Iby bygger hjemmekino - Side 3
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 131
    Ukens oppdatering er ikkje den mest spennende.

Mer sparkling, pussing og gipsplater. Fikk sparkla skjøtene på fermacell platene i løpet av ett par kvelder i uken, samt rydda unna litt av det som tok opp gulvplassen.

Så var det igang med Festool Planex igjen. Det er en super maskin, men det er tungt å jobbe i taket, mulig eg må få hjem en av de der selene, da går nok takpussingen som en drøm.

Taket kommer på plass. Har hjelp av en enkel og billig plateheis. Funker helt greit.
    Det er greenglue mellom platelagene i taket også.

Så da var tak og vegger på plass i kinoen.

I morgen skal eg prøve å få på plass de siste gipsplatene i kjellerstuen.

Neste helg begynner eg etter planen på ventilasjonssystemet. Skal kjøre balansert i hele kjelleren og har gått for ett system med flex rør. Dette systemet skal ta seg av kino, kjellerstue, en bod og ett vaskerom.

Mer on dette neste uke.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
    Parasound Halo A51 - Parasound Halo P7 - Adam Audio GTC 77 - Ken Kreisel DXD 12012 DUO - Oppo 105D - JVC DLA X500 - Parasound ZDAC - SONOS

Kjerneboring til ventilasjonssystemet.

Parasound Halo A51 - Parasound Halo P7 - Adam Audio GTC 77 - Ken Kreisel DXD 12012 DUO - Oppo 105D - JVC DLA X500 - Parasound ZDAC - SONOS

Ventilasjonsanlegget.

Dette er en noe utradisjonell løsning. Endte opp med dette da eg var på utkikk etter et Nilan aggregat, og kom i kontakt med en leverandør i Danmark. Det er ett såkalt flex-system, der aggregatet kobles til to fordelingsbokser og så går en med rør til hvert ventilasjonspunkt. Hvor røret/ rørene kobles til en ny boks. Eg trekker to rør til hver boks.

Bygger ned mindre og er lett å jobbe med (iallfall etter en stund). Men det går naturlig nok mye rør.

Tok litt tid å komme igang og eg fikk kun trukket opp rørene til kjellerstue og vaskerom.

Slik så det ut til slutt.

Aggregatet eg endte opp med er fra Genvex.

Blir fokus på de øvrige rommene en stund nå, for å få de opp på samme status som kinorommet.

Noen som har en formening om hvor stor avstand eg bør ha mellom strømkabler og høyttalerkabler/signalkabler.

Dersom du må prioritere avstander er det viktigere å ha større avstand mellom strømkabler og signalkabler enn mellom strømkabler og høyttalerkabler. Man bør unngå å la strømkabler og signalkabler ligge tett parallelt, mens kryssing mellom kablene er ikke fullt så kritisk.

Lengden på kabelstrekket vil også spille inn. Det elektriske feltet avtar fort i forhold til avstanden fra den strømførende kabelen, så jeg tipper mye er gjort om du får en avstand på 20-30cm eller mer. Det finnes nok ingen fasit på hvor grensen går, så det beste er om man får testet selv.

Det har skjedd lite i kinorommet i det siste. Mye tid har gått med i de øvrige rommene som pusses opp.

Men har trekt inn ventilasjonsrørene og kjørt en test på systemet.

Rørene er 75 mm. Og der er mange. Dette skulle være en "enkel" løsning. Usikker på om det stemmer. Men så har eg heller ingen erfaring med spirorør.

Fikk brukt støttene fra Chlas Ohlson igjen. Synes disse var noe ræl når eg først pakka de opp, men de har vært veldig nyttige.

Forøvrig virker systemet veldig stille...

Begynner å få på plass boksene rundt ventilasjonskanalene.

På venstre side av rommet vil der også gå ledninger til strøm og lys i disse boksene. Tenkte å fylle tomrom med isolasjon for å unngå resonanser fra boksene. Usikker på om det er nødvendig.

Prøver å finne på en smart løsning med tanke på belysning. Og tror eg går for noen LED downlights i den kassen som går på tvers av rommet.

I tillegg vurderer eg å ha to LED strips på ca 2x 5 meter, montert på veggen på hver side av rommet, ca 2 meter over gulvet som lyser oppover mot taket. LED strip'en skal ligge i aluminiumskanaler på en list eller noe slik at den blid skjult.
    Tror det kan bli stilig.
    Alternativet er flere downlights.

Er i gang med å bygge demping / bassfelle i frontveggen.

Fullt mulig dette er en tungvindt måte å gjøre det på. Men tror resultatet blir greit til slutt.

Er også bortimot ferdig med å legge opp rør til alle høyttalere og subwoofere. Går litt rør til dette. Har gjort mitt beste for å holde strømkabler borte fra signal og Ht kabler, men noen steder blir det kryssing og noen steder ligger de litt nære. Men tror det bør gå greit slik det er lagt opp nå.

Fikk ettgodt tilbud, så da er en slik på vei.

http://www.arcam.co.uk/products,av-r...ver,avr850.htm

Spent på hvordan det blir med Dirac Live.

Sitat Opprinnelig postet av Iby Vis post
    Fikk ettgodt tilbud, så da er en slik på vei.

http://www.arcam.co.uk/products,av-r...ver,avr850.htm

Spent på hvordan det blir med Dirac Live.

Grattis! Dirac er helt rått, du blir garantert imponert...

Gratulerer, Dirac er som lygren nevner veldig bra (Sitter selv med miniDSP 88a). Pass bare på at Arcam sliter litt med intergreringen av Dirac og jeg anbefaler deg å lese endel av denne tråden for å slippe hodebry under målinger og filterfunksjoner

http://www.avsforum.com/forum/90-rec...-550-a-46.html

Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		Skjermbilde 2017-03-21 kl. 20.59.36.png
Visninger:	82
Størrelse:	86.5 KB
ID:		124104

Iby bygger hjemmekino

Demping av frontvegg.

Ca 30 cm rockwool Flexi A. Og ca 5 cm luft mot bakveggen.

Kanskje ikkje 5 cm, men litt luft mot veggen iallefall.

Supert bygg!
    Godt å se at noen gjør ting skikkelig

Hva er hullene i stenderene for ?

Forsenking ser jeg nå... ?

Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Hva er hullene i stenderene for ?

Forsenking ser jeg nå... ?

Skulle si bedre lyd :-) men det er forsenking til skruene ja.

Da var siste gipsbiten på plass.

Kjøpte inn 110 gipsplater til kjelleren og har 1 igjen :-)

Brukte litt tid på platen med alle uttakene, måtte faktisk ha to forsøk.

Moterer gipshjørner og begynner å sparkle i morgen.

Det går fremover og nærmer seg siste innspurt.

Har gått i sparkling og pussing de siste dagene. Pussingen går endel lettere med denne.

Og det meste av støvet går i støvsugeren, men støvfritt er det ikkje...

Fikk også borra opp hull til downlights.

Hjelper med laser.

Snart klart for maling....

Nok en milepæl er nådd. Er igang med malingen.

Sitat Opprinnelig postet av Iby Vis post
    Nok en milepæl er nådd. Er igang med malingen.

Veldig fin farge! Er det marracesh..?

[MENTION=18131]Zeke1983[/MENTION]; Det stemmer. Marrakesh. Supermatt.

Usikker på om det er lurt å ta den både på vegger og tak, men det ble sterkt anbefalt av min kone..

Fikk melding om at gulvet også er klart til henting, så det nærmer seg.

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Lignende tråder

1. Jarlaxle bygger hjemmekino
    By Jarlaxle in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 29
    Siste melding: 10-27-2015, 14:02
  2. Bygger hus med rom for hjemmekino
    By Ranger1 in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 07-03-2014, 23:45
  3. Masimo Bygger Hjemmekino
    By masimo in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering