Omenås home Cinema - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 140
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydisolert dør

Her er et bilde av den lenge etterlengtede lydisolerte døren.
    Denne døren er også brannsikker, som medfører en del ekstra vekt.
    Det var ikke lett å få satt inn døren i henhold til vater....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Rockwool har noen plater som er mere eller mindre "beregnet" til dette bruket... Har sett snakk om dette en annen plass på forumet.

Det er også stor forskjell på en og to gipsplater. Jeg vil ikke si at èn gipsplate demper noe særlig. To hjelper på.

DrE
    Jeg har også tittet på platene til Rockwool, jeg får se hva jeg gjør når jeg har platet opp alle lektene, men takk for tipset.

Jeg begynner med ett lag i første omgang, så ender det vel med at jeg smeller opp et lag til !

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av omenas@frisurf.no
    Jeg begynner med ett lag i første omgang, så ender det vel med at jeg smeller opp et lag til !
    Er vel ikke første gang i historien det skjer i så tilfelle

DrE

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan bli bra, stå på! Jeg gleder meg så sinnsykt til den dagen jeg kan starte på byggingen av min egen hjemmekino... Hvis den dagen kommer da. Stilig med et eget rom der du kan ha forsterkere osv, sånn at du får skjult det.

Sitat Opprinnelig postet av harol
    Omenas, hvilket program er det du bruker? Heter det bare 3D studio`?
    3D Studio er relativt avanserte greier. Anbefaler at du bruker SketchUp til sånt hvis du ikke har mye erfaring med 3D-software eller går med planer om å lære litt tyngre programmer. SketchUp er enkelt å lære, og er faktisk veldig bra til dette bruksområdet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig ferdig med lekting

Nå er arbeidet med retting av vegger, og kutting av lekter over.
    Nå gjenstår det bare å legge opp rør til alle ledningene, og få dyttet på plass isolasjonen.
    Det ligger en stabel med gipsplater og bare skriker etter å bli skrudd på plass.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

RF sender/mottaker

Jeg benytter "Koppla" løsningen fra IKEA til å styre lysene rundt i rommet.
    Planen min er at når jeg legger en DVD i HTPC'en så skal lysene dimmes ned. Til dette trenger jeg en "dings" kobles til pc'en for å sende og motta RF(radio Frequency) signaler. Det finnes dusinvis av dem som håndterer IR signaler, men jeg trenger RF signaler siden det er radiosignaler dette systemet bruker.

Noen som vet ?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Firefly RF kanskje?

Nå er vel både firefly og IKEA verdensomspennende, men det er ikke sikkert det ligger inne koder for styring av Koppla enda. Kanksje en epost til firefly har noe for seg?

uansett, her er den første og beste norske leverandøren jeg fant --> http://www.vendur.no/catalog/product...products_id=86

Vendur har en annen fjernkontroll også til 399,- som ikke er på lager. Den også har både ir & RF, hvilket jo kan være fornuftig dersom du finner noe du MÅ styre med ir.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Firefly RF kanskje?

Nå er vel både firefly og IKEA verdensomspennende, men det er ikke sikkert det ligger inne koder for styring av Koppla enda. Kanksje en epost til firefly har noe for seg?

uansett, her er den første og beste norske leverandøren jeg fant --> http://www.vendur.no/catalog/product...products_id=86

Vendur har en annen fjernkontroll også til 399,- som ikke er på lager. Den også har både ir & RF, hvilket jo kan være fornuftig dersom du finner noe du MÅ styre med ir.

DrE
    Takk for tipset !! Dette begynner å likne noe av det jeg er på jakt etter.
    Det ideelle hadde da vært om denne boksen hadde hatt en form for "learn" funksjon, slik at jeg kunne sendt inn signalene fra KOPPLA fjernkontrollen, og lagret dette på pc'en med mulighet til å sende signalet ut igjen fra pc'en,,,,,, ???Det er vel det jeg egentlig er ute etter.
    Det er mulig denne ideen er litt far out, men det hadde vært stilig å fått det til.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At what RF frequency does the Firefly PC Remote operate?

The Firefly PC Remote operates at 433.92 Mhz.

Greit å påse at denne fjernkontrollen kan sample andre RF-kontroller...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fremgang

Nå har det gått litt fremover. Jeg er snart ferdig med å trekke rør i veggene. Kan spare meg for en del arbeid med dette , siden jeg skal ha de store kanalene rundt hele taket. Har planer om å legge alt av kabler osv i disse.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mot front

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bestemt meg for å lage 2 hyller innsenket i veggen bak, bare en plutselig ide jeg fikk mens heg holdt på !!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Firefly RF kanskje?

Sitat Opprinnelig postet av omenas@frisurf.no

DrE
    Takk for tipset !! Dette begynner å likne noe av det jeg er på jakt etter.
    Det ideelle hadde da vært om denne boksen hadde hatt en form for "learn" funksjon, slik at jeg kunne sendt inn signalene fra KOPPLA fjernkontrollen, og lagret dette på pc'en med mulighet til å sende signalet ut igjen fra pc'en,,,,,, ???Det er vel det jeg egentlig er ute etter.
    Det er mulig denne ideen er litt far out, men det hadde vært stilig å fått det til.
    Den fjernkontrollen til 399,- har learn funksjon, men om du får rene koder ut fra den og inn på pcen er meget tvilsomt. Problemet med vanlige RF (OG ir) fjernkontroller med learn funksjon er at de ikke "kapper strengen" når du trykker learn, altså hvis du holder knappen inne for lenge så kommer det to koder etterhverandre eller en fullstendig kode og gjerne halvparten av neste. Vanligvis er ikke dette noe problem, men... siden du vil ha kodene inn på "rett vis" så finnes det tre muligheter JEG kommer på i farta:

1. dra til et AV firma som disponerer en crestron ir-learner. Denne har elektronikk som gjør at koden den leser blir "ren". Hadde du skrevet hvor du bodde kunne jeg kanskje tipset deg om et firma i nærheten.

2. skriv en mail til IKEA og spør om å få skjema på RF-kodene til KOPLA systemet. Spesifiser hva du holder på med slik at de ikke bare responderer med "dette er utenfor vårt område...bla bla".

3. dissekèr KOPLA boksen og se hva slags printkort som er i den. Muligens står det hvilket firma som har laget printkortet, og dermed kan du kontakte de for å få RF koder. (med uflaks er det bare umerket OEM, eller det står IKEA på...)

Kommentar til bildene:
    Det ser jo ut til å ta form dette! Noe spesielt du ser for deg å bruke hyllene til? Hvis du ikke har tenkt over tanken på hva du skal bruke det til så kan jeg garantere deg at hvis evt frøkna di spør hva du skal ha der, og du ikke klarer å svare kjappt, så pynter hun hyllene fort som juling. Og da blir det verre å bruke de til noe annet etterpå. (de er opptatt!)
    (bare en generell erfaring jeg har gjort meg)

Du har ikke tenkt tanken på doble glass? Fordelene er vel ikke så store egentlig, men bedre støydemping og kanskje bittelitt høyere basstrykk :?:

DrE

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med vanlige RF (OG ir) fjernkontroller med learn funksjon er at de ikke "kapper strengen" når du trykker learn
    I Girder kan du ta høyde for dette og legge inn "forsinkelse".

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipsene om fjernkontrollen, jeg kommer til å sette alle kluter til på dette , når rommet er ferdig.

Vinduer: det store vinduet kommer til å bli skjult bak veggen som lerrettet kommer til å henge på , og de små vinduene på siden vender ut mot en side av huset hvor jeg ikke har noen naboer.

Når det gjelder hyllene bak, så kommer disse til å bli bekledd med plexiglass, omgitt av en metall ramme. Inne i hyllene kommer jeg til å male sideveggene og bakdelen hvitt. Deretter kommer jeg til å plassere en blacklight i toppen, som kommer til å belyse en replika av en oscar statuett. I den andre hyllen er jeg ikke sikker på hva jeg kommer til å plassere, men jeg kommer sikkert på ett eller annet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt ekstra arbeid

Ble litt ekstra arbeid med ventilasjonslukene i bakveggen. Jeg måtte også legge opp noen ekstra rør siden jeg har planer om å lage et viftestyrt ventilasjonsanlegg, som skal være med på å kjøle med projectoren, og også resten av rommet.

Alle rør og bokser er plasserte, nå skal veggene trekkes med plast, og så er jeg klar til å plate opp vegger og tak !!

Her er de siste bildene !!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har så vidt rukket å begynne med plasten !

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende, spennende! Når det gjelder bildene: keep `em comming.

Liten avsporing, men jeg så i går at de solgte noe à la KOPLA på REMA1000. 199,- for tre kontakt/støpsler med innebygget RF mottaker og èn fjernkontroll som kunne styre opp til seks kontakt/støpsler.

Det sto "dimming function" på eska, men det var nok bare av og på. Fjernkontrollen hadde seks knapper. A, B, C, D, E og F. Regner med det er toggling av/på på alle knappene og at det ikke er noe "midt i mellom, à la dimming funksjon". Hadde ikke tid å forske særlig mye da frøkna maset om en schwær handlelapp og at jeg godt kunne hjelpe til...

En ting er hvertfall sikkert --> Det er billigere enn noe annet jeg har sett av denne typen dingsebumser.

DrE

Newcomer novec sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig du kan finne noe fornuftig her: http://www.factorydirect.co.uk/. google is your friend (TM) !

Og som Rikky sier, Sketchup er et genialt og enkelt program til designutkast. Hvis du skal gjøre noe mer fancy med det kan du eksportere grunnmodellen til for eksempel 3DS og fortsette der.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset !
    Her fant jeg i allefall en modul som kan Lese RF signaler, nå mangler jeg bare en som kan sende.....

Siden jeg også holder på å bygge engarasje, har jeg vært litt optatt med den i noen dager nå, så jeg har ikke hatt noe fremgang i kinobyggingen, men har tenkt å ta opp den tråden igjen nå.....
    Dette er årsaken til at ikke det har kommet noen nye bilder her på en liten stund, men som sagt , nå er det på'n igjen !!

Pictures comming shortly !

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •