Alfonis Hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  16
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Alfonis Hjemmekino

Min bedre halvdel og jeg bygger for tiden hus i Asker. Fra før vi kjøpte tomten var det klart at det selvfølgelig skal bygges en hjemmekino i huset . Og som entreprenøren har sagt gjentatte ganger: Du bygger et hus oppå en hjemmekino!! Han omtaler ikke rommet som hjemmekino lenger, men som «den hellige gral». Han har med andre ord skjønt poenget.

Jeg har brukt massevis av timer på dette forumet og avsforum for å avklare alle små og store detaljer for egen del. Selv om jeg har hatt god tid til å planlegge blir jeg allikevel aldri helt ferdig med planleggingen...

Om rommet:
    Rommet er i kjelleren og har dimensjonene 5,8 x 5,5 x 2,7 meter. Skal ikke underslå at takhøyden i kjelleren blei såpass på grunn av kinoen…
    Jeg kommer til å bygge temmelig presist etter rom-i-rom konseptet slik det er beskrevet i Sintefs Byggforsk 727-305.
    Jeg bygger med u-boat floaters på betongunderlaget og 2 tom 3 gulvlekter. Tomrommet fylles med rockwool og gulvplater legges oppå lektene. Gulvkonstruksjonen bærer vegger og himling, som dermed blir helt frikoblet fra resten av huset. Både over og rundt konstruksjonen vil det være 3 cm luft mellom konstruksjonen og ytre vegger. Veggene og himling blir fylt med rockwool lydplater og kledd med 1 stk lag sponplate og 2 stk lag fermacell gipsplate (med Greenglue imellom gipsplatelagene)

Lyddør (40db) skal selvsagt med.

Ventilasjon skal 2 stk Twinfresh sørge for.

Av akustiske tiltak vil jeg feste absorbenter i førsterefleksjonssonen, diffusorer i taket, og litt forskjellig (bassfeller, absorbenter og diffusorer) på veggene.

Rommet vil kles med svart scenemolton.

Om utstyret

Alt jeg har kjøpt av utstyr har jeg kjøpt på AV Shop. Der har jeg fått fantastisk god oppfølging og adskillelig fleksibilitet og tålmodighet de gangene jeg har ombestemt meg underveis. Jeg har aldri opplevd bedre kundeservice noe sted!!

Jeg kommer til å legge opp til et 7.4.4 system. Alt blir Adam audio GTC med GTC88 i frontrekka og GTC55 i surround og atmoskanaler. 4 stk Adam sub. Frontrekken og subbene vil alle plasseres i en baffelvegg.

Prosessor blir Yamaha CX-A5100. Effektforsterker blir YamahaMX-A5000.
    En Panasonic UB900 Ultra-HD bluray-spiller vil servere anlegget med lyd og bilde.
    Utstyret plasseres i tilstøtende rom.

Jeg vil henge et 150 tommers 2,40:1 V6 lerret på baffelveggen.

Det eneste jeg enda ikke har landet enda er prosjektor. Det blir enten Sony vw550, Epson LS10500 eller en av de nye JVCene som tydeligvis skal komme tidlig i 2017.
    Innspill til prosjektor??

Møbler

Det blir to rader.
    Til frontrekke har Jeg kjøpt en 4-seter av Dreamscreens elektriske reclinere. Til bakrekka blir det Dreamscreens ordinære kinostoler.

Oppsummering:

Jeg kommer til å dokumentere byggeprosessen, som starter 12/12, med bilder i den grad det skulle være interessant.

Grunnen til at jeg skriver her allerede er:
    1. Hvilken prosjektor anbefaler folket av de tre jeg har nevnt over? (skjønner at det er litt vanskelig å mene noe om dette da kun én av dem (nettopp) har kommet på markedet.

2. Er det noe utstyr/tiltak som kan heve nivået ytterligere uten at det koster all verden?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Alfonis Hjemmekino-20161114_211027-jpg   Alfonis Hjemmekino-20161114_211048-jpg  

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    15,109
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    19 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Grattis med spennende prosjekt, kan ikke bli annet enn veldig bra dette her! Skal ikke kommentere så mye på prosjekteringen, for her ser det ut som du har koll på det meste. Når det gjelder valg av projektor vil du måtte legge mye vekt på lysutbytte når du skal opp i 3,5m bredde. Har selv 3,3m bredde i min kino, også cinescope formatert ramme, og der surrer det en JVC RS400, som tilsvarer X5000. VPL-VW550 fra Sony og X5000 fra JVC har begge om lag det samme lysutbyttet, rundt 1700 kalibrerte lumens, men det er klart; ettersom pæra surrer og går vil du måtte regne med opp til 30% fall etter type 1000 timer.

Standarden for kino er kanskje en grei pekepinn her. V6-duken har om lag 0.8 reell (D65 nøytral) gain, og således kan du beregne teoretiske verdier for den refleksjonen du kan forvente fra lerretsduken når du også vet sånn ca. hvor mange kalibrerte lumens du faktisk har til rådighet. Se vedlagte screenshot for teoretisk beregning av X5000 / VW550, altså rundt 18 fL først og dermed 18x0,7=12,6 etter type 1000-1500 timer. Kinostandard er 14 fL såvidt jeg erindrer, så du er med andre ord innafor mesteparten av lampas levetid.

Dernest er det vurderingen av LS10500... Denne har rundt 1500 lumens etter kalibrering, et par hundre mindre enn de øvrige. Fordelen er imidlertid at utbyttet forholder seg stabilt i langt større grad, og du trenger derfor ikke regne mer enn type 10-15% tap etter 5000 timer eller så, kanskje mindre, kanskje noe mer, men "ballpark" veldig lite. Dette utgjør ca. 16 fL først, og kanskje ned mot 14-15 fL etter en hel del timer.

En mulighet er selvsagt å kjøre enten Sony eller JVC og heller bytte ut lampa etter 5-1000 timer (er ikke alltid lysutbyttet dropper helt lineært), da holder du jo et generelt bedre trøkk jevnt over.

Husk for øvrig at jeg her ikke har iberegnet bruk av verken HDR eller DCI P3 fargerom. HDR utgår vel uansett, mulig du kan kjøre en "light" versjon fra VW550, den har jo en "HDR slider" (som også er tilgjengelig på VW520 etter firmware update for øvrig), men på JVCen trekker du nok for mye lys. Kan ikke tenke meg annet enn at HDR også på Epsonen blir kjedelige greier på 3,5m bredde. P3 fargerom er det vel mulig du kan få kjørt, JVCen må du jo i så fall oversaturere for å emulere P3 i mangel på filter (har vel da rundt 80% P3, men fordelen er at du ikke mister masse lys), samme gjelder vel Sonyen som også kjører uten filter såvidt jeg husker. Må nok til med en HDFury og justere bort HDR i så fall...

Siste alternativ er å slenge 400k på bordet og kjøpe en JVC DLA-Z1 laser med rundt 3000 lumens, da klarer du vel til nød HDR også, men selv 3000 lumens holder ikke for å treffe "mål" på HDR, som i utgangspunktet krever 1000 nits for "HDR3", eller rundt 300 fL (1stk Z1 klarer ca. 10% av dette, rundt 30 fL på ditt lerret)... HDR er p.t. laget for TV-verden som langt på vei et "mottrekk" til OLED der LCD-gjengen jo har mer enn nok lys, men mangler i det sorte. Samtidig er det verdt å merke seg at HDR på en TV med noen tusen til 1 kontrast og type 1500 nits ikke nødvendigvis ser veldig bra ut i en mørk kinohule der sortnivå og dynamikk gjerne er noe en kan se langt etter selv med stadig bedre "local dimming" (blør fremdeles masse, selv på siste generasjons Panasonic og Sony HDR-TVer). Der er jo OLED overlegen, men klarer ikke lyset som trengs for HDR og innbrenning er også et issue. Vell, nok om DET, ville bare si at there just aint any perfect solutions out there, alltid ett eller annet med det meste!

Alfonis Hjemmekino-skjermbilde-2016-11-14-kl-23-46-27-png
    Alfonis Hjemmekino-skjermbilde-2016-11-14-kl-23-43-00-png
    Sist endret av lygren; 11-15-2016 kl 01:04

Newcomer Stratosen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2015
    Sted
    Bærum
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å følge dette prosjektet! :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    702
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut du har fått med deg at en god akkustikløsning vil gjøre rommet 10x bedre.

2. Er det noe utstyr/tiltak som kan heve nivået ytterligere uten at det koster all verden?
    Til ett slikt rom/utstyr ville jeg nok sett på muligheten for en ekstern boks for romkorrigering, det finnes gode løsninger som forøvrig ga meg hakeslepp i mitt eget rom.
    Verdt å sjekke ut om du vil heve audio kvaliteten ytterligere - Sjekk ut miniDSP DRC-88A.

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,005
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne må følges. Meget interessant prosjekt. Veldig spent på hvordan de høyttalerne vil låte til slutt.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.

Jeg lar meg stadig imponere over hvor flinke folk på forumet her er til å engasjere seg i andres prosjekter. Tusen takk for det!

Mini DSP skal sjekkes ut!

Jeg heller mest mot Sonyen (550) fordi jeg også vil spille med den. Spilling blir vel knappe 10 % av total brukstid, men når jeg først spiller vil jeg ikke streve med input-lag slik JVCene skal slite med... (Nå ryktes det at de nye som kommer tidlig neste år skal ha tatt tak i dette problemet. Men det er bare rykter.)

Jeg har (kanskje feilaktig) trodd at jeg ikke trenger HDfury med vw550 da denne har denne slideren, som gjør at jeg ikke trenger å slå av HDR på grunn av for lite lysutbytte. Tenkte tidligere på å kjøpe HDFury for å kunne kjøre SDR+WCG.

Trenger jeg HDfury eller burde jeg se hvordan det blir først?

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    702
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes de nye fra Epson ser veldig gode ut til prisen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alfonis Hjemmekino-20161217_132818-jpg
    Alfonis Hjemmekino-20161217_132808-jpg
    Alfonis Hjemmekino-20161218_112053-jpg
    Alfonis Hjemmekino-20161218_195207-jpg

Da var endelig byggingen i gang! Etter over ett års planlegning er det temmelig kult!

Før jeg kunne begynne på selve hjemmekinoen, måtte jeg gjøre klart rommet som skal romme hjemmekinoen.

Alle gjennomføringer ble først tettet med fugemasse. Jeg la så 20 cm isolasjon i etasjeskillet (35 cm der det var lagt avløpsrør i himlingen). Veggene ble isolert ned 10 cm tykke plater og særlig rørene i veggen ble viet mye oppmerksomhet. Isplasjonsarbeidet kan vel ikke sies å ha gitt mersmak....

Men nå... er moroa i gang. Jeg har begynt på selve rommet. Såvidt... jeg har lagt rammen til gulvkonsturksjonen på floaters. 3 cm klaring til alle vegger. Da både strømkabler og noen av HT kablene skal legges under gulv kommer jeg til å ta det svært så sakte og forsiktig for ikke å glemme noe....

9. Liker Stratosen, lygren har likt denne posten
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,005
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende start på denne tråden! Her legges det opp til god lysisolering av rommet og fullt ut rom-i-rom. Blir spennende å se utvikling videre, og hva som skal gjøres mtp akustikk og innredning forøvrig. Fornuftig størrelse på rommet, spesielt god takhøyde. Arealmessig kan det vel aldri bli stort nok, men huset som bygges på toppen setter jo begrensinger på det.

Er ikke så kjent med høyttalersystemet du har valgt fra Adam, og legger ikke skjul på at for meg så er det bare DIY som gjelder på den fronten, men lyden vil sikkert bli meget bra! Lurt å gå for fire subber, det vil gjøre det lettere for deg å få god kontroll og lettere integrering!
    Fornuftig å sette seg godt inn i projektorutvalget også, spesielt med tanke på hvor stort lerret du skal ha.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,083
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amstrand Vis post
    Hei igjen.

Jeg lar meg stadig imponere over hvor flinke folk på forumet her er til å engasjere seg i andres prosjekter. Tusen takk for det!

Mini DSP skal sjekkes ut!

Jeg heller mest mot Sonyen (550) fordi jeg også vil spille med den. Spilling blir vel knappe 10 % av total brukstid, men når jeg først spiller vil jeg ikke streve med input-lag slik JVCene skal slite med... (Nå ryktes det at de nye som kommer tidlig neste år skal ha tatt tak i dette problemet. Men det er bare rykter.)

Jeg har (kanskje feilaktig) trodd at jeg ikke trenger HDfury med vw550 da denne har denne slideren, som gjør at jeg ikke trenger å slå av HDR på grunn av for lite lysutbytte. Tenkte tidligere på å kjøpe HDFury for å kunne kjøre SDR+WCG.

Trenger jeg HDfury eller burde jeg se hvordan det blir først?
    Ikke kjøp sony, de blir ødelagt etter hvert.
    Hadde jeg vært deg så hadde jeg ventert til jvc kommer med nye modeller som kan brukes til spill. Spiller selv mye på min prosjektor og det er berre lekkert på stort lerret!!
    Ellers blir det spennende å følge dette prosjektet.
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding. Om Sony har jeg hørt at de har fiksa nedbrytningsproblemene de har hatt på panelene. Men man kan jo aldri vite... det som taler for sonyen er jo at den er native 4k og da kanskje mer futureproof enn 4k shift-prosjektorene fra JVC.

Velger jeg JVC blir det i alle fall en av de nye modellene spm man kan spille med. Bra at endelig tilbyr det!

Her er et bilde av status nå. Jeg legger strømkabler og høytaler kabler i gulvkonstruksjonen for så å isolere. Må også gå over og dobbeltsjekke at ingenting berører vegger/gulv...
    Alfonis Hjemmekino-20161222_154515-jpg
    Alfonis Hjemmekino-20161222_114218-jpg

13. Liker Stratosen, lygren har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen bilder fra arbeidet. .. det tok tid å lage gulvkonstruksjonen. At nesten alle kabler kommer opp fra gulvet er gjør imidlertid plateleggingen mye lettere... �� nå er en vegg oppe i det indre rommet. Bare tre vegger igjen ��Alfonis Hjemmekino-20161226_145159-jpgAlfonis Hjemmekino-20161228_100049-jpgAlfonis Hjemmekino-20161229_212315-jpg

15. Takk Stratosen takket for denne posten
    Liker lygren, Stratosen har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En del har skjedd siden sist... reisverket ferdig. Indre rom isolert. I himlingen skrudde jeg først opo et lag kryssfiner. Deretter monterte jeg to lag med fermacell fibergips i taket. Første lag festet med skruer i takbjelkene. Andre lag festet med kramper i første lag. Greenglue mellom platelagene. Nå blir det sparkling og fuging med greenglue sealant før jeg går løs på veggplatene...

Alfonis Hjemmekino-20170105_200707-jpg
    Alfonis Hjemmekino-20170108_120254-jpgAlfonis Hjemmekino-20170111_212351-jpgAlfonis Hjemmekino-20170114_102902-jpgAlfonis Hjemmekino-20170114_114054-jpg

17. Liker Stratosen, lygren har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye har skjedd siden sist jeg la ut noe. Rommet er ferdig platelagt og sparklet. Nå er jeg snart ferdig med baffelveggen til 3 stk ADAM GTC 88 og 4 stk ADAM subber.
    Arbeidskrevende, men langt morsommere enn alt forarbeidet...Alfonis Hjemmekino-20170125_090743-jpgAlfonis Hjemmekino-20170125_210011-jpgAlfonis Hjemmekino-20170127_000055-jpg
    Alfonis Hjemmekino-20170121_213443-jpg
    Jeg har også laget et podium til rad 2.

Alfonis Hjemmekino-20170121_203553-jpg

19. Liker lygren har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommet et stykke lenger. Baffelveggen er ferdig, teppefliser er lagt og absorbenter montert. Begynner å likne noe nå Alfonis Hjemmekino-20170204_232647-jpgAlfonis Hjemmekino-20170205_235448-jpg

Nå står diffusorer i taket for tur. Og så skal resten av rommet kles med scenemolton.

Prosjektor er bestilt. Ble Sony vw550. Fant ut at det Kim var denne som klarte 150 tommer med min romlengde så da var valget enkelt

21. Liker Stratosen, lygren har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diffusorer fra Vicoustic montert i himling. Alfonis Hjemmekino-20170206_164144-jpg

Rommet blei med ett mye mørkere

23. Liker Stratosen har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommet enda litt lenger. Alfonis Hjemmekino-20170217_141525-jpgvAlfonis Hjemmekino-20170219_121217-jpgegger og himling er kledd med scenemolton og høytalere er montert på vegger og himling... Alfonis Hjemmekino-20170217_141525-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Alfonis Hjemmekino-20170219_121235-jpg  

25. Liker lygren, Stratosen har likt denne posten
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    15,109
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    19 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ser veldig bra ut amstrand! Mulig en liten toe-in av atmos-kanalene mot midten kunne vært hensiktsmessig, men det kan du jo sikkert bare justere inn senere evt, ser du har lagt opp til muligheten... Høyde på surroundkanalene ser veldig fin ut, med såpass avstand fra surround til tak vil du også få større effekt av takkanalene ettersom objektene vil ha tydeligere bevegelse. Ellers tror jeg du gjør lurt i å benytte samme høyttalervariant i samtlige surround- og takkanaler, objektbaserte Atmos lydspor sender jo fullfrekvent til alle kanaler og selv om subben selvsagt vil ta seg av en del er det veldig effektfult å ha skikkelig respons ned mot 80Hz. Ser mange tyr til mindre høyttalere i taket, gjerne heller ikke med samme timber / tonal karakter, noe jeg ikke tror er hensiktsmessig. Kan gjerne være litt mindre enn LCR, men har en ulik type surround -og takhøyttaler vil lett objektenbevegelsene fremstå som langt mindre troverdige...

Keep us posted, og bra jobba!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding. �� Jeg ringte Adam for å spørre om dette med toe-inn. ( jeg hadde egentlig bestemt meg for å kjøre med det) De svarte at de anbefalte å montere dem med fronten rett ned med mitt oppsett.

Neste på tapeten er lerret, akustikk, stoler og ventilasjon. Nærmer seg ����

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lygren er inne på her ville helt sikkert vært enklere å forstå hvis vi sluttet å bruke kvasibetegnelser som 5.2.4 og 7.5.2.
    De nye lydformatene er separate, diskrete kanaler så har man et standard 7.1 oppsett med 2 atmoskanaler blir dette 9.1.
    Har man 2 eller flere subber koblet på samme (.1) kanal et det fortsatt bare .1 det er snakk om.

Vi har et 5.1 system med 4 atmos høyttalere i taket men det blir ikke 5.1.4 eller 9.1 fordet, det blir 7.1 for jeg har bare 8 kanaler totalt. Når det kommer en sub til er det fortsatt bare 7.1

29. Liker Stratosen har likt denne posten
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Richard`s hjemmekino - Fra Hifi til Hjemmekino til DIY kino
    By RichardWeber in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 0
    Siste melding: 10-18-2016, 21:17
  2. Budsjett dedikert hjemmekino -- ideell størrelse hjemmekino
    By Midas in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 4
    Siste melding: 12-30-2013, 23:31
  3. tceteams hjemmekino's hjemmekino
    By tceteams hjemmekino in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 7
    Siste melding: 03-03-2012, 16:27
  4. HiFi vs. hjemmekino i bladet "Hjemmekino"
    By Gimsegutten in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 17
    Siste melding: 10-17-2008, 21:41
  5. Magasinet Hjemmekino starter nytt sammarbeid med hjemmekino.no
    By Skrotnisse in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 6
    Siste melding: 10-15-2008, 20:00

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg