Halvveis dedikert garasjeloftskino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Newcomer runnis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Halvveis dedikert garasjeloftskino

Heisann.

Har kost meg med dette forumet gjennom tidene siden hjemmekinointeressen kom over meg i tidlig 2000-tallet en gang. Investerte da i en plasma-tv fra Panasonic og en H/K AVR7500 og ett par B&W DM 604 S3. Etterhvert ble det samboer og familieforøkelse noe som innebar at tid og fokus minket - og som til slutt resulterte i at anlegget ble plassert inn i et kott.

Frem til nå.

Nå hadde eldstemann lyst på snekkerbu som han kunne bygge tidsmaskin i, og det kom etterhvert frem at han også ønsket å bruke det til å ha venner på besøk, kanskje ha en tv der osv. osv. En god og stor - og ikke minst isolert - ferdigbu har jo en relativ høy investeringskostnad så jeg la frem forslag om heller å legge pengene i loftet på garasjen som bare var innredet med noen vindussprosser, drensrør, sparker o.l.

Dette fikk gehør og etter lovnad om masse bodplass er jeg nå i gang.

Opprinnelige planer innebar flytting av knevegger og heving av hanebjelke, men i frykt for konstruksjonsmessige hensyn samt lovnader om bodplass utgikk dette. Tenkt oppsett er 7.1 med projektor.

Her er en skisse av plantegning for loftet, samt tverrsnitt;
    Halvveis dedikert garasjeloftskino-plan_1sm-jpg Halvveis dedikert garasjeloftskino-_20160419_063337-jpg

Har i utgangspunktet få forutsetninger for å lykkes, da den eneste snekkererfaring jeg har er riving av en vegg til vindfang for oppussing av gang i hovedhuset, nytt kjøkken i ei leilighet en gang og generell oppgradering i form av laminat og maling og tapetsering av et par vegger.

Er likevel godt i gang, så det kan se ut som jeg er veldig effektiv, men startet egentlig i midten av april. Noen timer har det blitt, men det meste er gjort sånn "innimellom" legging og et par fridager i en hektisk hverdag med familie, jobb og skole.

Hjemmekinoen er så dedikert som jeg har klart å få aksept for (les: noen kompromiss har det blitt). Jeg kommer tilbake til det etterhvert.

Satser på å dele allerede opplevde fallgruver og forhåpentligvis kan dere ærede forumdeltakere bistå meg med litt support for veien fremover. Høres bra ut?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett andre opprette en ekstra post nedenfor hovedinnlegget. Finner forhåpentligvis ut noe fornuftig å sette inn her etterhvert

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har det skjedd ting

Først et bilde av utgangspunktet:

Halvveis dedikert garasjeloftskino-dsc_0192sm-jpg

La først gips nede ved hjelp av heis, noe som absolutt anbefales. Svigerfar fortalte om en kjenning som bare løftet platene opp med en hånd og skrumaskin i den andre, men dette krever nok en teknikk jeg ikke innehar..

Stagene til garasjeportene var festet med vinkeljern som gikk opp i bjelkene. Fikk, etter litt fundering, tak i kraftigere vinkeljern som jeg skrudde i underkant av bjelken etter gipsen var på plass. Dette virker å være en solid løsning.
    Jeg satte også på tetningslister på portene for å begrense trekk nede i garasjen. Dobbel gummilist nede og en vinklet list med børster i overkant. Hovedplanet blir nok neppe isolert med det første.

Halvveis dedikert garasjeloftskino-dsc_0252sm-jpg

Halvveis dedikert garasjeloftskino-dsc_0263sm-jpg

Over portene er det seks spotter som bærer litt preg av hobbyelektriker, men det er mulig det var helt ok i '98 da garasjen ble bygd. Jeg skiftet ut pærene med LED for å minske varmen, klipte ren lederne og la spotkasser over før isolering. Bjelkene viste seg å ha noe - for meg - pussig dimensjon med en høyde på ca 17 cm, så jeg la først 10 cm og 7 cm over der igjen. Ekstra jobb, men bra for isoleringsevne.

Jeg liker bilder, så jeg blir å legge med de vesentlige jeg har. Under byggeprosessen merket jeg at selve bildetakingen fort blir noe nedprioritert, så de fleste bilder et tatt med mobil når jeg kom på det

Halvveis dedikert garasjeloftskino-dsc_0270sm-jpg
    Halvveis dedikert garasjeloftskino-dsc_0272cr-jpg Halvveis dedikert garasjeloftskino-dsc_0275cr-jpg
    Sist endret av runnis; 08-10-2016 kl 22:38 Begrunnelse: Endret størrelse på bilder.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Konstruksjon

Hopper vi frem, har vi fått både trapp, gulv, vindu og lettvegg - som egentlig ble ganske tung.. Et godt tips må være å starte med vindu før isolering etc, slik at du har mulighet for utlufting, puh... Trapp kunne også med fordel kommet opp først
    Jeg forsøker å lage en fornuftig bodplass rundt hovedrommet, med to kneboder på hver side, en bod med dør-tilgang og en med tilgang fra trapp slik at sykler, sparker etc. kan dyttes inn, ref. skisse av plantegning. 15 cm i tak og vegger mot yttervegg (kryss).
    Jeg isolerte gulv og tak i full lengde, under kneboder og opp til mønet.

Vindu i kinorommet er andre kompromiss - etter all den bodplassen. Men regner med å få god kontroll på lyset etter hvert. Alltids kjekt med litt lys mens man jobber også.

Halvveis dedikert garasjeloftskino-dsc_0355sm-jpg Halvveis dedikert garasjeloftskino-dsc_0356sm-jpg

Halvveis dedikert garasjeloftskino-dsc_0303sm-jpg
    Sist endret av runnis; 08-10-2016 kl 22:43 Begrunnelse: Større bilder.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo skikkelig lovende ut. Med de målene kan det bli et knallbra kinorom!
    Husk å legg inn muligheter for god ventilasjon, gjennomtrekk uten å måtte åpne vinduer og dører er et must i en kino. Jeg har en loftkino som knapt blir brukt om sommeren pga varmen.

Blir lyddemping et tema i dette prosjektet?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Materialvalg

Ventilasjon kommer vi til ja. Når det gjelder størrelse så var det nok ønsket om større lerret som drev tanken om utvidelse, men overbeviser meg selv om at siden lengden på rommet er satt og at døra må åpnes innover, begrenses størrelsen på lerretet av sitteavstanden. Når det er sagt ønsker jeg å utnytte den plassen jeg har tilgjengelig, så her blir ingen rom-i-rom eller doble lag med gips. Legger veggspon på veggen, skråtak og tak. Den lyden som vil ut får slippe ut Tetter skjøter og hjørner med akryl og sparkler over ujevnheter. Slett maletapet over der igjen, unntatt endeveggene hvor jeg har planer om denne tapeten;

Halvveis dedikert garasjeloftskino-svart_grunge_gallery-jpg

Døra jeg har bestilt er helt slett, så det er mulig jeg drister meg til å tapetsere denne. Noen erfaringer rundt dette? Jeg var i tvil om hvilken dør jeg skulle gå får pga. eventuelle temperaturforskjeller, men blir å prøve meg på en massiv innerdør med dempelist. Lerretet blir 84 eller 90" og nedtrekkbart (kompromiss nr 3, sett i sammenheng med nr. 2 vedrørende vindu). Heller dermed mot 84, da jeg tror 90 blir for lavt i rommet pga. kassetten. Men jeg må måle litt..

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Frontvegg

Etter å ha lagt opp k-rør til strøm begynte jeg å fundere på frontveggen. Skulle jeg gå for teknisk rom? Kom etterhvert frem til at dersom bruken av rommet skulle endres ville det mest praktiske være å legge opp til at jeg har utstyret fremme (kompromiss nr. 4?). Jeg vurderte også en dedikert frontplate, men valgte til slutt å sette opp bokser til side- og bakhøyttalere og trekte rør til frontvegg. Som høyttalerkabel bruker jeg sort og blå 6mm2 RK. Litt plagsomt å trekke i 20mm k-rør til bakhøyttalerne, men det gikk. Det blir ikke biwiring av disse for å si det sånn. I tillegg er det en boks 2xRJ45 og en for HDMI (dere tipper nok hvilken ut fra dimensjonen på k-rør).

Halvveis dedikert garasjeloftskino-dsc_0409sm-jpg

Jeg tok meg heldigvis i å revurdere antall strømuttak i frontvegg fra 4 til 8 (puh!). Jeg grupperte også lyd-/bildeboksene i 3 og 3 for å finne ramme som passer rundt. Jeg går for svarte elko plus.

Kanskje kan dere guide meg i retning høyttaleruttak som passer i elko sine rammer, evt. har en egen DIY-løsning jeg kunne prøve? Jeg trenger også for hdmi, men må jeg passe på hvilken versjon disse støtter?
    Sist endret av runnis; 08-10-2016 kl 22:46 Begrunnelse: Større bilde.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ventilasjon

Under byggingen med isolering etc. ble det raskt klart at ventilasjon er en nødvendighet. Det var så varmt til tider at jeg satte opp ei vifte for å blåse kald luft opp fra hovedplanet mens jeg la gulv, og snudde den for å trekke varm luft ned mens jeg isolerte taket. Vinduer kom på plass underveis i isoleringen og hjalp godt for gjennomlufting, men under filmvisning er det jo fordelaktig at vindu og dør kan være lukket

Et komplett aggregat med gjenvinning er uaktuelt pga pris. Jeg har derfor montert to vifter og lagt opp et rørstrekk med to tilluftsventiler i tak og et avtrekk i hjørnet (ø125). Jeg monterte to lange lydfeller for å dempe evt. vifte-/luftstøy. Fikk akkurat plass til en filterboks på inntaket med litt tilpassing. Viftene kan slås av med bryter og reguleres med hvert sitt potentiometer. Festet rørstrekket med klammer med dempegummi for å fjerne evt. vibrasjonsstøy.

Jeg pusset ventilene lett og lakkerte med matt svart spraylakk. Jeg fikk spørsmål fra min bedre halvdel om det ikke ble rart med svarte ventiler på hvitt tak, noe jeg responderte med at de passer utmerket sammen med svart tak Fikk heldigvis aksept for det, med støtte fra eldstemann som alltid har ønsket seg svart rom.

Halvveis dedikert garasjeloftskino-dsc_0399sm-jpg Halvveis dedikert garasjeloftskino-dsc_0611sm-jpg Halvveis dedikert garasjeloftskino-_20160810_073241sm-jpg

Med en innstilling på 2-3 skal det være tilstrekkelig luftmengde under bruk så det er nok kapasitet for kjapp utlufting på maks hastighet.

Jeg tenker å sette inn to sorte glasspanelovner på langveggene for oppvarming av rommet. Hvis det blir nødvendig med høyere temperatur på tilluften på vinteren har jeg satt av plass over vinduet i kinoen til miniventilasjon fra Miba. Denne har varmegjenvinning og jeg kan stille den inn så den blåser vertikalt ned gulvet ved frontveggen så den ikke treffer lerretet. Det går ikke å kjøre bypass på luften, noe som innebærer full gjenvinning av avtrekksluften uansett temperatur. Dette ville vært uheldig store deler av året hvor behovet for å ventilere vekk varmen er mer prioritert.

Noe av årsaken til at jeg legger så mye vekt på ventilasjon har litt med spørsmålet om dampsperre og gjøre. Jeg gikk opprinnelig til innkjøp av dampsperre, leverte den i retur, kjøpte ny, returnerte denne.. Alt etter med hvem jeg forhørte meg med, hva jeg leste, byggforsk etc. Forskjellige svar hver gang - om jeg burde ha det, hvor jeg burde ha det..
    Rommet er tenkt holdt oppvarmet hele tiden, hvertfall godt over frostfritt, men det skal ikke bo folk her heller. Og om bruken endres til hva det måtte være fant jeg ut at det sannsynligvis var best å la være, men sørge for god ventilering.
    Sist endret av runnis; 08-11-2016 kl 22:29 Begrunnelse: Lagt til kommentar om dampsperre.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,947
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ser veldig bra ut dette, runnis! Når det gjelder oppvarming og kjøling av denne type rom er det etter min erfaring ofte vel verdt å vurdere en varmepumpe, da det er svært krevende å regulere temperatur ved bruk av lufting alene. Det skal veldig store mengder luftutskiftning til for å f.eks. redusere temperaturen i rommet sommerstid...

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Det med kjøleeffekt i form av ventilasjon er det nok en del misoppfatninger om ja, så det er et viktig poeng. Regner ikke med å ha noen kjøleeffekt utover muligens å senke temperaturen noe dersom det er ganske mye varmere inne enn ute. En varmpumpe hadde nok vært supert, selv om jeg da trolig burde hatt en form for mekanisk luftutskifting i tillegg.
    En varmepumpe måtte jeg eventuelt ha satt i en knevegg.. men, foreløpig får jeg legge pengene i projektor, lerret, høyttalere og det som ellers skal til i stedet, så får den komme etter hvert!
    Det at jeg har tilnærmet full tilgang til kinorom fra knevegger etc. gir meg litt slingringsmonn ift. ettermontering av forskjellig. Jeg ser bl.a. for meg et innfelt kjøleskap i kneveggen etterhvert!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,947
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, du kan ikke erstatte lufting med en varmepumpe, pumpa sirkulerer (og behandler) utelukkende lufta som allerede er i rommet... Har selv kun mekanisk inn- og utlufting i egen kino, 2x 100mm rør / ventiler begge veier, og er det flere enn 2-3 folk i kinoen blir den uholdelig varm selv vinterstid og med anlegget på full guffe (og her snakker vi et kraftig sentralanlegg). Skal nok derfor selv med tider og stunder få installert meg en varmepumpe, men må en velge er selvsagt luftutskiftning helt kritisk og må dermed komme først i et ellers pottetett rom...

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser veldig spennende ut. Blir gøy å følge med på fremover.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kledning

Valget for vegger og tak falt som nevnt på spon. Fant ut at dersom jeg skulle ha stående plater fikk jeg ikke brukt kappet noen andre steder så jeg la platene liggende på veggen.

Halvveis dedikert garasjeloftskino-dsc_0471sm-jpg Halvveis dedikert garasjeloftskino-dsc_0624sm-jpg

Jeg fikk også satt inn kottdører. Valgte tredører siden de også skal bli mørke. Den ene kottdøra smatt rett inn, mens den andre avslørte at det har vært litt slurv ved oppsetting av takstolene i garasjen. Jeg fikk høvlet ned karmene på døra så den også kom på plass. Jeg har lagt opp et strømuttak i hver knebod og en ventil til den uisolerte delen av bodene.

Jeg fikk tips av min far om spritbeis fremfor maling av kottdørene, noe som var en veldig behagelig måte å behandle de på. Resultatet ble veldig bra.

Halvveis dedikert garasjeloftskino-_20160729_205949-jpg

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HDMI

En ting jeg gruet meg til var å trekke HDMI-kabel. Jeg hadde i utgangspunktet satt opp to koblingsbokser ved spikerslaget bak projektoren, en til HDMI og en stikk. Etter å ha sett litt på projektorer la jeg merke til at de har en 12 V utgang, så jeg slengte likså godt opp en egen boks til det. Denne ser ut til å komme i både RJ45 eller en type mini-jack? -> Finnes det evt. overganger for dette?

Jeg la et 32mm k-rør fra frontvegg og opp til tak, festet det relativt godt og hadde en naturlig sving på det ned til koblingsboksen i overkant festet med en skapmuffe i begge endene. Jeg målte strekket noe grovt med å bøye tommestokken meter for meter og kom frem til at 6 m sannsynligvis var veien å gå, noe jeg måtte bestille fra ebay.
    Jeg tenkte på å dra gjennom trekkefjær, merke av og måle men man lever tross alt bare en gang.. Første gang jeg forsøkte kom jeg ca. halvveis. Jeg hadde festet pluggen med kobberledere fra en strømkabel som glapp. Andre gangen kom jeg frem til skapmuffen, men vinkelen var for knapp slik at pluggen hektet seg fast.....men jeg fikk bekreftet at lengden var perfekt. Ca. 5 cm til gode i hver ende som jeg burde få koblet til en overgang til vegg-/takuttak. ( -> Trenger som nevnt et tips til en som passer elko-rammene samt høyttalerterminaler.)
    Så trakk jeg kabelen tilbake igjen og skar pluggen og beskyttelsen mer strømlinjeformet. Smurte på med litt plastglidemiddel og prøvde en gang til. Nå kom jeg meg igjen til skapmuffen, men fikk endret innstegsvinkelen med en tommestokk så den smatt over.. Suksess! (Forutsatt at kabelen har tålt påkjenningen? Blir spennende å teste)

Halvveis dedikert garasjeloftskino-dsc_0648sm-jpg

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Projektor

Valg av projektor står fortsatt åpent. Jeg har av en eller annen grunn en forkjærlighet for BenQ, og har sett på budsjett rundt en W1070+. Jeg har under hele prosjektet forventet at jeg måtte rive en vegg, ta ned kledning eller noe pga. noe jeg ikke har tenkt på. Spikerslag til projektor var noe jeg stort sett satte opp der det passet med resten av takinstallasjonene
    Jeg må dobbelsjekke, men mener jeg har en kastelengde på ca. 2,2-2,4 m mellom projektor og lerret dersom lerretet henges ved takbjelken et hakk inn i rommet. Jeg vet ikke om jeg tolker kalkulatoren på projectorcentral.com riktig, men skal ikke dette kunne gå? Jeg regner som nevnt med et lerret i størrelsesorden 84". Og stemmer det at jeg må ha en kastelengde på 2,6 m ved 90" lerret? Fint om noen hjelper meg her - ble skeptisk siden det er på den røde siden av skalaen, noe jeg ikke vet hva betyr.

Edit: Ser at W2000 ligger ganske lavt i pris, sammen med W1110 og W1110s. Noen erfaringer der ute?
    Sist endret av runnis; 08-12-2016 kl 07:22

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Overflate del 1

Har tettet skjøter og hjørner, sparklet ujevnheter og grunnet sponplater med billigste maling for å få limet til å holde maletapet på plass fremfor å trekke inn i veggene;

Halvveis dedikert garasjeloftskino-dsc_0712sm-jpg Halvveis dedikert garasjeloftskino-dsc_0713sm-jpg

Hadde fire LED-spotter liggende som jeg koblet til. Disse er hvite, men det får gå. Er litt usikker på om jeg burde gå for to rader med spotter fremfor kun i midten, men håper det går fint. Håndtakene på knedørene blir fjernet for å unngå at ungene stenger hverandre inn i knebodene, så jeg lakkerer ikke disse. Har stikk i tak ved projektor, ved lerret, over vindu til evt. miniventilasjon og på bildet vises såvidt gruppering av vegguttakene i frontveggen og ekstra strømuttak. Vinduet forblir hvitt, men ser for meg en slags opprullbar duk med borrelås eller lignende for lyskontroll. Har også lagt opp til to vegglys på endevegg - ser for meg noe sånt, bare i stålfinish;

Halvveis dedikert garasjeloftskino-kube-hvit-jpg

Jeg har i tillegg lagt opp til en ekstra bryter til veggboks i taket ved døren for en eventuell LED-stripe langs taket, men jeg vet ikke hvordan dette løses. Jeg vil ha den lille takhøyden jeg har (i underkant av 2 meter), så nedforing av tak var aldri aktuelt. Jeg vil at LED-stripen skal vises kun indirekte, så jeg må i så fall ha en vinklet list av noe slag. -> Noen som vet om en smart løsning for dette?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja.. Ikke mye respons.

Slett tapet er lagt, foruten endevegger. Måtte prøve å se hvordan det ble med spenning tilkoblet. Tok meg selv i å tenke at det ville blitt et fint, lyst rom med hvit finish.

Halvveis dedikert garasjeloftskino-rsn_3774_d7001600sm-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok flere enn du tror som følger med når du legger ut oppdateringer Jeg er en av de som bare kikker, men aldri skriver noe selv, hehe. Men dette ser veldig bra ut sålangt, og det er bare kos med fremtidige oppdateringer!!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,119
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir en virkelig flott kino!

Når det gjelder en- vs to spot-rader, tror jeg at jeg hadde gått for to rader, men jeg vil anta at det funker med en rad også. Jeg ville imidlertid vært litt obs på lysspredningen i lampene du velger, gitt at disse ikke er kjøpt inn allerede. Større spredning (type "flood") vil lyse opp større deler av rommet og gi mindre "spotlys-effekt".

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg planlegger også å bygge kino oppe på loftet i garasjen min, må bare bygge en garasje først.
    så følger med på alle bygge tråder på forumet her.

hvordan takvinkel har du ?
    onkyo 818+rotel rb1070, Focal Aria 906, SVS SB13-ultra

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Dedikert Lydkort
    By egbert in forum Konsoller og PC-gaming (hardware)
    Svar: 1
    Siste melding: 01-13-2013, 10:01
  2. dedikert blu-ray spiller
    By Fogl in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 2
    Siste melding: 08-30-2009, 01:53
  3. Må en sub ha dedikert inngang?
    By eagle914 in forum Høyttalere
    Svar: 9
    Siste melding: 09-15-2008, 12:50
  4. Dedikert bakhøyttaler
    By GøranB in forum Høyttalere