Planlegging av hjemmekino, "baffel"vegg og akustisk behandling
Viser resultater 1 til 6 av 6

Planlegging av hjemmekino, "baffel"vegg og akustisk behandling

Hei,

Vi har i dag en kjellerstue som har 7.1. anlegg, og hele frontveggen er "holdt av" for lerret og projektor når økonomien tillater det. Nå fikk jeg kjøpt billig Dreamscreen V4 duk fra Avshop, og tankene går da videre på utformingen av veggen foran, og akustisk behandling av rommet for øvrig.

Utformingen av rommet er skissert på vedlagte bilder. Skissene viser også illustrert takhøyttalere som er kablet klart, men foreløpig ikke installert. Jeg har KEF Q700 fronter, KEF T301 sidehøyttalere, KEF senterkanal, bakhøyttalerne er (foreløpig) noe skvip fra tidligere dessverre. SW er XTZ W16.12.

Det er som dere ser en del restriksjoner på rommet. For det første er det relativt smalt (3.2m), med en 30cm dyp hylle langs den ene langveggen. Vinduet nærmest frontvegg har ca 80cm klaring fra frontveggen, og begrenser dermed plassen bak lerretet. 75cm bør likevel være mer enn godt nok. Ellers er takhøyden kun 2m. Det betyr at det ikke er rom for noe særlig behandling i taket.

Før jeg starter byggingen vil jeg gjøre målinger av rommet for å sikre så god plassering av fronthøyttalere og senter som mulig. Jeg har plassert SW på bakveggen da det ga mye bedre respons enn i hjørnene foran som ellers er tilgjengelig. Med tid og penger vil jeg har én i hver ende av rommet.

I tillegg er det som alltid en god del økonomiske restriksjoner, og det er svært lite tid til å gjøre "ombyggingen" når det skulle skje.

Her er planen for frontvegg:
    1. Bassfeller i hjørner av Glava Akuduk Pluto. Jeg får bare laget 30x30cm hjørner for å ikke havne for langt ut i rommet
    2. Stenderverk med 10cm Glava Akuduk Pluto isolasjon. Utsparing for høyttalere. Veggen settes tilstrekkelig fra frontvegg for å få optimal posisjon av høyttalere
    2a. Veggen "starter" først ca. 25cm over gulvet. Under er jeg nødt til å ha plass til forsterker(e), konsoller etc.
    3. "Veggen" blendes med 17mm Glava Super Nova 17mm sorte himlingsplater. Dette er kanskje ikke nødvendig ettersom veggen bygges uten plater? Det kan likevel være en fin omramming på den delen av veggen bak lerretet som blir synlig.
    4. Lager rammeverk og spenner opp duk som monteres foran veggen.

Jeg er klar over at dette mangler platene fra en skikkelig THX baffelvegg. Ulempen er både prisen for 3 lag plater, tiden det tar å montere, og at høyttalerne ikke er laget for montering slik vegg. Jeg tror min løsning vil gi et relativt godt kompromiss på tid/økonomi/kvalitet. Er det noen som har tips til dette, absolutt fraråder min løsning eller har andre synspunkter?

Videre gjelder det akustisk behandling av vegger/tak i rommet som foreløpig er ganske nakne. Det er Fermacell fibergipsplater på vegger og tak.
    i. Bilder fra Sumopix eller tilsvarende absorbsjonsmaterialer bestilles for førsterefleksjon på høyre vegg. Her er det dessverre kun rom for ca 4-5cm tykke bilder.
    ii. Himlingsplatene Glava Super Nova 17mm plasseres på vegg bak bluray-filmene i hyllen på venstre vegg.
    iii. Bakvegg får et større felt med 10cm Glava Akuduk Pluto som kles inn med molton for å ta førsterefleksjon bak
    iiii. Himlingsplater i førsterefleksjon i taket, ca over bordet på bildet. Disse bygger kun 17mm, så det blir ikke noe stort problem der.

Ellers er det veldig lite jeg får gjort i taket som følge av den svært begrensede takhøyden. Jeg ser at jeg har hoveddelen av absorbsjon i vegger/tak med tynne plater som kan gi skjev absorbsjon. Er det noe jeg bør sløyfe eller gjøre annerledes? Kortveggene er eneste stedene jeg har mulighet til å absorbere noe særlig under mellomtone.

Jeg kan senere få lagt ut litt lydmålinger, men det er svært begrensede tidsrom jeg er hjemme, i fred, og kan fyre opp 90+dB her nede uten.

Takker for alle innspill!
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		Top view.png
Visninger:	54
Størrelse:	25.6 KB
ID:		124102   Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		Rear view.png
Visninger:	53
Størrelse:	27.4 KB
ID:		124103  

Jeg bumper min egen tråd her, selv om den er ganske gammel lurer jeg fortsatt på det samme Er i dag mye nærmere ombygging til kino, og trenger å bestemme meg for løsningen bak lydtransparent duk.

avsforum har jeg fått råd om å droppe hele veggen og bare behandle overflatene bak lerrettet. Er folket her inne enige i den anbefalningen? Da tenker jeg at jeg kan bruke Rockwool Flexi-A plater til bassfeller i hjørnene (60x60cm, ikke 30x30 som det står i OP), og "tapetserer" vegger/tak for øvrig med himlingsplater som jeg allerede har. Da bør jeg få til 4cm dekning på hele overflatene, men det er kanskje litt lite? Alternativt må jeg kjøpe inn Flexi-A til dette også, men det koster jo ikke all verden.

Det er litt vanskelig å gi råd da alle rom er som kjent forskjellig men 60x60cm i hjørnene i forkant høres ut som en god start. Derifra ville jeg begynt med 1 reflekser der tak og begge sidevegger blir behandlet. Minimum 5cm tykke plater med luft bak for å få brukbar effekt. Tenk refleksjonpunktene som en bue litt i forkant av høytalerene da 1 stk 60x60 plate på hver av veggene vil være for lite. Legger ved bilde fra en kompis av meg slik at du ser en svært effektiv behandling av refleksjonspunkter.

Det er mange måter å få en slik bue til å se bra ut men poenget er at det trengs noe areal om du ønsker å oppnå full effekt av dette. Mine erfaringer etter å ha doblet platearealet fra 120x60x5 til 2 slike på hver vegg i mitt eget kinorom har klart store fordeler. Såklart tykkere er bedre men ofte er det begrenset hva en klarer i små rom men 5cm+luft er myye bedre enn ingenting. Dette er ett rimelig stort rom og har i tillegg kraftig tykk demping bak i rommet. Dempingen her fungerer meget bra, sidevegger har vel flexi-a 20cm og tak 15cm mener jeg å huske - [MENTION=4776]Retep[/MENTION] for korrigere om jeg husker feil.
    Sist endret av Johnnygrandis; 09-26-2017 kl 18:00

Takker for svar.

I utgangspunktet har jeg tenkt til å ta refleksjoner og bakvegg etter at lerrett har kommet på plass. Da er liksom rommets geometri "satt", og jeg kan måle meg frem til problemområder.

Selv 5cm med luft bak er mye på sideveggene for å også kunne ferdes i rommet, spesielt på der vi går rundt sofaen. Sofaen vi kjøpte er noe større enn den som synes i modellen over. I taket er det enda mindre å gå på med kun 200cm takhøyde er det lite vi kan legge på før det ubehagelig.

Som sagt er det bygging av frontvegg m/lerrett som er første punkt på agendaen, resten av rommet er sånn sett sekundært.

Ok skjønner, her er bilde fra en annen kompis av meg som har minimalt med demping ellers i rommet men bak forhenget er det 60cm dempemateriale langs hele veggen. Dette fungerer her svært bra og målinger gir samme resultat. Rommet her er ett såkalt "problemrom" med sine kvadratiske flater men etter behandlingen ble det svært mye bedre. Med så lite demping ellers ville jeg nok vurdert hele frontveggen som absorberende.

Ja det er jo også en god løsning, som du sier så er ingen rom like, og disse ulike løsningene understreker jo det.

Her blir det en annen begrensning som blir gjeldende for min del, og det er dybden som er tilgjengelig bak lerretet. Pga vinduer kan lerretet maksimalt være 80cm inn i rommet, og jeg skal ha plass til 50cm subwoofer bak dette igjen. Subwooferen har jo også kjøleribbe på baksiden som jeg nødig vil bygge inn i masse isolasjon. Det kan jo tenkes en løsning ved å bare sørge for tilstrekkelig plass rund sub, og isolere resten.

I tillegg kan det gi fuktproblematikk med så mye isolasjon på innsiden av yttervegg/dampsperre, som kan være svært uheldig.

Lignende tråder

1. Wicewolfs byggetråd for "stuevennlig" 9.x hjemmekino - Tildekking av vegg
    By Wicewolf in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 29
    Siste melding: 09-28-2013, 22:00
  2. Baffel-vegg
    By atledreier in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 31
    Siste melding: 09-15-2012, 22:40
  3. DrHolm's "Dream Theater" - Planlegging er en dyd!
    By DrHolm in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 39
    Siste melding: 01-08-2012, 22:22
  4. Akustisk behandling av dedikert lytterom
    By MrQuerix in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 26
    Siste melding: 10-02-2010, 09:10
  5. Tips til akustisk behandling av rommet mitt
    By heanwi in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 14
    Siste melding: 09-28-2010, 23:51

Stikkord for denne tråden