Hvor viktig er det egentlig med akustikk plater???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  5
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor viktig er det egentlig med akustikk plater???

Hei alle,
    fruen og jeg er helt i startgropen på planlegging av nytt gjesterom/kinorom/mancave. Vi er ikke kommet lengre enn at vi er enige om at vi skal gjøre noe, og at det skal ta hensyn til mitt mangeårige ønske om egen hjemmekino :-)

Rommet er relativt lite, ca 3x4 meter men fordelen er at vi må flytte noen lettvegger slik at vi har stor fleksibilitet i forhold til hvordan veggene kan konstrueres med tanke på støyisolering, kabelføringer og slikt. Jeg har begynt å lese meg opp på dette med akustikk og blir veldig forvirra av det jeg finner her på forumet. Hvor viktig er det egentlig med støydemping / akustikk demping? I min naivitet tenkte jeg at bare rommet er klargjort, møblene på plass og av-utstyret tilkoblet så er jeg good to go! Men tydligvis ikke!

Rommet må ha høy wife acceptance factor, så det blir ikke aktuelt å lage et dedikert kinorom slik mange her på forumet ser ut til å ha Vil det holde for oss å bruke møbler, gardiner, vegg til vegg teppe samt henge opp et par akustikkplater slik en gjør med bilder? På kortveggen der bakhøytallerne skal festes tenkte jeg.

Det er viktig for meg å ha kvalitetslyd når jeg bruker kinoen, men jeg kan ikke ofre en arm og et bein for å få det til heller...

På forhånd takk for eventuelle svar som kan hjelpe oss i riktig retning

- M

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,758
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, for å si det slik.
    Jeg har et helfliset bad på 2.5 x 3 meter. Gå inn der og klapp i hendene, og du får tanker om å stå inni et kloakkrør, (akustisk sett )
    Setter jeg inn ÉN Rockfon akustikkplate på høykant på badet, så gjør den platen så mye bra for akustikken alene at badet er blitt mitt "demorom" for gjester som lurer på hva akustikkplater kan klare.

Det å integrere plater i rom handler mye om å designe dem, og dekorere rundt dem så de forsvinner.

3. Liker Stratosen har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jo ikke rommet dekket av fliser, det blir gips, men det du sier er egentlig at jeg kan klare meg med ganske få plater da? Jeg har sett noen sånne DIY prosjekter der platene er trukket med en fargesprakende duk i lin eller bomull, da blir de jo nesten som et bilde.

Plassering: er det kritisk hvor de står, eller kan de være hvor som helst i rommet? Jeg har et tak som må fores ned, det går kanskje an å integrere dem i taket?

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei muggost, her har du noe å bryne deg på i helgen: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...v-ekspert.html

6. Liker muggost har likt denne posten
    Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,758
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fliset bad var bare for å demonstrere hvor effektive slike plater er.
    Et gipset rom er jo så vidt bedre enn et fliset bad.
    Min kino er gipsede vegger, og den horrible akustikken gipsvegger gir er ikke til å komme utenom.
    I utgangspunktet bør jo akustikkplater komme i nærheten av første refleksjon på sidene og i taket.
    Sitt deg i på beste plass i kinoen. Sweetspot. Plasser høyttalerne der de skal stå.
    Få noen til å føre et speil langs sideveggen til du fra din plass kan se høyttaleren midt i speilet. Der er førsterefleksjon. Altså der hvor lyden treffer veggen for så å bli reflektert mot deg.
    Det samme gjelder tak. Gulv fikser vi ofte med et litt tykt teppe eller noe.

Nevnte situasjon over kan selvsagt simuleres. Sett deg på en stol i rommet, plasser en barkrakk, høy eske eller noen tomme kasser hvor du antar høyttaler kommer til å stå. Før speilet og se hvor platen bør være. Integrer platen i vegg/takk eller hvor det blir.
    Platene er jo litt store, så om du plasserer platen mitt i førsterefleksjon, så har du litt muligheter for justering av høyttaler men at platen likevel fanger førsterefleksjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av regnep Vis post
    Hei muggost, her har du noe å bryne deg på i helgen: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...v-ekspert.html
    Interessant... jeg har begynt på den første, så får vi se hvor langt jeg kommer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen Vis post
    I utgangspunktet bør jo akustikkplater komme i nærheten av første refleksjon på sidene og i taket.
    ok. men da er vi inne på det jeg nevner i første posten. Hvor omfattende tiltak må til? Holder det med akkustikk plater det hvor det er første refleksjon i vegg og tak? Jeg skjønner at det blir bedre jo mer omfattende man gjør det, men det må bli en balanse mellom akkustikk tiltak og WAF. Jeg prøver å finne et slags minste felles multiplum eller noe slikt

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av muggost Vis post
    ok. men da er vi inne på det jeg nevner i første posten. Hvor omfattende tiltak må til? Holder det med akkustikk plater det hvor det er første refleksjon i vegg og tak? Jeg skjønner at det blir bedre jo mer omfattende man gjør det, men det må bli en balanse mellom akkustikk tiltak og WAF. Jeg prøver å finne et slags minste felles multiplum eller noe slikt
    Må med strek under? Absolutt ingen.
    Med det er definitivt potensiale for å få bedre lyd ved å jobbe med akustikken i rommet. Hvor mye avhenger selvsagt av selve rommet, din smak/krav til lyd og ikke minst de ufravikelige praktiske begrensninger som foreligger. WAF regner jeg inn under det siste.
    Hvis du vil være lite inngripende kan akustikkplater i tak være et alternativ. Stor effekt på generell romklang uten å bli påtrengende.
    Demping av førsterefleksjon er helt klart også et godt tiltak. Men dersom du ikke kan smelle opp plater, bassfeller og difusorer i øst og vest (eller der refleksjon oppstår) ville jeg nok prioritert å adressere eventuelle problemområder før jeg brukte opp goodwill på disse. F.eks plater for å kompensere for plasseringsutfordringer med høyttalere, bassfeller for å jevne ut stående bølger etc.
    Ellers er jeg enig med Tor Rasmussen i at mye er mulig med design, farger og trykk for å få akustikkplater til å passe inn i omgivelsene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar så langt dere. Jeg skjønner nå at jeg må ta hensyn til akustikk, så jeg får bruke god tid på å planlegge hvordan det skal gjøres før vi gjør noe. Det er et vindu og en dør i rommet som kan bli problematiske, så det er mulig det går an å løse problemet med vegg-gardiner som kan trekkes fra når kinoen ikke er i bruk. Taket kan jeg gjøre mye med siden det alikevel skal senkes og flates ut fra 11 grader vinkel til å være helt flatt. Bassfeller foran i rommet blir uproblematiske siden det allikevel ikke skal være annet der enn høyttalere og flatskjerm.

De vidoene som ble nevnt tidligere av regnep er virkelig informative! Jeg skal jobbe meg gjennom dem, så kommer det sikkert flere spørsmål her etter hvert .

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!
    Vi har så vidt begynt å tegne / konstruere litt. Vi får et rom på ca 320cm x 380cm. Rommet blir litt assymetrisk, se tegningen. Pga den ene skråveggen så planlegger jeg å fore ut fra bakveggen slik at sofaen kommer litt ut i rommet og vi kan bruke de omkringliggende foringene som hyller til forskjellige ting. Sofaen blir da stående i "hulen" nederst på tegningen.
    Hvor viktig er det egentlig med akustikk plater???-rom-jpg
    Så til akkustikk, vedr Bassfeller:
    http://www.hometheatershack.com/foru...-finished.html
    Dette er enkelt og billig og noe jeg kan klare selv.

1. Har det noen betydning hvor dype de er, og vil rockwool være tilstrekkelig?
    2. Hvor i rommet bør de stå? Jeg har i grunn bare plass foran, bak tv'en. Benkeplatene bak sofaen blir oppbevaringsrom med hengslede lokk.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt salgs materiale som virker absorberende kan brukes. Trenger bare mer hvis materialet er dårligere enn noe annet. Tykkelsen og dybden blir avgjørende for hvilket frekvensområde du vil dempe.
    Jeg valgte å sette opp anlegget, fininnstille plassering, avstander, delefrekvenser etc. Rett og slett jobbe med å få best mulig lydbilde før jeg gjorde noe annet enn å dempe romklang. Når det var så bra som jeg kunne få det i et ubehandlet rom tok jeg for meg de lave frekvensene, og brukte blant annet bassfeller for å fjerne stående bølger som for meg oppstod rundt 40 Hz. Når jeg var fornøyd med bassen prøvde jeg meg frem med demping av førsterefleksjoner, og brukte ørene for å avgjøre om et tiltak hadde positiv effekt. Litt uvitenskapelig det siste der, men det er nå en gang ørene mine jeg jobbet for å tilfredsstille

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassfeller og andre akustiske tiltak bør plasseres der bassen hoper seg opp eller andre frekvenser treffer og reflekteres til steder du ikke vil ha dem.
    Du kan få en viss peiling på hva og hvor du kommer til å få utfordringer ved å plotte inn rommet i en mode kalkulator men det er ikke så mye hjelp i før du får inn utstyr og får hørt hvordan det låter.

Vi gikk i gang med bassfeller bak i rommet og det fungerte fint helt til vi bestemte oss for å snu rommet. Med bassfellene nå i hvert framhjørne syntes jeg de virker mot sin hensikt da lyden fra frontene nå er så dempet at det aldri virker høy lengre og at bassen der sofaen står nå bare er en flau bris av hva den var før vi gjorde noe som helst med rommet. Så, det blir å begynne på nytt igjen...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det dere sier er at jeg bør ha rommet klart før jeg gjør noe som helst med akkustikk tiltak. Det blir kanskje vanskelig å få til, med tanke på hvilken rekkefølge ting skal gjøres i, men det finner jeg sikker ut av.

Nok en gang, takk for hjelpa så langt :-)

Active
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    447
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i et lite rom er det veldig viktig og ikke overdempe rommet med plater. det viktigste i et lite rom er bassfeller sånn du får kontroll på bassen. er bassen utav kontroll er resten utav også. og det skal ikke mye til før det er mange hakk bedre.

når høyttalere og evt subwoofer er satt på plass. så kan du nesten bare lytte hvor bassen er samler seg opp. og i det hjørnet det samler seg der setter du bassfelle. så går du videre rundt i rommet og hører. etter det bør du sette opp 2-4 plater som tar førsterefleksjon. noe mer en dette tviler jeg på t du trenger, då blir det og finpusse lyden.

så kommer det jo an på hvor lavt ned du skal dempe bassen, dette kommer igjen på om du har subwoofer eller ikke.

edit: det absolutt nødvendig og ha alt på plass før en går i gang med akustikk tiltak.
    og sette dempeplater(snakker ikke om bassfeller) rett bak høyttalerene er ikke nødvendig.
    Sist endret av petter__t; 02-28-2017 kl 21:42

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I see. Jeg skal ha subwoofer, jeg planlegger med 2 stk ettersom dette visstnok skal gi jevnere bass i hele rommet. Ikke helt sikker på hvordan jeg skal plassere dem enda, men de videoene som er nevnt over gav meg noen tips hvertfall.

Men - hvis jeg ikke skal gjøre noe demping før rommet er ferdig, da får jeg nesten et problem. Taket må fores ned litt, og det er en ventilasjonsrør og elektrisk opplegg som må hensyntas. Jeg hadde tenkt å sette akkustikkplater i taket i forbindelse med konstruksjon av rommet. Det blir vanskelig å få dette til å bli bra i ettertid. Da blir jo spørsmålet: Er det vanlig å gjøre noe med akkustikken i taket i det hele tatt? Hvis jeg kan la være, og forholde meg til bassfeller og demping av førsterefleks på vegger i stedet så blir jo hele opplegget mye billigere...?

Active
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    447
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan jo ha 2 plater i taket. men då er det en fordel og vite hvor lytteposisjon skal være eller så kommer du ingen vei med det.^^
    vis lytteposisjon plutselig blir flyttet så er jo de 2 innfelte platene i taket utav posisjon med tanke på hvor ny lytteposisjon er.

vanskelig og vite om du trenger plater i taket eller ikke. og evt hva skal du ha med tanke på lyd.
    Sist endret av petter__t; 02-28-2017 kl 23:36

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petter__t Vis post
    vis lytteposisjon plutselig blir flyttet så er jo de 2 innfelte platene i taket utav posisjon med tanke på hvor ny lytteposisjon er.
    Godt poeng...
    Kan man finne ut refleksjonen i taket på samme måte som på sideveggene, slik som med førsterefleksjon? Med tanke på hvor i rommet sofaen KAN stå, så er det ikke så mye rom for å flytte lytteposisjonene. Det blir maks noen desimeter dersom sofaen i fremtiden byttes ut med et annet møbel...

Sitat Opprinnelig postet av petter__t Vis post
    og hvordan vet du at du trenger plater i taket?
    Hehe nei når du sier det.... Jeg vet jo ikke, jeg bare trodde at det kom til å bli nødvendig all den tid rommer er lite....

Active
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    447
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan bruka samme metode på taket som på veggene.

21. Liker muggost har likt denne posten
    Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver innledningsvis at dette ikke blir et dedikert kinorom og at du har noe waf å ta hensyn til og da er det viktig å ta henne med på råd.
    Bygg rommet som et vanlig rom, isolér gjerne ekstra for å redusere lydlekkasje ut av rommet men ta de akustiske tiltakene når du ihvertfall har fått rommet klart til maling og tapetsering. Får du målt og hørt litt på dette stadiet er det enklere å inkorporere akustiske elementer, gjerne med fruens samtykke da du nå plutselig kan få skjult mye av det ved hjelp av farger og stasj.
    F.eks. kan du bygge bassfellene, stifte akustisk transparent stoff i ønsket farge fast i veggene, sparkle overgangen og male veggen i samme farge.... Osv.

Men ta med fruen på råd, å ha dempemateriale hengende i kroker fra taket er kanskje ikke hun så keen på. Men en nedsenket lyskreasjon kan hun kanskje syntes passer fint inn så en ramme med plass til det nødvendige antall plater for å dekke førsterefleksjon i taket, en 5 meter eller 2 med rgb ledlyslist fra ebay eller Biltema og du har en stemningslyspod i taket hva henne angår. At lyden blir mye bedre er jo det du er på jakt etter så win-win

23. Liker muggost har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt sagt

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. akustikk-plater bak høytaler
    By Cossie87 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 5
    Siste melding: 06-19-2009, 13:39
  2. Svar: 63
    Siste melding: 06-17-2009, 04:21
  3. Svar: 0
    Siste melding: 05-06-2009, 23:10
  4. Hvor viktig er egentlig Lip-sync funksjonen på en receiver?
    By Wireless... in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 7
    Siste melding: 01-25-2007, 10:19
  5. Design; hvor viktig er det egentlig???
    By Anfield in forum Generell chitchat
    Svar: 36
    Siste melding: 11-15-2004, 11:30

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •