Lite Kinorom. Trykk fikset. Trenger absorbenter. Noen som har?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  2
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lite Kinorom. Trykk fikset. Trenger absorbenter. Noen som har?

Heisann

Byner å bli veldig lenge siden jeg har postet noe her, så da er det vel på tide...

Har endelig fått armene ut og flyttet om på utstyr.

Dette har resultert i en mini-kino på 2.7m x 3.8m og 2.2m takhøyde(det er 4 synlige bjelker i taket).

Utstyret som sto i stua er flytta inn.
    Yamaha rx-v1067 receiver
    Rotel 5x100w effektforsterker
    System Audio og Monotor Audio foran og SEAS Idunn bak
    12" Magnat satt opp sammen med frontene
    SVS PB 10

I stua spilte dette helt fantastisk bra. Stua er 26m2 med åpen himling og høyeste takhøyde er 4.75m.

I mini-kinoen spiller så klart høyttalerne like pent, men det meste av trykk er borte. Har enda ikke fått hjem Rockfon platene, så det er fortsatt en del å hente der når det gjelder toppene.
    SVS'en har blitt flytta rundt på for å prøve å finne beste plassering.
    Klarer å få skikkelig trykk nede ved gulvet, men så fort jeg setter meg i sofaen blir det borte...

Har også prøvd å sette SVS'en i sofaen og gjort nye krabberunder. Dette resulterte i bedre trykk i sofaen, men ikke på langt nær så mye som jeg hadde i stua.
    Dessuten så er plasseringen av subben slik den står nå helt forferdelig. 50cm foran høyre front...

Er det noen av dere glupe hoder her inne som har noen gode tips til hvorden jeg skal få flyttet trykket oppover i rommet?
    Tror ikke det er utfasings problemer da 12"ern og 10"ern ikke spiller samme frekvenser. 12" er koblet slik at den spiller sammen med frontene og alt er delt på 80hz. SVS spiller fra 80hz og ned og det er altså disse frekvensene jeg sliter med :/
    Det er to sub utganger på receiver. Har ikke prøvd ut å koble 12"ern til LFE2, da det har fungert meget godt slik det står nå og den utfyller frontene veldig godt.

Kan få tatt noen bilder og slengt opp hvis ønskelig.

På forhånd takk
    Sist endret av g.org; 11-09-2016 kl 15:07

2. Liker RichardWeber har likt denne posten
    Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,617
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd SVSen bak i rommet?

Og sleng gjerne ut noen bilder ja.

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd den foran, på begge sider og bak i rommet.
    Bak i rommet har jeg prøvd å la den spille mot venstre, høyre, fremover og bakover. Har flyttet den frem og tilbake langs hele bakveggen
    Det eneste jeg ikke har prøvd er å la den spille inn mot frontveggen, rett opp og rett ned

Til helgen kommer det inn en 4-seter sofa istedet for 2-setern som står der i dag. Hvis jeg er heldig så kommer Rockfon platene også. Det kan tenkes rommet forandrer seg helt etter dette.

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig dårlige bilder da de ikke "viser rommet". Dont mind the clutter! Stereobenken er dessverre ikke ferdig lagd enda :/ og kabler er ikke skjult. Vil vente med det til jeg finner beste plassering av utstyr.

Lite Kinorom. Trykk fikset. Trenger absorbenter. Noen som har?-svs-jpgLite Kinorom. Trykk fikset. Trenger absorbenter. Noen som har?-front-jpgLite Kinorom. Trykk fikset. Trenger absorbenter. Noen som har?-bak-jpg

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,913
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sannsynligvis har du noen stående bølger som ødelegger for deg. Du sitter sannsynligvis i en dipp/null. Da vil du alltid ha lite bass uansett nivå på subwoofer fordi det skjer negative kanselleringer av bassen pga. rommet. Det kommer av rommets dimensjoner hvor disse forekommer. Heldigvis har du ett rektangulært rom. Det gjøre det noe mer forutsigbart hvordan du kan optimalisere bassen i rommet ditt.

Mitt tips vil være å prøve å bruke 2 subwoofere, altså Magnat og SVS. Plasser SVS'en (siden den er fysisk størst) midt på framveggen, der hvor Magnat subben din står i dag. Sett Magnatsubben midt på bakveggen (bak sofa).

Begge skal kobles til receiver på samme subwooferutgang slik at de får samme mono signal.

Kalibrer hver subwoofer for seg selv til 72dB i sitteposisjon ved å justere på gain på subwoofer. Når begge har signal skal du ha ca. 75dB i sitteposisjon hvis du gjør dette. Sett avstand til sub i receiver som snittavstanden fra sitteposisjon til subwooferne.

Del alle høytalere ved 80Hz, eventuelt noe høyere (90-120).

Kjør deretter Yamaha sin autokalibrering/romkorreksjon

Dette oppsettet bør i ditt rom kunne gi gode resultater, altså god og nøyaktig bass når dette kreves av kilden.

Ikke fornøyd med resultatet? Prøve å flytte sofa litt frem eller litt tilbake og hør om det er mer bass her? Små endringer kan ha mye å si. I så fall flytt sofa dit og gjenta prosessen over med kalibrering av nivå på sub++ som over.

Gjør oppsette/kalibrering på nytt når du har fått inn Rockfon platene.

Det kan være at du er vant med å sitte i en "peak" i ditt gamle rom. I så fall er du kanskje blir vant med overdreven bass eller at noen frekvenser er overdrevet. I så fall vil du kanskje synes det er lite bass i oppsettet over. Da kan du eventuelt prøve å tune lyden litt med EQ i receiver eller øke output fra subwooferne noe. Ofte er det bass rundt 50Hz folk savner, så litt boost her kan være noe du liker.

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips. Skal prøve ut litt når kidsa er putta i laderen.
    Fant ut at den lokale plankepusheren hadde glemt bort Rockfon platene mine i bestillingen dems, så hvis jeg skal ha de før helga blir det nesten 1000 kroner i frakt :/

Får satse på at den større sofaen hjelper på litt.

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen for gode tips @LL

Fikk testet forslagene dine i går kveld med meget gode resultater
    Da gjenstår å få roet ned toppene med noe demping

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare slenge ut.
    Finnes det noen i nærheten av Drammen som har type Rockfon/Parafon liggende som de vil kvitte seg med?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,913
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g.org Vis post
    Takk igjen for gode tips @LL

Fikk testet forslagene dine i går kveld med meget gode resultater
    Da gjenstår å få roet ned toppene med noe demping
    Science to the rescue!

Bra du fikk ett resultat du er fornøyd med!

Husk at dersom du skal dempe i bassen, altså redusere etterklangstiden i bassen, må du ha tykkelse på dempematerialet. Skal du dempe mellomtone og høye frekvenser holder det gjerne med 7,5-10 cm. tykkelse + litt luft bak.

I et lite rom kan du ha så mye demping du vil i bassen. I et lite rom er det også viktigere å dempe førsterefleksjonspunktene fra HT enn i et stort rom.

11. Liker g.org har likt denne posten
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,195
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nesten like dimensjoner på mitt rom, 2.7, 3.8, 2.2 (b×d×h) og bass er definitivt et problem i små rom.
    Vel ikke bare bass, men lyd generelt :\

Det som har gjort utslag hos meg er og skvise så my plass som mulig fra side veggene og frontene og gå til anskaffelse av to subber.

Siste og mest effektive fulle jeg har gjort for trøkk har verdt og plombere begge portene på mine xtz 12.16.

Kan og ta med at jeg sitter med ca litt under 2meteren fra frontene, og baffelen på front rekken er omtrent en meter fra veggen, trengte 50cm luft fra bakenden på m6 side dem har porter bak.
    Nærmere ble kraftigere men også merkbart mer upresis bass.

Jeg gikk også til innkjøp av en Antimode 8033 sub-bass eq som står på Subwooferene og hjelper på og eq korrigere de verste resonanser men dette gjør ikke noe for kanselereende bølger. Min er sikkert ikke helt korrekt heller nå siden jeg ikke har kjørt kalibrering etter jeg plomberte portene, jeg bare liker lyden slik den er nå

Det er sikkert mil unna ideelt men er langt langt innafor hva jeg er for nøyd med.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tetta porten i Magnat subben bak sofaen og det funker meget bra.
    Til film funker det nå veldig bra, foruten rotete i toppen. Men det er der Rockfon/Parafon platene kommer in.
    Blir førsterefleksjoner på sideveggene, bak frontene og på bakveggen.
    Når det gjelder taket så er det synlige dragere, så der har jeg mulighet til å få endel luft bak absorbenter.

Bør vel også finne en måte å sette fast døra bedre på, da det høres ut som om den skal fly av
    Har vurdert Anti-mode selv. Får se hvordan rommet oppfører seg etter jeg får dempet litt.
    Selv om rommet er lite så får jeg litt hjelp av DXT diskanter i både fronter og bakhøyttalere.

Noe jeg kanskje kunne prøvd hvis jeg ikke blir fornøyd er å speilvende rommet. Døra in til rommet er foran, så plassering av fronter er litt låst.
    Det er også fantastisk digg å ha mulighet til å få bakhøyttalerne bak sofa og ikke ved siden av

Lignende tråder

1. Hjelp! Får nesten bedre lyd uten subwoofer?
    By RogerPettersen in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 11
    Siste melding: 05-26-2015, 08:20
  2. Lite trykk i Onkyo TX-NR3008
    By _LarZen_ in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 44
    Siste melding: 11-07-2011, 16:52
  3. Lite trykk/bass fra System Audio Mantra 60 med Pioner SC-LX73
    By Strando in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 04-02-2011, 23:38
  4. SVS PB10 ISD. For lite trykk!