Thali trenger hjelp til Miles oppsett
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 65

Thali trenger hjelp til Miles oppsett

Hei godtfolk!

Jeg har lenge hatt lyst til å si litt om oppsettet mitt i håp om å få noen gode råd rundt kalibrering og akustiske tiltak, men det har blitt med tanken. Nå kan det se ut som det snart blir en overhaling av rommet og det har gjort at jeg er ekstra ivrig etter å vite hvilke grep jeg kan ta og hva som vil ha størst effekt for mitt rom.

Litt om rommet: dimensjonene er sånn ca L=6,8, B=3,8, H=2,3. Rommet er i kjeller og alle veggene er mur, bortsett fra lettvegg der døra står. Venstre vegg når man ser mot lerretet har molton rett på mur, mens de 3 andre veggene er bygd ut med 5cm isolasjon og gipset. Ellers molton på vegger og tak.

Når det gjelder lyd er LCR Atle Dreier sine gamle Miles og i sommer slo jeg til på 4 av subbene til BEF (18" beyma). LCR er (dessverre) foreløpig kun drevet av hver sin Behringer iNuke 1000DSP, mens en iTech 4000 driver subbene. Har veldig lyst på f.eks. iTech over hele linja, men det får komme senere.

Føler det er MYE å gå på både når det gjelder kalibrering og ikke minst akustiske tiltak, som jeg ikke har noe av. Synes det er vanskelig å si så mye fornuftig om lyden da jeg mangler gode referanser. Avhengig av dagsform veksler jeg mellom å være veldig fornøyd og å savne mer smekk og brutalitet i bassområdet. Siden jeg bor i Kristiansand har det fristet å hive seg med på en demo hos noen av de imponerende hjemmekinoene på Sørlandet, men det hadde helt sikkert ført til enda mer frustrasjon over eget rom.

Legger ved et bilde av frontrekke, samt noen renders som viser sånn ca hvordan rommet ser ut:
    Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		Frontrekke.jpg
Visninger:	77
Størrelse:	209.4 KB
ID:		123597

Navn:		Kino_V061_01.jpg
Visninger:	69
Størrelse:	126.8 KB
ID:		123598

Navn:		Kino_V061_02.jpg
Visninger:	67
Størrelse:	121.6 KB
ID:		123599

Navn:		Kino_V061_03.jpg
Visninger:	53
Størrelse:	115.3 KB
ID:		123600

I neste post vil jeg gjerne legge opp noen målinger og håper det kan bidra til å si noe om hva som bør gjøres.
    Sist endret av Thali; 02-08-2017 kl 23:29

Har forsøkt å gjøre noen målinger, men usikker på hvor nøyaktige de er iom. at jeg kun bruker en målemic som fulgte med receiveren min (Onkyo tx-nr1010). Kalibrering av mic i REW gjorde jeg kjapt og elegant mot Android appen Sound meter, sikkert enda en feilkilde. Tidligere har jeg brukt REW og samme mic til å gjøre noen forsøk på kalibrering, men nå ser kurvene ut til å ha mistet mye vekt i bunn ift. hva jeg husket. Årsaken kan være at jeg muligens har tuklet litt med receiver og gain på subbene siden den gang.

Håper uansett målingene sier noe, jeg tar gjerne i mot tips om det er noe jeg bør gjøre annerledes eller om det er andre grafer jeg bør legge til.

Left:

Navn:		L.jpg
Visninger:	60
Størrelse:	109.2 KB
ID:		123588

Center:

Navn:		C.jpg
Visninger:	45
Størrelse:	111.2 KB
ID:		123590

Right:

Navn:		R.jpg
Visninger:	54
Størrelse:	111.1 KB
ID:		123589

Left+Right:

Navn:		LR.jpg
Visninger:	61
Størrelse:	112.7 KB
ID:		123591

Left+Center+Right:

Navn:		LCR.jpg
Visninger:	56
Størrelse:	116.8 KB
ID:		123592

Subber:

Navn:		Sw.jpg
Visninger:	62
Størrelse:	116.7 KB
ID:		123593

Left+Center+Right+Subber:

Navn:		LCRSw.jpg
Visninger:	53
Størrelse:	110.7 KB
ID:		123594

Diverse samlet:

Navn:		Multiple.jpg
Visninger:	54
Størrelse:	181.5 KB
ID:		123595

LCR+Sw vannfall:

Navn:		WaterfallLCRSw.jpg
Visninger:	52
Størrelse:	273.8 KB
ID:		123596
    Sist endret av Thali; 02-08-2017 kl 23:32

Ting jeg har hatt lyst til å prøve er demping av førsterefleksjon og hive inn bassfeller i hjørnene bak i rommet, i vinkelen på venstre side av rommet og muligens Rockwool bak/mellom frontrekka. Men nå som rommet muligens skal strippes og pusses opp på nytt hadde det vært veldig gøy med gode tips om hva slags alternativer som anbefales

Skal prøve å gjøre noen justeringer og ta nye målinger i dag slik at de lavere frekvensene får et løft. Forsåvidt godt å se at grafene stemmer sånn ca med det jeg har følt i det siste: problemer med bass! I tillegg til lavt nivå ser spesielt dippen ved 50-55 Hz rimelig brutal ut (gitt at målingene stemmer), usikker på hvor mye bassfeller vil kunne hjelpe på det? Til nå har jeg ikke eksperimentert så mye med plassering av høyttalere, de er heller ikke så veldig plasseringsvennlige. Dersom det blir totalrenovering av rommet bør jeg ha en viss frihet til å ta grep som kan forbedre slike ting. En ting jeg tenker hadde vært gøy å teste er å dra høyttalerne ut fra bakvegg og legge noe demping bak og mellom høyttalerne. Hvor mye som trengs er jeg veldig usikker på, eller om andre tiltak vil ha større effekt..

Tips, synsing og spekulasjoner tas imot med takk

Virker som måling med den typen mikrofon jeg har brukt er en dårlig idé, har derfor bestilt en umik-1. Legger ut nye målinger når den ankommer.

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,005
    Sitat Opprinnelig postet av Thali Vis post
    Virker som måling med den typen mikrofon jeg har brukt er en dårlig idé, har derfor bestilt en umik-1. Legger ut nye målinger når den ankommer.
    Målingene dine ser ikke helt bra ut. Tror mye er miccen som du skriver. Jeg har Miles selv (originale) med samme subber som du. Jeg fikk også store utfasinger når alt sto fremme så jeg måtte flytte en sub bak for å fylle inn "nullene" som ble skapt av rommet.

Hva har du gjort i DSP'en til Itechene da? Delefrekvens? EQ?
    Kjører du Miles som full range, eller small?

Jeg ville fylt opp over, under og mellom høyttalerne med Knauf Space Slab isolasjon (hvis du får lagt de dypere enn 40 cm), samt gjort noe med alle hjørner som WAF tillater :=)
    Er vel vanskelig å gjøre noe med rommet foran lerretet når rommet er såpass flott.

Umic-1 er et must. Glem å bruke reciever miccer.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Takk for gode tips! Gleder meg til å få ny mikrofon og se hvordan det faktisk ligger an. Tror nok det er masse å ta tak i, men greit å vurdere kalibrering og tiltak på riktig grunnlag. I mitt tilfelle bør jeg kanskje teste med to subber bak og to foran? Dersom jeg skal ha 2 bak, er det mulig å si noe om det antagelig vil være best å stacke de eller bør de spres? Slike ting kan jeg teste mer etterhvert, selv om jeg er litt begrenset av døra på den veggen.

Husker ikke helt hva jeg kom frem til i DSP'en til iTech'en og hvilken delefrekvens jeg nå bruker. Jeg skal bort i helga, men skal sjekke når jeg kommer tilbake. Hadde vært veldig interessant å sammenligne med dine innstillinger, f.eks. hvor deler du subbene? Du kjører miles som full range? Jeg mener jeg endte opp med å kjøre Miles som full etter tips fra BEF, men har muligens dempet litt i de lavere frekvensene. Tidligere da jeg hadde et par små subber kjørte jeg miles med mer løft i bunn og ved et visst pådrag kom det da noen skrapelyder fra det ene elementet. Har ikke hørt det slik Miles er justert nå.

Ville du hatt et lag med isolasjon på baksiden av frontrekka eller ha frontrekka nær bakvegg og bare isolere mellom? Dette rommet er kanskje det eneste hvor WAF ikke har så stor betyning Har i dag et par skrivepulter stående da rommet jevnlig brukes til besøk og gaming, litt plass til slike ting er fint. Men skal gå fint å få gjort noe med hjørnene.

Hva tenker du kunne vært gjort med rommet foran lerretet? Ikke la deg lure av de rendrede bildene, rommet er absolutt ikke så flott Prioriterer lett funksjon og effektive tiltak over estetikk, så lenge det gagner film- og musikkopplevelsen!

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,005
    Takk for gode tips! Gleder meg til å få ny mikrofon og se hvordan det faktisk ligger an. Tror nok det er masse å ta tak i, men greit å vurdere kalibrering og tiltak på riktig grunnlag. I mitt tilfelle bør jeg kanskje teste med to subber bak og to foran? Dersom jeg skal ha 2 bak, er det mulig å si noe om det antagelig vil være best å stacke de eller bør de spres? Slike ting kan jeg teste mer etterhvert, selv om jeg er litt begrenset av døra på den veggen.

- Først bør du måle med ny mic. Mål LCR hver for seg i full range og prøv deg litt frem. Beste er å kjøre de som full range hvis de lar seg integrere med subbene uten for mange utfasinger.

Husker ikke helt hva jeg kom frem til i DSP'en til iTech'en og hvilken delefrekvens jeg nå bruker. Jeg skal bort i helga, men skal sjekke når jeg kommer tilbake. Hadde vært veldig interessant å sammenligne med dine innstillinger, f.eks. hvor deler du subbene?
    - Holder på å kjøre ny kalibrering på de nå så har ikke bestemt meg helt enda. Før kjørte jeg en i front med 120 hz og en bak på ca 60 hz.

Du kjører miles som full range? Jeg mener jeg endte opp med å kjøre Miles som full etter tips fra BEF, men har muligens dempet litt i de lavere frekvensene. Tidligere da jeg hadde et par små subber kjørte jeg miles med mer løft i bunn og ved et visst pådrag kom det da noen skrapelyder fra det ene elementet. Har ikke hørt det slik Miles er justert nå.
    - Kjører som full range med litt eq og heving i bunn. Spiller ned til 20hz per i dag. Kom det skraping fra Miles eller sub? Miles tåler dette helt fint. Er det Miles som skraper er det noe feil med konstruksjonen.

Ville du hatt et lag med isolasjon på baksiden av frontrekka eller ha frontrekka nær bakvegg og bare isolere mellom? Dette rommet er kanskje det eneste hvor WAF ikke har så stor betyning Har i dag et par skrivepulter stående da rommet jevnlig brukes til besøk og gaming, litt plass til slike ting er fint. Men skal gå fint å få gjort noe med hjørnene.
    - Ville kjøre frontrekke helt inntil lerettet og isolert alt bak, over og under. Du har jo portene foran så det er mest ideelt. Da får du vekk litt "rumling" og får bedre vannfall.

Hva tenker du kunne vært gjort med rommet foran lerretet? Ikke la deg lure av de rendrede bildene, rommet er absolutt ikke så flott Prioriterer lett funksjon og effektive tiltak over estetikk, så lenge det gagner film- og musikkopplevelsen!
    - Foran er det beste å dempe førsterefleksjon med 20cm flexi-a fra rockwool på sidevegger og tak. Dette er den kompromissløse varianten. Kan bli bra med mindre heftige tilltak også.

Lykke til.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    - Kjører som full range med litt eq og heving i bunn. Spiller ned til 20hz per i dag. Kom det skraping fra Miles eller sub? Miles tåler dette helt fint. Er det Miles som skraper er det noe feil med konstruksjonen.
    Det kom skrapelyd fra det ene elementet i Miles. På dette elementet er det noe som skraper dersom jeg presser elementet en viss avstand inn (det er ikke noe jeg vanligvis driver med, men skrapelyden var der allerede). Vet ikke hva som har skjedd med elementet eller om det er merkbart så lenge skrapingen ikke oppstår, det bør kanskje byttes etterhvert

Kommer tilbake med målinger når ny mikrofon er på plass, mye bra informasjon her jeg er ivrig etter å teste ut!

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,005
    Vet ikke hvor interessant dette er, men her er min left channel slik den er tunet per i dag. Mye å gå på her også, men skal bygge om masse akustiske tiltak i månedene fremover. Har lagt inn low-shelf fra 100 hz og mot 20 hz. Høyre og senter ser så og si lik ut.

Navn:		1.jpg
Visninger:	241
Størrelse:	129.1 KB
ID:		123614

Det er svært interessant! Har du en iTech 4000 per høyttaler, altså en kanal på 15"-ene og en på TPL? Usikker på om det at jeg kun har en iNuke 1000 per høyttaler legger noen føringer for mine justeringer ift. dine eller om jeg kan gå for noe ala det samme?

Er redd for at en slik kurve vil kunne bety skraping fra det ene elementet, tenker jeg skal bytte det ut ASAP. Usikker på hvilken modell det er, utfra et bilde fra da BEF hentet elementene for forrige eier (http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1298051219) antar jeg det er 15P80ND. Men det kan jeg sikkert se om jeg tar ut elementet, er det samme du har?

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,005
    Det er svært interessant! Har du en iTech 4000 per høyttaler, altså en kanal på 15"-ene og en på TPL? Usikker på om det at jeg kun har en iNuke 1000 per høyttaler legger noen føringer for mine justeringer ift. dine eller om jeg kan gå for noe ala det samme?

Er redd for at en slik kurve vil kunne bety skraping fra det ene elementet, tenker jeg skal bytte det ut ASAP. Usikker på hvilken modell det er, utfra et bilde fra da BEF hentet elementene for forrige eier (http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1298051219) antar jeg det er 15P80ND. Men det kan jeg sikkert se om jeg tar ut elementet, er det samme du har?
    Jeg har per i dag passivt delefilter i Miles og kjører 1 stk Itech 4k kanal per front (LCR). Den siste Itech kanalen går til frontsubben min. Jeg har to surroundkanaler som har hver sin XTI 2002 med aktiv deling og en brokoblet XTI 2002 til en sub bak.

Elementet ditt er garantert 15P80ND. Hvis hele anlegget ditt begrenses av denne skrapingen så må du få fikset det asap :=)

Helt enig, bestilte nettopp nytt element

Hadde vært gøy å høre hvor stor forskjell det er fra iNuke til Itech på frontene, dersom jeg fortsatt skal ha aktiv deling og en Itech per front blir det fort en betydelig sum. Ettersom jeg har skjønt kan Hypex nc400 være et alternativ, men har ikke fått med meg om man kjører den på både bass og diskant, hva prisen blir eller om den kun kan kjøpes som et DYI kit..

Mens jeg venter på emik-1 og nytt element skal jeg gjøre noen oppdateringer av 3d-tegningene og planlegge rundt akustikk. Er veldig interessert i alle tiltakene du har nevnt, skal prøve å få de inn i tegningen og se hvordan det blir.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,005
    Inuke til Itech tror jeg er en ganske stor forskjell. Spesielt i dynamikken. Itechen har blitt billigere på sine gamle dager og du finner innimellom itecher til 8-10k. De har også en del ulemper du må være klar over:
    1) De bråker fælt
    2) De er avhengig av godt signal fra pre/pro
    3) Ved lav lyd går de inn i sleepmode og det kan høres når de kobler inn igjen.
    4) Hypex NC og lignende er bedre oppløst enn itech. Kombinasjon kan bli bra hvis man har muligheten. Tenker selv på Ncore til diskanter og Itech til mellomtone/bass på sikt. Har kikket litt på Nad M27 selv i kombinasjon med Itech/MiniDSP.

Ja, merker den ene Itechen jeg har støyer godt når den drar på. Heldigvis står den utenfor kinorommet og det kan evt. støydempes noe rundt denne ved behov så det betyr ikke så mye for meg. Men punktene dine er greit å ha i bakhodet, spesielt 3) var jeg ikke klar over. Uansett tenker jeg det er fornuftig å se på akustikk og målinger først, får heller tenke mer på forsterkere senere.

Tøft oppsett!

Jeg har litt lignende oppsett samt størrelse på rommet, bare ikke så dypt, og har også problem med å nok punch, eneste som har hjulpet noe særlig iforhold til det var å fylle opp store mengder med islolasjon i bakkant av rommet slik at det ble en bassfelle.

Dersom inuke 1000 DSP har lignende lydkvalitet som inuke6000dsp som jeg prøvde for noen år siden så er stort sett alt en STOR forbedring iforhold til den... det er (desverre) den dårligste lydene forsterkeren jeg noen har vært borti, og jeg legger all skyld på DSPen i den. Min var ny og gikk rett i retur etter kort test...

Du har ikke bruk for effekten til iTech og dermed får du bedre bedre og billigere forsterkere som er vell så godt egnet. Kjøp gjerne en 6-8 kanals effektorsterker med ekstern/innebygd DSP, eller evt 2 kanals plateforsterkere alla Hypex m innebygd DSP. Bruker selv 6x200 på frontene mine nå og det holder lenger enn en skulle tro, hadde mye mer før men savner faktisk ikke mer effekt så lenge subene får nok. Jeg ville ikke vurdert å blande DSPer slik som Delthral er inne på, en til diskant og en til mid, slikt blir nesten garantert bare rot... da ville jeg heller brukt ncore over hele linja med en og samme DSP til begge.

Delthral: vedr punkt 3, der er ikke noe bypass mulighet/mod for sleepmode? Det var det i hvert fall på Crown K2...

Hei og takk for nyttig info!

Ser ikke for meg at iNuke 1000DSP skulle være bedre enn iNuke 6000DSP på noe som helst, jeg har nok dessverre de samme problemene. Siden jeg er såpass lite bortskjemt på lyd og nåværende oppsett er så mye mer morsomt enn hva jeg har hatt tidligere, så skal jeg nok klare å ha det gøy likevel. Spesielt dersom jeg får gjort noen grep for å forbedre lyden ytterligere. Utskiftninger på forsterkersiden er definitivt noe jeg har lyst til, men for å bevare husfreden bør nok det vente litt

Angående store mengder med isolasjon i bakkant, hvilken dybde måtte du ha på dette? Utfordringen min er at jeg har en vegg midt på denne veggen. Hadde håpet at det hjalp med bassfeller i hjørnene, men har vært innom tanken om et dypere lag isolasjon langs veggen og en tunnel til døra Kanskje størst mulig bassfeller i hjørnene som skrår mot døra kan være et brukbart kompromiss?

Tror ikke bytte av forsterker nødvendigvis behøver å bli så mye dyrere enn iNuke

Hmm, spennende tanke!

Jeg har samme høyttalere som deg, atlså "originalen" ikke MTM. Jeg bruker Hypex PSC2.700d, denne har jo innebygd dsp. Jeg vil si det er en meget god match til disse.
    Når det kommer til effekt, så gir forsterkerene seg på mellom 122db-125db avhenig av hva jeg hører på. Dette er mer en høyt nok og ikke å anbefale i lengden
    Men selv på høye volume så er det klokkeklart. Jeg kan klart anbefale Hypex, eneste aberet er at du må lage et kabinett av noe slag. Den er i tilegg helt stille.
    |Tangen Inconcert Miles LCR|JBL 8340 x 4|Jbl 4645B x 10|DIY JBL 4645C x 2|Yamaha CX-A5000|3 x Hypex PSC2.700D|Emotiva XPA 5|Crown I-tech 6000 x 3|DIY HTPC|Epson TW-9200|Pro-ject debut carbon esprit|Xbox One|Xbox 360|Nvidia Shield TV|

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

1. Simen's soveroms hifi, bilde av oppsett og miles får finish!
    By Seigmann in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 17
    Siste melding: 04-06-2012, 15:12
  2. Trenger hjelp til oppsett!
    By vbergheim in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 7
    Siste melding: 06-05-2008, 22:01
  3. Hjelp fra Miles Davis diggere..
    By HoJ in forum CD/SACD og DVD-Audio
    Svar: 8
    Siste melding: 04-14-2008, 14:36
  4. Trenger hjelp til 2.1 oppsett!
    By Revol2k in forum Høyttalere