Nybygg - hvilke kurser, sikring osv til hjemmekinoen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate vetting sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nybygg - hvilke kurser, sikring osv til hjemmekinoen

Jeg holder på å bygger nytt hus. Er det noe spesielt som er lurt og gjøre med tanke på strøm til hjemmekinoen. Tenker på kurser, amp og lignende. Holder det med 1 stk 16A kurs?

Anlegget vil bestå av 7.2.2, med blant annet 2 subber på 1700w hver, 200w til fronter og center, og 150w til resten.
    Øystein

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du nå står helt fritt til å gjøre det du ønsker, er ekstrakostnaden med å dra flere rør fra sikringsskap / teknisk rom til hjemmekino ubetydelig i det store og det hele.
    1 16A kurs holder for de fleste, men jeg ville lagt opp 2 kurser for å ha litt å gå på. Kanskje må du inn med en form for varmeovn, varmekabler eller lignende (før eller senere).
    Du trenger forsåvidt ikke koble opp selve kursen, så lenge det legges rør som er klargjort for dette.
    Tomme rør kan også brukes til andre ting du måtte finne på å installere i fremtiden, så legg gjerne 3-4 inn til rommet for å være sikker.

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig fra striky.
    rør koster ingenting og blir ikke i veien for noe:
    1 16a til utstyr,
    1 16a til gulv.
    1 16a til varmepumpe.
    1 16a til det du vil trenger og vanlig stikk kontakt i rommet (ikke utstyr).
    1 10a (eller16a da) til lys og automat.
    1 rør til nettverk.

man har aldri for mye rør
    HiFi: Lyngdorf Tdai 2200 RP A/D, SDA 2175. Fosgate Signature phono stage. Pro-Ject Xtention 10 evo. Lyngdorf CD-1. Sonos (flere) Lyngdorf BW-1. B&W CM8. Van den hul kabler.
    Home cinema Under construction 23m2: Receiver yamaha RX-A3060 + RX-V673,PANASONIC DMP-UB900 4K UHD BLURAY, Jamo d500 7.2.4. Projektor Epson TW7300. Lydtransparent lerret 300 dreamscreen V5.

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbel post
    HiFi: Lyngdorf Tdai 2200 RP A/D, SDA 2175. Fosgate Signature phono stage. Pro-Ject Xtention 10 evo. Lyngdorf CD-1. Sonos (flere) Lyngdorf BW-1. B&W CM8. Van den hul kabler.
    Home cinema Under construction 23m2: Receiver yamaha RX-A3060 + RX-V673,PANASONIC DMP-UB900 4K UHD BLURAY, Jamo d500 7.2.4. Projektor Epson TW7300. Lydtransparent lerret 300 dreamscreen V5.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flay Vis post
    Riktig fra striky.
    rør koster ingenting og blir ikke i veien for noe:
    1 16a til utstyr,
    1 16a til gulv.
    1 16a til varmepumpe.
    1 16a til det du vil trenger og vanlig stikk kontakt i rommet (ikke utstyr).
    1 10a (eller16a da) til lys og automat.
    1 rør til nettverk.

man har aldri for mye rør

Absolutt enig i dette forslaget! Man får aldri nok rør fra sikringsskap til kino, det er veldig greit å ha nok å gå på. Egne kurser til (Led)lys og varme er viktig, også til evt varmepumpe. Ellers er vel de nye sikringene på 15A og ikke 16, så vidt jeg vet.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate vetting sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Kan presisere at dette blir en kombinert hjemmekino og loftstue. Ikke en dedikert kino.

Nå er det vannbåren varme i hele huset, så den går på egen kurs. Har derfor ikke tenkt å ha varmepumpe, det eneste er at jeg ikke har kjøling. Sånn sett hadde det vært greit med en aircondition istedenfor varmepumpe, men det er ikke planlagt på dette tidspunkt. Så om jeg legger opp:

1 16a til anlegg
    1 16a til lys og stikk (blir 6 spotter i tak, samt noen lys på bord etc som får strøm via stikkontakt.

og rør i tilfelle jeg trenger en 16a kurs til.

Rør til nettverk og tv blir det selvfølgelig lagt. Har gjort klar til fiber inn til huset, men siden jeg bor på landet har ikke fiber kommet til riktig enda.
    Øystein

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høres bra ut dette, og hvis du har god ventilasjon er ikke AC nødvendig

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,867
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Flay Vis post
    høres bra ut dette, og hvis du har god ventilasjon er ikke AC nødvendig
    ...da skal du ha fryktelig god ventilasjon gitt, skal enorme mengder luft til for å justere temperaturen i et rom fullt av varmegenererende folk... Selv har jeg 2stk Ø110 ut og inn med kraftig industristandard ventilasjonssystem og selv på max guffe klarer jeg ikke skifte nok luft når det er 5-6 folk på film - selv vinterstid. Nå har jeg et svært godt isolert rom-i-rom, men selv må jeg med tider og stunder investere i en varmepumpe for å kunne justere temp.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,978
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Lygren sier, det er veldig viktg med god nok kapasitet på friskluft. Folk underdimensjonerer veldig ofte dette utstyret, ofte så er det faktisk også helt utelatt. Det angrer man på når rommet har blitt tatt i bruk, og da gjerne av en hel gjeng som sitter der og svetter i klam og dårlig luft.
    Her er en tråd som gir litt tips om dette temaet: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post2039261
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Lignende tråder

1. 1 eller 2 16amp kurser ?
    By Stage in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 5
    Siste melding: 10-22-2010, 21:53
  2. Hvilke filmer viser dere når dere skal vise frem hjemmekinoen?
    By øystein in forum HD filmer (Blu-ray, streaming)
    Svar: 14
    Siste melding: 08-12-2010, 13:59
  3. Kurser, sikringer og power!
    By Alex S in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 29
    Siste melding: 01-17-2009, 04:05
  4. Hvilke krav ved oppgradering til 20A sikring?
    By Labbetuss in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 4
    Siste melding: 09-29-2008, 19:30
  5. Hvilke planer har dere for hjemmekinoen i 2004?
    By Tiger in forum Generell chitchat
    Svar: 83
    Siste melding: 06-12-2004, 19:04

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •