Absorpsjon vs diffusjon ved kort avstand til vegg - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  3
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 65
    Active Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, nettopp kan ikke få i både pose og sekk. Jeg hadde også problemer med diverse frekvenser i rommet mitt, men det hjalp veldig med subber bak. Det jevnet ut responsen og løftet problem områder jeg hadde i bassen.

Sjekk denne (fra der klipp starter) :

https://www.youtube.com/watch?v=SCWL...youtu.be&t=932
    |Tangen Inconcert Miles LCR|JBL 8340 x 4|Jbl 4645B x 10|DIY JBL 4645C x 2|Yamaha CX-A5000|3 x Hypex PSC2.700D|Emotiva XPA 5|Crown I-tech 6000 x 3|DIY HTPC|Epson TW-9200|Pro-ject debut carbon esprit|Xbox One|Xbox 360|Nvidia Shield TV|

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Karmann Vis post
    Ja, nettopp kan ikke få i både pose og sekk. Jeg hadde også problemer med diverse frekvenser i rommet mitt, men det hjalp veldig med subber bak. Det jevnet ut responsen og løftet problem områder jeg hadde i bassen.

Sjekk denne (fra der klipp starter) :

https://www.youtube.com/watch?v=SCWL...youtu.be&t=932
    Ja, var en kunnskapsrik kar det der, er definitivt flere veier til "rom" og multiple subber ser ut til å være et godt tips jeg vet også BEF mener er et effektivt virkemiddel og absolutt noe jeg kunne tenke meg å prøve ut selv... Et par "pointers" jeg hørte han nevnte var jo nettopp dette med at demping "...if you´re putting dampening on a wall it´s doing nothing to the low frequencies, and yet it´s killing your high frequencies...". Han mener også at såfremt dempingen gjøres balansert på motstående vegger har det lite å si hvordan utformingen av rommet er, hvilket jo ikke nødvendigvis er en positiv ting for oppsettet mitt med diffusjon på bakveggen og absorbsjon på frontveggen, selv om han jo uansett da understreker at multiple subber er løsningen for å utjevne room modes (enten da dipper eller peaker), ikke absorbsjon...

Akustikk er uten tvil en komplisert affære, og et tema jeg tror vi har stor nytte av å diskutere langt mer her på forumet, men dette med absorbsjon for nærme lytteposisjon mener jeg ikke bør være del av løsningen på akustiske utfordringer, da svelger jeg heller mange øvrige kameler... Den innestengte "hulefølelsen" som jeg nærmest har opplevd i samtlige kinoer jeg har besøkt opp gjennom er virkelig noe jeg ønsker å unngå som pesten, og sverger foreløpig til diffusjon som en løsning som for min del gjør at jeg opplever eget rom langt mer givende, åpent og innlevende!

MEN - selv om jeg ikke selv har tenkt å rive egne diffusorer med det første er dette jo et viktig tema å diskutere. Det å bombelegge himlingen med diffusorer er verken rimelig eller praktisk mulig for mange med mindre takhøyde enn mine 2,5m, og er det andre måter å oppnå samme følelse av et cristy, åpent lydlandskap er jeg all ears!!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...prøver meg på en "rundtur" i egen kino med tanke på å klare å fange opp litt av klangforskjellen mellom absorbsjon og diffusjon... Mikken på iPhonen er nok ikke vass nok til å fange opp det jeg selv hører helt tydelig når jeg går rundt, men gjør allikevel et forsøk.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tale og musikk er to forskjellige ting.
    Til tale (konferanse rom osv.), så behandler man ikke et rom primært med rene absorbenter. Dvs. de som kan dette, gjør ikke det. Man trenger en viss forsterkerning.

Som tidligere nevnt, så får man ikke en bredbåndet behandling av refleksjoner med bare diffusjon når avstanden til ørene er kort.

Earl Geddes er flink på mye (kjenner han godt), men en del han sier om akustikk er feil. Blant annet det han nevner i videon om bassfeller bygget inn i veggene. Multisub konfigurasjonene fungerer derimot til å jevne ut responsen (bruker den selv), men alene uten basstiltak fungerer det ikke bra. Man må ha kort decay og reduksjon av ringing i bassen dersom bassen skal være av god kvalitet. Jeg lytter mye heller til en oppsett som han noen ujevnheter i responsen med god tidsdomene måling framfor en dønn jevn bassrespons med et dårlig tidsdomenet. Mange har et overdrevet fokus på amplitude og for lite på det som skjer tidsmessig.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Mange har et overdrevet fokus på amplitude og for lite på det som skjer tidsmessig.
    Helt enig!
    Som jeg sa i en tidligere post her. Graf for frekvensrespons er kanskje den minst interessante grafen. ETC, spectral decay, gruppeforsinkelse osv gir ofte et mye mer oversiktlig bilde, samt muligheten for skikkelig god lyd blir muliggjort.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Joa, enig i at amplitude (eller peaker / dipper) kun er én faktor og at det selvsagt er andre faktorer som decay (eller ekko) +++ som også er relevante. Spørsmålet er ikke om disse bør behandles mest mulig optimalt, men hvordan - uten samtidig å drepe romklangen...... Jeg forstår jo også at det sikkert er subjektivt hvordan en vurderer disse faktorene og at jeg muligens er mer opptatt av å holde rommet åpent enn hva andre er, så jeg sier ikke at "min" løsning er eneste og er uten tvil åpen for alternative metoder forutsatt at ikke dette tar knekken på klangen.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ekko oppstår ikke smårom da lyden som kommer tilbake må komme mye senere dersom det skal karakteriseres som to separate lyder. Regner med du sikter til flutterekko og det er svært enkelt å løse.

Jeg tror litt av utfordringen med å diskutere slikt subjektiv er mangel på referanser hos mange. Særdeles få har hørt et oppsett som er skikkelig bredbåndet dempet ned til minst 50 Hz og samtidig plassert det som behandler frekvensområde over schrøder strategisk i forhold til refleksjoner som faktisk er utstikkende i lytteposisjonen. Det er mye feilbehandling ute og går og konklusjoner som baseres på det.
    Men det er samtidig ingen tvil om det bevaring av energi er en fordel og det er mye enklere å oppnå i et større rom.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Men det er samtidig ingen tvil om det bevaring av energi er en fordel og det er mye enklere å oppnå i et større rom.
    Ja, her ligger nok mye av essensen...

Flutterekko er sikkert korrekt, skriver ekko fordi det er slik folk oppfatter fenomenet (selv i små rom)... Er enig i at begrepene er viktige å forholde korrekt, men enda mer viktig - spesielt i lys av å forhindre at folk behandler rommene sine feil - er det å folkeliggjøre terminologien mest mulig slik at folk faktisk klarer å forholde seg til akustikk på en praktisk anvendelig måte. Hvis ikke ender vi lett opp med 10 nye år med overdempede rom i det ganske AV-land!

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra å lese her i tråden, mye kunnskap.
    Etter å ha lest her ble jeg nysgjerrig, og begynte å vurdere og tenke hva som hadde forbedret rommet mitt.

Jeg sliter fortsatt litt med en kul på ca 40hz, en kraftig dip ved 85-105hz, en dip ved 200hz og en kul på 300-350hz. Sånn går det jo i litt bølgedaler før det er ganske ok lenger opp. Alt har selvsagt sett sine forbedringer med alle dempingstiltaktene, men jeg føler det fortsatt ikke er bra nok.
    Har nå korrigerte dette med eq, men tror på at resultatet hadde vært mye bedre om jeg korrigerte rommet og akustikken i seg selv før jeg gikk i gang med EQ.

Sitter nå på noen ideer på hvordan løse dette, der jeg har noen spørsmål til dere (se bilder i min post på første side) ;

Jeg har i dag ca 60cm med Glava vanlig isolasjon i frontvegg bak akustisk vegg og akustisk lerret.
    Jeg leste noe om at norsk isolasjon har større tetthet enn typisk amerikansk isolasjon og at de ved stor tykkelse mister sin effekt og starter å reflektere.
    Min teori vil da være at jeg har for dyp mengde med glava til at det har noe hjelp i seg, og at det vil være bedre om jeg bare bruker 30-40cm og heller da har lutfrom bak disse istedet (ca 20-30cm).
    Vurderer også å ha noe reflekterende papir membran foran hjørnene for å forbedre effekten av dypbassdempingen. ("Kraft Paper" som de kaller det i statene)

Jeg bør også oppgradere førsterefleksjonene min på sider og tak da dette er bare normal 5cm akustikk plate + 5cm luft.
    Vurderer å ta fram Feinsaga og felle inn 20cm Flexi-A el.lign inn mellom stendere og legge dobbel gips bakom.
    Dette fordi jeg sliter med å leve med 20cm dybde på disse på utsiden av veggene, det vil ikke bli så pent.

Det siste spørsmålet som kanskje er det mest spennende er å prøve å få til noe trykkbaserte bassfeller bak som ikke tar så mye plass.
    Tanken er å få disse til å ta området i 80-110 som jeg sliter med.
    Så spørsmålet der er jo om det vil ha noe effekt å plassere slike på hele bredden av rommet på de nederste 60cm under diffusorene mine, der vegg møter gulv.
    Noen som har noe kunnskap om dette?
    Se link : https://www.gearslutz.com/board/bass...absorbers.html
    og bilde ; https://www.gearslutz.com/board/atta...pmassbass1.jpg

Hvis jeg får forbedringer ut av dette er det også mulig at jeg klarer å flytte lytteposisjon lengre frem i rommet som gjør at jeg får bedre funksjon av diffusorer og bedre avstand fra både surround og atmos i taket.
    Sist endret av RiZLa_7; 05-06-2016 kl 13:51

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trykkbassfeller er mye mer effektivt enn porøse feller. De er dog avhengig av korrekt plassering. De kan ikke bare slenges opp der det passer. De må plasseres der trykket er høyest. Du bør absolutt oppgradere oppgradere tykkelsen på platene i førsterefleksjon. Det hjelper mye mer enn du antagelig skulle tro. Det å dempe bredbåndet nok i førsterefleksjoner er det svært få som faktisk gjør, og derfor er det mye feiloppfatninger om demping ute å går.

Bruk målinger av tidsdomenet til finne ut hvor ting bør plasseres og hvor dypt det bør være. Begrens gjerne frekvensområdet til målingen for å se hvordan refleksjoner ser ut ved f.eks 500hz også. Ved en vanlig fullfrekvent måling vil refleksjoner i høy frekvens dominere grafen og vil ofte maskere problemer med refleksjoner i lavere frekvens. Dette blir lettere å oppfatte ved å begrense frekvensområde som du måler i.

Du kan også bruke grafen som viser gruppeforsinkelse som viser deg hvilke problemer som ikke er minimum fase, og dermed må behandles akustisk og ikke er mulig å behandle elektronisk.
    [SIZE=2]

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden ble litt av lørdagsunderholdningen min i dag.
    Litt verre for de som søker gode råd, som kanskje ikke ser underholdningsverdien i å bruke mye tid og penger på å bygge opp et rom som ikke fungerer.

For å få grei lyd så kan en følge noen enkle retningslinjer.
    Det er ikke håpløst vanskelig, men en må vite hva en holder på med, ting må gjøres på rett måte.

Absorpsjon virker, og er nødvendig for flater nær lytteposisjonen.
    Det virker for flater som er 1 meter unna, og det virker for seteryggen rett bak øret.

Og du trenger ikke leve med ujevn bassrespons med dipper og peaker.
    I dag fins det teknologi for å ordne dette, og det er ikke nødvendig med ekstreme mengder akustisk demping.
    Audio blog - kvalsvoll.blogspot.com

12. Liker thohaug har likt denne posten
    Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Trykkbassfeller er mye mer effektivt enn porøse feller. De er dog avhengig av korrekt plassering. De kan ikke bare slenges opp der det passer. De må plasseres der trykket er høyest. Du bør absolutt oppgradere oppgradere tykkelsen på platene i førsterefleksjon. Det hjelper mye mer enn du antagelig skulle tro. Det å dempe bredbåndet nok i førsterefleksjoner er det svært få som faktisk gjør, og derfor er det mye feiloppfatninger om demping ute å går.

Bruk målinger av tidsdomenet til finne ut hvor ting bør plasseres og hvor dypt det bør være. Begrens gjerne frekvensområdet til målingen for å se hvordan refleksjoner ser ut ved f.eks 500hz også. Ved en vanlig fullfrekvent måling vil refleksjoner i høy frekvens dominere grafen og vil ofte maskere problemer med refleksjoner i lavere frekvens. Dette blir lettere å oppfatte ved å begrense frekvensområde som du måler i.

Du kan også bruke grafen som viser gruppeforsinkelse som viser deg hvilke problemer som ikke er minimum fase, og dermed må behandles akustisk og ikke er mulig å behandle elektronisk.
    Her var det noen punkter som jeg må sette meg inn i, takk for gode tips.

Jeg har fundert og lest litt i de siste dagene.

Jeg har tidligere akseptert at rommet kanskje ikke kan forbedres mer, uten at det ser ut som ei eksperiment bule med alt mulig av synlige akustiske tiltak. Jeg bryr meg mye om det estetiske i rommet, særlig når det er såpass lite.
    Jeg har brukt DSP for å korrigere feilene i rommet og lyden har vært veldig bra. Men har trodd i det siste at det er mulig å gjøre rommet bedre, før jeg begynner å jobbe med DSP. Som tidligere sagt, frekvensresponsen er kanskje den minst interressante faktoren for god lyd.
    Jeg tror jeg da kommer til å få en stor forbedring utav det, om jeg får bedre utgangspunkt ut av å forbedre førsterefleksjon og bassdempingen.

Tror jeg nå har funnet feilen når det gjelder bassområdet og også en løsning uten å måtte ha mer basstiltak bak i rommet.

Jeg har funnet ut at Glava isolasjonen jeg har lagt i hele 60cm dybde i frontveggen min har for høy lufttetthet. Den er på ca 9kPa*s/m2, mens den burde på være på 5 eller mindre for å få utbytte i området jeg trenger det. Den er også altfor dyp og reflekter mye av frekvensene tilbake som om det hadde vært en vegg. Dette er mye av grunnen at jeg sliter noe med bassen i rommet, selv med så mye tiltak.

Har eksperimentert litt med en absorbsjonskalkulator, og forskjellene er rett og slett enorme.
    Her ser dere forskjellene på løsningen jeg har nå (oransje) og løsningen med isolasjon med høyere luftgjennomstrømming (ca 5 kPa*s/m2) + 30cm luft. Jeg fikk ikke bedre resultater ved å hverken opp eller ned i mengde av isolasjon eller luft. Dette var på en måte sweetspoten.
    Jeg fikk derimot mye bedre demping i bassen ved å plassere papir foran, har lagt inn data fra biltema sin malebeskyttelse på 0.1kg/m2 og gulvbeskyttelsespapir på 0.19kg/m2. Jeg vurderer da å legge en av disse papirene foran hjørnene i frontveggen og ikke på midtpartiet av veggen. Dette fordi jeg ønsker å beholde noe av dempingen frontveggen gir på hele frekvensområdet. Jeg har til info ingen absorbsjon i den bakre halvparten av rommet.
    (Det ble som omtalt tidligere helt dødt lydmessig i mitt rom)

Absorpsjon vs diffusjon ved kort avstand til vegg-skjermbilde-2016-05-07-kl-20-16-27-jpg

Jeg har funnet bare to isolasjonstyper som har lav nok densitet, Hunton trefiber isolasjon og en isolasjon fra byggmax (lamdba 39, fra knauf) .
    Begge disse er ikke å få tak i mitt område dessverre
    Tips?

Trykkbaserte feller får bli neste steg, som jeg lett kan plassere bak og ved siden av sofa, der gulv møter vegg på side og bak. Får måle meg frem på dette når frontveggen er ferdig.

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også tatt noen simuleringer på dempingen på førsterefleksjon.

Den blå er løsningen jeg bruker nå med Akustikk plate på 5cm + 5cm luft, jeg føler ikke denne har så mye for seg hos meg, og dette bekrefter mistanken. Se forskjellen på de forskjellige tykkelsene Glava isolasjon (9 kPa*s/m2).
    Legg også merke til at 10cm glava hadde bedre resultat enn akustikk platen på 5cm + 5cm luft. Dette synes jeg var merkelig.
    10cm akustikkplate simulerte ikke noe bedre enn 5+5.

Absorpsjon vs diffusjon ved kort avstand til vegg-skjermbilde-2016-05-07-kl-20-50-37-jpg

Ser ut til at jeg dessverre må prøve noen monster 20cm dype absorbenter i førsterefleksjon, det blir veldig merkelig seende ut på mitt rom.
    Men om det virkelig gir en stor forbedring så er det kanskje verdt det.
    Selv om den på 15cm ser ut til være bra nok ?

Tanker rundt dette?

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okv Vis post
    Litt verre for de som søker gode råd, som kanskje ikke ser underholdningsverdien i å bruke mye tid og penger på å bygge opp et rom som ikke fungerer.

Det er ikke håpløst vanskelig, men en må vite hva en holder på med, ting må gjøres på rett måte.

Det virker for flater som er 1 meter unna, og det virker for seteryggen rett bak øret.

I dag fins det teknologi for å ordne dette, og det er ikke nødvendig med ekstreme mengder akustisk demping.
    Denne tråden er nok mer for viderekomne ja, hadde jeg vært nybegynner hadde jeg nok følt at dette var litt "over the top"
    Men det er jo sånn for oss som har et dedikert rom vi ønsker å få best mulig

Jeg lever ikke med ujevn bassrespons, jeg har en dsp og frontrekken og sub har aktiv deling.
    Se bilde av noen år gammelt gammelt screenshot av måling (se bort fra øvre diskant).
    Hvis du hadde sett kurven før kalibrering hadde du fått sjokk, det er ikke for sarte øyne (ører??)

Absorpsjon vs diffusjon ved kort avstand til vegg-front-jpg

Jeg føler likevel at jeg går glipp av mye dynamikk og headroom (og EFFEKT) når jeg korrigerer for disse feilene hovedsaklig digitalt via dsp.

Målet er å få rommet best mulig så jeg bruker mindre av dsp´n.
    Sist endret av RiZLa_7; 05-07-2016 kl 21:38

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okv Vis post

Jeg mener f.eks ringing i tidsdomenet er ujevn bassrespons. Om du har en løsning for meg hvordan jeg fikser ringing på f.eks 40hz uten store mengder akustiske tiltak er jeg lutter øre ? Mye kan fikses med dsp, men tidsdomenet bør absolutt fikses akustisk om man ikke vil ha med mye artefakter på kjøpet.

Eller, hvordan fikser man en ikke minimum fase dip som feks kansellasjon fra frontvegg med dsp?

Er veldig for dsp jeg altså, og bruker det selv. Men det er en noen ting den ikke kan fikse selvom det er et fantastisk verktøy.

Edit: ser denne virker mer aggressiv enn tiltenkt. Du har selvsagt rett i at de retningslinjene du nevner her er veldig fine og vil for de aller fleste gi veldig store positive oppgraderinger.
    Sist endret av thohaug; 05-08-2016 kl 01:16
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RiZLa_7 Vis post
    Har også tatt noen simuleringer på dempingen på førsterefleksjon.

Den blå er løsningen jeg bruker nå med Akustikk plate på 5cm + 5cm luft, jeg føler ikke denne har så mye for seg hos meg, og dette bekrefter mistanken. Se forskjellen på de forskjellige tykkelsene Glava isolasjon (9 kPa*s/m2).
    Legg også merke til at 10cm glava hadde bedre resultat enn akustikk platen på 5cm + 5cm luft. Dette synes jeg var merkelig.
    10cm akustikkplate simulerte ikke noe bedre enn 5+5.

Absorpsjon vs diffusjon ved kort avstand til vegg-skjermbilde-2016-05-07-kl-20-50-37-jpg

Ser ut til at jeg dessverre må prøve noen monster 20cm dype absorbenter i førsterefleksjon, det blir veldig merkelig seende ut på mitt rom.
    Men om det virkelig gir en stor forbedring så er det kanskje verdt det.
    Selv om den på 15cm ser ut til være bra nok ?

Tanker rundt dette?
    Bruk komatsu sin modell, den er mer nøyaktig. I førsterefleksjon kan du også sette inn 45 grader på vinkling for mer realistisk effekt mot virkeligheten. Glava proff har ikke 9kpa? Mener den har 10.7. Rockwool flexi-a har 9kpa vet jeg. Mulig 15cm holder. Bare å teste. Hvordan ser etc og gd kurven din ut? Den er mye mer interessant å se på enn frekvensrespons. Etc du må bruke til å plassere dempingen din. Ville absolutt brukt byggmax sin lambda 39 om du har mulighet. Selvom det er litt reisevei.
    [SIZE=2]

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Bruk komatsu sin modell, den er mer nøyaktig. I førsterefleksjon kan du også sette inn 45 grader på vinkling for mer realistisk effekt mot virkeligheten. Glava proff har ikke 9kpa? Mener den har 10.7. Rockwool flexi-a har 9kpa vet jeg. Mulig 15cm holder. Bare å teste. Hvordan ser etc og gd kurven din ut? Den er mye mer interessant å se på enn frekvensrespons. Etc du må bruke til å plassere dempingen din. Ville absolutt brukt byggmax sin lambda 39 om du har mulighet. Selvom det er litt reisevei.
    Takk for tipset.

Om Glava har 10.7 er det jo bare enda verre med tanke på frontveggen min som den er nå.

Får håpe noen jeg kjenner skal reise trondheim-molde i løpet av nærmeste framtid

Så får jeg slenge resten av glavaen jeg har til overs som etterisolering på loftet!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om jeg skal si det er morsom eller tragisk lesning dette... Her sitter dere å diskuterer prinsipper ned på nerde nivå og orso som selvutnevnt guru på akustikk, der det er viktigst å fortelle hvor feil alle andre tar.

Det som er det viktigste er at man iallefall gjør litt tiltak og demper ned noe av rommet slik at etterklangtiden kommer ned på et akseptabelt nivå. Det er mange prinsipper man kan bruke for å oppnå dette og kombinasjon av dempning og diffusjon er jo det viktigste. Hvor mye og hvordan man bør gjøre det i det enkelte rom kommer jo helt annpå hvordan rommet er utformet og størrelsen på rommet, hvordan rommet er møblert og sist men ikke minst hvordan ser rommet ut ved måling av oppsettet uten noen ekstra tiltak. Har selv hørt endel oppsett opp gjennom årene og hjelpt endel personer på vei for å få en bedre opplevelse i sine egne rom. Min erfaring fra dette er at ofte er det små og enkle tiltak som gjør en stor revolusjon i forbedringer av anlegget og tar bort 50-70% av problemene de har hatt i rommet. Noen av tiltakene kanskje har gjort noen områder ikke fult så bra, men sum av tiltakene er en klar forbedring av den totale lyd opplevelsen. Dette igjen uten at man må ha bygget store absorbenter og diffusorer på 15-30cm i dybde og gjort rommet mer om til et studio enn et trivelig rom/stue.

Min klare filosofi er at gjør de tiltak man kan og har plass til og nyt den oppgraderingen du får av systemet ditt med det!

20. Takk lygren takket for denne posten
    Liker lygren har likt denne posten
    Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Vet ikke om jeg skal si det er morsom eller tragisk lesning dette... Her sitter dere å diskuterer prinsipper ned på nerde nivå og orso som selvutnevnt guru på akustikk, der det er viktigst å fortelle hvor feil alle andre tar.

Det som er det viktigste er at man iallefall gjør litt tiltak og demper ned noe av rommet slik at etterklangtiden kommer ned på et akseptabelt nivå. Det er mange prinsipper man kan bruke for å oppnå dette og kombinasjon av dempning og diffusjon er jo det viktigste. Hvor mye og hvordan man bør gjøre det i det enkelte rom kommer jo helt annpå hvordan rommet er utformet og størrelsen på rommet, hvordan rommet er møblert og sist men ikke minst hvordan ser rommet ut ved måling av oppsettet uten noen ekstra tiltak. Har selv hørt endel oppsett opp gjennom årene og hjelpt endel personer på vei for å få en bedre opplevelse i sine egne rom. Min erfaring fra dette er at ofte er det små og enkle tiltak som gjør en stor revolusjon i forbedringer av anlegget og tar bort 50-70% av problemene de har hatt i rommet. Noen av tiltakene kanskje har gjort noen områder ikke fult så bra, men sum av tiltakene er en klar forbedring av den totale lyd opplevelsen. Dette igjen uten at man må ha bygget store absorbenter og diffusorer på 15-30cm i dybde og gjort rommet mer om til et studio enn et trivelig rom/stue.

Min klare filosofi er at gjør de tiltak man kan og har plass til og nyt den oppgraderingen du får av systemet ditt med det!
    Tror neppe folk flest ønsker at rommet ser ut som et studio, og bra er det.

Nå for min del prøver jeg å unngå for mye tiltak i rommet som tar plass utenom bak frontveggen min. Der kan jeg stort sett gjøre som jeg vil.
    Der har jeg gjort en feil ved å bruke absorpsjon med for høy tetthet så jeg snart ikke har fått mye demping i bassen som jeg hadde forhåpninger om, og det ser ut til at jeg kan gjøre et enkelt tiltak og få veldig mye ut av det. Uten at det ser noe annerledes ut enn før.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post

Du har rett her at vi kanskje nerder kanskje litt vel mye her. De retningslinjene du nevner her er veldig fine å forholde seg til. Dette er nok mer om man har lyst til å ta den helt ut.
    Som du sier er trivsel det aller viktigste, for det skal tross alt være et rom man kan slappe av i og nyte tilværelsen.
    Små tiltak hjelper ofte enormt som du sier og det skal ikke så voldsomt mye til å for å få det til å låte ganske bra. Og jeg har selvsagt full forståelse for at mange ikke vil/kan gjøre massive tiltak. Det er lettere å planlegge slike tiltak inn i en eventuell byggeprosess om man har planer om det så det ikke blir seende forferdelig ut :-)

Her er det nok mest for de som ønsker å ta den helt ut. Vil ikke skremme folk vekk fra akustikk heller, noe akustikk vil alltid være mye bedre enn ingen akustikk.
    Denne diskusjonen virker nok en del mer aggressiv enn det egentlig er. Ikke alltid like lett å uttrykke seg når man benytter tekst. Ingen vonde meninger herfra ihvertfall, dersom noen har oppfattet det slik.
    [SIZE=2]

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

1. Spørsmål fra en "dummy" om absorpsjon, diffusjon og bassfeller
    By asaf in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 8
    Siste melding: 01-12-2014, 13:45
  2. Plasma på vegg, for liten avstand ???
    By Spiff79 in forum TV-apparater
    Svar: 5
    Siste melding: 10-29-2010, 12:38
  3. Svar: 3
    Siste melding: 06-11-2009, 21:04
  4. avstand fra vegg til høyttaler.
    By ner0 in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 04-26-2009, 14:04
  5. Høyttaler avstand fra vegg.
    By scarymary in forum Høyttalere
    Svar: 3