Omenås home Cinema - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 140
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ikke plast i veggene!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

FOR GUDS SKYLD IKKE BRUK FUKTSPERRE, PAPP ELLER LIGNENDE I KJELLER!!!!! DETTE ER DEN MEST ALVORLIGE FEILEN MAN KAN GJØRE I EN KJELLER!!!!!!

Hvis du sjekker med Norsk Byggforsningsinstitutt (NBI bladene) så vil du få vite at plast er ok. Derimot så anbefaler de det ikke. Planen er at man skal gå bort ifra det. Det har også vært snakk om å droppe plast i vanlige yttervegger også, men dette er et mer diskutert tema.

Problemet med å bruke plast som fuktsperre er at hvis det skulle komme fukt utenfra og inn i den utlektede veggen eller konstruksjonen, så blir den der. Plast er diffusjonstett og vil ikke slippe eventuell fukt som måtte komme gjennom grunnmuren ut i rommet. Det vil si at hvis det skulle komme fukt gjennom grunnmuren så vil det bli gode vilkår for råte, mugg, sopp osv. Dette vil eventuelt kunne spre seg til andre bygningsdeler i konstruksjonen/bygningen. Hvis noe slikt skulle oppstå og det hadde utviklet seg til det som heter ekte hussopp hadde det vært katastrofalt. Et sted som blir angrepet av dette må behandles med en rekke kjemikalier og friskt treverk må fjernes i en omkrets av en meter fra det angrepede stedet. Bare for å illustrere hva som kan skje og hvor galt det kan gå.

Hvis man ikke har problem med fukt i kjelleren er det ikke noe i veien for å bruke plast, mendet er alltid en mulighet for at dette vil kunne skje i fremtiden. Derfor bør man ikke bruke plast i kjeller. Ved å droppe diffusjonssperre vil man ikke få de kjente problemene med kondens i veggen slik man kan få i en tradisjonell ytterveggs konstruksjon.

Det er mye som kan føre til fukt i en kjeller men det vanligste er dårlig drenering. Hvis man kan finne saltutslag på innsiden av grunnmuren er dette et tegn på at noe er galt og at fukt problemer kan oppstå.

Når det gjelder asfalt papp mellom vegg og mur, så gikk de aller fleste bort fra dette for mange år siden. Denne var ment som en vindsperre da den ikke er diffusjonstett. Vindsperre brukes for at luften i isolasjonen skal være stillestående. Når luften er stillestående isolerer isolasjonen best, trodde vi. Dette er ikke riktig og Glava sier nå at f.eks. isolasjon med papir på den ene siden mot f.eks. kaldt loft ikke er nødvendig, men at de lager det fordi markedet etterspør det.

Om det har noe å si å bruke papp? Ja, det blir for tett og sammen med plast er det ikke heldig så sant man ikke får problemer med fukt.

Så er det da om man får problemer med fukt eller ikke.... Kjeller i eldre hus uten fuktproblemer er som å vinne i Lotto.

Mitt råd er til dere som skal bygge et slikt rom i kjelleren å ikke bruke værken plast eller papp. Sjekk veggene med en fukt måler før de lukker de inne for å se om du kan ha et dreneringsproblem.

Og så til slutt. Ikke spør for mange da blir du bare forvirret. Dette finnes det mange meninger om men å droppe plast og papp vil neppe noen se på som noe problem. Da bør valget være enkelt.

For å kunne si noe om dette er jeg bygg og tømrermester tilknyttet Mesterhus i Oslo. Har jobbet med dette i 20 år og har mye erfaringer fra kjellere.

Lykke til

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Ikke plast i veggene!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sitat Opprinnelig postet av Pimpallika
    FOR GUDS SKYLD IKKE BRUK FUKTSPERRE, PAPP ELLER LIGNENDE I KJELLER!!!!! DETTE ER DEN MEST ALVORLIGE FEILEN MAN KAN GJØRE I EN KJELLER!!!!!!
    Dette er interessant. Du skrev et langt innlegg med mange interessante betraktninger. Kort spørsmål:

Er drenering eneste løsning?
    Hvis man ikke har saltutslag på de veggene det dreier seg om, vil det da gå bra å slå lektene rett i murveggen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syntes også Pimpallika's forklaringer var gode saker, men det burde kanskje vært en egen tråd eller sticky? Jeg holder på med akkurat det samme som omenas@frisurf.no, dog er mitt rom på bare 5.40x.3.40m, så jeg får se om jeg får klemt inn plass til 7 personer. :? Men i den forbindelse så er det masse sånne byggeting jeg lurer på. F.eks. hvor mye av det elektriske kan man gjøre selv? Er legging av rørene greit, hvis elektrikeren får lov til å trekke ledningene selv? Jeg ser at omenas@frisurf.no har lagt rør og bokser, og har gjort det samme selv.

Ellers så ser det kjempebra ut, omenas@frisurf.no! Hoho. Denne skal jeg følge med på, siden jeg er rett i hæla på deg. :wink: Jeg strever da med å få laget et nedsenkbart system for en treseter i front, siden det vil blir for mye ball å jekke opp de andre. :x Stå på!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har du tenkt til å ha på veggene og gulvet? Panel? Blir ikke det for "hardt"? Selv tenkte jeg på no teppe på gulvet og et stykke opp på veggen og deretter ... tja. Mener jeg leste om en som sa at det holdt med EN plate gips og panel utenpå. Jeg skal se om jeg finner link til det. Men jeg lurte på å sette på gips og no plater utenpå der, for gips er jo ikke mulig å feste noe i. (Det gååår, men det blir mye ball. :evil: )

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan få kjøpt k-rør med ferdig trekte PR ledinger..... sjekk biltema

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk lydbøyler og dobbel gips. 2e lag legges slik at første lags skjøter dekkes.... Sjekk forøvrig "mastervisions løsning.... du finner den på minhjemmekino.no

Ang. fjernstyring av lys o.l kan kasnkje funk bus systemet fra Gira brukes. Sjekk ut www.micromatic.no og evt. still de spørsmål

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, her skal jeg si det har vært aktivitet !
    Planen for vegger å tak er å bruke gips som jeg har nevt tidligere.
    Utenpå gipsplatene kommer jeg til å montere store plater, trukket med filt. Disse kommer til å stå på avstandshylser et stykke ut ifra veggen.
    I taket er jeg nå i gang med å legge gips, og jeg kommer til å gå til anskaffelse av en eller annen form for akustikkplater.

Noen som har noen anbefalinger på dette områder, og kanskje noen tips om pris ?

(og ja,,, nå kommer det nye bilder snart !!)

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg bare skulle kjapt innpå å anbefale noen lyddempende plater som er ment som en siste finish. Platene kan fåes i forskjellige former og farger og hvis det er gips det er tenkt om det er ett eller to lag, så skrus det bare på lydbøyler på eksisterende vegg (som følger med platene) så skal platene til slutt bare klipses på veggen til slutt.

Produsent finner du her PARADOR
    Forhandler i Norge er S-SM

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sendte likesågodt en mail til de du anbefalte over, der jeg spurte om de var villige/hadde tid til å stille som "resurspersoner" på "lyddemping av hjemmekinorom" på avforum...

Får se om de svarer

DrE

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende å høre hva det blir til
    Jeg har snakka med han en gang før i forbindelse med et byggeprosjekt jeg har selv. Dem har mye bra har jeg på følelsen av.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, fikk positivt svar fra Stig Almsbakken som syntes det hørtes interessant ut å være ressursperson på dette!

Forsto det sånn at han ikke var vant til forum på denne måten, men skulle prøve å registrere seg og logge seg på i ettermiddag.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo da prøver jeg for første gang.Artig at dere sendte en forespørsel. jeg får se om jeg kan bidra med noe ang de produktene som jeg importerer.
    Mitt firma er importør fra tyskland av det meste av de forskjellige produktene som kan brukes til å dekorere et rom med lyddemping. Artig om det var noe som kunne passe.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se om det kanskje er mulig å få satt deg og dine under "prioritert"

Moderator??

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Konsulent

Jeg kommer til å ta kontakt med deg "konsulent".Jeg trenger noen fine akustikkplater som helst kan limes i taket , og forsåvidt på veggene også.
    Jeg vet Glava har noen av disse, men de hadde kun hvite, og det passer meg dårlig !!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye Bilder

Jeg kommer til å legge ut nye bilder i dag,,, nå begynner ting å ta form.
    Jeg må bare komme meg hjem fra jobb først !!!(he he)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fremgang

Nå går det fremover ! Etter å ha gjort heftige innkjøp på biltema, i form av en strekkefjær til 69 kroner, var jeg i gang med å trekke kabler i rørene som jeg for en stund siden la inne i veggen.

Tipset jeg fikk da jeg skulle begynne med dette var , forsøk å holde alle rørene stramme,,,,,det har vist seg å være en god ide.
    Det var tungt, men vi fikk alle kablene på plass rett før klokken 23 i går kveld(med litt hjelp fra min bedre halvdel)

Som det går frem av bildet , så er jeg nå i ferd med å gjøre klar den "falske" veggen som jeg skal ha lerretet på. Det gjenstår noe plating på veggen bak, som jeg regner med å få gjort i løpet av kvelden.

Den falske veggen er plassert 70 cm ut ifra den egentlige veggen, noe som gjør at jeg får plass til å felle inn forsterkere og andre festelige ting, slik at de ikke blir synelige fra utsiden av rommet. Planen er også at PC'en skal stå plassert bak denne veggen, med kun DVD spilleren innfelt ut igjenom veggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Verden går fremover

Nå har jeg endelig kommet i gang med plating av vegger,, jeg har også så vidt satt i gang med veggen til lerretet.
    Ikke så mye å si til dette egentlig, så her kommer noen bilder !!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme veggen , men fra en annen vinkel

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ser dere hvordan veggen er plassert i forhold til resten av rommet

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke mye plass bak her , men nok til å gjemme vekk en dings eller to !

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •