rom i rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: rom i rom

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

rom i rom

Hei
    Skal starte konstruksjon av "rom i rom" kino om ikkje alt for lenge og lurer på følge:
    For å spare takhøyde, gå ned til 2x4 tommer i taket for så å feste den på midten i ekststerende bjelkelag for å forhindre "sagging" av taket.
    Vil dette ha stor, liten eller ingen innvirkning på mekanisk transmisjon av lyd oppover eller evt i sidevegger?
    Har prøvd å lest litt her på forumet, men ikkje funne noe som er direkte relatert...

Hovedgrunnen til at eg vil beholde mest mulig takhøyde, er at eg skal lage kiste i taket for ventilasjon, belysning og kabeltrekk, og at kista vil komme i samme høyde som vinduer og dør inn til kinoen viss eg velger å bruke 2x6 dragere i taket.

Noen som har tanker rundt "problematikken" eller erfaringer?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,005
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eia Vis post
    Hei
    Skal starte konstruksjon av "rom i rom" kino om ikkje alt for lenge og lurer på følge:
    For å spare takhøyde, gå ned til 2x4 tommer i taket for så å feste den på midten i ekststerende bjelkelag for å forhindre "sagging" av taket.
    Vil dette ha stor, liten eller ingen innvirkning på mekanisk transmisjon av lyd oppover eller evt i sidevegger?
    Har prøvd å lest litt her på forumet, men ikkje funne noe som er direkte relatert...

Hovedgrunnen til at eg vil beholde mest mulig takhøyde, er at eg skal lage kiste i taket for ventilasjon, belysning og kabeltrekk, og at kista vil komme i samme høyde som vinduer og dør inn til kinoen viss eg velger å bruke 2x6 dragere i taket.

Noen som har tanker rundt "problematikken" eller erfaringer?
    Det kommer an på hvor lange bjelkene er, hvor langt spenn. Tror ikke jeg vill ha gått over 2-2,5 meter med den dimensjonen. Det finnes tabeller for slikt du sikkert kan sjekke ut. Jeg brukte også 2x4", men hos meg ble takbjelkene opphengt i knevegger, så største spenn (over totallengde 5m) er 1,8m

Er redd for at du vil ødelegge noe demping oppover hvis du fester bjelkene i eksisterende bjelkelag. Da ville jeg heller gått for 2x9, eller noe tilsvarende. Kommer alt an på lengde igjen...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!!
    Spennet blir vel ca 3,5 meter. Har sjekket med den lokale trelasthandleren som meinte 6" burde være nok. Men skal 2 lag gips, så det blir litt vekt på taket. Så må ein vel plusse på alt som kommer i tillegg som demping diffusjon og lys... Da er de vel muligens det samme om eg sette opp lydbøyler i taket, der taket ikkje er i kontakt med veggene? Eller blir avlastning på midten etter min plan det samme resultat som lydbøyler? Blir ikkje så mange kontaktpunkt...

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg ville for all del droppet å koble takbjelke til eksistere konstruksjon. Mye av vinningen går da opp i spinningen. Mer enn man kanskje skulle tro.

2 tom 6 holder til en lysåpning mellom toppsvillene på 5,2 meter. Det er da tatt høyde for dobbelt gipsplatelag i himlingen. Tallet kommer fra Byggforsk sin brosjyre om Rom i Rom. Den bør absolutt leses!!

Her er krav til dimensjonering av bjelkene. Tallet angir lysåpning - altså distansen mellom innerste punkt på toppsvillene.
    36 x 73 - 2,3
    48 x 73 - 2,5
    36 x 98 - 3,1
    48 x 98 - 3,4
    36 x 123 - 3,9
    48 x 123 - 4,3
    36 x 148 - 4,7
    48 x 148 - 5,2

Med din lysåpning bør du nok gå for 48 x 123. Du kunne brukt 36x123, men de får kronene du sparer på det vil du neppe savne.

Lykke til med prosjektet!!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Takker for info!!
    Hadde igrunnen lyst på ein kompromissløs kino så sant det lar seg gjøre!! Så ut fra det du sier blir det sikkert "ekte" rom i rom! rom i rom

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann folkens!
    noen som har testa å felle inn nye dragere/toppsville mellom eksisterende bjelkelag i en rom-i-rom konstruksjon. Blir litt lite luft og isolasjon mellom etasjene, men vil lydtransmisjonen bli mye forsterket av å gjøre det på denne måten? Evt kompensere med trippel lag gips i taket...? Vil beholde mest mulig takhøgd da eg vil ha kiste rundt for kabeltrekk og ventilasjon. Men ser evt problematikk med isoleringen... Er vel ikkje så heldig å få for mykje kontakt med isolasjonen mellom eksisterende himlimgsbjelker og rom i rom konstruksjonen...?Alle svar mottas med stor takk! ��
    Sist endret av eia; 03-02-2017 kl 12:47

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •