt mulig å få det lydtett nå som rommet er ferdig? Må jeg rive av panelen? Uansett så må det bli lydtett for dette går ikke lenger :cry: Trenger seriøst hjelp.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det klikka for gubben...............hva er det som oppleves på den andre siden?

Det er ikke nødvendig med LYDTETT rom, men derimot riktig demping.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å få det mer lydtett er nok vanskelig uten å gjøre noe med tak og vegger. Det finnes jo da selvsagt flere muligheter, avhengig av lommeboken.

Normalt er det jo helst bassen som forplanter seg. Ser flere her på forumet har satt sten- eller betongheller under høyttalerne, med demping i mellom. Lyden skal da ikke forplante seg så mye videre, og kan sikkert da også få renere lyd. Det er jo absolutt verdt et forsøk. Kommer selv til å teste ut dette, da jeg bor i en tomannsbolig med folk over meg. Men klart, enkelte ganger må det være lov å kjøre noe ekstra på.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjenner til problemet ditt.... bor selv i kjelleren hjemme.....

Dempe matter og feste på vegger og tak kunne ikke vært noe da?
    Men igjen, her kommer jo lommebok problemet vis man skal ha skikkelige :wink:
    Men det finnes en del bra til billig penge også...

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan sikkert bruke dempematter. Men jeg vet ikke hva jeg skal bruke. Har ikke peiling på dette. Er veldig fint om jeg får forslag til hva som kan gjøre rommet mer lydtett. Nå er det helt ekstremt. Hvis noen sitter i rommet over og har en normal samtale, er det ikke noe problem å høre hva som blir sagt.

Det er betong gulv i kjelleren. Er det så stor hensikt med betong heller da?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du putte betong i taket da ??
    Kjøb nok hellere hodetelefoner.....

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dempematter hjelper ingen ting når du snakker om lydlakkasje til andre rom. Da må du i tilfelle kle hele rommet, og et hull på størrelse med et knappenålshode er nok til av dempingen ikke fungerer. Med takhøyde på 210 cm har du ingen ting å gå på heller. Det som må til er lydisolasjon i bjelkelaget (eller under betongdekke), pluss lydbøyler og fritt hengende (lyddempet) tak på dette igjen. Her er det en fordel med minimum 2 lag gips. Dette vil jo medføre store kostnader, pluss det faktum at takhøyden din reduseres til under 2 meter. :shock:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi-Fil....hvor mye vil det koste å dempe en kjellerstue med en slik løsning du beskriver. Tenker helst på fremtiden jeg..når jeg kjøper meg enebolig med kjellerstue som skal bli kino.

Er det snakk om over 100k liksom? Eller kommer man langt med overdreven bruk av glava eller rockwool?

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For demping mellom etasjer, så er lydbøyer og glava/rockwool i mellom veldig bra!! Vi bygde nylig hus, og det var noen tusenlapper ekstra å betale for lydbøylene (litt for selve bøylene, også er det vel littegranne mer arbeid å få det opp). Mellom rom, bør du ha doble sett med stendere, og dobbelt lag med gips på begge sider (og selvfølgelig glava/rockwool i mellom).

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    For demping mellom etasjer, så er lydbøyer og glava/rockwool i mellom veldig bra!! Vi bygde nylig hus, og det var noen tusenlapper ekstra å betale for lydbøylene (litt for selve bøylene, også er det vel littegranne mer arbeid å få det opp). Mellom rom, bør du ha doble sett med stendere, og dobbelt lag med gips på begge sider (og selvfølgelig glava/rockwool i mellom).
    Har gjort denne hele denne jobben fra scratch og kan love at det er et tidkrevendes arbeid!! En annen ting er at det blir dyrt når du må ha folk til å gjøre det. Men dersom du bygger nytt i dag er det påkrevet med denne løsningen eksempelvis dersom du skal ha leilighet i kjelleren. Men det fungerer, og kan anbefales.

BTW. Pga brannsikkerhet må en også ha to lag gips, lagt motsatt vei av hverandre for å unngå skjøter på samme sted og minimum 20 cm Glava/Rockwool i mellom bjelkelaget.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Dempematter hjelper ingen ting når du snakker om lydlakkasje til andre rom. Da må du i tilfelle kle hele rommet, og et hull på størrelse med et knappenålshode er nok til av dempingen ikke fungerer. Med takhøyde på 210 cm har du ingen ting å gå på heller. Det som må til er lydisolasjon i bjelkelaget (eller under betongdekke), pluss lydbøyler og fritt hengende (lyddempet) tak på dette igjen. Her er det en fordel med minimum 2 lag gips. Dette vil jo medføre store kostnader, pluss det faktum at takhøyden din reduseres til under 2 meter. :shock:
    La oss si at jeg gjør dette da. Hvor mye lavere vil taket bli? Det blir som du sier veldig dyrt, så jeg vil jo da prøve å få gjort noe selv, men da trenger jeg en guide eller noe så jeg vet hva jeg skal gjøre. Når du sier f.eks at jeg må ha lydbøyler og fritt hengende tak på dette igjen, skjønner jeg ingen ting. Jeg har ikke mulighet til å se for meg hvordan dette gjøres eller ser ut.

Det er kanskje ikke nødvendig at rommet er helt lydtett. Jeg har tenkt på at jeg kan rive av panelen i taket og dekke hele taket med noen dempe matter, og legge på panelen igjen(eventuelt gips)
    Da vil selfølgelig ikke rommet bli lydtett, men vil det hjelpe litt? Finnes det noen tynne(3-5 cm) plater som er spesielt laget for å dempe lyd på denne måten?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett forslag er å lage "kontortak", det er 2 cm tykke glava plater. du kan justere høyden selv, så hvis du fjerner gammelt tak, og senker det litt samtidig, så kan du legge isolasjon løst oppe på selve taket, da er det kun noen få stålvaiere som holder taket på plass.

Til vegger ville jeg satt opp 2" stenderverk, ca 1 cm utenfor eksisterende vegg, isoler med 5 cm glavaplater, og 2 lag med gips, merk at du bruker forskjellig dim på gipsen, da 2 plater av samme størelse har det med å spille på samme frekvens.

Du får ett mindre rom, men kan spille desto høyere!

Btw kontortak er ikke pent desverre, men svært praktisk, men du kan sette spotter i platene, så det kan bli kult likevel.

Lykke til!
    PS. Legg ut bilder hvis du gjør dette, alltid moro å se forskjellige løsninger

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder lyddemping av eksisterende rom. Så er det aller viktigeste å kartlegge oppbyggingen på det som allerede er der. for å kunne velge ut de beste produktene.Det som er veldig viktig for å holde prisen nede er å bruke ferdig behandlede produkter. i sammen med evnt Nivell lydreduserende lekter. disse kan brukes i tak vegger og gulv. Nivell i seg selv demper 28 db og så kan dere bruke massive HDF plater i tak og vegg som står på lydbøyler. tot behøver ikke dette å bygge mere enn ca 4 cm. Jeg er importør av disse produktene fra Sverige og Tyskland. se www.s-sm.com for mere info. under produkter.
    Nivell og parador Click board

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Jeg MÅ ha lydtett rom

Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Jeg bor i kjelleren hjemme hos mamma og pappa. I dag klikket det for pappa da jeg så film. Han flippa helt ut. Jeg har ikke råd til å flytte hjemmefra, men jeg må se film og ha det høyt.

Det er panel i taket og alle vegger. Høyden er 2.10. Jeg må få dette rommet helt lydtett. Hva må jeg gjøre? Er det i det hele tatt mulig å få det lydtett nå som rommet er ferdig? Må jeg rive av panelen? Uansett så må det bli lydtett for dette går ikke lenger :cry: Trenger seriøst hjelp.
    Det er ikke sikkert det blir ikke lettere når du flytter hjemmefra, da vil din utkårede lage problemer for deg. Kjøp deg et par gode hodetelefoner og spill så trommehinne vrenger seg. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde jo få foreldrene til å sponse lydisoleringen i kjelleren. Nå han så flytter ut kan kjelleren leies ut til hybel som det jo er en fordel er lyddempet, og dermed vil de jo tjene inn investeringen på en stund...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •