Greenglue i golv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Greenglue i golv?

Hei!

Håper dette er en interessant utfordring som noen kan svare på:

Skal lage kino på et garasjeloft der det er veldig begrenset takhøyde. Har kun 190-200cm (svakt skrående tak). Har lyst til å gjøre de tiltak jeg kan mht til lyd men blir i hovedsak vegger der jeg kan gjøre noe. Loft er forresten åpent bjelkelag nå.

På golv er det nå 22mm spon limt og skrudd på bjelkelag og kan ikke ha noe som bygger veldig nye oppå her. Men:

Er det smart å legge gips med greenglue mellom bjelkelag som jeg skal kle fra undersiden som beskrevet her: Interior Noise | Green Glue

Kan man bruke greenglue rett på spongolv så lag med plate og teppe/annet lavtbyggende belegg? Hva slags plate ville men brukt evt? Spon/trinnlyd/finer/gips?

Vil et slikt tiltak være positivt for akustikk / lyd i rommet eller kun dempe evt spredning av lyd? (Det er mindre viktig siden det er over garasje - men kan være kjekt mht naboer)

På forhånd takk for tips!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Først; lydisolering har lite eller ingen innvirkning på akustikken i rommet annet enn at du potensielt ved å isolere støyen bedre reduserer rasling og annet utusk fra et "ikke-frikoblet" rom...

GreenGlue kan benyttes i gulvet mellom to sponplater f.eks. og det vil redusere trinnlyd; Impact Noise | Green Glue. Green Glue har også en "Norton tape" som kan benyttes på toppen av eventuelle stendre / bjelkelag før du monterer første platelag, dette reduserer også trinnlyd. Gummimatter mellom to sponplater er også svært effektivt, dog normalt en langt mer kostbar operasjon enn GreenGlue med mindre du får tak i gummimatter spesielt billig.

For å støyisolere, dvs. ta mer enn kun trinnlyden, er det vel egentlig kun "rom-i-rom" som funker skikkelig. Da må du koble av alle flater, dvs. gulv, vegger og tak, installere (tett) lyddør, og dermed også separat ventilasjon. Det vil alltids ha litt effekt å behandle enkeltflater, men ettersom støyen lett finner "enkleste vei" er effekten begrenset.

Lykke til!
    Sist endret av lygren; 06-28-2016 kl 13:15

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Først; lydisolering har lite eller ingen innvirkning på akustikken i rommet annet enn at du potensielt ved å isolere støyen bedre reduserer rasling og annet utusk fra et "ikke-frikoblet" rom...

GreenGlue kan benyttes i gulvet mellom to sponplater f.eks. og det vil redusere trinnlyd; Impact Noise | Green Glue. Green Glue har også en "Norton tape" som kan benyttes på toppen av eventuelle stendre / bjelkelag før du monterer første platelag, dette reduserer også trinnlyd. Gummimatter mellom to sponplater er også svært effektivt, dog normalt en langt mer kostbar operasjon enn GreenGlue med mindre du får tak i gummimatter spesielt billig.

For å støyisolere, dvs. ta mer enn kun trinnlyden, er det vel egentlig kun "rom-i-rom" som funker skikkelig. Da må du koble av alle flater, dvs. gulv, vegger og tak, installere (tett) lyddør, og dermed også separat ventilasjon. Det vil alltids ha litt effekt å behandle enkeltflater, men ettersom støyen lett finner "enkleste vei" er effekten begrenset.

Lykke til!
    Takk for svar - veldig bra. Skulle gjerne bygget nytt golv på stendere frikoblet men går nok ikkje pga høyde. Heldigvis er dette en delvis frittstående garasje med gjennomgang via et vaskerom og lyd vil evt ikke bli så stort problem for noen.

Tror jeg vil frikoble veggene uansett så er det vel noe å hente der. Så tenker spandere dobbelgips med greenglue der. Ellers putte penger i akustikktiltak i selve rommet :-)

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Ikke helt enig i det, iallefall ikke på generelt grunnlag. Det er f.eks. velkjent at akustikken i rommet påvirker veldig av om hvorvidt parkett limes ned eller ikke. Å legge flytende parkett er gunstig med tanke på trinnlyd som forplanter seg nedover i bjelkelag/rom, men gir tilsvarende økt romklang. Analogien er at parketten fungerer som en trampoline og sender lydenergien tilbake i rommet. Motsatt, nedlimt parkett gir en helt annen klang i rommet, med da tilhørende økt transmisjon av lyd igjennom gulvkonstruksjoner. Derfor er det mest vanlig å ha nedlimt parkett i lydstudioer og lignende.

Så jo, lydisoleringstiltakene, spesielt i gulv kan absolutt påvirke klangen i rommet. Å ha bruke et viskoelastisk dempesjikt har jeg ikke erfaring med selv, men jeg kan tenke meg at det kan forbedre både trinnlyd og akustikk i rommet, da man får et lag som kan absorberer energi. Hvor mye i praksis vet jeg ikke.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Ikke helt enig i det, iallefall ikke på generelt grunnlag. Det er f.eks. velkjent at akustikken i rommet påvirker veldig av om hvorvidt parkett limes ned eller ikke. Å legge flytende parkett er gunstig med tanke på trinnlyd som forplanter seg nedover i bjelkelag/rom, men gir tilsvarende økt romklang. Analogien er at parketten fungerer som en trampoline og sender lydenergien tilbake i rommet. Motsatt, nedlimt parkett gir en helt annen klang i rommet, med da tilhørende økt transmisjon av lyd igjennom gulvkonstruksjoner. Derfor er det mest vanlig å ha nedlimt parkett i lydstudioer og lignende.

Så jo, lydisoleringstiltakene, spesielt i gulv kan absolutt påvirke klangen i rommet. Å ha bruke et viskoelastisk dempesjikt har jeg ikke erfaring med selv, men jeg kan tenke meg at det kan forbedre både trinnlyd og akustikk i rommet, da man får et lag som kan absorberer energi. Hvor mye i praksis vet jeg ikke.
    Joa, har selv gulv flytende på U-boats og bassen "sitter" bedre enn uten. At jeg mener det ikke har noen akustisk egenskap går vel mer på at jeg antar denne "fastheten" skyldes avkoblingens generelle egenskaper, hvorpå det blir mindre spredning av lyden til bygget for øvrig. Så; i praksis har jo derfor avkoblingen en viss "akustisk" egenskap, men er ikke sikker på om GreenGlue vil avgi samme effekt som U-boat gummiavkoblere...

Lignende tråder

1. Fugepistol til Greenglue i Trondheim
    By KristianW in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 02-10-2012, 02:48
  2. Fungerer GIPS/Greenglue/MDF greit ++?
    By jebpolice in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 09-01-2011, 22:27
  3. Noen som har en greenglue pumpepistol til overs ? :)
    By grumle in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 6
    Siste melding: 04-17-2009, 13:17
  4. Import av GreenGlue?
    By RuneW in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 0
    Siste melding: 10-25-2007, 11:45

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg