Spørsmål rundt nødvendigheten av lydisolering.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer sandalius sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål rundt nødvendigheten av lydisolering.

Skal snart i gang med å bygge hjemmekino i en frittstående garasje. Alle vegger er således yttervegger. Ønsker at minst mulig støy skal slippe ut fra dette bygget og tenker da å gjøre nødvendige tiltak for å oppnå dette.

Når jeg leser om lydvegger og lydhimlinger, er dette ofte i forbindelse med etasjeskiller eller skillevegger mellom oppholdsrom. Denne bygningen har ingen etasje over, så lydhimling må festes rett i takstoler. Lydveggen som skal trekkes inn med 1 cm luft til eksisterende vegg har jo ikke noe vegg på andre siden annet en isolasjon, vindsperre og kledning.

Det jeg altså lurer på er om det vil ha noe effekt å gjøre slike "rom i rom" tiltak når det bare er yttervegger?

Utover dette tenker jeg selvsagt å gjøre rommet meget lufttett med dobbelt lag gips osv osv.

Håper noen har erfaringer med dette

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,884
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det vil helt klart ha effekt å gjøre rom-i-rom også på en frittstående kino, og kravet til total avkobling er like reellt på denne type rom som et "innomhus" rom. Gulv, tak og vegger må kobles av og ventilasjon og lyddør installeres. Du bør i tillegg til aktiv ventilasjon vurdere en varmepumpe, i et lite rom vil en slik pumpe både kjøle ned og varme opp veldig raskt og effektivt. Husk uansett av varmepumpa ikke erstatter ventilasjonen, pumpa sirkulerer kun lufta som allerede er i rommet, mens ventilasjonen bytter lufta. Det finnes mange kjekke og rimelige ventilasjonsløsninger, f.eks. Mitsubishis "miniventilasjon", som egner seg til denne type rom.

Newcomer sandalius sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for svar!

Var egentlig en slik bekreftelse jeg ønsket, da jeg egentlig hadde tenkt å gjøre det så nøye som mulig, men en gjør seg jo ikke arbeid om man ikke trenger

Garasjen er smal og lang (bredde 2,9 m og lengde 5,9 meter) så jeg skal prøve å bevare mest mulig av bredden. tenker da frittstående vegger bygget av 48x48 lekter og dobbel gips. Toppsvill på veggene er tenkt festet i lydbøyler mot takstolene. Taket blir vanlig dobbel gips hengt i lydbøyler. Alt skal fuges så tett som mulig.

Ventilasjon er viktig!! Har tenkt på enten TwinFresh eller den Mitsubishi saken. Det viktigste er at ventilasjonsløsningen har minst mulig lydlekasje. Varmepumpe er nok heller ingen dum idé!

Lignende tråder

1. Prosjekt ny kjellerstue/hjemmekino, har diverse spørsmål ang lydisolering
    By prophets in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 0
    Siste melding: 08-23-2011, 22:25
  2. Spørsmål om lydisolering i vegg og tak
    By JosRuu in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 7
    Siste melding: 02-09-2011, 17:54
  3. Div spørsmål rundt DIY sub
    By Star1 in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 2