Vetting bygger kino - Post 15: Hvordan lyddempe rundt spotter?
Viser resultater 1 til 18 av 18

Vetting bygger kino - Post 15: Hvordan lyddempe rundt spotter?

Her kommer min byggetråd. Post nr 1 oppdaterer jeg etter hvert

Bilde av kinoen på nåværende tidspunkt kommer.

Plan for kinoen:

Kinoen skal bygges i et helt nytt hus. Rommet er ca 17-18kvm (4,1*4,5m). Det blir desverre ikke et rom-i-rom, men jeg skal lydisolere med lydhimmling, dobbelt lag med fibergips på vegger og tak og trinnlydsplater på gulvet. Rommet er ventilert, og det kommer en lydfelle i ventilasjonen. Kommer til å gå for en 5.2 løsning, men legger bokser klart til 7.2 og atmoskanaler.
    Sist endret av vetting; 03-31-2017 kl 10:56
    Øystein

Kinoen min blir ikke så stor 4,5x4,1m, Altså ca 16-17 kvm. Sofa blir å stå relativt nært bakveggen (kan trekkes ut litt). Hvilken surroundløsning vil være et godt valg?

Andre tanker jeg har er:
    - Mulighet for atmos? 2 Atmoskanaler fremom sofa?
    - Burde jeg ha høydekanaler? Høydekanaler fremme og bak?
    - Grunnet liten plass bak sofa, surround bak i tak?

Sourroundprocessor blir fra Yamaha.

Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		Kino.jpg
Visninger:	37
Størrelse:	40.0 KB
ID:		123625
    Øystein

Størrelsen utelukker ikke Atmos. Hva tenker du? 7.1.4?
    Avstand til bakvegg tror jeg blir ganske avgjørende for surroundopplevelsen du vil få av bak, side og høydekanaler. Blir det lite luft bak kan det være du får like mye ut av et 5.1.2 oppsett, særlig hvis det innebærer at du får større budsjett til høyttalerne når du trenger færre av de

Vi har omtrent samme mål på stua og sitteplasser din er omtrent lik det vår var. Vi har et 5.1.2(4) system hvor vi plasserte sidehøytalerne et stykke bak sofaen og 4 Kef egg koblet sammen 2 og 2 i taket litt foran sofaen. Ga et fint og svevende lydbilde på filmer med sånt.

Jeg skal legge rør og vegg/takbokser nå når snekkerne begynner med veggen, derfor jeg ber om råd fra dere

Hadde håpet på 7.2 og kanskje atmos (og kanskje presence) om det hadde vært mulig. Det jeg ser på som utfordringen er sidehøyttalerne (på vindussiden) og bakhøyttalerene (sofa nær bakvegg). Ser noen som har lytteposisjon nær bakvegg har bakkanelene i taket bak sofa. Kan felle inn samme høyttalere som en eventuel atmos.
    Øystein

Plassering av bakhøyttalere avhenger mye av typen høyttaler som benyttes. Dipolar, bipolar. Plassering på bakvegg noe over hodehøyde fungerer i de fleste tilfeller best. Men hvis du blir sittende så nær at lyden ikke oppleves å være fra baksiden, eller blir for direkte, er jo ikke det heldig. Men plassering i tak pekende ned kan fort bli mulig å retningsplassere, og hele poenget et jo at det skal høres ut som det skjer bak ikke over lytteposisjon.
    Må nok bare prøve seg frem. Har hatt god erfaring med dipolare høyttalere på bakvegg med meget kort avstand.

Sitat Opprinnelig postet av kane7 Vis post
    Vi har omtrent samme mål på stua og sitteplasser din er omtrent lik det vår var. Vi har et 5.1.2(4) system hvor vi plasserte sidehøytalerne et stykke bak sofaen og 4 Kef egg koblet sammen 2 og 2 i taket litt foran sofaen. Ga et fint og svevende lydbilde på filmer med sånt.
    Kan du ta bilder av oppsettet ditt?
    Øystein

Sitat Opprinnelig postet av Snooky Vis post
    Plassering av bakhøyttalere avhenger mye av typen høyttaler som benyttes. Dipolar, bipolar. Plassering på bakvegg noe over hodehøyde fungerer i de fleste tilfeller best. Men hvis du blir sittende så nær at lyden ikke oppleves å være fra baksiden, eller blir for direkte, er jo ikke det heldig. Men plassering i tak pekende ned kan fort bli mulig å retningsplassere, og hele poenget et jo at det skal høres ut som det skjer bak ikke over lytteposisjon.
    Må nok bare prøve seg frem. Har hatt god erfaring med dipolare høyttalere på bakvegg med meget kort avstand.
    Trodde det var bipolere høyttalere som er å foretrekke som bakhøyttalere når det er kort avstand til bakvegg...
    Sist endret av vetting; 02-17-2017 kl 13:42
    Øystein

Sitat Opprinnelig postet av vetting Vis post
    Kan du ta bilder av oppsettet ditt?
    Nei
    Nei dessverre, vi har snudd stua 180 grader og får ny sofa på mandag. Gjorde dette for å få utnyttet rommet bedre når bassfellene var på plass.
    Kommer nok noen bilder i denne tråden når ting er mer på plass.

Trodde det var bipolere høyttalere som er å foretrekke som bakhøyttalere når det er kort avstand til bakvegg...
    Det stemmer. Bipolare høyttalere er regnet som det beste kompromiss mellom monopolare som blir veldig direkte og dipolare som blir veldig diffuse. Men jeg har hatt størst hell med dipolare når en blir sittende nesten inntil de. I min forrige stue satt jeg klint inntil bakvegg, og hadde bakmonterte høyttalere fordi det ikke var plass på siden. Der fikk jeg best resultat med dipolare høyttalere. Lyden ble diffus nok til å gi en reell surroundeffekt med disse, siden de to elementene spilte ute av fase. Prøvde alle tre variantene, og eksperimenterte også en del med plassering av de forskjellige.

I nåværende stue, med drøye to meter til bakvegg, fikk jeg best resultat med bipolare (Klipsch RS-62II), som etter min smak var marginalt bedre enn monopolare.

Men har du mulighet er trolig det beste å prøve seg frem. Kan være at ditt rom (og din smak) fører deg til en ganske annen konklusjon, og som du er inne på anbefales i de langt fleste tilfeller bipolare høyttalere bak.

Har vært en og annen diskusjon om dette opp igjennom årene.
    http://avforum.no/forum/h-yttalere/1...-surround.html

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,083
    Hva er forskjellen mellom bi og dipolare??
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    En bipolar høyttaler har gjerne et element i hver ende som spiller i hver sin retning i fase med hverandre.
    En dipol er gjerne bare et element plassert i en åpen baffel så forsiden spiller i en retning i fase, mens baksiden da spiller andre veien, i motfase.

Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Som Kane7 er inne på er hovedforskjellen at bipolare høyttalere har elementer i fase, mens dipolare er i motfase. Tradisjonelt har sistnevnte vært en åpen baffel hvor elementet spiller begge veier. Men med tiden har det kommet lukkede løsninger med to elementer i motfase. Så konstruksjonen kan være lik for bi- og dipolare høyttalere, mens fase/motfase er ulik. En del dedikerte surround høyttalere har en bryter for å bytte mellom bi- og dipolar.

http://www.audiogurus.com/learn/spea...e-speakers/290

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,083
    Okei, forstår. Har selv klipsch som er bipolare og synes de fungerer bra, selv om hadde vært fristende å prøvd ut direkte .
    de nye as høyttalerne er de bipolare?? Trodde man gikk litt bort fra dette med atmos og brukte mer direkte over alt i oppsettet?
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Rommet blir lydisolert med trinnlydsplater, lydhimmling og 2 lag fibergips på vegger og tak. Skal ha spotter i taket,
    og lurer hvordan jeg skal løse dette mtp lydisolering (ta hull på lydhimmlingen). Noen som kan gi meg tips og råd?
    Øystein

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,005
    Jeg bygget egne kasser av gips som jeg fuget med brannakryl. Måtte ha plastspotkasser inni av en eller annen årsak, men ble helt greit.

Rommet blir lydisolert med trinnlydsplater, lydhimmling og 2 lag fibergips på vegger og tak. Skal ha spotter i taket,
    og lurer hvordan jeg skal løse dette mtp lydisolering (ta hull på lydhimmlingen). Noen som kan gi meg tips og råd?
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Tror jeg går for en systemhimmling under lydhimmlingen, og fester det jeg trenger i taket i den.

Siden dette ikke er rom-i-rom, hvordan blir det med veggboksene og lydisolering? Punkterer jo veggen med veggboksene og.
    Øystein

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,005
    Tror jeg går for en systemhimmling under lydhimmlingen, og fester det jeg trenger i taket i den.

Siden dette ikke er rom-i-rom, hvordan blir det med veggboksene og lydisolering? Punkterer jo veggen med veggboksene og.
    Joda. Min erfaring er at man henger seg veldig ofte opp i slike spørsmål. Rent praktisk er det utrolig lite å hente på å legge mye arbeid
    i å tette veggbokser etc.

Det blir faktisk veldig bra uansett.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Lignende tråder

1. Driver å bygger ny kino
    By Finni1984 in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 03-31-2016, 21:51
  2. Nytt hus, ny kino/kjellerstue - ønsker innspill på strømkurser (post #10)
    By TEK in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 14
    Siste melding: 06-13-2011, 20:24
  3. Andreas21 bygger helt ny kino. Kino nesten ferdig, nye bilder post #52.
    By Andreas21 in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 56
    Siste melding: 05-26-2011, 08:37
  4. Tralltrall bygger kino...
    By tralltrall in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 16
    Siste melding: 01-05-2008, 12:03
  5. dansken bygger kino
    By dansken2 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 184
    Siste melding: 01-09-2006, 22:12

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg