Bygger nytt hus = nytt dedikert kinorom
Viser resultater 1 til 5 av 5

Bygger nytt hus = nytt dedikert kinorom

Hei,

Vi har akkurat gått i gang med og bygge nytt hus. I den forbindelse så skal drømmerommet realiseres, og jeg sitter med mange spørsmål og tanker.

Nå er det slik at så og si hele rommet vil bli værende helt under bakken, under garasje og vaskerom som ligger i 1 etg. Det blir en betong bunkers på ca 40kvm som skal innredes av meg etterhvert (når kona er fornøyd med resten av huset). Det blir støpt dekke, vegger og gulv av betong. Og leveres med lyd dør.

Da tenker jeg først og fremst, er det nødvendig og bygge "rom i rom" når garasje og vaskerom er i etasjen over?

Er det tilstrekkelig og lekte ned og legge inn ekstra isolasjon?

Trenger jeg dobbel eller trippel gips på vegger/tak?

Nødvendig med flytende gulv?

Utstyret jeg foreløpig har tenkt og gå for er arendal sound 1723 serien, med tower, senter, bakhøyttalere og 2x sub 3... Blir gjerne 1 sub til og begynne med, med tanke på budsjettet som per nå gjelder helt andre ting.

Er og mulig jeg velger og lage kinoen litt mindre, og kan bruke resten av denne delen til litt andre formål, men det for vi se på etterhvert.

Håper noe klokke hoder har noen lure ideèr og komme med

Hei Alex og gratulerer med nytt hus. Jeg har omtrent samme størrelse som deg med betong vegger gulv og tak. Dette er en tilstøtende bod hvor taket er uteplass oppe. Jeg planlegger med 20 cm tykke åpne vegger på høyre og venstre side samt bak og AT skjerm med min. 50 cm luft i front. Tak lektes ned 15 cm med tilsvarende åpen konstruksjon. Alt av akustiske tiltak og høyttalere skal skjules i vegger og tak, trekt med mørkt AT stoff. Vurderer også å grave ut fremre halvdel ca 60 cm dybde for fremste rad. Andre rad på nåværende gulv med bar på tredje rad. Teknisk rom er tiltenkt i nåværende utendørs gang som vil doble som nødutgang.

Fine utgangspunkt for dere begge to! For min kino planlegger jeg også at alt av akustiske tiltak og høyttalere skal skjules i vegger og tak. Hvor i landet bor dere?

Bergen for min del. Blir nok noen år til enda men kona har gitt byggetillatelse for flytting av kjellerkino. Hvilke størrelse planlegger du med Stratosen?

Jeg bor i Bærum. Kjellerrommet under tilbygget er uten vinduer (planlagt for kino). Betong i gulv, vegger og tak. Størrelse: 6,0m x 4,2m. Takhøyde 3,0m. Teknisk rom for kino vegg i vegg. Ferdigstiller tilbygget i løpet av våren/sommeren. Håper på å starte på kinoen til høsten.

Lignende tråder

1. Nytt hus... Nytt kinorom! :)
    By Dr Doofenshmirtz in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 37
    Siste melding: 04-12-2015, 18:22
  2. Nytt hus og kinorom
    By doinkster in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 08-07-2013, 23:16
  3. Nytt hus og dedikert hjemmekino
    By PanzerMarthe in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 7