Dette ville jeg gjort om jeg bygde hjemmekino på nytt

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  2
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dette ville jeg gjort om jeg bygde hjemmekino på nytt

Jeg har to spørsmål til alle dere som har bygget egen dedikert hjemmekino og som har hatt den en stund. Dere som dermed vet hva dere er fornøyd med og hva dere misfornøyd med.

Jeg lurer på hvis dere skulle bygget kino på nytt:
    1. Hvilke ting ville dere gjort annerledes?
    2. Hvilke ting er dere så fornøyd med at dere ville gjort det igjen?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg la to sett HDMI-kabler, har klart å knekke pluggene på begge etter kløneri beyond sunt folkevett - så hadde vel kanskje anbefalt å lagt to cat6-kabler og eventuelt fiberoptiske nettverkskabler i tillegg da pluggene på HDMI-kablene lett kan komme under spenn og bli ødelagt. Over nettverk kan du kjøre opp til 4K i dag, og med fiberoptisk har du nærmest uendelig båndbredde. Har selv også lagt fiberoptisk, men fant nå ut av termineringen på mine ikke lenger er i bruk, hurra, så de må jeg eventuelt kappe og få terminert på nytt. Ettersom jeg som nevnt har klart å knekke alt jeg hadde liggende i rør av HDMI har jeg nå plutselig måttet ty til både en skjøt og kabel liggende på gulvet da jeg ikke har nubbesjans til å få trukket ny kabel 20 meter, har satt seg fast ett eller annet sted... Altså; hel og dobbelthelgarder deg på kablingen om du legger denne skjult, spesielt om du har teknisk rom langt unna som meg!!

3. Takk MicroHT takket for denne posten
    Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Jeg ville laget spikerslag for Atmos med en gang. Atmos ble for alvor populært like etter jeg hadde kledd igjen taket så der bommet jeg. Må nå finne en kreativ løsning for å henge opp høyttalere i taket.

2) Lyddøren er jeg mest fornøyd med. Nesten så jeg skulle hatt to stk. Den demper fantastisk mye og det er lite hjelp i "lydtett" rom hvis man ikke har en skikkelig dør.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

5. Takk MicroHT takket for denne posten
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Redd for at dette kan bli en lang liste, men kan jo komme med førsteprioritetene:

-1m bredere rom. Har nå ca 4.8m mellom gips, men det blir for lite når man skal til med tiltak på innsidene av dette.
    -1m dypere på bakvegg, slik at det er mulig å legge ned incinere bakerst litt, og også kunne gå bak bakerste stolrekke slik at jeg kommer til både hyller der og for støvsuging. Lydmessig hadde dette også vært en fordel for bakre stolrad, den hadde kommet lenger bort fra bakvegg. I tillegg hadde dette gitt mulighet for DBA.
    -1m dypere rom bak lerret. Da hadde jeg hatt muligherer for et stort hornoppsett, hvis dette hadde blitt aktuelt (?). Eller bare DIGRE høyttalere, og mange av dem...
    -Skrånende tak fra bakerst i rommet frem mot scene. Mulig dette hadde vært postitivt for lyd, samt mye penere visuelt.
    -Stjernehimling som ikke er hvelvet/buet. Har hatt problemer med akustikk under buet himling, samt at 2,55m er for lite når man bygger suffits og 30cm platting bak.
    -Ikke brukt stoffkledte vegger, men perforerte plater i kombinasjon med harde flater, og minst 20cm bak dette for øvrige tiltak.
    -Absorberende gulv foran første stolrad for førsterefleksjon. Har gode ideer for å få dette til.
    -That's about it. I hvertfall det grøvste. Maskinparken tør jeg ikke tenke på, men det er en helt annen sak...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

7. Takk MicroHT takket for denne posten
    Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,239
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første vil jeg si er skaff/planlegg aircondition/varmepumpe fra dag 1. Helt uvurderlig.

Og det andre, som jeg selv ikke har fått ordna ennå og savner stort, god tilgang til bakside av rack/utstyr. Gjerne dør som kan åpnes fra naborom hvor alt er lett tilgjengelig og oversiktelig. Ikkeno holding av speil mens man plugger i kabler på måfå halvt i blinde og med armer og håndledd i umenneskelige vinkler
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

9. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjernet 50-60 cm tykk porøs materiale jeg har inni et skap på frontveggen og erstattet det med trykkbaserte bassfeller basert på målinger.

11. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Fjernet 50-60 cm tykk porøs materiale jeg har inni et skap på frontveggen og erstattet det med trykkbaserte bassfeller basert på målinger.
    Jammen dette kan du vel enkelt ordne da! Målingene må du ordne selv, men de trykkbaserte bassfellene kan vel enkelt bygges hos noen du kjenner?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm. Det var kanskje ingen dum idé!

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_ Vis post
    Første vil jeg si er skaff/planlegg aircondition/varmepumpe fra dag 1. Helt uvurderlig.

Og det andre, som jeg selv ikke har fått ordna ennå og savner stort, god tilgang til bakside av rack/utstyr. Gjerne dør som kan åpnes fra naborom hvor alt er lett tilgjengelig og oversiktelig. Ikkeno holding av speil mens man plugger i kabler på måfå halvt i blinde og med armer og håndledd i umenneskelige vinkler
    Ekstremt bra tips. Er i prosessen ved å bygge rack til ustyret nå. Jeg har ikke mulighet til dør bak så jeg tenkte å lage 2 mindre racker med hjul for ampene som jeg kan trille frem for å få tilgang til utstyret. Jeg har eget teknisk rom, men det er relativt trangt om plassen der.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lagde et slikt rack. Hjul og dører både foran og bak. Kan altså rulles frem og få full oversikt over baksiden av komponentene. Uvurderlig.

Angående varme opplever jeg ingen problem med dette etter at all elektronikk er plassert i et annet rom. Utrolig hvor mye varme og lyd mange små strømforsyninger, harddisker ol kan gi.

Ellers ville jeg egentlig ikke gjort så mye anderledes bortsett fra at jeg ville lagd litt anderledes inn-wall løsning. Dette er jeg uansett i ferd med å utbedre..

Lignende tråder

1. 4 subber 2 utganger i hjemmekino, hvordan ville du koblet dette opp?
    By Realchef in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 05-21-2014, 22:47
  2. Lage hjemmekino på 8 kvm - hva ville dere gjort?
    By Victarx in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 0
    Siste melding: 07-28-2011, 11:56
  3. Lage hjemmekino på 8 kvm - hva ville dere gjort?
    By Victarx in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 07-28-2011, 11:56
  4. Hva ville du gjort annerledes?
    By maskinisten in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 5
    Siste melding: 01-24-2009, 09:51
  5. Diy svs, hvordan ville DU gjort det her??
    By joasgull in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 7
    Siste melding: 09-18-2006, 14:58

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •