Hvilen str på rom med lav takhøyde?
Viser resultater 1 til 13 av 13

Hvilen str på rom med lav takhøyde?

Hallo flinke Avforum folk.

Jeg har et rom i kjelleren som har ca fantastiske 2,10cm høyde etter bøyler å gips blir lagt på.
    Det blir da 4,30x6.55x2,10 på lengdene.

Er det noen str på rommet som vil passe bedre enn andre str? Kan godt bygge veggene så de ikke blir 4,30x6,55 om det vil passe bedre ang høyden på rommet.

Noen her som har noen gode forslag??

Pondus

Sjekk ut denne: http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har en kompis som har ca akkurat samme målene på rommet.
    Han har prøvd å ha anlegg på kortveggen og på langveggen, flyttet høyt å lytteposisjon, men får da null trøkk, samme hva han gjør.

Stendere mener han er slått opp i toppsvillen, så de står i spenn. Kjenner man/legger øret inntil på veggene så merkes det godt at de spiller med.
    Kan det være en årsak at han ikke får noe trøkk i rommet.

Vil det lønne seg å rive rommet å ikke ha stendere i spenn, å i tillegg sette inn 2x4 mellom stendere vannrett å? Pluss type freden gule mellom gipsen?

Eller ville dere bygget en ny vegg og gjort rommet litt mindre? Ser på siden mh-audio.nl at på takhøyde 2.12 anbefaler den mindre rom.

Noen som har gode forslag, håper han slipper å rive alle vegger, men må man så må man.....

Han har som fronter def tech st-l, å de burde jo gi noe bass, og ikke kun mellomtone å diskant så å si. Har jo hørt at de kan trøkke godt. Prøvd og klipsch rf82/83 der å med samme resultat, gørr kjedelig lyd.

vis jeg forstår deg så er rommet 430 bredt, 655 langt, og 210 høyt. (cm). kan ikke forstå at det skal bli mangel på bass/trøkk her. og når en snakker om trøkk er det ikke fra 100 hz og ned det er dypbass. trøkk er over dette. og for og få trøkk må en ha membranareal og kasser som er deretter. det nytter ikke og ha høyttaler med mange bass/mellomtone om ikke kassene er tunet for og gi litt trøkk.

det som også vil ødelegge for bass er rom som ikke har noen form for akustikk. det blir det bare kaos av(lydbølger), vertfall om det er vegger med gips. det du hører er ikke høyttalerene men refleksjoner fra veggene. er ikke vits med svin dyre høyttalere, om rommet har null form for akustikk.

en stender skal aldri stå i spenn. dette har noe med når stenderen tørker og begynner og vri seg skal det ikke gi utslag på gipsen. det vil spekker og kanskje bule ut, kommer an på hvor mye stenderen vrir/slår seg, tre lever. når en stender er montert riktig holder gipsen det i sjakk. i skjøtene og topp/bunn bør en ha 20 cm mellom skruene. og i midten kan en fint ha 40 cm mellom skruene. gips som er skrudd riktig på lettvegg trenger ikke forsterkninger(med mindre lettveggen har bad på den ene siden av veggen.), med mindre en har alt for mye kapp til overs kan det være greit og bare legge inn noe for og slippe og kaste det. en kan legge dobbelt lag med gips vis lyd er prioritert(eller brann), første laget stående og det andre liggende(eller omvendt). men vegger må ikke være bare, det må monteres noen form for akustikk.

klipsch rf 82 og 83 skal trøkke godt i et bra rom. selv rf 63(og rf62) er noen "beist" av en høyttaler med riktig forsterker og rom.
    klipsch rf 63 og 62 er de jeg syns spiller best fra klipsch.(rf serien ikke rp)
    Sist endret av petter__t; 04-20-2017 kl 13:23

Pga den lave takhøyden så har han tatt 5cm akustikkplater å limt rett i taket, de dekker førsterefleksjon fra høyt å til nesten rett over sitteposisjon som er nå ca 60cm fra bakvegg, spiller nå på langveggen, da det blei litt mere trøkk den veien. Er vel 3plater i lengden å 4rader mener jeg det er i tak. På sidevegger er det bokhyller med litt forskjellig i, å 2stk slike akustikkplater på 5cm i førsterefleksjon der på hver side.

Har hørt st-l i 2 andre rom, å de har ikke manglet noe trøkk. Står også super cuber der, 2stk.

Hva burde man prøve for å få mere brystkasse trøkk?

Pondus

5 cm er ikke brukende til noe med mindre det er andre ting, som også i rommet som tar seg av akustikk. vertfall de på veggene med 10 eller 15cm. eller 10 cm med noe klaring fra veggen. disse er veldig effektive på rundt 500 hz og opp, forså og dette.(detter(mindre effektive) fra 500 og ned)

super cube kan ikke være noe annet en pa subwoofer, det er det første som slår meg vertfall. sier ikke jeg har riktig^^. og sikkert 18" og. med 2 sånne skal det trøkke meget bra. men er ikke disse riktig innstilt så gjør de mer skade en nytte, de vil ødelegge hele lydbilde for og gå så langt. det og stille inn subwoofere 100% er meget vanskelig.

for og få mere trøkk, vil jeg anbefale og flytte på lytteposisjon. start helt bak og gå ut over. finn en sang som skal gi bra trøkk og spill den om igjen og om igjen til det skjer noe. det kan også være en ide og bruke youtube. søk opp hz som spilles fra 20-250 hz. bruk dette når en flytter på lytteposisjon, se om det blir bedre"trøkk" ettervert som en flytte på lytteposisjon. start alltid med subber av, de skal stilles inn sist. der en flytter på subbene isteden for lytteposisjon.

når lytteposisjon er så optimalt som mulig. flytt høyttalerene ut eller mot veggen hør om det skjer noe. blir ikke overasket om 80 cm til 1 meter fra veggen gir best resultat.
    Sist endret av petter__t; 04-20-2017 kl 20:59

Hvilken vei ville dere prøvd å få til best lyd da? Mere muligheter ang avstand med høyt på kortvegg, er lerret der på 113" så kan jo ikke sitte for nære heller.

Subbene har vel en aktiv 14" med to 14" som slaver.
    Frontene har aktiv bass.

Pondus

Her er et gret utgangspunkt for et ideelt lytterom er feks 1:1,6:2,6, dvs at hvis du f.eks har en takhøyde på 2,35 m så bør bredden være ca 3,7 m og lengden ca 6,1 m.
    ELEKTRONIKK : Marantz AV7704 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , SonyUBP-X8000 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV 4K.

Det er en 'formel' som pleier å funke?
    Å ingen grunn til å rive vegger selv om stendere står i spenn? Reisverk i seg selv står noen cm fra Leca veggene.

Sitat Opprinnelig postet av Pondus Vis post
    Å ingen grunn til å rive vegger selv om stendere står i spenn? Reisverk i seg selv står noen cm fra Leca veggene.
    Det siste skal jeg ikke uttale meg om , skjønt jeg synes det høres drøyt det med at det skal være nødvendig å rive stenderne.

Har ikke testet denne formelen selv , men ser det er flere steder denne er anbefalt , og det er det vel forhåpentligvis en grunn til

Sent from my iPhone using Tapatalk
    ELEKTRONIKK : Marantz AV7704 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , SonyUBP-X8000 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV 4K.

Sitat Opprinnelig postet av Pondus Vis post
    trenger ikke og rive veggene. en lettvegg vil ikke påvirke reisverket/bærevegger. men om gipsen har sprukket opp en dag, eller slått bue på gipsen. så er det stenderen som har gjort dette.

søkte opp supercube subwooferen nå, og det er jo definitive technology som lager dette, og det er ikke dårlige subwoofer. husket ikke at de heter supercube ^^. bør absolutt få god lyd med de.
    Sist endret av petter__t; 04-19-2017 kl 23:28

Da burde han kanskje å vurdere sterkt å bygge rommet litt mindre da, å følge den 1,6/2,6 regelen av takhøyden. Kan vel ikke bli værre.

Jeg synes denne er grei for å se hva forskjellige dimensjoner gjør.

Lignende tråder

1. Hvilen reciever til Dynavoice M-65 EX?
    By rakkern in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 6
    Siste melding: 03-15-2010, 13:49
  2. Hvilen farve på vegger i kino?
    By partyboynr1 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 12
    Siste melding: 01-27-2009, 19:57
  3. Hvilen Sony Harddiskopptaker skal jeg velge ?
    By jonme in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 7
    Siste melding: 03-26-2008, 11:03
  4. Norges Billigeste MDF plater - Hvilen Byggvarekjede?
    By LogB.no in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 23
    Siste melding: 09-11-2007, 22:30
  5. Hvilen forsterker bør jeg velge?
    By Geir V in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 11-10-2005, 00:02

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine