Rom-i-rom eller ikke?

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer Stratosen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2015
    Sted
    Bærum
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rom-i-rom eller ikke?

Utgangspunkt: Kjellerrom med betongvegger, betonggulv og betongtak. Rommet har ingen vinduer; og er bygget med tanke på hjemmekino. Eneste åpninger er for dør og for ventilasjon. Romstørrelse på 4,3m X 6m.

Jeg skal altså bygge dedikert hjemmekino og hadde i utgangspunktet tenkt å bygge rom-i-rom, men har nå blitt litt usikker... Tette betongvegger demper jo mye i seg selv. Spesielt demper tunge betongvegger bass mye bedre enn trevegger av stendere og gips. Jeg lurer nå på om jeg kanskje skal droppe å bygge dobbeltvegger i det hele tatt. Vil jo spare både plass, tid og penger på det, men vil samtidig ikke plage livet av resten av familien.

Er det noen som har synspunkt rundt dette? Er det noen av dere som bevisst har droppet rom-i-rom og er fornøyd med det? Hva tenker dere her på forumet?

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,608
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med betong hele veien rundt så tror jeg ikke at jeg hadde brydd meg så mye.

Men du skal vel uansett lekte ut og isolere? Da er det jo lett å lage en ramme som ikke berører veggene? Eller tenkte du å beholde veggene som de er?

3. Takk Stratosen takket for denne posten
    Medlem siden
    Oct 2015
    Sted
    Bærum
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Isolasjon er på utsiden av grunnmuren, så innvendig trenger jeg egentlig bare å behandle akustisk dersom jeg dropper rom-i-rom.

Er det noen andre som vil dele sine erfaringer?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville bygd rom i rom. Luftlydsisolasjon er neppe noe problem med din situasjon. Trinnlyd ville jeg vært bekymret for. Med et heftig anlegg vil det nok riste godt rundt deg hvis du ikke bygger en helt frikoblet konstruksjon.

6. Takk Stratosen takket for denne posten
    Medlem siden
    Oct 2015
    Sted
    Bærum
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rom-i-rom eller ikke?

Betonggulvet er faktisk flytende, og ligger som en frikoblet betongplate på 50mm Rockwool støpeplater over ordinær isolasjon. Avstand fra betonggulv til alle vegger er 2cm (med trinnlydplate mellom) I etasjen over der det også trinnlydplater under parketten, så demping av ordinær trinnlyd er ivaretatt. Rom-i-rom demper de øvre frekvenser bra; men nedover dempes bare bass ned til dobbeltveggresonansen (som avgjøres av veggenes tyngde; samt dybden på hulrommet mellom disse.) I mitt tilfelle vil jeg ende på at det ikke blir noen særlig demping under 40Hz. Over 40Hz vil kanskje være dempet med betongveggene uansett? I så fall vil det kanskje være begrenset gevinst av rom-i-rom? Jeg er veldig usikker. Andre synspunkter?

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Sist endret av Stratosen; 12-07-2016 kl 09:41

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var i samme situasjon som deg for et år siden, betong i alle vegger, men med isolasjon på innsiden. Jeg la flytende gulv med varmekabler, utover dette har jeg gjort akustiske tiltak, men ikke rom i rom. Lydlekkasje gjennom betongveggene er ikke noe problem, hører det men ikke plagsomt. Største utfordringen hos oss er taket som kun er standard trepanel med etsjeskiller og parkett i gulvet over, her har vi ikke gjort noe og det er mye lydlekkasje opp til rommet over.

RuneS

9. Takk Stratosen takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, ser jeg er i nok så samme situasjon du er/var i. Hva landet du på?

Medlem siden
    Oct 2015
    Sted
    Bærum
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kinoen er foreløpig ikke påbegynt. Jeg heller veldig mot å droppe rom-i-rom; men jeg kommer til å teste en del før jeg lander på en konklusjon: Setter midlertidig opp et surroundanlegg med noen kraftige suber. Bruker det så i noen uker for å høste erfaringer. Tar valget først etter det.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde også samme dillema før jeg bygget. Jeg endte på rom i rommet og er meget fornøyd med det. Har målt 40db dempning utenfor døra(ene) Det er veldig merkbart. Rommet fikk også en annet bruksområde i tillegg. Kona jobber natt og før måtte jeg og ungene ut av huset hele dagen i helgene for at hun skulle sove ut. Nå trenger vi ikke å lukke døra ned til kjelleren en gang når det er høyt støynivå med ungene i huset. Kona sover som en stein inne i kinoen :-). Mistet i underkant av 20 cm takhøyde på det. Jeg trodde dette kom til å være plagsomt men har faktisk nesten glemt dette helt ut. 220cm holder i massevis for en kino. Lykke til med valget!

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Siste melding: 02-04-2012, 19:09
  2. Svar: 14
    Siste melding: 05-30-2010, 22:43
  3. Svar: 0
    Siste melding: 03-19-2006, 11:04
  4. Svar: 8
    Siste melding: 10-03-2005, 12:10
  5. Widescreen eller ikke, skjønner ikke bæret.
    By Plasmaboy in forum Generell video
    Svar: 16
    Siste melding: 02-09-2004, 20:26

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •