Stangjordets kjellerkino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer Stangjordet sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stangjordets kjellerkino

Heisann, er i planleggingsfasen med bygging av kinoen min nå, og har en del spørsmål selfølgelig

utgangspunktet mitt er en kjeller fra 1987 med leca grunnmur,støpt betonggulv og panel i taket med takhøyde pr i dag 2,42 så det innebærer lite riving!

tenker da egentlig og starte med oppbygging av gulvet: hva anbefales? ser endel bruker vegg til vegg teppe rett på betong mens andre bygger opp med lydgulv, så hva er da beste løsning? tenker og legge ned varmekabel, evnt ferdige matter.

vegger tenker jeg 5cm luftspalte mot leca forså og sette opp stenderverk med lydbøyler eller lignende forså issolere og kle med 2x gips eller 1 lag gips + mdf panel.
    vil det være stor forskjell på dempeegenskapene til de 2 forskjellige løsningene?

taket er jeg veldig usikker på da jeg øsnker og opprettholde mest mulig takhøyde. vil 2 lag gips gjøre jobben godt nok med tanke på lekkasje opp i 1 etg?

kommer garantert flere dumme spm da jeg kommer igang

foreløpig kjapp skisse så dere ser hva jeg ser for meg. innspill tas i mot med stor takk!
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Stangjordets kjellerkino-kino-rste-utkast-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette ser ut som et godt utgangspunkt. Angående gulv; mye lyd føres i betongen og rundt i huset. Det gir selvfølgelig bedre demping om du legger flytende gulv oppå det eksisterende, men det vil bygge rundt 5cm, minimum, og helst mer. Og enda litt til om du skal ha varmekabler.

Angående taket, to lag gips vil nok gi grei reduksjon, men om det er i samme bjelkelag som i gulvet over så vil det før lyd i konstruksjonen. Du bør sterkt vurdere lydbøyler, selv om det reduserer høyden.

3. Liker Stratosen har likt denne posten

Lignende tråder

1. Lyddemping av tak i kjellerkino
    By Patos in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 24
    Siste melding: 02-07-2014, 10:10
  2. Kjellerkino , forhåpentligvis....
    By pelzi80 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 03-02-2012, 09:22
  3. Lydstudio til kjellerkino
    By Cocoz in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 0
    Siste melding: 01-25-2012, 22:26
  4. kjellerkino
    By høston in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 20
    Siste melding: 08-07-2011, 13:58

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine