Forprosjektering av hagestue.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forprosjektering av hagestue.

Det ligger an til flytting på landet og skjer det har jeg lyst til å bygge meg et rekreasjonshus i hagen til å huse hjemmekino og et boblebad. Har alltid hatt lyst på et boblekar og for å slippe å måtte ta hensyn til naboen vegg i vegg med lyden min ser jeg en hagestue som den beste løsningen.
    Det ser ut som jeg har plass til ca. 40m2 der jeg har tenkt det og tenker å bruke 10-15 av dem til en inngang / garderobe / boblebad og resten til kino.
    Siden dette blir en frittstående løsning med nærmeste husvegg med en nabo på innsiden 7 meter unna ser jeg ikke hensikten med rom i rom. Men hvor mye isolasjon og gips er nok?

Vil f.eks. bordkledning-stenderverk-gips-isolasjon-stenderverk-gips-gips være en god løsning og vil bordkledning-stender-gips-gips-isolasjon-stender-gips-gips være en bedre løsning?
    Vil det være best å bygge kinoen som et eget rom og isolere mot baderommet og bruke lyddør ut dit eller bør jeg lydisolere hele bygget rundt og bruke lettvegg mot badet og lyddør ut?

Målet er å få det så stile som mulig på utsiden selv ved volum langt over referansenivå så her er alle innspill velkommen

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kane7 Vis post
    Det ligger an til flytting på landet og skjer det har jeg lyst til å bygge meg et rekreasjonshus i hagen til å huse hjemmekino og et boblebad. Har alltid hatt lyst på et boblekar og for å slippe å måtte ta hensyn til naboen vegg i vegg med lyden min ser jeg en hagestue som den beste løsningen.
    Det ser ut som jeg har plass til ca. 40m2 der jeg har tenkt det og tenker å bruke 10-15 av dem til en inngang / garderobe / boblebad og resten til kino.
    Siden dette blir en frittstående løsning med nærmeste husvegg med en nabo på innsiden 7 meter unna ser jeg ikke hensikten med rom i rom. Men hvor mye isolasjon og gips er nok?

Vil f.eks. bordkledning-stenderverk-gips-isolasjon-stenderverk-gips-gips være en god løsning og vil bordkledning-stender-gips-gips-isolasjon-stender-gips-gips være en bedre løsning?
    Vil det være best å bygge kinoen som et eget rom og isolere mot baderommet og bruke lyddør ut dit eller bør jeg lydisolere hele bygget rundt og bruke lettvegg mot badet og lyddør ut?

Målet er å få det så stile som mulig på utsiden selv ved volum langt over referansenivå så her er alle innspill velkommen
    Skal du spille virkelig høyt er det nok ingen vei utenom rom i rom om du ønsker å ha det helt stille på utsiden. Jeg har 25 cm glava i yttervegger og dobbelt lag med gips pluss innvendig panel, men det slipper endel lyd ut da også. Men mye avhenger jo av lydnivået du ønsker å ha, og hvor tolerant nabo du har 😀
    Må jo også ta med i beregningen om du skal ha vinduer eller ventilasjon i rommet.

Sent fra min E6653 via Tapatalk
    Yamaha CX-A5100. Emotiva XPA5 Gen2. Adcom GFA5802. 2x Arendal Sub2. AS Tower. AS Senter. 2x Xtz Cinema1x12. Minidsp DDRC88BM,Minidsp 2x4HD

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill
    Det er et vertikaldelt hus som jeg i perioden jeg ikke har bodd der har fått nye naboer på andre siden av veggen så jeg vet lite om toleransenivået deres. Eneste eiendommen som grenser mot vår er en stor enebolig eid av et par på rundt 70 så det ligger vel an til nye naboer der også om litt.
    Min gamle nabo på andre siden av veggen nevnte ved et par anledninger "dunkinga" og med tanke på hvilke oppgraderinger som har blitt gjort på utstyrslisten tror jeg det å flytte kinoen ut av huset er en god idé.

Jeg har vært inne på tanken om å bruke to Moelvenbrakker som jeg setter sammen ved siden av hverandre og tar ut veggen i mellom. Tenkte å beholde ytterveggene men legge lik liggende kledning som huset på utsiden og dobbel fuget gips på innsiden skrudd rett i den eksisterende innerveggen. 25cm isolasjon og så et nytt dobbelt lag med gips montert flytende med stendere fra gulv til tak.

Surroundhøytalerne som ligger på ønskelista er 25cm dype og beregnet for baffelmontering så jeg tenkte å felle dem inn i veggene da planen er å ha alt utstyr skjult og integrert i rommet. Vil å bygge tette kasser til dem i veggen svekke lydisolasjonen ut vesentlig?

Det blir en lyddør inn i kinoen fra gangen og en fra gangen og ut. Jeg har kommet til at gang/garderobe /bad ikke trenger å isoleres da vi ønsker muligheten til å bade under åpen himmel og derfor ikke kommer til å ha et fast tak over karet.
    Ellers blir det ingen vinduer i kinoen, ei varmepumpe er sikkert smart å ha mens ventilasjonsanlegget kan gjøres ganske enkelt. Tenker å knytte brakkene sammen med takstoler og ha ventilasjon, varmepumpe osv der oppe.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,618
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er digg med et boblekar under åpen himmel. Jeg kommer til å bygge tak og vegger over mitt, mest på grunn av knotten/myggen.

Bare husk om du plasserer et slikt inne at det damper ganske så mye.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt noe som tegningen.

Grunnen til L formen er for å få en meter til husveggen og veggen på carporten, samt å gå klar ei bjørk jeg har spart på siden huset ble bygd. Hadde jeg sagd ned den hadde jeg kunnet satt to brakker ved siden av hverandre and called it a day men jeg vil helst slippe så derav innhuken.

Lakserødt er da 25cm isolasjon + baffel front og bakvegg, hvitt er lyd og bilde med utstyrskabinett til høyre, blått er stampen, den stipla linja illustrerer åpne/lukke tak mens åpninga i venstre ytterveggen illustrerer at veggen er hengslet på midten og kan legges ned for å knytte karet sammen med terrassen.
    Sort er fruens nye 4 seter cinema sofa, grått er en fin farge på vegg til vegg teppe, ildrødt er popcornmaskin og kjøleskap mens det orange er et skap for mobiltelefoner.
    Inngangen blir fra terrassen og blir ei vanlig ytterdør mens det blir lyddør mellom gangen og kinorommet som er illustrert ved de rød/grå/røde strekene.

Så, ser dette fornuftig ut?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Forprosjektering av hagestue.-project-1st-floor-170331162002-png  

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,618
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal ha et spa-bad med lokk, så bør du ha god plass til å gå rundt karet, og plass til å sette lokket.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha fått tatt noen reelle mål on sight har jeg kommet til at kino blir kino og stampen havner på terrassen med et partytelt el. over.

Det jeg lurer på nå som forundrer meg litt er at når folk setter opp hjemmekino på stua er det viktig å plassere sub(er) der de spiller best i rommet, noe som ikke alltid er like enkelt da de gjerne har en tendens til å spille best på den dårligst estetiske plassen, noe som igjen er en utfordring i forhold til waf og generell møblering av ei stue som jo gjerne brukes til mye annet enn å se film på.

Når folk bygger dedikerte kinorom, hvor det absolutt burde være mulig å plassere subber der de spiller best, virker det på meg som om de enten bygges inn i en baffelvegg eller settes symmetrisk foran sammen med frontrekka.
    Er da rommet så bra konstruert at man ikke lenger trenger å ta hensyn til plassering, har folk som har egne kinorom så bra greier at de kan eq'e seg vekk fra alle problemer eller er det rett og slett forfengelighet?

Siden jeg står ganske fritt innenfor gitte mål har jeg tenkt å bygge rommet etter "det gyldne snitt" og ender da opp med H/b/l på 240/450/380 eller 240/375/455.
    Jeg regner med at baffelveggen ikke teller som vegg, det er veggen bak som gir målet uavhengig av hvor dyp baffelveggen er?

Så til isolasjon.
    Fra ytterveggen blir det 9 meter til nærmeste nabo sitt soveromsvindu og jeg har ikke tenkt å skru ned om jeg er midt i en film når det er leggetid.
    Max yttermål er 460x500 noe som gir rom for mye isolasjon i veggene.

Hva er da beste lydisolerende tiltak, rockwool, luft eller gips?

Vi vil ha et lite inngangsparti med plass til et kjøleskap, popcornmaskin og sånt stasj og med det tatt ut av ligningen har jeg beregnet 35cm tykke vegger.
    I mitt hode betyr det 30cm rockwool og 4 lag gips.
    Noe hokus pokus lim kommer jeg ikke til å bruke men har tenkt å fuge hvert lag med gips i alle hjørner.
    Vil jeg tjene lydisolasjonsmessig på å gå for 25cm rockwool og 8 lag gips, 20cm rockwool, 4 lag gips og 10cm luft eller vil 15cm luft, 15cm rockwool og 3-4 lag gips bli det beste?

Lignende tråder

1. Innbyggingshøyttaler hagestue
    By vegardo07 in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 06-18-2012, 22:29

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •