Baffelvegg eller skjult vegg? Kan jeg bruke uansett høyttalere?
Viser resultater 1 til 4 av 4

Baffelvegg eller skjult vegg? Kan jeg bruke uansett høyttalere?

Kjellerkino in the making, eller dvs. in the planning.

Jeg har 3.3m bredde i front hvor det også står en murpipe fullstendig i veien som tar 50cm av bredden. Men thats life.
    Jeg har funnet ut at jeg ikke vil ha frontoppsettet (høyttalere) synlig og etter og ha surfet litt rundt her på dette fantastiske forumet ser jeg det går i to alternativer:

a) Såkalt "skjult vegg" hvor det kles igjen med høyttaler stoff/scenemolton og høyttalere på den måten blir skjult. Dette krever litt dypde siden høyttalere sikkert ikke burdes klistres helt i bakvegg. Må kanskje regne med 1 - 1,5m som går bort?

b) Baffelvegg. Her ser jeg det også lages en vegg, som fylles med isolasjon og kles igjen med gips/spon, men hvor det lages utsparringer for høyttalere. Denne vegges ser ut som kan begrenses til 30-50cm?

Begge løsninger krever vel lydtransparant lerret.

Lengden på rommet er ca 6m, men skal ikke bare være kinorom, men også delvis kjellerstue/spillerom, så vil ikke kaste bort mere plass enn absolutt nødvendig.

Så spørsmålene :-)
    1) Jeg har allerede høytalere, kan de stappes inn i en baffelvegg, eller må det brukes "egne typer" høyttalere i en baffelvegg (I så fall hvilken)? Hva med sub i en vegg som er bare 30-50cm dyp??
    2) Lydtransparant lerret leser jeg som "lærret med tusenvis av bittesmå hull i", og da ser jeg for meg vilt med ørsmå hull som jeg kommer til å legge merke til under filmavspilling. Er det noe å tenke på?
    3) Er det vanlig å skjule elektronikken bak en baffelvegg/skjult vegg og hva skjer da med alle fjernkontrollene? Ser endel putter elektronikk i egne små rom eller tilsvarende. Er det IR extendere/repeatere som er løsningen da??

1:
    Nei, du må ikke benytte en egen type høyttalere for å få til det du vil. Det som kan være en faktor er om høyttalerne har porter forran eller på baksiden. Dersom du har porter bak må du ta hensyn til dette. Hvilke høyttalere er det du har?

2:
    Det finnes egentlig to typer lydtransperante lerret. Vinylduker er gjerne perforert med mange hull. Disse kan være synlige fra noe avstand. Når du er på kino neste gang, kan du gå opp til lerret å se slike hull (i litt større dimensjon enn for hjemmebruk). Hullene forsvinner når du kommer et stykke unna. For hjemmemarkedet er det i dag en bedre løsning med duker av stoff. Disse fungerer mer som høyttalerstoff, e.l. Hullene kommer av hvordan stoffet er "vevd", altså er de mindre synlige og ikke symmetriske. Denne løsningen anbefales til hjemmebruk i dag. Jeg har selv Enlightor 4K duken. Sitter på ca. 2 meter avstand og kan ikke se noen hull i duken. Fungerer helt ypperlig.

3:
    Personlig mener jeg dette er upraktisk. Ofte trenger man enkel tilgang til utstyret og da er dette upraktisk. Det er også viktig å merke seg at AT-lerret slipper gjennom en del lys (pga. hullene). Dette medfører at du vil kunne se lys fra dioder/display, etc gjennom lerret. Alt bak lerret bør være svart/mørkt uten for mye refleksjoner. Jeg ville plassert elektronikken i ett rack ett annet sted. Ideelt sett i ett annet rom, men i ett hjørne eller på bakveggen bak setene er heller ikke noe problem. 5-10-15-20 meter høyttalerkabel til høyttalere er ikke noe problem. Dersom du plasserer elektronikken i ett annet rom er IR-extender eller multifjernkontroll (ala Logitech) løsningen. Det nok en fordel å plassere alle elektronikken samlet for å unngå mange lange kabelstrekk av signalkabler, selv om dette også er mulig om man vil.

Sitat Opprinnelig postet av LL Vis post
    1:
    Nei, du må ikke benytte en egen type høyttalere for å få til det du vil. Det som kan være en faktor er om høyttalerne har porter forran eller på baksiden. Dersom du har porter bak må du ta hensyn til dette. Hvilke høyttalere er det du har?
    "Porter"?? Regner med det ikke er høyttaler-terminalene du mener? Har Dali Concept.

Med port mener jeg f.eks. bassrefleksporten. Noen høyttalere har en, noe har flere og andre har ingen. Noen er plasser i front og noen bak. Kommer an på designet. Hvordan er det på dine?

Skal du bygge høyttalerne inn i en vegg er den en fordel med ingen porter eller porter i front. Dersom du har en eller flere porter på baksiden må dette tas hensyn til i forhold til veggen, men det er ikke umulig å få til likevel.

Lignende tråder

1. Skjult projektorinstallasjon på vegg.
    By tahustvedt in forum Digitale projektorer
    Svar: 18
    Siste melding: 12-30-2014, 17:53
  2. Baffelvegg vs. falsk vegg
    By MicroHT in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 3
    Siste melding: 09-23-2014, 08:40
  3. Høyttalere bak, i vegg eller tak?
    By Godzi in forum Høyttalere
    Svar: 3
    Siste melding: 07-02-2010, 12:40
  4. Svar: 18