Inntegning av kino i plantegning (Nybygg)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Red face Inntegning av kino i plantegning (Nybygg)

Hei,

Held på med arkitekt no for å lage oss hus. Blir det einaste huset vi skal bygge og her skal vi bu til vi skal på gamleheimen, så mykje må vere rett.
    Tenker å sette av eit rom i kjeller til heimekino. Men er litt usikker på form og størrelse. Sjå vedlagt førsteutkast til kjeller. (Kun førsteutkast altså)

Vurderer det avlange rommet på 20 kvm til kino. Men forma er kanskje ikkje heilt optimal? 2.6m takhøgde var vel tenkt, så då er vel det nok til å lage eit rom i rom når den tid kjem? Er inne på tanken å ha teknisk rom ved siden av kino og dermed kunne gøyme vekk all elektronikk der og så ha lerret på heile veggen med høgtalarar bakom.

Om nokon har tips til kva vi bør tenke på no på tegnestadiet så tar eg gjerne imot det! Blir ikkje snakk om bygging av kino no, men greit å ta eit bevisst valg i forhold til plassering, størrelse og form.

Takk for alle tips

Inntegning av kino i plantegning (Nybygg)-dsc_1485-jpg

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    15,115
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    19 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ser jo ut som en fint utgangspunkt for kinorom dette! Ligner på mitt rom som er ca 3,7x6,5m, der jeg kjører lydtransparent lerret på 3,3m med høyttalere bak.

Har også eget teknisk rom, men mitt ligger lenger unna som egentlig er en ulempe da diverse utstyr tenderer til å trenge en reboot i ny og ne.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for synspunkt. Syns vel rommet er litt smalt (3m) og langt. Vurderer der for å korte det inn litt i lengden. Tenker lerret på langveggen egentlig, men må sjå litt på avstand til lerret og størrelse på lettet osv...

Active PureHifi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lang å smal gjør piken gal

Sitat Opprinnelig postet av thamule Vis post
    Takk for synspunkt. Syns vel rommet er litt smalt (3m) og langt. Vurderer der for å korte det inn litt i lengden. Tenker lerret på langveggen egentlig, men må sjå litt på avstand til lerret og størrelse på lettet osv...
    har planlagt et langt å ikke so bredt kinorom selv i nye huset, passer perfekt til 2 rader med sitteplasser, baffelvegg forann med lydtransp lerret så bilde blir helt ut å alt skjult bak. har ikke fått tegnet opp kinoen i sketchup enda, men kan poste etterhvert om du er int

Inntegning av kino i plantegning (Nybygg)-kino-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    15,115
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    19 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av thamule Vis post
    ...lerret på langveggen høres ikke ut som noe veldig god idé i dette rommet, da sliter du med både sitteavstand, zoom fra projektoren og generelt utforming av rommet... Bør absolutt kjøre lerretet på kortsiden ja, og da er den uten tvil beste løsningen i et rom som dette en lydtransparent lerretsduk som du er inne på med høyttalerne skjult bak. Liten utfordring selvsagt dette med at vinduet står på den ene kortveggen, men har du type 30cm bak døra, evt. klarer å flytte døra litt slik at du har dette tilgjengelig kan du jo plassere lerretsveggen på den andre siden?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken løsning tenker du for gulvet i rom-i-rom?
    Hvis du ikke har tenkt dobbel fibergips eller annet tyngre i taket så klarer det seg med 48x148 takbjelker, men er det lengre spenn eller tyngre last kan det være greit å øke til 48x198 for å unngå sig på midten. Du sa du hadde 260 tilgjengelig. Hvis du skal ha flytende gulv så tenker jeg det minimum vil bygge 50mm, og de nye bjelkene ca 150, så da er du nede på 240. Så vil du i tillegg ha platekledningen i taket, dobbelt lag gips. Ca 25mm, da er du nede på 237 takhøyde. Og det er jo fremdeles fine ting. Går du da opp til 198 takbjelker så er du nede 232. Noe å tenke på

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masse gode bidrag her. Flott!

Ser eg bomma fullstendig med lerret på langvegg. Kortvegg it is!
    PureHifi: Kjempeflott å dele løsning

Ang romIrom så har eg ikkje tenkt meir enn at eg har lese her på forumet at det er lurt med tanke på lydisolering. Men finst det bedre alternativ så gjer vi heller det.
    Vi har endra litt på planløsning no, vurderer teknisk rom vegg i vegg, med dør frå kino inn til teknisk rom. Men har ikkje fått tilbakemelding frå arkitekt på dette. Kan vel bli problematisk med tanke på lydisolering kanskje. Ellers står vi heilt fritt i forhold til takhøgde og utforming. Vi legger alle premiss for planløysing sjølve då vi har arkitekt som syr det sammen for oss. Men budsjett er jo selvfølgelig ein faktor. Kva bør minimum takhøgde vere då? Er 237 i ferd med å bli lite? Arkitekt foreslo løydbøyler og at det hadde god effekt, men er ikkje heilt overbevisst. Vinduet trenger vi forresten ikkje sette inn. Vi kan ha lerret på den veggen!

Er forresten 3m breidde nok for å utnytte lengda på rommet? Elsker STOOOR skjerm!!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du kan legge til litt på bredden. Angående høyden så begynte jeg på litt i overkant av 270 og ender på 237,5.

Sent from my iPad using Tapatalk

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gjort litt meir research.
    120" lerret er ca 270m, 150" lerret er ca 330cm.

Det vil sei at om eg skal over 120" så bør eg gjere rommet breiare. Eg har lese at uparallelle vegger er bra for lyden. Ved å gjere vegg mellom kino og gjesterom litt skrå, slik at veggen med glaset blir 3,5m, så kan eg ha 150" lerret på den veggen. (Kan også flytte heile veggen litt, men då må eg flytte inngangsdør og trapp for å gjere gjesterommet litt større) Eg kan henge lerret opp litt skeivt på veggen for å få "amfi"-følelsen med 2 vegger som skrår ut frå lerret

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    15,115
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    19 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ..."amfi"-følelse ved å skråstille lerretet vil jeg nok fraråde deg å teste, men 3,5m bredde på rommet er nok smart.

Når det gjelder lydisolasjon er rom-i-rom eneste teknikk som faktisk gir deg en tilstrekkelig effekt. Legger du bare flytende gulv og dobbel gips, f.eks., vil svært mye støy fraktes ut av rommet. Rom-i-rom kan du lage på mange måter, lydbøyler, flytende gulv og avkoblede vegger er en fin løsning, selv har jeg brukt studiometoden som består i U-boats gummiavkoblere på gulv og gummi / stål lydclips på vegg og tak. Fordelen med gummien er bl.a. at den "bruker" platene i veggen / taket / gulvet til å fjerne vibrasjonsstøy. Fibergips er også en lur løsning, skrufaste og 2x lydisolerende effekt sammenlignet med vanlig gips. Et dempelim mellom (fiber)gipslagene er også noe du kan vurdere, dette kobler av ytterligere og på samme måte som den mer mekaniske gummiavkoblingen fra clips og U-boats fjernes fibrasjonsenergi gjennom "guffa".

Til slutt; ventilasjon er ekstremt viktig. Selv bruker jeg 2stk Ø110 rør ut og inn, og det gir greit med luft med ikke tilstrekkelig kjøling. Til oppvarming har jeg også vannbåren varme, men den her jeg aldri hatt bruk for. Det jeg ser jeg trenger selv er en varmepumpe jeg kan sette på invers for kjøling, blir ekstremt varmt med 3-4-5 folk sittende og set på film over tid i rommet mitt på ca. 22kvm, til tross for svært effektiv ventilering.

Lykke til!

Lignende tråder

1. Tips til nybygg, Garasje loft kino
    By dwdbard in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 21
    Siste melding: 05-18-2010, 14:25
  2. Lysstyring i nybygg. (KNX)
    By Meisel in forum AV-automatisering og distribusjon i hjemmet
    Svar: 8
    Siste melding: 05-08-2010, 19:06
  3. Hjemmekino i kjeller (nybygg)
    By anders260 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering