Opptrinnshøyde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Opptrinnshøyde

-hjemmekino-jpg
    Hei!

Holder på å lage hjemmekino hvor jeg i front skal ha en dobbel recliner, sånn typisk hjemmekinosofa, med 8 ordinære kinostoler plassert i to rekker. Jeg trenger å lage et lite amfi for disse to rekkene og jeg lurer på hvilken opptrinnshøyde jeg burde gå for. Har funnet en link til utforming til kinosaler:
    Utforming av kinobygg - Kinomanualen

Her står det mye interessant og ved hjelp av formelen:
    Der

• Xn = Avstand fra lerret til rad n,
    • Yn = Høydeforskjell mellom nivå øye på rad n og nivå bilde underkant
    • d = Radavstand
    • c = Klaring i siktlinjer mot bilde underkant

Så er det sikkert mulig å regne ut opptrinnshøyden, men synes dette blir litt for omstendig å bruke for mine to trinn Er det noen som har gjort noe lignende eller ellers har formening om opptrinnshøyden? Jeg tenkte å bygge opp amfien med 2"8", men 20 cm i opptrinnshøyde blir kanskje for lavt? Kan jo ta et par stoler og bygge opp med noe for å prøve meg fram, men hvis noen har gjort noe lignende før så tenker jeg det er greit å spørre

Med vennlig hilsen,
      Einar B. Gilberg

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,256
    Takk & like
    Nevnt
    13 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor i all verden skal du ha så mange stoler bak?

Og ta heller tre stoler fremme så du får en "sweetspot" Ev. en dobbeltsofa fremme.

Edit: Lese nøye. Ja så der at du skal ha dobbeltsofa fremme.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tipper at du må ha rundt 25 og 50 cm høyde på amfiene bak. Kanskje litt mer. Kommer an på hvor høyt man sitter i kinostolene, og hvor høyt bunnen av lerret plasseres. Avstand frem til lerret har jo også litt å si. Lag en tegning av kinoen sett fra siden, og tegn inn siktelinjer fra begge stolrekkene fra ca øyehøyde på amfiet. disse linjene må gå klar av hodene til de foran. Du må altså vite hvor høyt man sitter i stolene. Når du vet det er det bare å tegne og måle...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,464
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale at du tegner opp kinorommet og stolsetene i riktig målestokk, f.eks sett ovenfra og fra siden, så du får en mer grafisk visning av størrelses forholdene og hvor mye plass du egentlig har. Tegner du inn ca hodeplassering i stolene og lerret høyde osv kan du lettere sjekke om hvor høye elevasjoner de to bakre radene må ha.

Plassering av side og bak høyttalere bør vel også vurderes, det er ikke sikkert det er så lurt å ha så så mange sitteplasser i bredde bak hvis man tenker på hvor nærme enkelte av disse vil bli bak og side høytalerne.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •