Sommer, sol og lange timer med maling av leilighet.. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 50
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Rinn
    Heller ensom og lykkelig enn å bo med noen man skal krangle med hele tiden.
    Enig. Selv har jeg både kone og barn, og alle synes det er gøy med bra lyd og bilde, og vi krangler svært lite. Men å male stua svart er det nok ingen av dem (eller meg, for den del) som ønsker.

Kompromisset (les: ultimatumet) jeg har måttet inngå før jeg får innrede kjelleren til hjemmekino er at vi skal reparere en vegg i stua, pusse opp 2 soverom, en trappegang og et kontor i hovedetasjene før vi går løs på kjelleren... :shock: Derfor har jeg pusset opp mer de siste 4 ukene enn jeg har gjort de foregående 1,5 årene vi har bodd her. :lol:

Newcomer yannz sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CS-Bergen
    Jeg husker desverre ikke hvor, men jeg leste en gang en artikkel om hvilke farger som kunne fungere greit foruten de helt mørke fargene. Det var en 4-5 eksempler, men av en eller annen grunn husker jeg kun alternativet okergult. Aner ikke hvorfor :?
    Okergul er vel forsåvidt ikke så langt unna det jeg har nå.. hmm.

Du har omtrent samme størrelse på leiligheten din som jeg har, du da. På hjemmesiden min ser du hvordan jeg har det og hvilke farger jeg har brukt. Disse er forsåvidt ikke valgt ut med tanke på hjemmekino, men fungerer veldig bra. Det mest plagsomme er nok det hvite taket. Det reflekterer mest lys. Veggene tenker jeg ikke over i det hele tatt...
    Det jeg ser av hjemmet ditt på bildene er veldig stilig, flotte møbler og farger. Problemet mitt er at jeg må leve med de møblene som var der når jeg flytta inn, siden jeg bruker alle pengene på stereo og kino.. Derfor jeg er litt.. vel, du kan si jeg liker bedre å tenke på å male, enn å faktisk gjøre det. :lol:

Men får du tak i noe smågoth så er vel de glade i svart :lol:
    smågoth er ordet fordi det somregel er noe "småjenter" driver med, og vokser av seg. Derfor smågoth bare var en kjapp spøk, og ikkenoe som en må henge seg opp i..
    (jeg ser forøvrig for meg at skikkelig goth-damer vil ha dyp vinrød maling med litt mørkere rød i tykkere maling som tekstur.. )

Nei, mal heller etter egen smak. Så lenge du gjør et ordentlig og stilrent arbeid, er det ingen som vil se på en farge som grusom. Det er som regel kombinasjoner som får ting til å se fælt ut.

Hvis du har problemer med å finne farger som passer godt sammen, kan det lønne seg å finne en bord (skrives det sånn?) du liker. Velger du så å male med farger fra borden (en farge på vegg, en annen på lister etc) så er sannsynligheten liten for at det mislykkes med fargesammensetningen ihvertfall.
    Høres nesten ut som jeg må lure designervenner inn i bildet, heh.

Uansett er det ikke noe særlig å ende opp med et kvinnfolk med en helt annen smak enn deg heller, for da vil du gå å irritere deg over hennes fargevalg dersom hun får bestemme. Stol på deg selv
    Må nesten støtte Hi-Fil's teori her.. :roll:

Og stakkar Roffe som må jobbe livet av seg for å få realisert en drøm om kjellerkino.. men hey, tviler sterkt på at det andre blir gjort etterpå, om kinoen blir ferdig først.. 8)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm:

Heller ensom og lykkelig enn å bo med noen man skal krangle med hele tiden.
    Håper du skjønner at jeg bare fleiper Rinn. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm: Tar alt som blir sagt helt seriøst jeg... :lol:

Yannz: Kanskje du skal investere litt i noe annet enn stereo eller kino og da... så blir ikke en fremtidig dame skremt av møblene dine :wink:

Hadde nok vært fint med vegger som skiftet farge etter tankegang. Da kunne man enkelt skiftet farge uten masse søl og klin og malinglukt i dagesvis. Film=svart, babe=rosa, goth=mørkerød etc.

Blir uansett spennende å se hvilken farge du ender opp med.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde nok vært fint med vegger som skiftet farge etter tankegang. Da kunne man enkelt skiftet farge uten masse søl og klin og malinglukt i dagesvis. Film=svart, babe=rosa, goth=mørkerød etc.
    Tenk deg den leiligheten etter en kasse pils! 8) 8)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi uansett trekker ting utover her, så er jeg mer redd for den leiligheten med følelsesmaling, når vedkommende som sitter der er på syre.. recursive endless loop. det må bli bra vilt etter en stund.. øl er jo bare kos

(og hvor lurt er det ikke å skrive her kl 4 på natta.. jaja, ikkenoe smågoth idag heller :roll: )

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg driver også å "planlegger" farger til min hjemmekino nu...

Har vært å kjøpt meg noen prøvebokser, og malt på noen plater for å se litt...

mitt dilemma er som hos de fleste andre, så mørkt som mulig, men samdig så lyst som mulig... hehe
    Dvs. levelig, men filmvennlig

Har prøvd en brunaktig/beige "cafe au lait" lignende farge. Den var ganske fin faktisk. Ikke så veldig mørk. Den kunne passe med ett mørk merbau-gulv, svart framvegg og litt mørke møbler. Og tak i beiglig offwhite... Liker dette ganske bra...

Det andre jeg var å kjøpte en litenboks med idag var en grønn, med innslag av brunt der også. Litt mørkere enn den andre da.
    Foreløpig syns jeg den ble litt mørk/trist. Og så vet jeg ikke helt hvordan gulv jeg skal velge til den, samt møbler blir nok også mer komplisert :?

man finner vel en løsning... til slutt...

Soverommene som også ble bygd i samme omgang har fått farge. Litt fersken-aktig. Det ble iallefall veldig fint, men litt lyse til filmrom...

Jamez.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror man kommer greit utav det nesten uansett, bare man ikke maler maler helt hvitt. Det er jo greit å ha en farge man kan leve med til daglig. Som regel har man nok lys oftere på enn av.

Noe man kan prøve om man har et lerret er jo å henge opp dette, male en liten del av veggen i ønsket farge, skru av alt lyset (best om natten dette da), ta fram lommelykt, lyse på fargen man har malt og så se hvor mye lys som reflekteres på lerretet. Kanskje det gir en pekepinn på hvor mye fargen reflekterer av uønsket lys.

Bare en ide...

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å ha det mørkt rundt lerrettet, ca. 1/2 meter på hver side, og dekorere overgangen litt? F.eks. Svart bak og rundt lerret, med en rød gardin eller en list på hver side, på overgangen.
    Tror det kunne blitt OK her hos meg hvertfall, har hvite murvegger..

Det var en link til en råstilig løsning noen postet for en par dager siden, var det Zulu? -Et lite overbygg m/ramme i gull, godt maskert, med røde gardiner på sidene. veggen bak var hvit. tok seg veldig godt ut.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går vel kanskje ann å ha gardinger ikke bare 1/2m foran lerretet men mye lenger (rundt hele rommet)? I hvert fall på de største flatene? Hva med å ta svart stoff, kle inn isoleringsplater og henge de i taket og kanskje på veggen? Da får man også gjort noe med akustikken... Jeg skal gjøre det i hvert fall. (Selv om jeg ikke har bestemt meg for farge på stoffet..)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det går jo an, om man ike har møbler og annet i veien.

ønsker meg eget rom til hjemmekinoen, jeg :cry:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er den jeg snakket om tidligere..
    http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=1774

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å ta svart stoff, kle inn isoleringsplater og henge de i taket og kanskje på veggen? Da får man også gjort noe med akustikken... Jeg skal gjøre det i hvert fall. (Selv om jeg ikke har bestemt meg for farge på stoffet..)
    Jeg har gjort dette med ganske godt resultat.Ble mye bedre lyd.Har lurt på om jeg skulle dekket hele frontveggen med svart bommulstoff.Men har i første omgang nøyd meg med nederste del av veggen rundt hele.Masking på lerretet er uansett et must.Når en først har prøvd det så klarer en seg ikke uten.Inntrykket av økt kontrast i bildet er ganske utrolig og en ganske bilig og bra oppgradering av bildet.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sukk.. ja, det er vel lov å drømme. :?

Skrinlegger alt som har med videre utførelse av stuen. Fant nettop ut at det jeg trodde var maling, faktisk er tapet! - dette må møysommelig rives ned og så må en legge på enten tapet, tekstur, eller tykke lag med maling. Så mye ledig tid har jeg bare ikke. (les: gidd, ikke tid)

Uansett må jeg få klemt på tp-kabler an mass, for å kunne plassere HTPC'n der jeg vil ha'n.

Derimot så har jeg fått på blendegardiner; det er jeg iallefall strålende fornøyd med. :lol:

På en sollys sommerdag, så trenger jeg bare dra for blendegardinene, skru av lyset, og snuble i bordet på vei tilbake fra lysbryteren.. 8)

Nå har jeg kanskje misforstått noe, men jeg føler at mine stakkarslige 400:1 kontrast @ 1000 ansi lumens gir meg mere tilbake nå som jeg kan få det hele helt mørkt i stuen..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yannz
    Skrinlegger alt som har med videre utførelse av stuen. Fant nettop ut at det jeg trodde var maling, faktisk er tapet! - dette må møysommelig rives ned og så må en legge på enten tapet, tekstur, eller tykke lag med maling. Så mye ledig tid har jeg bare ikke. (les: gidd, ikke tid)
    Kan du ikke male tapeten, da? Evt. tapetsere direkte over gammel tapet? Hvis du ikke hadde oppdaget at det var tapet før nå, virker det jo som den eksisterende tapeten er pent satt opp og sitter godt, så den behøver vel ikke rives ned?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går mer på å være en svime.. Nytt strømanlegg her, så elektrikerne har bare revet ut de gamle ledningene.. ser jo aldeles ikke pent ut. Trodde først det bare var maling..

Kan jo hende det går an å gjøre noe lurt, i henhold til div. skjøter som dukker opp og slikt, da. Veit ikke så mye om slikt. men, heh. snekkeravforum?

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går mer på å være en svime.. Nytt strømanlegg her, så elektrikerne har bare revet ut de gamle ledningene.. ser jo aldeles ikke pent ut. Trodde først det bare var maling..

Kan jo hende det går an å gjøre noe lurt, i henhold til div. skjøter som dukker opp og slikt, da. Veit ikke så mye om slikt. men, heh. snekkeravforum?
    joda, det finnes lure ting å gjøre...
    Det som er "vanlig" dersom man f.eks. har strie på vegg og ønsker ett glatt resultat, tilsvarende sparklet og malet gibs, kan man rett å slett helsparkle veggen, ellers fins det en glatt papplignende greie man tapeserer på veggen og maler rett på... For å slippe å sparkle HELE veggen...

Gibs eller sparklede glatte overflater som er malt rett på blir jo unektelig veldig pent og "cleant"...
    men, med tanke på lyd så er det langt fra optimalt. Blir mye ekko! Men, det fins det jo råd for å kompensere for
    Heldigvis!

Greit...

Jamez.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jamez
    [...] ellers fins det en glatt papplignende greie man tapeserer på veggen og maler rett på... For å slippe å sparkle HELE veggen...
    Vet du noe mer om dette, typisk produsenter, forhandlere, produktinfo, pris?

Jeg har et rom der jeg må rive ned gammel, malt papirstrietapet. Det blir hengende et ganske jevn lag med papirrester fra den gamle tapeten som jeg helst vil slippe å skrape... Fristende hvis det bare er å tapetsere over. 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her skulle det være mulig å hente inspirasjon

http://www.hitechplace.com/crt/index.htm

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CS-Bergen
    Her skulle det være mulig å hente inspirasjon
    http://www.hitechplace.com/crt/index.htm
    Har tidligere nevnt at jeg liker grått. Falt umiddelbart for denne fargekombinasjonen:

Kanskje litt for mørk til å ha høy WAF, men på den andre siden: Hvis det blir så stilig som dette øker kanskje WAF igjen, selv om fargen er mørk... 8)

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •