Absorpsjon vs diffusjon ved kort avstand til vegg - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  3
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 65 av 65
    Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Jeg mener ringing i tidsdomenet er ujevn bassrespons? Kan du fortelle meg hvordan jeg fikser ringing på f.eks 40hz med uten store mengder akustiske tiltak? Mye kan fikses med dsp, men tidsdomenet bør absolutt fikses akustisk om man ikke vil ha med mye artefakter på kjøpet.

Eller, hvordan fikser man en ikke minimum fase dip som feks kansellasjon fra frontvegg med dsp?

Er veldig for dsp jeg altså, og bruker det selv. Men det er en del ting den ikke kan fikse.

Edit: ser denne virker mer aggressiv enn tiltenkt. Du har selvsagt rett i at de retningslinjene du nevner her er veldig fine og vil for de aller fleste gi veldig store positive oppgraderinger
    For mange så er det ikke realistisk å få til noen effektiv demping under en 100hz, det krever store ting som dekker store flater.
    I en vanlig stue blir dette uaktuelt.
    Da må en leve med akustikken slik det er, men det er ikke det samme som at en må godta dårlig bass.
    Mange rom har åpninger og fasong som kan utnyttes på gunstig vis, og med flere lydkilder styrt av dsp er det mulig å rette opp ganske mye rart.
    Audio blog - kvalsvoll.blogspot.com

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant det. Mange subber som spiller med forskjellig fase kan løse veldig mye. Men det krever litt avansert bruk av dsp.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okv Vis post
    For mange så er det ikke realistisk å få til noen effektiv demping under en 100hz, det krever store ting som dekker store flater.
    I en vanlig stue blir dette uaktuelt.
    Det er en sannhet med modifikasjoner. Det må dekke litt areal ja, men trenger samtidig ikke å bygge ut mer enn 10-11 cm. Det er ikke spesielt ruvende og kan fint gli inn i mange stuer. 1-2 stykker kan i flere tilfeller utgjøre mye. Hos meg tok 2 tilsvarende produkter nesten helt knekken på en 70 Hz resonanse. Den første tok mest og var alene en solid oppgradering.

Absorpsjon vs diffusjon ved kort avstand til vegg-1-jpg

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Det er en sannhet med modifikasjoner. Det må dekke litt areal ja, men trenger samtidig ikke å bygge ut mer enn 10-11 cm. Det er ikke spesielt ruvende og kan fint gli inn i mange stuer. 1-2 stykker kan i flere tilfeller utgjøre mye. Hos meg tok 2 tilsvarende produkter nesten helt knekken på en 70 Hz resonanse. Den første tok mest og var alene en solid oppgradering.

Absorpsjon vs diffusjon ved kort avstand til vegg-1-jpg
    Disse var jo fine, dette er sikkert membranabsorbenter.

For at det skal virke så må absorbenten være av rett type, og den må kunne plasseres på rett plass.
    Av bildet så ser en at arealet som absorbenten dekker er stort i forhold til flaten.
    Med "kunne plasseres på rett plass" så mener jeg 2 ting - man må først vite hvor rett plass er, og så må det passe med en slik absorbent akkurat der, i forhold til resten av interiøret.

En membranabsorbent er mye mer effektiv nedover i bassen i forhold til en vanlig absorbsjon med akustikkplater eller byggisolasjon, på bekostning av båndbredde.
    Orso selger slike og kan sikkert fortelle mer om dem, om det er vanskelig på forumet her så kan han sikkert kontaktes via selskapet han driver.

Andre ting som virker uten å være grusomt stort er helmholtzresonanorer - bassreflekskasser uten driver, ser gjerne ut som store kister.
    De virker enda mer begrenset i båndbredde, og tunes eksakt til å håndtere et spesifikt problem.
    Audio blog - kvalsvoll.blogspot.com

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er ikke membranabsorbenter. De kalles VPR og er eget patentert system. De er mye mer bredbåndet enn Helmholtzer og membranabsorbenter.

Ellers har du helt rett i at de må plasseres det hvor trykket ligger ligger. Det bilde er egentlig mer for show. Et slikt produkt bør plasseres enten hvor gulvet møter veggene eller vegg møter tak.

Selv har jeg hatt helt jevn frekvensrespons med bruk av multisubber. Den var innen ca. +/2dB fra 120 Hz og nedover. Bortsett fra ønsket heving var det ingen behov for EQ. Allikevel synes jeg ikke bassen var av god kvalitet og årsaken lå i at tidsdomenet ikke så spesielt bra ut. Tiltak var det eneste som kunne løse det.

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Lignende tråder

1. Spørsmål fra en "dummy" om absorpsjon, diffusjon og bassfeller
    By asaf in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 8
    Siste melding: 01-12-2014, 13:45
  2. Plasma på vegg, for liten avstand ???
    By Spiff79 in forum TV-apparater
    Svar: 5
    Siste melding: 10-29-2010, 12:38
  3. Svar: 3
    Siste melding: 06-11-2009, 21:04
  4. avstand fra vegg til høyttaler.
    By ner0 in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 04-26-2009, 14:04
  5. Høyttaler avstand fra vegg.
    By scarymary in forum Høyttalere
    Svar: 3