Heini tenker å lage hjemmekino i kjellern med lav takhøyde.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 1 av 1
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2017
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Heini tenker å lage hjemmekino i kjellern med lav takhøyde.

Ok here goes nothing

Hele tiden så går jeg å leker med tanken på å bygge hjemmekino i kjellerstua. Det hender at jeg får skjøvet tankene bort fra tema i noen dager, noen ganger en uke men de kommer altid tilbake.

Jeg har ikke anledning til å starte med byggingen helt enda da jeg må gjøre ferdig litt annen oppussing først men tenker derfor at jeg kan benytte tiden til planlegging.

Generelt om rommet
    Rommet måler ca 4x5m med takhøyde ca 203cm, har en yttervegg ut mot terreng (terreng halveis opp på veggen) med nye drenering i 2015.
    Kjelleren er generelt tørr og fin.

Gulvet
    Det eksisterende gulvet er støpt betong nesten garantert uten difusjonssperre men fremstår alikevell som tørt. Mange vil sikkert mene at jeg burde piggeopp og støpe nytt gul lengre ned men det har jeg blitt enig med meg selv om at det blir ikke aktuelt. Istede blir det å legge veggtilvegg teppe (uten gummiert bakside) rett på betongen. Det fungerer forholdsvis bra i dag.

Men kom gjerne med forslag til lavtbyggende løsninger med varme.

Veggene
    De eksisterende veggende er lagd av en form for betongblokker med en rekke vertikale luftlummer inne i vær blokk. Jeg ønsker å bygge ett nytt reisverk ca 2-3cm fra de eksit.veggene hvor de nederste 40-50cm er kled med frks mdf eller spon som tapetseres. Over dett og opp til taket ønsker jeg å dele inn i en rekke paneler (kledd med høytalerdtoff) som er festet med borrelås slik at de enkelt kan tas ned å inpisere eller frks trekke kabler osv.
    Annenhver panel skal være delvis åpne bak høytalerduken slik ikke det skal bli for stor temperaturforskjell mellom veggene.

Taket
    Ca 8" (20cm) bjelkelag isolert med herlig englehår og panel under. For et par år tilbake monterte jeg ett lag 12mm asfaltplpler og ett lag 12mm gips. Begge lagene godt fuget i skjøtene og rundt mot veggen. Dette reulterte i en reduksjon på ca 6db ved måling i stua over.
    I utgangspunktet tenker jeg ikke gjøre noe serlig med med taket. Men kan jo være aktuelt å male det eller treke det med molton eller no.

Ok det var en kjapp oppsummering av tankene mine rundt byggingen av ny hjemmekino. Det er rekke ting jeg kunne skrevet mer om men jeg skal prøve å legge ved noen bilder og illustrasjoner som kan bidra til å gi et jilda va hva jeg tenker.

Setter veldig pris innspill og kommentarer.

Sjallabais
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -2013-09-16-21-16-59-jpg   -2013-09-16-21-16-28-jpg   -1953-2-kjellerstua-skisseillustrasjon-01-06-01-17-jpg   -1953-2-kjellerstua-skisseillustrasjon-02-06-01-17-jpg   -1953-2-kjellerstua-skisseillustrasjon-03-06-01-17-jpg  

Sist endret av Heini; 01-11-2017 kl 16:13

Lignende tråder

1. Jonnybf1 Bygger hjemmekino, takhøyde problem
    By Jonnybf1 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 8
    Siste melding: 12-31-2016, 03:59
  2. Hjemmekino i kjeller, gammelt hus - problem med takhøyde..
    By danibjor in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 5
    Siste melding: 08-05-2014, 18:19
  3. Hjemmekino/ Hifi rom i kjellern påbegynt
    By Dessarun in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 3
    Siste melding: 10-28-2013, 13:11
  4. Svar: 4
    Siste melding: 08-15-2009, 20:47
  5. Lage Hjemmekino i garasje
    By Pirken in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 32