Ønsker subforsterker med dsp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ønsker subforsterker med dsp

Heisann, skal bygge en subwoofer til stuen og muligens en til kjellerstuen senere.
    Jeg har santralt plassert stereoanlegg så jeg må nå velge mellom å trekke høyttalerkabel direkte til multimedierack eller å ha innebygget forsterker i subwoofer.
    Jeg kan med andre ord bruke både rack-forsterkere eller plateforsterkere, men jeg ønsker å ha dsp muligheter for å finjustere lydbilde fra høyttaleren.
    Om jeg plasserer forsterker i rack kan jeg bruke en stereoforsterker og dermed kanskje komme rimeligere ut av det, skal jeg bruke plateforsterker er det en fordel med balansert inngang grunnet lang kabel (cirka 15 meter).

DSP funksjonene kan jeg lite om så her trenger jeg hjelp, hva bør en slik DSP ha av muligheter, ser enkelte har mikrofoninngang for kalibrering, wifi tilkobling og alt mulig. Jeg kan sikkert måle dette manuellt også om det er ett alternativ. Er det noen som har forslag til valg av forsterker med dsp, eventuellt andre løsninger?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange bruker Behringer iNuke til sub. F.eks. 3000DSP eller 6000DSP.
    Kommer litt an på hvor mye effekt du trenger.

Crown har også en del forsterkere med DSP, f.eks. XTI-serien som er av de rimelige, og opp til iTech-serien i den dure enden med mer effekt og mer avansert DSP.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, jeg har såvidt sett litt på inuk og crown. Har noen av disse fjernstyring over nettverk, tenker siden utstyret står ganske langt unna stuen.
    En annen mulighet kan kanskje være å bruke standard plateforsterkere (med xlr inngang) og en egen dsp, igjen med mulighet for styring over nettverk.

Er det noe ulempe med lang høyttalerkabel kontra lang balansert signalkabel? Cirka 15 meter.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at iTech kan styres via nettverk, og tror XTI kan det.
    iNuken kobles via USB.

Hva som er best og verst av lang XLR eller høyttalerkabel vet jeg nesten ikke. Tror kanskje jeg ville gått for kortest mulig høyttalerkabel. XLR-signalkabel skal ike plukke opp my støy, og du kan få litt effekttap i en lang høyttalerkabel, går fort litt strøm når det er sub det er snakk om.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Crown xti styres over usb.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva om jeg går for en ordinær plateforsterker og en egen dsp, minidsp eller tilsvarende.

Hvilke funksjoner er det jeg trenger i en dsp?

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fase, tidsforskyvning og noen eq bånd er kjekt å ha. Kanskje en peak limiter hvis det er voldsomme greier du kjøper. Hva er budsjettet ditt?
    Finnes jo subber med innebygd romkorreksjon (B&W DB1, Elac etc.)

Sitat Opprinnelig postet av bergen77 Vis post
    Hva om jeg går for en ordinær plateforsterker og en egen dsp, minidsp eller tilsvarende.

Hvilke funksjoner er det jeg trenger i en dsp?
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subber med innebygget romkorreksjon er jo fine greier, ser Dayton har slike forsterkere. Siden jeg skal ha to subber i hvert sitt rom, stue og kjellerstue kan jeg kanskje slippe billigere unna med å ha dsp sentral plassert, da kan jeg enten bruke en stereoforsterker og ha en sub på hver kanal. Eller hver sine plateforsterkere. Det vil vel antakelig være billigere å ha en flerkanalers dsp i racket mitt enn en i hver sub.
    Jeg har på ønskelisten en kalibrert mikrofon slik at jeg kan måle resoponsen og endre innstillinger i dsp, dette er noe jeg har lite greie på, iallefall ut over eq.

I stuen blir det en selvsugget sub uansett siden den skal passe i ett hjørne bak en sofa, i kjellerstuen kan jeg bruke hva som helst.
    Budjsettet vet jeg ikke helt, jeg liker å få mest mulig for pengene naturligvis. Vurderer å bruke 2 stykk Dayton UM12-22 i hver kasse. Disse har to coiler på 2Ohm så der står jeg litt fritt til å velge impedans og antall forsterkere selv. Jeg har i dag 2 Niles 1650 forsterkere, ikke det mest slagkraftige for subber, må nok ha egen forsterker til disse. Jeg er litt skeptisk med å gå ned i impedans på høyttaleren med mindre jeg skal ha plateforsterkere. Blir vel feil å ha lav impedans og lange høyttalerkabler. Hadde jeg foreksempel hatt plateforsterker med xlr-inngang så kunne jeg brukt minidsp eller tilsvarende. Lettere å oppgradere også når alt det analoge er seperat fra det digitale.
    Forsterker kan jeg handle brukt også, ser Crown sine med nettverkstyring er grisedyr. Er det andre som har dsp med nettverkskonfigurering, kanskje rene dsper?

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Crown sine itecher er "grisedyre" som du sier. De kostet ca 40.000,- når de var til salgs. Det ligger nå noen brukte på Finn.no til ca 15000,- per stk som er en ok pris. Du får da en forsterker som fint kan dra 2 ohm, har bra med krefter til å dra opp mot 4 subber og en utrolig god DSP. Tror likevel ikke at pris per watt er så ille. Du skal være mer forsiktig med å dra 2 ohm med "billige" forsterkere. Dine Niles blir sannsynligvis litt for svake til å dra Dayton ja, hehe. Heldigvis er det stor utvalg både i forsterkere, DSP'er og komboer. Lykke til med valget.

Lignende tråder

1. subforsterker
    By Reddal in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 01-19-2013, 21:03
  2. ht på subforsterker!
    By joakimpatos in forum Høyttalere
    Svar: 4
    Siste melding: 12-23-2012, 11:46
  3. subforsterker ?
    By SBD in forum Høyttalere
    Svar: 1