100.00 kr til ny kino. Trenger hjelp til komponentvalg - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  12
Like Like:  3
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    702
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vel jeg driver for tiden og er konsulent hjelp for noen som er i gang med ett lignende prosjekt. Rommet dere er 3x5 meter og har akustiske utfordringer da rommet bygget i leca som er pusset. Hos de blir det totalt 10 plater a rockwoll 5cm plater 148,- kroner pr plate. De har fått instrukser hvordan de bygger rammer til disse og med platene i rammen vil rammen montert på vegg gi 4cm luft mellom platene og vegg. Rammene vil bli trekt med høyttaler stoff fra Biltema og stiftet fast i rammen på baksiden.

Dette vil jeg tro vil være billigste løsning som ser noenlunde fornuftig ut i rommet. De kjører et 5.2 oppsett med XTZ høytalere og XTZ subwoofere som gir meget god lyd for en billig penge.

Øverst plate på bildet skisserer løsningen jeg forteller om. Begge er akustikkplater

Ta kontakt med din lokale byggvareforretning og spør etter Rockwoll lydplate. Vi har brukt og kjøpt igjennom Dynabel i Oslo som har dette på lager som oftest. Noe mindre enn 5cm tykkelse er stort sett ubrukelig.
    Sist endret av Johnnygrandis; 01-13-2017 kl 12:40

2. Takk chx takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert, tusen takk!

Det der kan man jo få fint til.

Rockwool er på innkjøpslisten.
    Det burde jeg kanskje også bruke i veggen bak fronthøyttalere?

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    702
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle jeg anbefalt noe ville jeg tatt ned 1-refleksjonene fra sidevegger, tak og bakveggen for så og se hvordan rommet responderer. Disse platene kan naturligvis også implementeres i en baffelvegg på strategiske punkter. Jeg ville ikke dekt hele frontveggen med disse da dette fort kan bli for mye og en vil forsøke å unngå overdemping.

Har du plass og muligheter er 10cm plater å foretrekke men det vil ikke bli like pent så det blir litt kompromisser ifht til hvem som skal bruke rommet og hvor mye du er villig til å ofre for lyden. Når det er sagt har jeg brukt 5-7cm plater i alle rom jeg har vært med på og lage og alle har fått mye bedre lyd enn utgangspunktet i ett nakent rom.

5. Takk chx takket for denne posten
    Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Johnnygrandis
    Vi kommer til å bruke 5cm rockofonplater med 5cm luft bak på sideveggene. På frontveggen har vi ikke plass til luft bak platene, vil det da ha noe hensikt å bruke dem der i det store og det hele?

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    702
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kane7 Vis post
    @Johnnygrandis
    Vi kommer til å bruke 5cm rockofonplater med 5cm luft bak på sideveggene. På frontveggen har vi ikke plass til luft bak platene, vil det da ha noe hensikt å bruke dem der i det store og det hele?
    5cm plate +5 cm luft har virkning ned mot 500hz samme plate uten luft vil ikke virke like langt ned er min forståelse. Uansett vil platene ha virkning.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,910
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som det ble nevnt i tråden tidligere så ville jeg snudd alt 180 grader. Sofa vil da stå foran pipen på ene siden. Fordelen med denne løsningen er at du kan lage en god dempeløsning på bakveggen. I tillegg kan du fritt plassere projektor i rett høyde på hylle, tak- eller veggfeste uten at dette kommer i konflikt med sitteplassene. Dersom du nå føler du kommer for tett på lerret så velg heller et som er noen tommer mindre. Da oppnår du samme synsvinkel. I et lite rom som dette er det helt essensielt at du lager en gjennomtenkt løsning for at det ikke skal bli overfylt.

Jeg ville vurdert å droppe baffelveggen, eventuelt bare bygge en baffelvegg som dekker deler av veggen (f.eks. det området som er bak lerret – altså ikke noe som går fra gulv til tak). Dette gir deg muligheter til å utnytte rommet bedre siden du får mer plass over og under lerret.

Velg høyttalere som kan festes på veggen og bygg en falsk vegg foran. Eventuelt kan du legge noen bjelker på tvers for å sette høyttalerne på. Heng lerret på den falske veggen og kle resten i sort stoff, gjerne noe som er noenlunde akustisk transparent. Du kan eventuelt lage rammer som kan tas av dersom du ønsker enkel tilkomst på baksiden. En falsk vegg lager du enkelt med noen lekter. Mellom gulv og vegg og mellom vegg og tak kan du plasser bassfeller (hjørnefeller). Disse vil da være usynlige. Du kan også ha en bak sofa mellom gulv. Denne vil også være usynlig. Vurder om du kan plassere elektronikken på utsiden av rommet. Det vil jeg absolutt anbefale. Det er for øvrig mye viktigere å dempe bakveggen enn fremre vegg i ditt tilfelle.

Du bør absolutt ha 2 subwoofere i rommet. Dersom du snur rommet 180 grader kan du ha en subwoofer midt på bakveggen og en subwoofer midt på fremre vegg, eventuelt kan du plassere en i bakre høyre hjørne og en i fremre venstre hjørne. Dette vil være det beste for deg for å oppnå god bassgjengivelse. Som det ble nevnt her så er det synd å bruke masse penger på utstyr for så å plassere dette på en sånn måte at du ikke får utnyttet det. En bonus er at subene ikke blir synlige i rommet om de plasseres slik.

Ellers vil jeg si at Johnnygrandis sine løsninger er et meget bra eksempel på at akustiske tiltak også kan se bra ut! Det bør du definitivt se nærmere på dersom du ikke skal integrere løsningene i rommet ved bygging.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. Skal bygge kino, trenger hjelp/innspill
    By eima2 in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 13
    Siste melding: 09-25-2015, 11:51
  2. Hjelp til komponentvalg HTPC
    By TheBookworm in forum Generell HTPC
    Svar: 9
    Siste melding: 06-15-2011, 17:08
  3. Ny dedikert kino – Trenger hjelp type/størrelse lerret - BILDER
    By FaceOff in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering