Hvor viktig er det egentlig med akustikk plater??? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  5
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Active
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    447
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    jeg anbefaler og lage 2-3 bassfeller på 120-60-10 cm(lengde-bredde-dybde) og teste i rommet før en begynner med noe annet.
    så vet du litt mer om hvor ting skal stå, og får et finere slutt resultat.
    det kan fort holde med bare bassfeller i noen tilfeller. blir det for mye demping vil du istedenfor ødelegge for deg selv.

ser at jeg nevnte det lengre opp i tråden også. jeg gikk på den smellen en gang, og trodde det var noe gale med høyttalerene mine. men når jeg bare lot bassfeller stå igjen kom klangen i høyttalerene tilbake.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10cm gjør absolutt nada for bass med porøse materialer. Skal du ha skikkelig effekt i bassen må det være mye dypere. Det blir bare misvisende. 10cm er til førsterefleksjoner i beste fall. Der vil det ha ganske god effekt, ihvertfall ned til en 600hz.

Det med at ting blir overdempet er også et begrep jeg ikke liker..jeg foretrekker å kalle det "feildempet" altså at man hiver inn mange altfor tynne plater. Demper man bredbåndet og tykt nok kan man ha enormt mye demping før det låter "dødt". Overhodet ikke dødt hos meg, og jeg bruker enormt mye demping, men platene er tykke nok til å fungere optimalt igjennom hele området ned til schroederfrekvens i rommet.
    Du har brukt alt for tynne plater, derfor låter det dødt. Siden du kun demper frekvenser fra øvre mellomtone og opp, og resten blir ikke gjort noe med. Det blir som å dra ned hele toppen med eq.

Til trådstarter.
    Det kommer helt an på ambisjonsnivå skal jeg være ærlig. For topp lyd kreves det mye tiltak. Og akustikk med porøse materialer blir stort. Du vil også få mer problemer jo mindre rommet er. Tips fra meg, minimum 10cm plater i førsterefleksjoner, og så tykke feller du får plass til i hjørnene bak, helst langs hele veggen. Vil du spare plass kan du kjøpe gode kommersielle trykkbassfeller, men disse koster vesentlig mer.
    Men plassering må optimaliseres først, og det bør måles for å finne ut av dette. Anbefaler også bruk av flere subwoofere plassert for å optimalisere frekvensgangen lavt i frekvens. En dsp/parametrisk eq er heller ikke å forakte.
    Som sagt, ambisjonsnivå. Det er fullt mulig og få helt okei lyd med en dsp i bassen og plater i førsterefleksjon også. Men å temme bassen krever areal.

Selvom dette svaret er litt sent ute håper jeg det hjelper.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipsene - ambisjonsnivået er litt uklart foreløpig! Vi er fortsatt i planleggingsfasen og det blir ikke et dedikert kinorom. Det må også kunne brukes til andre formål, så det er desverre ikke så mye plass i rommet til dedikerte akustikk tiltak. Jeg tror jeg må gjøre som en annen foreslo: begynne med akustikk tiltakene når rommet er ferdig og utstyret på plass. Da vet jeg mer om hvilke flater jeg kan benytte meg av og hvilke flater fruen vil gjøre krav på!

Uansett, det er en stund til vi går i gang med bygging, men jeg kommer nok tilbake til tråden her etter hvert

Active
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    447
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    10cm gjør absolutt nada for bass med porøse materialer. Skal du ha skikkelig effekt i bassen må det være mye dypere. Det blir bare misvisende. 10cm er til førsterefleksjoner i beste fall. Der vil det ha ganske god effekt, ihvertfall ned til en 600hz.

Det med at ting blir overdempet er også et begrep jeg ikke liker..jeg foretrekker å kalle det "feildempet" altså at man hiver inn mange altfor tynne plater. Demper man bredbåndet og tykt nok kan man ha enormt mye demping før det låter "dødt". Overhodet ikke dødt hos meg, og jeg bruker enormt mye demping, men platene er tykke nok til å fungere optimalt igjennom hele området ned til schroederfrekvens i rommet.
    Du har brukt alt for tynne plater, derfor låter det dødt. Siden du kun demper frekvenser fra øvre mellomtone og opp, og resten blir ikke gjort noe med. Det blir som å dra ned hele toppen med eq.

Til trådstarter.
    Det kommer helt an på ambisjonsnivå skal jeg være ærlig. For topp lyd kreves det mye tiltak. Og akustikk med porøse materialer blir stort. Du vil også få mer problemer jo mindre rommet er. Tips fra meg, minimum 10cm plater i førsterefleksjoner, og så tykke feller du får plass til i hjørnene bak, helst langs hele veggen. Vil du spare plass kan du kjøpe gode kommersielle trykkbassfeller, men disse koster vesentlig mer.
    Men plassering må optimaliseres først, og det bør måles for å finne ut av dette. Anbefaler også bruk av flere subwoofere plassert for å optimalisere frekvensgangen lavt i frekvens. En dsp/parametrisk eq er heller ikke å forakte.
    Som sagt, ambisjonsnivå. Det er fullt mulig og få helt okei lyd med en dsp i bassen og plater i førsterefleksjon også. Men å temme bassen krever areal.

Selvom dette svaret er litt sent ute håper jeg det hjelper.

Jeg skriver at en kan bruke de platene til og teste i rommet. Sånn en kan danne seg et bilde av hvor en skal plassere de senere i byggeprosessen. Les hva jeg skriver før du sier det jeg skriver er tull.

Og ut ifra et skjema jeg fant for en stund siden skal 10cm dempe lengre ned en 600hz. Selv surround sine akustikkplater skal dempe lengre ned en det. og de er kun 2.5 cm^^

Og ut ifra han akustikk eksperten fra de videoene som det ble lagt ut link til tidligere i tråden. Vises det også tydelig at sånne plater blir brukt. Klart det blir enda bedre om du fyller hele hjørnet med demping. Men 10cm vil hjelpe på.
    Sist endret av petter__t; 03-13-2017 kl 23:33

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petter__t Vis post
    Jeg skriver at en kan bruke de platene til og teste i rommet. Sånn en kan danne seg et bilde av hvor en skal plassere de senere i byggeprosessen. Les hva jeg skriver før du sier det jeg skriver er tull.

Og ut ifra et skjema jeg fant for en stund siden skal 10cm dempe lengre ned en 600hz. Selv surround sine akustikkplater skal dempe lengre ned en det. og de er kun 2.5 cm^^

Og ut ifra han akustikk eksperten fra de videoene som det ble lagt ut link til tidligere i tråden. Vises det også tydelig at sånne plater blir brukt. Klart det blir enda bedre om du fyller hele hjørnet med demping. Men 10cm vil hjelpe på.
    Nei, det vil ikke det om det ikke er en form for trykkbasert absorbent. Når det kommer til passive porøse feller, så er egentlig tommelregelen at du trenger 1/4 bølgelengde dybde for 100% effekt, og det vil begynne å dempe såvidt ved 1/8 bølgelengde. Det finnes noen få unntak med spesielle materialer som blir brukt, f.eks RPG sin broadsorber, men det er absolutt ikke normen. Det sier seg selv at 10cm ikke gjør noe i bassen. 100hz f.eks krever minst 40cm dybde for at du i det hele tatt skal få noe effekt. I tillegg, så er det slik at jo dypere fellen er, jo løsere materiale/mindre luftgjennomstrømnings motstand må du ha.
    De skjemaene du baserer deg på her er ved store lokaler forå dempe etterklang/reverb og gjelder ikke for små rom. Man har ikke reverb/etterklang i små rom. Man har utstikkende refleksjoner og decay.

Her har du en simulering av hvordan en slik 10cm rockfon plate vil oppføre seg, og hvordan den plata til surround vil oppføre seg sånn ca i et vanlig rom sammenlignet med en ordentlig bassfelle på skikkelig dybde:
    http://www.acousticmodelling.com/mli...1=500&v31=5000

Over 0.8-85% er det som er god effekt. Under der så er det omtrent ikke merkbart. Husk også at areal har noe å si her, om ikke plata er stor nok, så vil lydbølgen bare brette seg rundt plata.
    [SIZE=2]

Active
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    447
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forstår hva du forklarer her. men ut ifra hva jeg ser så er de målingene, plater direkte på vegg og uten klaring. spiller ikke det også inn?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hvor viktig er det egentlig med akustikk plater???-uten-navn-png  
    Sist endret av petter__t; 03-14-2017 kl 21:18

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fungerer ikke så langt ned. Avstand til bakvegg vil spille inn, men det blir problematisk ved lavere frekvens fordi lyden bare vil reflektere av plata i stedet for å gå inn i plata fordi den er for tett.
    Enten så er målingene fra et stort rom typ 200m2, ellers må det være noe av det mest spesielle platene noensinne oppfunnet. Eller vås da.

Det er bare å gjøre målinger selv. Jeg har gjort ekstensive målinger forå dokumentere effekt av forskjellige plater. 10cm rockfon f.eks er kurant, og 10cm tykkelse i det materialet er bedre enn 15, fordi det reflekterer.
    Jeg har en felle her hjemme forøvrig som går okei til 60hz. Den består av luftig, godt porøst materiale og er på hele 75cm over hele frontvegg omtrent. Det er det som må til for å touche de frekvensene den platen der reklamerer for å virke til. Kan hvor mange % ytelse er det der nede. %andelen av absorpsjon er viktig å ha høy over hele. Hjelper ikke med 1% på 60hz og 100% på 500hz f.eks.

Grunnen til at jeg rappet litt til her, er fordi dette er det folk flest gjør feil når de driver med akustikk i hjemmekinoer. De legger opp mange altfor tynne plater, også klager de over at det blir for dødt etterpå. Om man demper bredbåndet, så man demper gjennom hele frekvensområdet i refleksjonspunkter f.eks, så kan man ha ekstremt mye demping før det låter dødt.
    I stua mi er det sikkert 25% av totalarealet som er dempet, men aldri fått en eneste klage på "dødhet". Det skal utrolig mye til for å overdempe, men lite til for å feildempe.

Her har du forøvrig en frekvensrespons som viser forskjellen i refleksjonspunktene mellom 5cm plate + 5cm luft (for tynt og ikke bredbåndet) og 25cm (tykt og jobber Helt ned til Schroeder)

Hvor viktig er det egentlig med akustikk plater???-sammenligning-utgangspunkt-2-jpg
    [SIZE=2]

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,312
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann. Her er en liten tegning som viser førsterefleksjon plassene i et rom. I tilegg så har du 2 på gulvet og 2 i taket.

Hvor viktig er det egentlig med akustikk plater???-images-4-jpg
    Det viktigste er de harde flatene nærmest høyttalere og deg selv.

Men, det er like viktig å bruke stor nok demping, tykk nok og de må plasseres riktig.

2 kanals musikk og film trenger også ulik mengde demping, diffusjon. Rett og slett fordi film har innspillt / mastret lydsporet med klang. Noe musikk har i liten eller ingen grad.

Det å bruke riktig type demping og tykk nok, stort nok areale er svært viktig fordi.

Bruker du tynne plater feks 5cm som de fleste kjøpeplater er så vil du dempe diskant og mellomtone. Uten å dempe noe i bassen. Dette vil da høres ut som du tar en EQ og drar ned området fra 20khz til 300hz. Dette vil da høres ganske matt ut.

Problemet er også at om du legger flere lag av slike kjøpeplater så vil tettheten i platen en eller annen gang bli så tett at lyden vil sprette tilbake. Igjen vil det føre til at du kun demper toppen. Og ikke nok med det. Er arealet i førsterefleksjon punktet for smalt. Feks 60cm som de kjøpeplater ofte er, så vil lydbølgene som treffer plata være større enn plata som igjen fører til at du demper kun en del av lyden som treffer den. Diskant er jo mye mer retningsbestemt enn bassen også. Så å bruke 5cm plater på frontveggen feks vil egentlig ikke ha noe spes innvirkning på lyden.

Akustikk er ikke enkelt å sette seg inn i. Jeg anbefaler virkelig å lese det du finner på nett om dette teamet. Jeg vil også anbefale deg å få utført målinger. Eller kjøp deg en målemik og ta dette ibruk. Da ser du hvile problem rommet ditt har og du kan i mye større grad jobbe med problem områder.

Jeg vil ikke skremme deg. Men akustikk er vanskelig. Men fy flate for et resultat du får når dette gjøres riktig.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterker Marantz SR8012 .
    Kilder, pc,himedia Q10PRO, Technics 1210 Mk2 Glanz gmc 20E pu.
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    15,131
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    19 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...og verdt da å nevne at denne refleksjonsskissen viser hva et stereo oppsett utgjør av refleksjoner, antall punkter i et surroundsystem blir langt flere... Samtidig er det LCR + bass en gjerne legger fokuset på, og det finnes også mange veier til rom her, bare så det er sagt.

I min kino som måler ca. 3,5x6,5m har jeg i korte trekk gjort som følger:

1. Baffelvegg i front (eh, dvs. "pending" baffelvegg i front), totaldekket av akustisk transparent lerretsduk (3,3m bred 2.35:1 ramme). Selve veggen bak lerretet er dekket med 7,5cm tykke absorbenter.
    2. Himling første 1,5m, 30cm rockwool, dernest 1,5m 15cm rockwool.
    3. Sidevegger, 1,5m totaldekket med 7,5cm tykke standard akustikkplater.
    4. Himling etter demping, altså ca. 3,5m, totaldekket av skyline diffusorer.
    5. Bakvegg, 50cm dyp, ca. 1x1,2m stor 1D QRD 500Hz tunet diffusor.

Finnes som nevnt mange måter å nå målet på; i mitt tilfelle kan nok beskrivelsen "skyte spurv med kanon" til dels gjøres gjeldende, for hadde jeg tatt meg bryet med å måle litt mer kunne jeg nok kanskje klart å pinpointe tiltakene noe mer. Samtidig; så lenge du plasserer absorbsjonen et stykke unna der du sitter er det vanskelig å ta i for mye med diffusjon. Husk også at du i et surroundsystem har lyd bokstavelig talt flyvende fra alle kanter, så det er stadig vanskeligere å beregne eksakt hvor "trefningen" forekommer. Nå sier jeg ikke at en skal legge nevneverdig vekt på behandling av surroundkanalene, men den utstrakte diffusjonen i himlingen har uten tvil en positiv innvirkning også på surroundopplevelsen. Jeg vil si at skyline diffusorene i taket er det tiltaket som gir den mest hørbare effekten i rommet; det åpner seg og dialog spesielt blir langt mer troverdig gjengitt.

Dette med kraftig dipper sub 100Hz er det generelt veldig vanskelig å gjøre noe med. Min anbefaling i så måte er å gå til innkjøp av en enkel målemikrofon (koster rundt 1000.- for en grei en) samt bruke gratisprogramwaren "REW". Der kjører du frekvenssveiper og ser på tendensene og prøver først å flytte lytteposisjonen til et sted der du måler best mulig respons. Ingen steder vil være "perfekte", og her inngår også preferanser, f.eks. kan du ha en kraftig dip på 20Hz ett sted og en kraftig på 60Hz et annet, og da står valget mellom kraftig buldrebass (forutsatt at du har et system som klarer å gjengi 20Hz troverdig i det hele tatt selvsagt...) eller "snert" i pistolskuddet; er ikke alltid en kan få i både pose og sekk, men en målemikrofon vil gi deg et langt bedre grunnlag enn å bare "føle deg frem".

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen bilder av rommet ditt lygren?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    15,131
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    19 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av kane7 Vis post
    Har du noen bilder av rommet ditt lygren?

Jadda...

Hvor viktig er det egentlig med akustikk plater???-bilde-3-jpgHvor viktig er det egentlig med akustikk plater???-hjemmekino_7-jpgHvor viktig er det egentlig med akustikk plater???-hjemmekino_8-jpgHvor viktig er det egentlig med akustikk plater???-hjemmekino_9-jpgHvor viktig er det egentlig med akustikk plater???-hjemmekino_10-jpgHvor viktig er det egentlig med akustikk plater???-hjemmekino_11-jpgHvor viktig er det egentlig med akustikk plater???-hjemmekino_12-jpgHvor viktig er det egentlig med akustikk plater???-hjemmekino_13-jpgHvor viktig er det egentlig med akustikk plater???-hjemmekino_14-jpgHvor viktig er det egentlig med akustikk plater???-hjemmekino_himling_1-jpgHvor viktig er det egentlig med akustikk plater???-hjemmekino_himling-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    15,131
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    19 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...og den frontveggen er da foreløpig ikke bygget opp som baffelvegg (pending... forever??), men bare fylt på med demping og høyttalere... Stolene bak skal også opp på et podie, også pending...

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut 👍

14. Liker lygren har likt denne posten
    Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    879
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter du så nærme bakveggen, eller er det en stolrad foran som ikke er på plass enda ??
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    15,131
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    19 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Jan B Vis post
    Sitter du så nærme bakveggen, eller er det en stolrad foran som ikke er på plass enda ??
    Ja, har vel noen bilder liggende av soffa´n foran også, bakerste rad er kun "reserve", sånn blir det ofte når en har begrenset med plass og ønsker sitteplasser til en skokk med folk (les: unger)...

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    879
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Ja, har vel noen bilder liggende av soffa´n foran også, bakerste rad er kun "reserve", sånn blir det ofte når en har begrenset med plass og ønsker sitteplasser til en skokk med folk (les: unger)...
    Ahh, da skjønner jeg. Hadde vel ikke vært helt optimalt med hovedsetene så langt bak, hehe. Men unger er like glad uansett hvor de sitter, bare det er masse farger og lyd

Ser helt rå ut den kinoen din, forresten
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. akustikk-plater bak høytaler
    By Cossie87 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 5
    Siste melding: 06-19-2009, 13:39
  2. Svar: 63
    Siste melding: 06-17-2009, 04:21
  3. Svar: 0
    Siste melding: 05-06-2009, 23:10
  4. Hvor viktig er egentlig Lip-sync funksjonen på en receiver?
    By Wireless... in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 7
    Siste melding: 01-25-2007, 10:19
  5. Design; hvor viktig er det egentlig???
    By Anfield in forum Generell chitchat
    Svar: 36
    Siste melding: 11-15-2004, 11:30

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •