Lage dedikert hjemmekinirom, trenger hjelp!
Viser resultater 1 til 4 av 4

Lage dedikert hjemmekinirom, trenger hjelp!

Hallo godtfolk

Eg skal til å lage hage bakom huset, og da tenker eg og lage hjemmekinorom samtidig, på ca 6x4 meter og ca 2.6 meter takhøyde. ( men alt dette kan flyttes på og justeres )
    Dette blir ett helt frittstående hus, ca 5-10 meter fra alle andre hus.
    Eg tenker og lage det i en eller annen form for betong, men hva anbefaler folk og lage dette av, hva er best for støydemping og akustikk?
    Budsjettet er minst mulig, men viss det er noe eg trenger, så må eg ha det tenker eg.
    Eg gjør alt selv, og henter alle materialer selv, så det er kun materialene som koster.

Sånn i førsteomgang, hva anbefaler folk å lage selve rommet av, slik at eg kan dra en skikkelig film uten og plage naboer?
    Er det noen spesiell form, eller ting som bør lages/tenkes på i første fase?
    Sist endret av longbow; 04-04-2017 kl 07:58

Min hjemmekino er en utstikker fra huset og bygd i stein/betong. Nu har ikke jeg problemer med nære naboer, men bare at veggene er i betong demper lyden i seg selv. Jo tykkere vegger, jo bedre. Kanskje plassere evt. vinduer på vegg der støy er minst problematisk.
    Innvendig kan du treffe ytterligere dempende tiltak ved å bruke gipsplater, som er et lyddempende materiale.
    Selv har jeg innvendig sponplater og for akustikken har jeg laget flere akustikkplater selv, også for å sette inn og ta ut fra vinduene. Lyskontroll og akustikkontroll i ett. Fungerer helt flott.

Lykke til med prosjektet.

Vi har samme planer som deg om et eget bygg til kinoen så denne tråden vil jeg følge med på
    E

Pga pris og at alt må bæres bak huset for hånd, så ser det ut som at det går mot 15 cm forskalingsblokker all the way, og så 2x4 på innsiden med overlappende isolasjon og dobbel gips.
    Eg veit at alt kommer ann på hvordan man bygger og hvor tett man får det, men er det normalt sett "nok"? tenker ikkje at man skal ha full fest inne, og sitte rett på utesiden og høre på småfulene i all stillhet, men at det demper nok til at andre rundt ikkje får byger?

Lignende tråder

1. Dedikert Lydkort
    By egbert in forum Konsoller og PC-gaming (hardware)
    Svar: 1
    Siste melding: 01-13-2013, 10:01
  2. Sub nr: 3 til dedikert kino
    By Mr Klipsch in forum Høyttalere
    Svar: 31
    Siste melding: 10-22-2012, 13:09
  3. Best med dedikert mellomtone?
    By AndersT2 in forum Høyttalere
    Svar: 17
    Siste melding: 04-10-2011, 15:26
  4. Hvor mye koster det å lage et dedikert kino-rom i et hus/kjeller?
    By Morten M in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 3
    Siste melding: 10-24-2010, 18:06
  5. Dedikert CD-spiller
    By wizkid in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 7
    Siste melding: 11-16-2006, 00:28

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg