Dimmer med IR-styring til disse lysene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer StianH* sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dimmer med IR-styring til disse lysene?

Er det noen her som kan anbefale en dimmer (helst ikke dyrere enn ca500 kr) som også kan styres med IR-fjernkontroll til disse lysene:

Større bilde HER

Pærene som brukes i denne lampa er 3x GU-10 KL.1 230V. Hver på 50Watt.
    Jeg har sett at Clas Ohlson har litt forskjellige dimmere i nettbutikken sin, link HER
    Den til 398 med varenummer 36-1288 ser jo flott ut, men om den er bra til disse lysene vet jeg ikke. Håper noen kanskje vet no om det.
    Jeg vil helst ha en som ikke brummer noe særlig, siden PCen står rett ved der dimmeren må monteres og jeg sitter ganske mye med PCen.

Legger til: DENNE hos Elfa ser jo også ut til å være veldig bra. Er dette et mye bedre valg, hvis den da passer sammen med lysene? Og har Elfa lager i Norge eller må jeg betale toll på den hvis jeg bestiller den?

PS: dere trenger ikke å fortelle meg at gulvteppet på bildet er forferderlig stygt (skal byttes ut snarest!). ops:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dimmeren du refererer til finnes til halv pris på ClasOhlson (nøyaktig samme).

Vær imidlertid klar over at denne dimmeren produserer en del støy, som lett plukkes opp av følsome forforsterkere/receivere. Jeg kastet ut min av den grunn.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste fjernstyrte "billig-dimmere" genererer egenstøy...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff Huff!
    Så det sier dere.
    Receiveren jeg bruker er en Denon AVR-3805. Kommer lyden i høyttalerne mine til å få støy da som er fanget opp fra strømnettet gjennom receiveren?
    Enn dimmere uten fjernkontroll da? Lager de støy på strømnettet da?
    Og hvordan er det med støy fra selve dimmeren til området rundt? Sånn vanlig støy...

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De generer egenstøy, dvs at dimmeren summer...
    Dimmere uten fjernkontroll(av nogenlunde kvalitet) er tilnærmet helt stille.
    Skal du ha en fjernstyrt dimmer som ikke bråker/genererer støy, må du fort opp i pris.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, hva må jeg ut med for å få en dimmer til disse lysene med fjernstyring som ikke lager egenstøy og støy på strømnettet?
    Hva må jeg ut med for en helt vanlig dimmer uten fjernstyring som heller ikke lager egenstøy eller støy på strømnettet?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har for meg at "jkirkebo" har bra peil på dette. Vi bruker Funk bus fra Gira begge to..... www.micromatic.no Noe kostbart, men utrolig bra!

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører den på clas til 9x20w (3x3 spotskinner) Den summer litt i selve boksen ved dimming men ikke mye når den står på fullt. Bruker egen kurs til AV utstyret så har ikke merket noe forstyrrelser den veien naturlig nok. Det fysiske klikket fra relet til varmekablene fortyrrer mer for å si det sånn.

I tillegg til den åpenbare grunnen til dimmer så holder lyspærene MYE lenger, så hukk på en asap

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Jeg har for meg at "jkirkebo" har bra peil på dette. Vi bruker Funk bus fra Gira begge to..... www.micromatic.no Noe kostbart, men utrolig bra!
    Det stemmer, jeg har montert endel funkbus-utstyr i det siste. For sluttbruker er det dog uhorvelig dyrt. Med spesial-rabatt for egen bruk kommer jeg alikevel ikke mye under 1800,- pr. innbyggingsdimmer. Så kommer kontroller (håndholdt eller veggmontert) i tillegg. Kan tenke meg at en sluttbruker som kjøper dette lett må ut med det dobbelte.

Men det er mange muligheter i systemet da. Slik som er det oppe i kinostua mi og resten av andreetasjen nå så har jeg tre stk. dimmere, to stk. av/på releer og ett markiserele (til lerretet), håndholdt fjernkontroll m/24 kanaler og 5 lys-scener samt to veggkonterte 4-kanals kontroll.

Med fjernkontrollen kan jeg da f.eks slå av alt lyset og senke lerretet ved å trykke på en knapp. En annen knapp slår på takyset i stue og gang svakt samt et par dekorlys, kjekt om man må på do under filmen. På veggkontrollen på soverommet kan jeg slå av alt lyset med en knapp, slå på svakt taklys for nattlige do-besøk eller aktivisere "panikk-modus" som slår alle lys på maks. Kjekt om man hører rare lyder nede og mistenker innbruddstyver

Når jeg har bygd ut alt ferdig kan f.eks jeg slå av lyset i hele huset med en knapp ved døra når vi går ut. Samt heve og senke de elektriske beldingsgardinene jeg venter på

Når jeg bytter til funkbus nede vil jeg forøvrig få tre stk. Gira IR-dimmere + 1 fjernkontroll til overs. Regner med at det går greit å selge det her

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff så dyrt da. Jeg tenkte på noe til rundt 500lappen for dimmeren. Har funnet ut at dimmer med fjernstying slett ikke er nødvendig.
    Men skulle heller gjerne hatt en vanlig en som summer lite.
    jeg orker liksom ikke å kjøpe noe dyre saker. Da bruker jeg eller penger på mere direkte AV-utstyr.
    Jaja, jeg blir sikkert bare å kjøpe den første dimmeren jeg kommer over da. Må bare snakke med naboen å høre om og nårtid han har anledning til å montere dette for meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken løsning bør jeg velge for å billigst mulig kunne dimme 4 forskjellige spotter samt å kunne dimme alle samtidig med en IR fjernkontroll?

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Hvilken løsning bør jeg velge for å billigst mulig kunne dimme 4 forskjellige spotter samt å kunne dimme alle samtidig med en IR fjernkontroll?
    Det lurer jeg også på. Er interresert i noe jeg kan sette mellom stikket og støpselet, for å dimme lys med universalkontrollen til anlegget (IR)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elfa har noe sånt, men det ligger i alle fall litt over budsjettet mitt :P

Fikk ikke linket men gå inn på elfa.se, sjekk på Trådløst/Telefoni/Alarmer -> Fjenstyringer -> fjernstyringer med IR.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •