ventilasjon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: ventilasjon

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ventilasjon

Hvor mange ganger skal luft fornyet per time i kinoen ?
    HiFi: Lyngdorf Tdai 2200 RP A/D, SDA 2175. Fosgate Signature phono stage. Pro-Ject Xtention 10 evo. Lyngdorf CD-1. Sonos (flere) Lyngdorf BW-1. B&W CM8. Van den hul kabler.
    Home cinema Under construction 23m2: Receiver yamaha RX-A3060 + RX-V673,PANASONIC DMP-UB900 4K UHD BLURAY, Jamo d500 7.2.4. Projektor Epson TW7300. Lydtransparent lerret 300 dreamscreen V5.

Newcomer runnis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner du 25 m³/h per person + 7 m³/h per m² er du nært krav for næringsbygg. Kravene for boenhet er lavere; 0,5 luftskiftinger per time (1,2 m³ pr. time pr. m²).

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk runnis, hadde forventet mer en det
    HiFi: Lyngdorf Tdai 2200 RP A/D, SDA 2175. Fosgate Signature phono stage. Pro-Ject Xtention 10 evo. Lyngdorf CD-1. Sonos (flere) Lyngdorf BW-1. B&W CM8. Van den hul kabler.
    Home cinema Under construction 23m2: Receiver yamaha RX-A3060 + RX-V673,PANASONIC DMP-UB900 4K UHD BLURAY, Jamo d500 7.2.4. Projektor Epson TW7300. Lydtransparent lerret 300 dreamscreen V5.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,933
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flay Vis post
    Hvor mange ganger skal luft fornyet per time i kinoen ?
    Jeg har forsøkt en del forskjellige vifteløsninger, og endte opp med en kraftig boksvifte (innebygd i eget kabinett), som skifter ut ca 300-400 kubikkmeter i timen. Det er passelig dimensjon for et rom slik det jeg har på litt over 30 kvadratmeter, sju stoler og projektor påslått. Har man i tillegg for eks forsterkere og andre ting som varmer opp rommet med en kilowatt eller mer bør man også tenke på en varmepumpemodul for kjøling. På varme dager kjører jeg vifta nesten på fullt med mange i kinoen, på kaldere dager holder det med 20 % effekt, eller rundt det.

Poenget er altså:

-det kommer an på størrelsen av kinoen
    -hvor mange som skal oppholde seg der
    -hvor mye utstyr som står på/hvor mange watt som varmer opp rommet

Bruk flere innsugsventiler og avsugsventiler, det forhidrer støy med vifta på fullt og man unngår trekk.
    Overdimensjoner, folk monterer som regel for lite kapasitet på vifteløsninger!!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,933
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er link til hovedvifte (til kinoen) som jeg bruker i tilfelle det er interessant:
    https://www.systemair.com/no/Norge/P...kanalv.o125mm/

For komponentskap og teknisk rom bruker jeg andre vifteløsninger i tillegg til aircondition.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Hunsbedt

Ja, rommet er 23m2, det er 6 seter men ikke usansynlig at det kan av og til være mer en 10 barn som vil se på film

Det jeg hadde tenkt å gjøre er å ha 2 innsugsventiler som vil komme bakk projektøren, frisk luft vil da bli blåst i rommet via projektøren viftene.
    Avsugsventiler vil finne plass på endre side av rommet over lerret. Min plan var å installere en vifte utvendig, som har en luftmengde opp til 380m3/time, med trinnløs regulator.

Du snakke om AC, finnes det små AC til tekniskrom (bod). eller må man bruker de venlig stor og bråkete varmepumpe ?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kom ikke godt nok frem at jeg anbefaler at man legger seg mot næringsbygg. Med eksemplet til Hunsbedt med en kino på ca. 30 kvm og 7 stoler havner vi på 380-390 m3/h noe som stemmer godt med den viften han har når den går på fullt (noe som bør unngås pga støy).
    Antall ventiler er et godt poeng, og lydfeller er et must. Man må også tenke på temperaturen på luften man skal tilføre. Er rørene uisolerte på varm side av rommet bør det ikke kjøres kjøligere luft enn 15'C for å unngå kondensering. På bakgrunn av dette bør det ikke påregnes noen spesiell kjøleeffekt ved friskluftstilførsel. På 380 m3/h oppnår man en kjøleeffekt på ca. 800 W med en antatt romtemperatur på 22'C. Strategisk plasserte avtrekksventiler, som over projektor og forsterker er en fordel.

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    800w i kjøleeffekt, betyr så mye som 800kg banana i kjøleeffekt for meg
    tror du 380m3/h er nok for min kino av 23m2.
    og ja en avsugsventil vil finne plass rett over receiveren i keknisk "rom".

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flay Vis post
    800w i kjøleeffekt, betyr så mye som 800kg banana i kjøleeffekt for meg
    tror du 380m3/h er nok for min kino av 23m2.
    og ja en avsugsventil vil finne plass rett over receiveren i keknisk "rom".

Hehe, poenget er at skal du kjøle må det hovedsaklig gjøres via AC. Ventilasjon er til for å sikre frisk luft på bakgrunn av bl.a. CO2-nivå. Fordelen med varmepumpe er jo at du kan benytte den som oppvarming på vinteren, men dette er jo kun hensiktsmessig i selve kinoen. Jeg forstår det slik at du har dedikert teknisk rom, og her blir det vel litt overkill med varmepumpe. Det finnes mobile kjøleenheter på 2-4 kW, men disse tar plass og bråker mye. Det burde være tilstrekkelig med en avtrekksventil på teknisk rom, bare pass på at rommet ikke er tett slik at friskluft kan slippe inn.

380 m3/h er absolutt nok for luftutskifting ift. CO2 og vil gi en god følelse av friskluft (og "kjøle" noe som nevnt), men du må ha flere ventiler som Hunsbedt sier for å begrense støy. Vifter på fullt pådrag bråker. Jeg har to kanalvifter som klarer 450 m3/h hver på fullt pådrag, men med to ø125 tilluftsventiler og en ø125 avtrekk støyer det for mye til at jeg ville kjørt det sånn ved filmfremvisning.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,933
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vifta jeg bruker fra Systemair bråker ikke så mye man skulle tro. Vifta sitter i et eget lyddempet skap over komponentskapet, og har overdimensjonerte kanaler som er lyddempet og også isolerte. På innsugssiden er det to store ventiler, beregnet for dette. På avsugssiden er det to ventiler, og også to rør som også går fra over/ved siden av projektor, for å fange overskuddsvarme fra denne. Jeg har en relativt stille projektor (ca 22 dB), denne høres utrolig mye bedre enn luftstøy fra ventilasjonen. Synes støyen er akseptabel, spesielt med tanke på kapasiteten når anlegget går på fullt.

Jeg bruker forøvrig en mobil kjøleenhet som er plassert på loft over teknisk rom. Der blåser den ned 16 grader kald og avfuktet luft til teknisk rom på dager der utetemp er over 18 grader. Da holdes temperaturen nede på teknisk rom. Støy fra dette aggregatet når ikke inn i kinoen. Hver av de fem forsterkerne jeg bruker avgir 1-3 Ampere kontinuerlig, i tillegg kommer resten av utstyr, stor server, kraftig UPS osv, så her er kjølebehovet større. Seks vifter sørger for å skyve luft ut gjennom komponentskap og teknisk rom, kapasiteten ligger vel på ca 500 kubikkmeter i timen (ca 7 kvadratmeter stort rom inkludert skap til komponenter). Det har blitt brukt mye tid på å finne passende store vifteløsninger uten at kostnadene har steget i været. Lurte en stund på å dimensjonere balansert ventilasjon også for kinoen, har dette i huset. Jeg turte ikke dette på grunn av frykt for støy/lyd fra kinoen som kunne ha forplantet seg via rørene inn i huset. I dag tror jeg den frykten var ubegrunnet, med mine løsninger har støy via kanalene blitt så godt som eliminert. Det hadde antakelig også kostet mer, men varmegevinsten på vinteren hadde jo vært bra!
    Sist endret av Hunsbedt; 09-28-2016 kl 21:18

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk og takk, Jeg vil ikke ikke sier at min teknisk rom er et rom, med sine litt over 2m2, men det er ikke så mye som skal der så det skal være nok luft for 1 receiver (sansynglivis Onkyo TX-RZ3100), 1 Bluray spiller (Oppo UDP-203), og 1 apple TV.

Jeg vil ha AC, men de er så stor og bråkete, noe dere vil ambefalle ?

Lignende tråder

1. Ventilasjon
    By rocko in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 5
    Siste melding: 01-25-2013, 23:23
  2. Ventilasjon
    By Matt in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 4
    Siste melding: 10-27-2012, 13:43
  3. Ventilasjon
    By bergli in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 33