Thali trenger hjelp til Miles oppsett - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  2
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 65
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei, det høres ut som et høyaktuelt alternativ!! Var ikke gal pris heller
    Hvordan har du gjort det med kabinett? Er det om å gjøre å ha forsterker nærmest mulig høyttaler?

Active Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    440
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg bare laget noen enkle kasser i spon. De står nærme men kan stå så langt unna du bare vil, det er jo balansert innganger så du kan ha rimelig langt strekk på kabel for å si det sånn �� Avshop har ikke på lager, ikke dynabel heller. Ca 3 ukers leveringstid hos dynabel og iflg avshop 1-2 uker...
    Et lite skår i gleden er at DSP`en ikke er særlig brukervennlig i forhold til minidsp og Itech . Skulle du kjøpe og få problemer, så er det bare å hyle ut.
    Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
    |Tangen Inconcert Miles LCR|JBL 8340 x 4|Jbl 4645B x 10|DIY JBL 4645C x 2|Yamaha CX-A5000|3 x Hypex PSC2.700D|Emotiva XPA 5|Crown I-tech 6000 x 3|DIY HTPC|Epson TW-9200|Pro-ject debut carbon esprit|Xbox One|Xbox 360|Nvidia Shield TV|

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult! Balanserte innganger høres bra ut, ulempen er at jeg trenger en prosessor med balanserte utganger for å dra nytte av det Men den forsterkeren virker veldig interessant og kan fort bli neste skritt etter målinger og akustikk. Leker litt med skissering av noen alternativer for bassfeller og demping, kommer til å lufte de for feedback når jeg har noe å vise frem

4. Liker Karmann har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd å skissere opp det jeg tenker kanskje er den mest omfattende løsningen mtp. demping. De røde boksene indikerer bassfeller i hjørnene og akustikkplater på sidevegger og tak. Bak lerretet er det isolert rundt frontrekka og i tillegg et lag på 50cm bak frontrekka. Noen tanker rundt dette? Er det noe som virker ufornuftig/unødvendig/overdrevet? Er også usikker på hva som er mest mulig fornuftig plassering dersom jeg skal flytte to subber bak.

Thali trenger hjelp til Miles oppsett-nytthus_projrom_v073_01-jpg
    Thali trenger hjelp til Miles oppsett-nytthus_projrom_v073_04-jpg
    Thali trenger hjelp til Miles oppsett-nytthus_projrom_v073_07-jpg

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,952
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er for liten plass til at du kan spille på kortveggen i stedet?

Min lille erfaring er at det skal ganske mye demping til for at det skal gi nødvendig restultat... Jeg demper nå hele bakveggen i bredden med 60cm tjukk Glava som er ca 120cm høyt. Kunne gjerne hatt mer men vanskelig å få det til på en praktisk gjennomførbar måte.

Hos meg gav dette ca 10db heving i bassområde, og selv om det fortsatt ikke på langt nær er godt nok så er det mye bedre enn det var. Hos meg er hovedproblemet å få punch/trøkk, dypbass fra subene er ikke hovedutfordring.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tenker å rotere oppsettet 90 grader? Tenkte litt på det opprinnelig, men det blir vanskelig ift. kasteavstand for projektor. Isåfall burde jeg nok gått over til TV. Ville det vært mer gunstig akustisk sett? Ser for meg sofaen da kommer veldig nært bakvegg, trodde ikke det var helt optimalt?

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,952
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, å rotere det 90 grader. Kan være at det ikke vil fungere men jeg tipper det kan ordne noen av problema med manglende punch. Det vil nok muligens medføre også noen ulemper, som om at du sitter nærme bakvegg, kastelengde på PJ og lignende , men utifra det du beskriver av utfordring så høres det ut som du har utfasing i lytteposisjon i dag og det er det ofte svært vanskelig å få ordnet uten store inngrep, så jeg ville i hvert fall gjort noen forsøk.

Du kan jo test å bare spille med venstre høyttaler og se om det høres bedre ut dersom du plasserer deg på en tenkt lytteposisjon dersom du snur alt 90 grader.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips, skal prøve meg litt frem. Bare jeg mottar umik-1 skal jeg få målt hvordan det faktisk ligger an og se om andre posisjoner måler merkbart bedre. Kan alltids flytte sofa nærmere f.eks., mulig det hjelper for mer enn bare større bilde

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har endelig fått UMIK-1, gjorde en kjapp sammenligning mot den gamle mic'en. Testet med kun venstre front (og bakhøyttalere), det var endel forskjell ja Satser på å få gjort nye målinger med resten av frontene+subber senere i dag.

Thali trenger hjelp til Miles oppsett-receivermicvsumik1-jpg
    Thali trenger hjelp til Miles oppsett-umik1-jpg

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    440
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så jo mye bedre ut👍 Hjalp med riktig verktøy

|Tangen Inconcert Miles LCR|JBL 8340 x 4|Jbl 4645B x 10|DIY JBL 4645C x 2|Yamaha CX-A5000|3 x Hypex PSC2.700D|Emotiva XPA 5|Crown I-tech 6000 x 3|DIY HTPC|Epson TW-9200|Pro-ject debut carbon esprit|Xbox One|Xbox 360|Nvidia Shield TV|

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjalp absolutt ja
    Har også byttet ut elementet som i noen tilfeller laget skrapelyder og justert opp bassen, som jeg tidligere hadde dempet ganske kraftig på frontene.

Fikk gjort flere målinger, forhåpentligvis er det lettere å se hvordan det ligger an nå. Antar mitt største problem vil være demping av bass? I tillegg er det vel noen ganske kraftige dipper, og så får jeg inntrykk av at ting ikke er helt i fase (f.eks. ved sammenligning av LCR vs LCR+Sub)?

Thali trenger hjelp til Miles oppsett-left-jpg
    Thali trenger hjelp til Miles oppsett-center-jpg
    Thali trenger hjelp til Miles oppsett-jpg
    Thali trenger hjelp til Miles oppsett-subber-jpg
    Thali trenger hjelp til Miles oppsett-leftright-jpg
    Thali trenger hjelp til Miles oppsett-leftcenterright-jpg
    Thali trenger hjelp til Miles oppsett-leftcenterrightsubber-jpg
    Thali trenger hjelp til Miles oppsett-allspl-jpg
    Thali trenger hjelp til Miles oppsett-waterfall-left-jpg
    Thali trenger hjelp til Miles oppsett-waterfall-center-jpg
    Thali trenger hjelp til Miles oppsett-waterfall-jpg
    Thali trenger hjelp til Miles oppsett-waterfall-subber-jpg
    Thali trenger hjelp til Miles oppsett-waterfall-left-jpg
    Thali trenger hjelp til Miles oppsett-waterfall-left-center-jpg
    Thali trenger hjelp til Miles oppsett-waterfall-left-center-subber-jpg

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    440
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har lite eller ingenting behandling av rommet ? Jeg fikk ned etterklangen og jevnere respons med subber bak. Holder for øyeblikket på med et forsøk på litt demping.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke gjort noen behandling av rommet enda nei. Har fått pris på ROCKFON Industrial (100mm) fra min lokale Montér som jeg vurderer å slå til på for demping av førsterefleksjon. Har lyst til å prøve 2 subber bak, i tillegg til bassfeller. Hvilken form for demping holder du på å teste?

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan får du målt flere enn 2 kanaler samtidig?
    Hos meg kan jeg bare kjøre en eller to kanaler samtidig...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg misforstår, men kan forklare hva jeg gjør. Jeg har satt receiveren på full mono for å få samme signal til alle kanaler. Siden jeg kun måler frontrekke + subber drar jeg ut bakhøyttalerne. Deretter styrer jeg hvilke kanaler jeg ønsker å måle ved å skru på/av effektforsterkerne til de aktuelle fronter/subber. Høres det fornuftig ut?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    440
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan bare måle fronter og subber samtidig. Mulig andre har svar på det.

Jeg har dempet første refleksjon. Har 10cm rockfon i taket og 5/10 cm på veggene, ellerd er taket dekket med andre typer plater som er en del hardere. Hadde teori når jeg bygde rommet som ikke ble helt som planlagt. Men taket ble så mye arbeid at det gjør jeg ikke noe med. Jeg holder på med rockwool flexi-a plater som skal bak, deretter skal ny senter på plass, da skal jeg teste litt demping der også. Men jeg måler og ser mens jeg holder på. Du kan bruke vanlig rockwool flexi-a til å dempe med trenger ikke rockfon. Du skal vel lage noe rammer til å ha de i ?

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør det sikkert
    Jeg kjører Hdmi fra pc til receiver og har da 8 kanaler å velge mellom i rew, men bare en eller to i slengen og derfor lurte jeg på hvordan du kunne måle hele frontrekka og subben sammen.
    @Karmann: så du kan måle 3 kanaler samtidig?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    440
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fronter som large og sub med ekstra bass (Yamaha cx-a5000) da kommer subbene med automatisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør jeg feil ved å sette receiver til mono når jeg måler flere kanaler? Har trodd at med å gjøre det slik kan man teste så mange kanaler man ønsker, men mulig det er noe jeg ikke er klar over..

Angående Rockfon tenkte jeg å gjøre noe ala det samme som Hunsbedt har gjort her. Ved å kjøpe sorte ferdigmalte har jeg tenkt at det ikke er nødvendig med rammer siden platene har forseglede kanter. Men vil det være bedre med Flexi-a?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    440
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som Hunsbedt har gjort fungerer utmerket.

Har du installert asio4all på PC ?

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

1. Simen's soveroms hifi, bilde av oppsett og miles får finish!
    By Seigmann in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 17
    Siste melding: 04-06-2012, 15:12
  2. Trenger hjelp til oppsett!
    By vbergheim in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 7
    Siste melding: 06-05-2008, 22:01
  3. Hjelp fra Miles Davis diggere..
    By HoJ in forum CD/SACD og DVD-Audio
    Svar: 8
    Siste melding: 04-14-2008, 14:36
  4. Trenger hjelp til 2.1 oppsett!
    By Revol2k in forum Høyttalere