frod's hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

frod's hjemmekino

Jeg lovet en gang at jeg skulle lage en tråd som skulle beskrive byggeprosessen, men den dukket ikke opp. Bedre sent en aldri...

Min Hjemmekino

Men først skal dere få se hvor høyt jeg kan spille :-) Se hvordan rommet rister (not)...

Jeg kommer til å fylle på med postinger om detaljer rundt projektet.

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første som skal gjøres nå er å sette opp de tre stolene i rad 1.

Så skal jeg lage et DIY-rack og DIY-senterhøytalerstativ....basert på gjengestenger fra Biltema.

Videre skal jeg behandle lerretet med Screen Goo. Jeg ønsker å sende dette bort til spraylakkering. Først må jeg bare finne ut om størrelsen på lerretet er å leve med (og da må jo stolene på 1. rad inn først...). Avslutningsvis skal lerretet maskeres.

Så skal jeg lage maskering av "blanke" overflater på høytalere. Spesielt den halvblanke oversiden av senterhøytaleren er litt irriterende.

Et teppe på gulvet for å dempe visuelle refleksjoner fra den høyglanspolerte larvikitten (lys labrador).

Akustiske forbedringer....

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vi gleder oss...

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skaper bølger i lerretet ser jeg.... :lol:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    likte høytalera dine :wink:

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hushboxen har to hovedoppgaver i min installasjon

1. Dempe lyd fra "bråkemaskinen" av en projektor :-)

2. Få riktig avstand fra projektor til lerret. Jeg lurte lenge på om jeg skulle kjøpe en Action! Zero Five eller One. Derfor måtte jeg ha en spesifikk kastelengde til min valgte lerretsstørrelse. Disse to projektorene overlapper hverandre ikke i zoom-området!!!

Det ble tatt hull i den 10 cm tykke betongveggen med vinkelsliper (diamatskive) og slagbormaskin (Hilti). Det var et sikkelig støvarbeid - spesielt med diamantsagen.

I åpningen laget jeg en kasse av eik, MDF, glass og lexan.

På baksiden sitter to kanalvifter fra Clas Ohlson som er termostatstyrt. I tillegg har jeg en manuell turtallsregulator fra Elfa.

Resultatet ble bra, men viftene er ikke så stillegående som jeg hadde håpet. Det er også et problem at det blir en del støv inne i hushbox-en når viftene har vært i bruk en stund. Fremtidig modifiseringer blir derfor å få montert et inntaksluftfilter og prøve noen andre vifter (tenker på spesialvifter for PC-er). Skulle jeg gjort dette på nytt hadde jeg vurdert å trekke inn luften fra gangen utenfor. Selv om luftinntaket er i hjørnet av rommet, så er viftestøyen hørbar for den som sitter på de to nærmeste setene. Støvproblemet ville kanskje også blitt mindre.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig gjennomført dette her, froderor. Støvfilter burde vel være en smal sak å fikse, stikk på nærmeste Rema 1000 og kjøp noen rimelige, finmaskede damestrømper. Disse gjør nytten!

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Støvfilter burde vel være en smal sak å fikse, stikk på nærmeste Rema 1000 og kjøp noen rimelige, finmaskede damestrømper. Disse gjør nytten!
    Et veldig bra tips, striky. Jeg har nå kjørt med to lag damestrømpe (sort, selvfølgelig - det er mest sexy!) på innsuget i en periode, og ser en markant forbedring når det gjelder akkumulasjon av støv inne i boksen. Det kan hende jeg går ned til kun et lag, da to gir litt for mye motstand.

Erfaringen med hush-boxen hittil tilsier at to vifter i parallell ikke er noe lurt. Den ene viften prøver jo å dra luft inn gjennom den andre. Det virker som de jobber litt mot hverandre. Dette skaper noe mer støy. Derfor vil jeg anbefale andre med planer om hushbox-prosjekter å satse på én stor og stillegående vifte.

Jeg måtte faktisk sende projektoren min tilbake til Fredrikstad etter kun 50 timer pga. støv på feltlinsen. Dette skapte et strølysliknende fenomen på et punkt i billedflaten. En rens av denne på fabrikken - og prosjektoren er like god som ny....heldigvis.

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et bilde som viser mitt selvkonstruerte "takoppheng". Alle deler kommer fra Clas-ern.

Messingsrør (21-995-5) 33,- (kjøpte 3, men det hadde holdt med 2)
    Plexiglassplate (34-1363) 49,- (8x 150x200 mm)
    Gjenget stang (11-992-4) 15,- M4
    M4 muttere, låsemuttere og skiver.
    Fransk treskrue (holder hele projektoren)
    M4 skruer (for justering av projektorgeometri)

Først kuttet jeg gjengestenger og messingrør i passende lengde. Jeg har både låsemutter og vanlig mutter i den enden som skruss inn i projektoren (fremgår ikke på bildet). Dette for å unngå at ting forskyver seg og man skrur gjengestangen for langt inn i projektoren - og ødlegger noe.

Så maskinerte jeg pleksiglassplaten. Hullet i mitdten er til den franske treskruen, som skrus opp i "taket" og holder hele projektoren. Hullene i hjørnene er gjenget opp, og her sitter fire M4 skruer som ligger an mot "taket" og justerer projektorens geometri.

Braketten mot taket er ganske amatørmessig, men den er den ingen som ser. Hvis man finner på noe smartere her, så kan dette bli riktig så pent også i en vanlig stueinstallasjon.

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott oppheng, kunne du tatt et nærmere bildet av hvordan du fester denne i taket, og justerer geometrien? Og "hva" er en fransk treskru. Er det en vanlig treskru?

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gix
    Flott oppheng, kunne du tatt et nærmere bildet av hvordan du fester denne i taket, og justerer geometrien? Og "hva" er en fransk treskru. Er det en vanlig treskru?
    Fransk treskrue (bildet søkt frem med Google image søk)
    ... er en treskrue med sekskanthode. Disse kan fåes i stooore dimensjoner. Å benytte bare én slik skrue forutsetter at du får godt hold i taket.

Jeg skal prøve å ta et bilde av opphenget, men det blir litt knotete siden projektoren står i en hushbox.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det lexan som utgjør siste leddet i den optiske kjeden, eller har jeg misforstått. Kunne du skrive noen ord om hvilken løsning du lagde mht fronten på hushboxen, og hvorfor du valgte den. Jeg skal gjøre noe tilsvarende, men jeg er redd for refleksjoner, skygger og dobbeltbilde.

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Er det lexan som utgjør siste leddet i den optiske kjeden, eller har jeg misforstått. Kunne du skrive noen ord om hvilken løsning du lagde mht fronten på hushboxen, og hvorfor du valgte den. Jeg skal gjøre noe tilsvarende, men jeg er redd for refleksjoner, skygger og dobbeltbilde.
    Frontplaten i hushboxen består av lexan. Jeg har frest ut et hull i denne, og limt inn et UV-filter som er beregnet på speilreflekskameraoptikk (82 mm fra Hoya). Linsen på projektoren står kun noen cm fra dette UV-filteret. Jeg har ikke observert noen skygger eller andre optiske artifakter. Det fungerer rett og slett utmerket.

Det største problemet med hushbox - slik jeg ser det - er støv. Tipset med damestrømper over innsuget er gull verdt. Luftstrømmen ut av prosjektoren blåser i dag rett mot sideveggen, og den blir varm. Det kan være lurt å montere inn noen buede alu-plater e.l. som kan lede luften mot utblåsningskanalen. Generellt sett bør man bruke litt tid på å tenke igjennom hvordan luften skal transporteres inn, igjennom og ut av boksen. Å lagen en prototype i MDF eller liknende kan være en fornuftig øvelse. Prøv først å kartlegge hvor projektoren har sitt hoved innsug og utblåsning. Det er lurt å unngå at den varme luften finner veien tilbake inn i projektoren igjen..

Valg av vifte er også kritisk. Mitt forsøk med to vifter vil jeg ikke anbefale (kjører kun med en vifte nå). Sats på en stor og stillegående vifte. Turtallsregulator tror jeg er et "must"! Termostatstyring er også praktisk. Ikke glem å ha et digitalt termometer i innsugningsområdet med tempraturvakt/alarm som en ekstra sikkerhet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lyddemping av vifter

heisann .
    intressant prosjekt du har her, ville bare komme med et lite tips ang.
    støy fra viften din. dersom du har en ventilasjonsentreprenør i nærheten av deg vil sikkert de være behjelpelige med en "lydfelle"til deg . disse koster nesten nada og hjelper betydelig mer enn de ser ut til.(fungerer på samme måte som lyd potta i et eksosannlegg til bil.) denne monteres mellom hushbox og vifte.

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Senterbord

Materialer i mitt møbelprosjekt:
    - 1 limtre møbelplate/hobbyplate i eik (Maxbo). Lengde 230, tykkelse 18mm - ca. 1400,- (ink kapping i tre biter a 75cmx47cm)
    - 2 gjengestenger 22mm kappet i fire biter á 50cm lengde (BilTema)
    - 20 muttere 22 mm (BT)
    - 4 firkantskiver (BT)
    - 48 mm alurør til presseningsstativ (båt-rek.) (Maxbo).

Gjengestenger og muttere er det som holder hele konstruksjonen sammen. Desverre har jeg ikke noe bilde uten pynterørene, slik at man kan beskue den strukturelle i konstruksjonen.

Jeg har benytter en "mal" for å treffe korrekt når jeg freser de 25mm store hullene. Fresestålet er egentlig et borr som er beregnet for lave rotasjonshastigheter. Men Biltema tar under 50 NOK for dette borret = forbruksvare.

Her er resultatet etter hullfresingen. Pent og rent.

Så freser vi en fordypning til toppmutteren på undersiden av topplata.

Bildet viser topplaten klar for montering. Jeg lar denne ligge "løst" oppå inntil videre. Som dere ser har jeg også freset en forsenkning til toppmutterene i undertopplaten.

Her er det ferdige resultatet. Veldig fornøyd selv. Totalkost under 2000,- NOK. 16:9 LCD-skjerm skal benyttes sammen med fremtidig HTPC.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VELDIG lekkert Den ideen med 48mm rør er helt genial.. Kanskje jeg tilogmed adopterer den

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig NICE....... Bra håndverk, frod 8) 8)

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    STILLIG!!

Her var alt strøkent, skikkelig pen hjemmekino!

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noen link til det Dagbladet reportasjen?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    reportasjen ligger dessverre på den delen av dagbladet som er en betalingstjeneste. seek and you'll find.
    http://www.dagbladet.no/tekstarkiv/i...ing=hjemmekino
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder