Førstegangs hjemmekino, ønsker hjelp og tips!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2016
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Førstegangs hjemmekino, ønsker hjelp og tips!

Hei,

Jeg ønsker å bygge et hjemmekino rom.
    Det er ufattelig mye å lære og velding interessant. Det er selve konstruksjonen av rommet, lyden, prosjektor med mye mer.
    Jeg tenkte konstruksjonen av rommet var viktigst. Selve prosjektoren og lyden kan jo diskuteres senere

Det er noen ønsker jeg har.
    - Skal hovedsaklig brukes til Hjemmekino, PC, spillkonsoll. (Benytter gaming laptop) og vil nok bare plassere evt. et lite bord eller sitte på soffan med pcen.
    - Så prisgunstig som mulig, uten at det skal gå mye utover lyd og bilde.
    - Kunne tenke med 7.1 (såklart størrelsen på rommet spiller inn)

Men det som er viktigst for meg er egentlig å lære litt om konstruksjon. Jeg har lest endel og fått MYE ulik info.
    Kan noen enkelt forklare meg hvordan man setter opp et rom på en god, effektiv, lydisolerende, lydabsorberende måte og alikevel økonomisk.

La oss ta et eksempel. Rommet er 5x4x2.4.

Veggene(Mur)
    Første lag mot mur blir Trinnlydplate, lekter så ut og isolerer med glava. etterfulgt av ett gipsplate lag. Hva skal evt. utenpå gipsplaten?
    Er dette en effektiv og grei måte og lydisolere og unngå gjenklang av lyd?

Gulv(Betong)
    Hvordan bør gulvet bygges opp? Holder det bare med teppe?

Tak
    Trinnlydplater, Lydbøyle, Glava og deretter ett lag gips? Noe gipsen skal bekledes med?

Er dette altfor simpelt?
    Evt tips mottas med STOR takk!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,868
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...det første som kanskje er greit å få oppklart her er at du ikke behandler gjenklang av lyd under selve grunnkonstruksjonen. Akustisk behandling er et relativt avansert tema, men poenget er i korte trekk å balansere mellom demping og refleksjon på et effektivt vis, da gjerne ved bruk av absorbenter der lyden reflekteres først i rommet (førsterefleksjon) og eventuelt diffusorer rundt lytteposisjon om budsjettet tillater dette. Absorbsjonsplater kan du enkelt lage selv ved bruk av standard byggevarer, f.eks. Rockwool eller Rockfon akustikkplater. Diffusorer kan du også lage selv, bruk QRdude.exe (søk på Google), kapp staver og lim i vei! Diffusjonsplater kan du selvsagt også kjøpe som ferdigvarer, men da koster de en hel del. Poenget med diffusjon er å behandle refleksjonene uten å ta for mye av lydenergien. Etter mitt syn er det bedre med litt flutterekko rundt der du sitter enn bruk av absorbenter utover førsterefleksjon om budsjettet ikke tillater diffusorer i første omgang, dette for å unngå at rommet oppleves som flatt og udynamisk.

Når det gjelder selve grunnkonstruksjonen er det mest optimale et totalt avkoblet rom; altså et rom-i-rom. Dette krever i så fall også en lyddør samt egen ventilasjon. Løsningen du skisserer funker sikkert greit den også, men gulvet er det nok lurt å også koble av ved enten bruk av trinnlydsplater eller andre metoder som bidrar til avkobling.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,979
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pota Vis post
    Hei,

Jeg ønsker å bygge et hjemmekino rom.
    Det er ufattelig mye å lære og velding interessant. Det er selve konstruksjonen av rommet, lyden, prosjektor med mye mer.
    Jeg tenkte konstruksjonen av rommet var viktigst. Selve prosjektoren og lyden kan jo diskuteres senere

Det er noen ønsker jeg har.
    - Skal hovedsaklig brukes til Hjemmekino, PC, spillkonsoll. (Benytter gaming laptop) og vil nok bare plassere evt. et lite bord eller sitte på soffan med pcen.
    - Så prisgunstig som mulig, uten at det skal gå mye utover lyd og bilde.
    - Kunne tenke med 7.1 (såklart størrelsen på rommet spiller inn)

Men det som er viktigst for meg er egentlig å lære litt om konstruksjon. Jeg har lest endel og fått MYE ulik info.
    Kan noen enkelt forklare meg hvordan man setter opp et rom på en god, effektiv, lydisolerende, lydabsorberende måte og alikevel økonomisk.

La oss ta et eksempel. Rommet er 5x4x2.4.

Veggene(Mur)
    Første lag mot mur blir Trinnlydplate, lekter så ut og isolerer med glava. etterfulgt av ett gipsplate lag. Hva skal evt. utenpå gipsplaten?
    Er dette en effektiv og grei måte og lydisolere og unngå gjenklang av lyd?
    Hei og velkommen til AVForum! Ligger dette rommet under bakken? I så fall må du sjekke om rommet er helt tørt på veggene før du begynner å kle inn veggene. Rommet er såpass stor at jeg ville ha vurdert å bygge rom-i-rom løsning her, slik at lydisolerngen blir optimal hvis det er ønsket.
    Utenpå gipsplatene ville jeg ha satt opp ferdigmalte veggplater, for eks huntonit eller MDF. Evt kjøpe disse umalte og male selv. Utenpå dette igjen kan du sette opp tiltak i rommet for å dempe førsterefleksjon, evt med diffusorplater i bakkant av rommet.

Gulv(Betong)
    Hvordan bør gulvet bygges opp? Holder det bare med teppe?
    Ser at du har valgt trinnlydplater til både vegg og tak. Jeg ville ha gjort det litt annerledes, og brukt gulvspon på vegger, med gips evt huntonit og MDF utenpå. Da blir veggen mer solid, og du kan henge opp tunge ting, for eks rammer til akustikkprodukter. Lyddemping blir også bra slik, spesielt hvis du velger rom-i-rom løsning.
    På gulvet ville jeg ha brukt diffusjonstett plast nederst mot mur, fulgt av trinnlydplater, med gulvspon over dette. Teppe er det beste som avslutning.

Tak
    Trinnlydplater, Lydbøyle, Glava og deretter ett lag gips? Noe gipsen skal bekledes med?
    Rom-i rom bjelker, som hviler på egne vegger i samme konstruksjon, er best. Hvi ikke dette går må du gå for lydbøyler, rammeverk og to lag gips. Det blir også bra, men regn med at bass under ca 100 Hz vil forplante seg gjennom taket uansett. Har du betong i taket er det en stor fordel med tanke på lydgjennomtrenging oppover, da er det absolutt en fordel også med rom-i-rom.

Er dette altfor simpelt?
    Evt tips mottas med STOR takk!
    Lykke til, håper ikke mine råd høres for kompliserte ut, det er bare å spørre igjen!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Lignende tråder

1. Ønsker tips og innspill til hjemmekino/kjellerstue
    By AlexKnutsen in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 6
    Siste melding: 01-26-2015, 23:26
  2. Bygger nytt - ønsker tips og råd til liten hjemmekino
    By htide in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 0
    Siste melding: 03-15-2011, 09:47
  3. Førstegangs stereo. Tips til meg?
    By vang1 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 31
    Siste melding: 01-03-2009, 09:50
  4. Førstegangs kjøper av hjemmekino.....
    By The President in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 4
    Siste melding: 12-23-2004, 05:30
  5. Planlegger hjemmekino, ønsker tips.
    By tobben in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 17
    Siste melding: 07-18-2004, 17:23

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg