Iby bygger hjemmekino - Side 5
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 131
    Ser veldig bra ut dette her! GTC77 egner seg jo for øvrig veldig godt bak lerretet da, har selv GTC88 bak min duk og er veldig godt fornøyd. Du får jo en fin spredning av høyttalerne bak lerretet i LCR config ettersom du tross alt har en såpass stor duk; hvilken bredde er det du har forresten? Ellers synes jeg jo frontveggen ble veldig fin, er jo absolutt en fordel å kunne kjøre ett enkelt stykke molton fremfor å dele opp i plater selv om det er litt mer jobb.

Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Ser veldig bra ut dette her! GTC77 egner seg jo for øvrig veldig godt bak lerretet da, har selv GTC88 bak min duk og er veldig godt fornøyd. Du får jo en fin spredning av høyttalerne bak lerretet i LCR config ettersom du tross alt har en såpass stor duk; hvilken bredde er det du har forresten? Ellers synes jeg jo frontveggen ble veldig fin, er jo absolutt en fordel å kunne kjøre ett enkelt stykke molton fremfor å dele opp i plater selv om det er litt mer jobb.
    Takk for det.
    Ca 350 total bredde. Skjermen er 300 inkl ramme.

Kommer nok til å gjøre noe med frontrekka etterhvert. Scansonicene passer ikkje helt inn lengre :-) vurderer litt mer GTC og plassere det bak skjermen, evt oppå sub'ene.

Arendal Monitor virker også interessant.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
    Parasound Halo A51 - Parasound Halo P7 - Adam Audio GTC 77 - Ken Kreisel DXD 12012 DUO - Oppo 105D - JVC DLA X500 - Parasound ZDAC - SONOS

Fikk etterhvert liv i sub'ene også. Disse kjøpte eg fra L-sound i Arendal da eg bodde i Texas. Der var tomt på lageret i USA :-)

Å gjøre de om fra 120 til 240v innebar litt "enkel" lodding. Ett godt stykke utenfor min komfortsone, men nå virker de iallefall.

Kjørte en ny runde med Dirac Live og det begynner å låte veldig bra nå synes eg.

Scansonicene er noe malplassert synes eg, og siden det er uaktuelt å ha de i stuen så kommer eg trolig til å selge disse for å kjøpe ett par til med GTC 77 eller 88 som plasseres oppå Sub'ene.

Evt Arendal Monitor.....

Parasound Halo A51 - Parasound Halo P7 - Adam Audio GTC 77 - Ken Kreisel DXD 12012 DUO - Oppo 105D - JVC DLA X500 - Parasound ZDAC - SONOS

Sitat Opprinnelig postet av Iby Vis post
    Måtte se hvordan det ble med med lerretet oppe. Det blir iallefall stort nok.

Litt bekymret for at fronthøyttalerene får lite plass og kommer for nære veggene. Får se hvordan eg gjør det, og prøve meg litt frem.

Mulig det beste blir å plassere alt bak lerretet, men har ett par Scansonic MB 3.5 som er tenkt plassert i dette rommet...

Får se om det blir litt kobling og testing mot slutten av helgen.

Hei, takk for at du deler!

Jeg står i den situasjon at når nybygget står ferdig om et drøyt år så får jeg mitt eget rom i kjelleren til disposisjon. Et par spørsmål, håper ikke de er "for dumme" men jeg er altså nybegynner på slikt:

1) Hvor bredt og langt blir rommet?
    2) På det bildet vi ser, hvor stort er lerretet?
    3) Hvor mange cm på hver side har du igjen?
    4) Til sist, kan noen forklare meg litt om det du har gjort med frontveggen. Har dette mye å si for lydopplevelsen i rommet? Jeg har lest en gang for mange år siden om "Live End - Dead End" lytterom. ("LEDE") Er det dette du forsøker å få til?
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Sitat Opprinnelig postet av HilRam Vis post
    Hei, takk for at du deler!

Jeg står i den situasjon at når nybygget står ferdig om et drøyt år så får jeg mitt eget rom i kjelleren til disposisjon. Et par spørsmål, håper ikke de er "for dumme" men jeg er altså nybegynner på slikt:

1) Hvor bredt og langt blir rommet?
    2) På det bildet vi ser, hvor stort er lerretet?
    3) Hvor mange cm på hver side har du igjen?
    4) Til sist, kan noen forklare meg litt om det du har gjort med frontveggen. Har dette mye å si for lydopplevelsen i rommet? Jeg har lest en gang for mange år siden om "Live End - Dead End" lytterom. ("LEDE") Er det dette du forsøker å få til?
    1 - Rommet er ca 350 x 600.
    2 - lerreter er ca 120" diagonalt. 3m bredde med ramme.
    3 - Ca 25 cm igjen på hver side.
    4 - Har ikkje noen vitenskapelig begrunnelse for dette tiltaket. Men mener å ha lest i flere andre tråder at det er lurt å dempe frontveggen og gjerne med litt skikkelig dybde på dempingen. Eg har 30 cm dybde med rockwool og litt luft mot bakveggen. Rommet låter bra, men eg har ikkje testa uten akustikktiltak. Har heller ikkje gjort noen målinger enda.

Jeg har også hegt opp noen akustikkpaneler på sideveggene, og bassfeller i hjørnene bak. Mulig eg må få opp noe diffusjon i taket, får se.
    Det er ikkje ett forsøk på Live End Dead End.

Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Blir subbene stående som på bildet i post 80 eller kommer du til å flytte dem til der de spiller best i rommet?

Sitat Opprinnelig postet av kane7 Vis post
    Blir subbene stående som på bildet i post 80 eller kommer du til å flytte dem til der de spiller best i rommet?
    Har faktisk flytta de litt nærmere veggen. Tok bort fronthøyttalerene som er avbildet i post 80 og satte to GTC77 som eg hadde bak i rommet oppå subbene.

Blir nok stående omtrent der de er. Det spiller bra, og eg har begrenset med alternative plasseringer.

Du har hatt bra med flaks da hvis bassen sitter som den skal med såpass tilfeldig plassering av subbene. Jeg prøvde det hos fruen og endte opp med best bass i gangen.
    Nå står de på hver side av sofaen, midt på langveggene og bassen fyller rommet.

Det jeg mener er at det er kanskje litt dumt å ikke maksimere lydopplevelsen i et rom som er dedikert til det, av estetiske grunner...

Forøvrig har jeg fulgt tråden fra starten og har plukket opp en masse tips.
    Gratulerer med en flott kino

Gjorde litt om på frontrekka. Tok bort Scansonicene og satte to GTC 77 oppå subbene. Disse var tidligere surround back.

Syns dette fungerte vel så godt.

Eg er godt fornøyd med Adam, men skal få sjekker ut Arendal Monitor.

Når det gjelder surround og surround back så synes eg Adamene blir litt i overkant massive. Skulle gjerne hatt noe eg kunne feste til veggen og ikkje var dypere enn 15 - 20 cm. Hos meg står GTC 77 på gulvet nå og tar veldig mye plass.

Dirac var heftige saker. Forskjellen før og etter var påfallende. Strammere bass, og mye ryddigere og klare lydbilde.

Eg har ingen måling til å bekrefte kurven etter korrigering. Denne er kalkulert i Dirac softwaren. Bruker en Umik-1 til kalibreringen.

Fronter

Subwoofer

Sitat Opprinnelig postet av kane7 Vis post
    Du har hatt bra med flaks da hvis bassen sitter som den skal med såpass tilfeldig plassering av subbene. Jeg prøvde det hos fruen og endte opp med best bass i gangen.
    Nå står de på hver side av sofaen, midt på langveggene og bassen fyller rommet.

Det jeg mener er at det er kanskje litt dumt å ikke maksimere lydopplevelsen i et rom som er dedikert til det, av estetiske grunner...

Forøvrig har jeg fulgt tråden fra starten og har plukket opp en masse tips.
    Gratulerer med en flott kino
    Takk for det. Poengene dine er duly noted :-) om eg plassere de ved sofaen vil de blokkere adkomst til bakveggen hvor anlegget står.

Fikk montert projektoeren i taket. Samtidig foretok eg en justering av møbelet. Ble ryddigere syns eg. Selv om der er mye rot rundt i rommet enda...

Kjøpte et Chief takfeste med takplate og den korteste søylen. Syns det var dyrt, men var raskt levert og skikkelig solide saker.

Takfestet sitter med fire skruer fermacellplatene.

Var selv skeptisk til dette og måtte teste.

Når nesten ett tiendedels tonn hang etter to skruer i "testplata" konkluderte eg med att metoden mest sannsynlig var sikker.

I dag fikk eg montert to GIK Monstertraps på bakveggen og kobla opp VPI'en, det siste var utvilsomt en stor milepæl.

Det meste av platene er fremdeles i esker etter returen fra USA, men fikk noen Pink Floyd Remastered fra min kjære kone til jul, så Animals var første ut.

Trivelig kveld.

Fikk snekkra sammen litt mer hyller i helgen.

Hyllene er laga i Vanøtt heltre og sort melmalin.

Laga disse i fjor da eg bidde i Texas. Lett tilgang på materialer.

Med "dempeplatformer i samme design og materiale.

Fremdeles litt rot, men det kommer seg.

Har tatt en beslutning på å endre frontveggen. Må få høyttalerene bak lerretet.

Og så lurer eg på om eg skulle prøvd disse...

Arendal 1723 Monitor.

Hmmmm...

Iby bygger hjemmekino

Det er de samme jeg antakelig kommer til å satse på. Låter veldig bra i mine ører [emoji4]

Sitat Opprinnelig postet av Stratosen Vis post
    Det er de samme jeg antakelig kommer til å satse på. Låter veldig bra i mine ører [emoji4]
    Hva har du nå?

Kan varmt anbefale AS
    ELEKTRONIKK : Marantz AV7704 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , SonyUBP-X8000 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV 4K.

Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Kan varmt anbefale AS
    Støtter denne!!

Iby bygger hjemmekino

Sitat Opprinnelig postet av Iby Vis post
    Hva har du nå?

I min nåværende mikroskopiske hjemmekino har jeg ganske små Klipsch. Etter hvert skal jeg bygge en litt større hjemmekino på rundt 25kvm, og da vil jeg gradvis oppgradere utstyret også.

Montert Lyddør. 40db daloc.

Dette var solide greier. Over 60kg...

Solid innpakning også..

Doble pakninger

Har litt igjen før det er helt tett, skal dytte litt rockwool rundt karmen og fore ut på utsiden, på innsiden har eg fuga slik at der ble helt tett. Listing gjenstår.

Denne ble montert på "gamlemåten" med kiler og vanlige skruer.
    vanligvis bruker eg Essve karmskruer for å gjøre jobben enklere, men da må man borre en del hull i karmen (12 -14mm husker ikkje) og det tenker eg kanskje ikkje er så lurt i en så solid karm der lyddemping er såpass viktig.

Solid dør for å si det mildt!

Samme dør som jeg bruker dette, veldig fornøyd med den selv også, tror neppe denne demper noe mindre mange 45dB ratede dører fra andre produsenter...

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Lignende tråder

1. Jarlaxle bygger hjemmekino
    By Jarlaxle in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 29
    Siste melding: 10-27-2015, 14:02
  2. Bygger hus med rom for hjemmekino
    By Ranger1 in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 07-03-2014, 23:45
  3. Masimo Bygger Hjemmekino
    By masimo in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering